Eerste keer skischoenen kopen, hoe begin ik eraan?

Hoi iedereen,

Ik wil op zoek naar eigen skischoenen en vroeg me af of ik wat gebruik kon maken van de collectieve kennis hier aanwezig.
Ik lees regelmatig posts hier op het forum, maar voel met toch nog heel onzeker om in te schatten wat bij me past.

Even mijn situatie schetsen;
Als tiener leren snowboarden indoor, nooit toe gekomen om op wintersportvakantie te gaan. Uiteindelijk op mijn 28e terug begonnen met wintersport, dit keer skiën (weddenschapje met mijn vrouw, zij zou me leren skiën en ik haar leren snowboarden …). Nog een maatje gevonden om samen van nul te beginnen en op 2 sessies indoor en 3 dagen Winterberg de basis geleerd. Meteen gebeten door het virus en met grote drang om beter te worden. De volgende winter een dagje Winterberg, nog een privé-lesje indoor genomen om van ploeg naar parallel te kunnen om eind vorig jaar een eerste keer naar Oostenrijk af te zakken voor shortski van 4 dagen. Dit jaar voor het eerst een hele week geweest eind januari, met ook 2 namiddagen privé-les, met focus op techniek en verfijnen van paralleltechniek en begin van carven. Een tweede keer naar de Alpen gaat niet lukken dit seizoen, dus ben ik onlangs nog een half dagje indoor de oefeningen van onze Oostenrijkse leraar gaan herhalen.

Vorig jaar met een gehuurde Technica Mega RX geskied (flex index 70) en daar had ik niet meteen een comfortabel gevoel in, maar verder niet dat hij mij belemmerde bij het skiën.
Dit jaar heb ik een week met een nieuwe (ik was de eerste huurder) huurschoen HEAD Next Edge HT 85 (flex 85) geskied, die was weliswaar een pak comfortabeler, maar ik had het gevoel dat ik er te veel doorheen duwde. Hij gaf me een onzeker gevoel bij het sturen. Ook de fout gemaakt om er niet aan te denken dat het nieuwe schoenen waren en dus nog ruimer zouden worden gaandeweg de week … ik moest dus al snel alle schallen op het maximum zetten om voldoende aan te spannen, wat het alleen maar erger maakte. Desondanks wel plezier gehad van het skiën en kon gewoon mee met de groep.
Het half dagje indoor (Snow Valley) afgelopen maand was wel vrij pijnlijk met de huurschoenen (Dalbello, type weet ik niet meer), een maat kleiner genomen en kreeg de bovenste schal zelfs niet aangespannen (de onderste 3 zaten op max, waardoor de bovenste niet meer aan te spannen viel, die ging gewoon heel de tijd terug los). Heb dan maar zo hard mogelijk aangespannen met de velcro. Op de verkeerde plaatsen zat hij dan weer te krap, met pijnlijke enkels en tintelende voeten tot gevolg.

Nu ben ik dat gevoel dat het materiaal niet dat is echt wel beu en wil ik voor eigen schoenen gaan, maar welke? Ik ben het laatste jaar echt vooruit gegaan in techniek, vorig jaar nog geskied op een huurski van 1m50 (pas van ploeg naar parallel gegaan en werd me toen aangeraden om makkelijker bochten te maken) en dit jaar eerst naar 1m60 gegaan en dan zelfs naar 1m70 omdat het gewoon niet meer nodig was om een ‘makkelijk’ te draaien ski te nemen. Na 10 minuten onwennigheid ging dat super en gaf me een veel beter gevoel (en uiteindelijk ook meer plezier). Zelf ben ik 1m73 en qua gewicht zit ik rond de 77kg.
Ik ben ook aan het trainen op carven, wat zelfs met die 1m70 ski’s wel af en toe goed lukte. Ook switch skiën begint aardig te lukken, en de overgangen van/naar switch gaan soms al vrij vlotjes zonder veel tempo-onderbreking. Ik wil dus zeker een schoen die me voldoende marge geeft voor progressie, zowel bij beter en technisch goed te skiën (ook op snelheid) en ook geschikt voor wat freeride en freestyle er tussen te gooien (focus blijft denk ik nog wel tijdje op piste).

Het zijn waarschijnlijk te veel eisen voor één schoen, maar zoals ik al zei. Ik heb geen idee waarop ik moet letten om de juiste schoen uit te kiezen. Juist voelen of hij lekker zit bij het passen, maar dat kan - eens op de piste - dan weer tegenvallen qua precies/direct sturen …

Dus: Waar let ik best op bij het passen van schoenen? Welke eigenschappen kijk ik best naar? Tips voor bij het passen? Hoe weet ik of de verkoper de juiste schoen voorstelt en niet gewoon ‘de overschot’ of het duurste wil verkopen? Wat is een must, en waar kan ik best zonder (om ook budgetvriendelijk te blijven).
Zijn er aanraders qua winkels in België om te gaan passen?

