Hestra Extreme Mitt (wanten)

Vandaag de Hestra externe wanten aan gehad. Het was ‘s ochtends flink koud, daarna kwam er een zonnetje en vanaf 3u was het weer koud…
Her voordeel: Warm zijn ze zeker! Ik geloof niet dat ik daar ooit koude vingers in krijg.
Nadelen hebben ze ook: ze zijn wel erg warm, dus niet geschikt voor warmer weer.
Het grootste nadeel vind ik dat ze snel nat werden, ook op het leer. Dat heb ik nog nie5 eerder met leren handschoenen gehad. Nu moet ik zeggen: ik heb ze ook niet ingevet. Dat helpt vermoedelijk een stuk.

Het leer behandelen met leerbalsem helpt op zich wel goed, maar als de condities, of de sneeuw, vochtiger zijn dan wordt het leer sneller vochtig. Ik had het vorige week met mijn Patrols ook.

When life gets too complicated.... SKI

Inderdaad het leer goed behandelen. Hestra heeft zelf leervet, maar je kan bijvoorbeeld ook Sno Seal kopen. Heb jij niet de versie met de binnenhandschoen die je eruit kan halen? Dan zou je nog kunnen kiezen voor dunne handschoenen van bijvoorbeeld Merino wol die Hestra ook verkoopt. Dan zijn ze direct minder warm. Mocht het echt te koud worden kun je de Merino wollen handschoenen als extra dragen. Afgelopen week waren mijn Hestra’s ook aan de warme kant, dus in de lift regelmatig de wanten uitgedaan. 's Avonds de binnenhandschoen eruit gehaald om goed te laten drogen. De leren buitenkant wordt bij mij niet (meer) erg nat, hoogtens een paar plekken. Binnenkort opnieuw invetten en voor vertrek weer. Ik doe dat elk jaar, zo gaan ze al meer dan 5 jr mee en kunnen ze er nog jaren tegenaan

Je geeft het zelf al aan. Leer even invetten. in het begin een paar keer doen, daarna nergens last meer van.

@DrPhil, je hebt de Extreme toch? Die is in principe bedoeld voor extreme kou, en in dat geval is er ook geen natte sneeuw of regen om de want nat te maken.

Maar misschien heb je Raynaud’s syndroom en moet je dus wel super warme wanten dragen bij mild weer?
Als dat niet het geval is zou je een paar Goretex wanten/handschoenen (https://hestragloves.com/sport/en/gloves/alpine-pro/31462-ar…) kunnen kopen voor milder weer. Het nadeel daarvan is dan weer dat het minder ademt, en je dus vaak aan het eind van de dag koude handen krijgt.

Persoonlijk vind ik het met de gewone Hestra’s (geen GTX) meestal prima. Ik vermijdt dan zoveel mogelijk natte zooi, en smeer ze regelmatig in. Je kan ook de binnenkant van het leer insmeren. Ook goed drogen tijdens elke pauze (binnehandschoen er uit!) scheelt heel veel. Maar ik woon en ski in droge gebieden.

Ik heb zelf milde circulatie problemen en woon in een extreem koud klimaat, maar de gewone Heli-mitt is meestal voldoende warm voor mij.

Je kunt van Hestra ook voordelig de binnenkant van de gewone Heli-MIT kopen, dan heb je meteen een optie voor normaal koud weer.
https://hestragloves.com/sport/en/gloves/liners/34071-insula…

*bericht bewerkt door Slim op 19 mrt 2018 14:39

@marijnt: dat is een goed idee, ik heb de Merino liners van Hestra al voor mijn andere handschoenen. Ik heb ook een potje leerbalsem van Hestra. Ga ik zeker gebruiken. @slim: ik heb nog een paar Goretex Handschoenen voor minder koude dagen. Ze werden snel nat bv als je iets uit de sneeuw oppakt. Het was hier beneden in het dorp ook wel erg natte sneeuw.

Tweede indruk: het was vanochtend -10. Geen moment koude vingers gehad. Ik heb ze speciaal voor dit soort temperaturen (en kouder) gekocht, dus wat dat betreft prima. Ze worden ook niet erg vochtig van binnen.
Ik had geen ervaring met wanten. Ik vind het erg makkelijk dat je je vingers gewoon kunt opkrullen. De hele want kun je ook makkelijk iets naar beneden dragen. Daardoor kun je ook met een iets kleinere maart volstaan. Ik had eerst maat 9, geruil voor maat 10; maat 9 had achteraf ook gekund. Volgens Hestra heb ik maat 10.
Wel worden ze snel vies, als je bv een keer je neus afveegt. Wat dat betreft kun je echter beter zwarte kopen.
Samenvattend: geschikt voor het doel waarvoor ik ze gekocht heb.

Qua maat heb ik precies hetzelfde, op de website kom ik uit op maat 10, maar heb uiteindelijk maat 9 gekocht. Afgelopen week op Hintertux gletsjer was het -10gr met een beetje wind, maar geen probleem met de wanten, heerlijk!