Alvast ontzettend bedankt!

Als alle schnallen gelijk helemaal dicht moeten zou ik een kleinere maat pakken. De flex van een schoen hoeft niet zo heel hoog in het begin, ongeacht het postuur.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/243659
^Verder dat topic eens doorlezen.

Zoek gewoon een goede shop waar je je prettig bij voelt. Mocht het voor jou aan te rijden zijn bv outdoorxl (Barendrecht). Er zijn ongetwijfeld ook goede shops in BE, ben ik niet mee bekend, maar er zijn vast forumleden met suggesties.

Edwin van Riel

@Steven_817

Hallo Steven, ik weet niet uit welke regio je komt maar met 2 volgende winkels hebben wij goede ervaringen.

Watersportcentrale Genk
Melosport Zonhoven

Collectie is nu wel beperkt natuurlijk, alleen nog uitverkoopjes.

Born to run. B.S.

Steven

ik heb goede ervaringen bij Staes in Mol, maar zoals mijn voorgangers al zeiden, vermeldt even je regio. Ook is het inderdaad op het moment enkel nog wat restjes wat ze hebben, je kan al eens gaan kijken maar voor de beste ervaring zou ik in het najaar nog eens terug gaan.

“de onderste 3 zaten op max, waardoor de bovenste niet meer aan te spannen viel, die ging gewoon heel de tijd terug los”

Dit klinkt ook alsof je je botten op de verkeerde manier aanspant, hier een filmpje hierover:

Sportina in Erpe(-Mere) zou ook een zeer goede shop zijn. Let wel, heb er zelf geen ervaring mee maar als ik volgend jaar (misschien) eigen materiaal ga aanschaffen, ga ik eerst daarheen.

https://krishallaert.wixsite.com/sportina

Als je twijfelt over een winkel, ga dan niet tot koop over maar ga naar een andere winkel en vergelijk de adviezen met elkaar.

Als ik lees dat je overal (dus ook op je voet?) de schnallen op max moet zetten dan heb je denk ik echt te grote schoenen gehad, maar in een goede winkel gebeurt dat je zeker niet. Ik heb wel eens gelezen dat ze bij t passen eigenlijk niet verder dan het midden van het beugeltje zouden moeten gaan. Die beugeltjes bij je enkel en scheen kunnen overigens vaak nog wel iets verplaatst worden.

Weet je nog welke maat skischoenen je had en welke maar schoen je normaal hebt? Dat zegt niet alles, maar kan wel een idee geven of je echt te grote schoenen had.

En natuurlijk even de bovenste linkjes doorlezen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hoi,

Alvast bedankt voor de input.

Over de doorgestuurde links naar topics hier op het forum, deze heb ik al (meermaals) doorgelezen. Daaruit leer ik heel veel over schoenen in het algemeen, maar (het zal wel aan mij liggen) ze helpen mij maar een beperkt idee vormen over welke schoen/schoeneigenschappen nu bij mij zou passen. De juiste mensen, in de juiste winkel, zullen dat waarschijnlijk wel weten, maar ik zou niet weten hoe het onderscheid te maken tussen iemand die weet waar hij mee bezig is en iemand die dat niet weet. Sommige zaken zijn ook nogal relatief lijkt me (bvb flexwaardes zijn niet vergelijkbaar > ik weet nu wel dat die Technica met flex70 en die Head met flex85 voor mij niet genoeg waren). Vandaar mijn post hier op het forum.
@RubenVlassaks
Bedankt voor het filmpje, dat is alvast heel nuttig! De hiel erin “schoppen” door je schoenen tegen de grond te tikken als je erin gaat, die kende ik al. Maar ik doe inderdaad de schallen op de voet veel te vast, leer ik hieruit. Ik begin wel altijd bij de onderste op de scheen (dichtst bij de enkel) dus die deed ik wel juist, maar al de rest deed ik dus wel fout.

Regio = ruime regio Vlaams-Brabant ten Oosten van Brussel, maar alles op de as Leuven-Genk en Leuven-Mechelen-Antwerpen is ook wel goed te doen voor mij (kom ik regelmatig).
@Roy83
Qua maat schoenen; (zomer) sneakers zit ik meestal 42-43 (met altijd wat overschot) … winterschoenen zit ik meestal aan 41-42. De huurschoenen die ik tot dit jaar nam, waren allemaal maat 27.
Vorig jaar de Technica Mega RX > deden me vooral aan mijn enkels (zijkanten) pijn.
Dit jaar de Head Next Edge HT 85 > geen last van de enkels, maar rond mijn scheenbeen te veel plaats (schallen quasi max)
Ik had de indruk dat ik daardoor sneller achterin ging zitten, en bij voordruk er een beetje door duwde.
Vorige maand op de indoor baan Dalbello, maat 26,5 genomen, ook enorm veel pijn rond mijn enkels (zijkant en achter), vooraan de voet oké in lengte (tenen raakte regelmatig voorkant, zonder dat het pijn deed), maar overschot in de breedte. Aan de schenen zaten de schallen dus op max en dat was naar mijn gevoel nog verre van strak genoeg > ook gevoel dat ik er door ging duwen