Welke heb jij, @marijnt?

Army Leather Heli Ski en de Army Leather Heli Ski Goretex versie, beide wanten

Ik heb de Heli Ski Want (over cuff) en de Patrol (under cuff)Handschoen.
Beide maat 10. Normaal heb ik maat 9 in handschoenen, maar die vond ik in de winkel wat krap. Na een tijdje gebruik zijn ze iets losser geworden, dus ik had ook wel mijn “gewone” maat 9 kunnen nemen.
Aan de andere kant, zeker in de want wil ik ook nog wel een dikke liner handschoen aan kunnen voor als het echt koud is, dus dan is maat 10 ook wel weer fijn.

Army Leather Heli Ski en de Army Leather Heli Ski Goretex versie, beide wanten

Marijnt op 19 mrt 2018 17:32

Wat is het grootste verschil tussen de 2 ? Ik heb de Army Leather heli ski, ik ben nu aan het uitkijken voor wanten voor de koudere dagen. Wat is het voordeel van Goretex handschoenen? Ik heb gemakkelijk vochtige handen maar ook heel koude handen. Welke van de 2 is dan beter ? Ventileert de Goretex echt minder ?

Grootste verschil is dat de liner bij de niet-Goretex versie eruit te halen is, bij de Goretex versie zit die vast. En bij natte sneeuwval dan wel regen pak ik toch de Goretex versie, blijft langer droog. Maar zoveel regent het toch niet in de winter ;)
De reden dat ik 2 paar heb is omdat ik altijd 2 paar bij mij heb, voor het geval dat. Dus als het ene paar op is koop ik een nieuw paar waarbij het andere paar weer de reserve is, zo schuif ik dat door en nu heb ik dus 2 paar Hestra’s. De Goretex versie gebruik ik tegenwoordig minder, dus welke ik straks nieuw ga kopen weet ik nog niet.
Qua ventilatie merk ik er weinig verschil in. Als je sneller vochtige, dan wel koude, handen hebt zou ik ervoor kiezen om de Merino binnenhandschoen te kopen. Of een andere thermische liner kopen die je in de huidige handschoenen kan dragen. Mijn vriendin draagt de Merino handschoenen in haar Army Leather Heli Ski wanten en vindt dat heerlijk, zelfs bij 0-5gr

Vanochtend -11 in Obertauern in het dorp, geen wind. Stukje gewandeld met mijn “oude” Goretex handschoenen (zonder de Hestra liners). Kreeg toch koude vingers. Met de Hestra wanten heerlijk warm.

Army Leather Heli Ski en de Army Leather Heli Ski Goretex versie, beide wanten

Marijnt op 19 mrt 2018 17:32

Wat is het grootste verschil tussen de 2 ? Ik heb de Army Leather heli ski, ik ben nu aan het uitkijken voor wanten voor de koudere dagen. Wat is het voordeel van Goretex handschoenen? Ik heb gemakkelijk vochtige handen maar ook heel koude handen. Welke van de 2 is dan beter ? Ventileert de Goretex echt minder ?

MMM12 op 20 mrt 2018 07:46

Ja, natuurlijk ventileert de GTX minder, het is sowieso een extra laag, dat verminderd altijd het ademend vermogen. En GTX ademt ook niet erg goed, dus des te meer.

Tel daar nog eens bij op, dat je met de gewone versie tijdens plas-, koffie- en lunch-pauzes even de voering er uit kan halen en dan even gauw onder de handen droger, dan is alle vochtigheid er zo weer uit.

Juist als je gauw last hebt van koude handen is het belangrijk om de handschoenen droog te houden.

Ik zou voor koud weer altijd wanten kiezen, en dan de niet GTX versie. Als het koud is is er ook weinig nattigheid. Voor warmere omstandigheden komt GTX meer tot zijn recht.

Ik zou waarschijnlijk de gewone wanten adviseren, zelfs ik heb zelden meer (dwz de extrem) nodig gehad. Je kunt dan zelf kiezen of je liever de Heli (over de cuff) of de patrol (under cuff) neemt. Ik vind voor koud weer de over cuff iets fijner. Geen koude plekken en gaat makkelijk aan en uit over een onderhandschoen.
Hestra heeft super fijne ‘handcuffs’ dus in combinatie met een touchscreen onderhandschoen is het heel makkelijk om de want even snel uit te trekken, laten bungelen en precieze dingetjes te doen met je vingers en dan hup weer gauw aan.

Ik vind onderhandschoenen in wanten niet prettig omdat je dan die lekkere zachte voering niet meer voelt.
Dat van die handendroger is een goede tip, daar zou ik niet aan gedacht hebben.
Ik denk inderdaad dat de gewone Hestra wanten normaliter voldoende warm zullen zijn en dat je de extreme niet echt nodig hebt.

Plaats een reactie