*bericht bewerkt door Steven_817 op 21 mrt 2018 14:04

Gewoon naar een vakman gaan, die meet en de (stand van) de voeten bekijkt. Hij kan er hierop gebaseerd enkele (normaal 2 of 3 paar) uitkiezen die in de buurt moeten komen. Dan wat passen om tot een zo strak mogelijk resultaat te komen en evt de drukpunten wegwerken. Paar uurtjes skien en evt nog wat fine-tunen. Het is allemaal geen rocket-science, maar moet wel vakkundig gebeuren en kost even wat tijd en moeite!

Edwin van Riel

Er is echt een grote misconceptie over schoenen en dat is dat je een schoen zomaar ‘doorduwt’. Naar voren bewegen is een skill en dat heeft niks te maken met je schoen, noch je flex. Het soort schoen die je skiet bepaalt alleen hoe direct de overbrenging is en hoeveel van de scheendruk die je hebt ook echt doorkomt op de ski. Je hoeft een schoen niet eens te buigen om goed te skiën… Dat doorduwen is eerder een gevoel dat ontstaat als er veel ruimte is bij je scheen en je eigenlijk nog geen scheendruk hebt, zelfs als je naar voren beweegt.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 21 mrt 2018 14:13

Sportina in Erpe (mere) is niet zo ver uit de buurt dan denk ik…

Best wel eerst eens informeren of Marc er is…

Zelf m’n snowboard boots laten aanpassen daar en heel tevreden over.

Arenasport Diest.
Persoonlijk zeer goede ervaringen mee.

@Belski
Dank voor de tip, ik passeer regelmatig op de autosnelweg in Halen, ik zie dat het daar niet ver van de afrit is … ga ik zeker eens langs gaan!

Iemand ervaring met de sportshop aan de indoor piste Snow Valley in Peer? Daar zullen ze (hopelijk) toch wel weten waar ze mee bezig zijn? Of zijn die extreem prijzig ofzo? En ineens vlakbij om te testen op “echte” sneeuw …
Wil daar al wel een tijdje eens binnenstappen, maar telkens als ik indoor ging skiën was die gesloten.

Ik zou echt tot volgende herfst wachten.

Zoals inmiddels duidelijk is, is pasvorm het allerbelangrijkste, maar verder moet ook de flex een beetje passen, en evt dingen als zool type en loop stand.

Met al die dingen in het ahcterhoofd, is het belangrijk om veel keuze te hebben. Als je nu gaat shoppen hebben ze van alle modellen nog maar een paar maten over.
Dat is niet goed. Je wilt eerst een aantal geschikte modellen kiezen, en dan daarvan elke 2 maten passen.

Alles wat de winkel nu heeft, hebben ze in de herfst ook, aangevuld met de nieuwe voorraad.

Iemand ervaring met de sportshop aan de indoor piste Snow Valley in Peer? Daar zullen ze (hopelijk) toch wel weten waar ze mee bezig zijn? Of zijn die extreem prijzig ofzo? En ineens vlakbij om te testen op “echte” sneeuw …
Wil daar al wel een tijdje eens binnenstappen, maar telkens als ik indoor ging skiën was die gesloten.

Steven_817 op 22 mrt 2018 10:07

Heb er de mijne in december gekocht en ben er zeer tevreden van.
Zeer goede uitleg gekregen en men nam er ruim de tijd voor.
Alles samen toch een stuk of 8 paar gepast en gepast en gepast…
Na aankoop ben ik een weekje later ze in peer gaan uittesten nadat ze ze hebben voorverwarmd.
Makkelijk, rechtstreeks de piste op.
Al 2x zeer veel plezier gehad van de schoenen.
Dus een positieve ervaring. ;)

*bericht bewerkt door bartvwg op 23 mrt 2018 13:20

Bla, bla, bla.

Zoals anderen al zeiden: Sportina in Erpe-Mere heeft een uitstekende reputatie in Vlaanderen.
Ook Del-Sport in Waregem is aan te raden.

Maar er zullen in Vlaanderen nog wel goeie winkels zijn. Gewoon niet onmiddellijk besluiten om te kopen. Ga eens kijken wat ze allemaal hebben in het assortiment, en trek dan je conclusies.

@steven_817

Als je zoekt in de regio ten oosten van Brussel, dan moet je zeker eens langs gaan bij D’Store in Bierbeek.

Grote keuze aan materiaal en kleding.
Ook een grote outlet store op dezelfde locatie.

@steven_817

Als je zoekt in de regio ten oosten van Brussel, dan moet je zeker eens langs gaan bij D’Store in Bierbeek.

Grote keuze aan materiaal en kleding.
Ook een grote outlet store op dezelfde locatie.

Plaats een reactie