Boot flex voor intermediate kind?

Wetende dat flex bij skischoenen een zeer relatief begrip is, vraag ik me momenteel hetvolgende af: welke flex valt aan te raden voor een kind van 8,5 - 9 jaar, 122-125 cm, ca 25 kg, niveau étoile d’or (ESF)?
Ik zie momenteel redelijk wat koopjes staan, en heb wel zin om eigen materiaal aan te kopen om dit jaar vaker indoor te gebruiken. Meegroeiplannen zijn in mijn streek helaas niet beschikbaar.

Vanaf welk niveau heeft een kind “race” schoenen nodig (flex 60 of hoger)? Voldoen standaard schoenen (“team”, flex 40 of 50) ook nog voor een kind dat zal proberen de opgelegde reuzenslalom binnen de tijd (150% van skimonitor) af te leggen? Zijn 2 buckles nog doenbaar, of is het minimum 3 buckles?

Ik denk dat @Rogier hier het beste antwoord op kan geven. Die zal wel aan het skiën zijn, dus mogelijk moet je even geduld hebben… ;)

De kleine hier heeft ESF “goud” nog gewoon gedaan op simpel gebruikt spul. Schoenen wel nieuw, ware volgens opgave plm 50 voor zover het wat zegt. Pas na 2 of 3 x “classe competition” op advies leraar overgestapt op pittiger ski’s en skiet nu flex 80 (inmiddels 13 jaar, 1.80m en plm 50 kg)

Edwin van Riel

Ik kan me voorstellen dat het gewicht doorslaggevender is dan het niveau bij kinderen. Want hoewel verder gevorderde kinderen waarschijnlijk harder gaan dan minder gevorderde formaat-genootjes (is dat een woord? bij deze) en waarschijnlijk op steilere pistes skiën af en toe, denk ik dat het lichaamsgewicht aanzienlijk grotere invloed heeft op de krachten die door de skischoenen verwerkt moeten worden.

Tsja, dit is lastig. Schoenen moeten zeker niet te hoog zijn, en ook niet te stijf. De Etoile d’or is precies zoals @evr66 zegt te halen op echte kinderschoenen. Maar ze maken tegenwoordig echt goede drie / vier buckle schoenen, zonder dat het meteen race varianten zijn. Die hogere flex is pas echt nodig als het kind over de 40 kilo heen gaat, of als het echt zo krachtig is dat het de schoen al goed in kan drukken…
Dus precies wat @GiGi zegt, gewicht zegt nu nog meer dan skitechniek.

Click. Click. Peace

Dus precies wat @GiGi zegt, gewicht zegt nu nog meer dan skitechniek.

Rogier op 21 apr 2018 15:00

Naar mijn idee is een schoen vooral bedoeld om steun te bieden. Maat van me had na een paar dagen skiën last van z’n bovenbenen. Ik vraag hem wat voor schoenen hij heeft. Blijk hij met z’n 100kg op een beginnersschoen te staan met een flex van 85. Die heb ik maar geadviseerd om eens naar wat fatsoenlijke schoenen te gaan kijken. Omdat de schoen zo slap is heb je meer spierkracht nodig om de boel onder controle te houden. Merk dat zelf ook met nieuwe snowboard schoenen tov. m’n oude schoenen.

Übung macht den meister!!!

Bedankt allemaal!

Inderdaad eigenlijk wel logisch dat het gewicht de grootste factor is hierin. Hoe lichter, hoe lager de flex moet zijn om het zwaartepunt voldoende naar voor te brengen, toch? (is één van de werkpunten die telkens worden herhaald, ze kan het wel als ze er voldoende aandacht aan schenkt).
Misschien idd afwachten tot ze zelf klaagt dat haar schoenen te “zacht” zijn?
@Rogier , waarom mogen schoenen zeker niet te hoog zijn?
Zie je in je plaatselijke skiclub de 6-jarigen ook nog vaak in gewone schoenen skiën? (ze hebben normaalgezien al het niveau van fléchette of hoger geloof ik?)

Heeft iemand eigenlijk een idee waarom ze bij kinderschoenen in het geval van 3 buckles 2 over de wreef plaatsen, en maar 1 over het scheenbeen, terwijl die laatste eigenlijk de belangrijkste is om de voet te fixeren?
Zou een dergelijke schoen zoals besproken in dit gesloten topic https://www.wintersport.nl/forum/topic/21603 in de 2 buckle versie (flex 40) onvoldoende zijn? Dochter zit momenteel op mondopoint 20, en het zal nog lang duren voor ze aan 22,5 zit en kan overschakelen naar de versie met 3 buckles + powerstrap (flex 50)… dus misschien dan maar best uitkijken naar een gewone 3-buckle schoen.

@RFKANGOO Nee… last je bovenbenen komt 99 van de 100 keer bij beginnende/licht gevorderde skiërs door dat ze teveel achterop zitten. Te stijve schoenen zorgen juist hiervoor…

Click. Click. Peace

@begijntje En een te hoge schoen komt bij kinderen vaak tot de kniën, en daarmee kun je absoluut niet genoeg druk zetten. De schoen zet je ‘te vast’ als het ware.

Zeker als het werkpunt wordt herhaald dat haar zwaartepunt naar voren moet, dan zeker GEEN stijvere schoenen. Sowieso hebben jonge kinderen de tendens iets teveel naar achteren te hangen. Ook dat is een reden om niet naar te stijve / hoge schoenen te gaan.

Locale kinderen skiën in normale kinder-schoenen, ze stappen misschien iets sneller over naar raceschoenen dan niet locals, maar daarmee moet je jezelf als NLer echt niet vergelijken…

Een goed geplaatste buckel is beter dan twee buckels die te hoog en te laag zitten. Dus let ook niet tevele op buckels.

Om eigenlijk de conclusie te geven: met het gewicht van je dochter is een gewone kinderschoen prima en een raceschoen hoeft echt nog niet, zeker omdat ze niet al te zwaar is.

Click. Click. Peace

Super bedankt, @Rogier!

Dan zal ik mijn intuïtie maar volgen en me oriënteren op gewone schoentjes. Noch dochter noch ikzelf hebben race ambities, en gewoon is al goed genoeg ;-)

Met 9 jaar, als Nederlands kind een etoile d’or is echt wel heel goed al hoor ;-)

Click. Click. Peace

@RFKANGOO Nee… last je bovenbenen komt 99 van de 100 keer bij beginnende/licht gevorderde skiërs door dat ze teveel achterop zitten. Te stijve schoenen zorgen juist hiervoor…

Rogier op 21 apr 2018 19:37

@RFKANGOO Nee… last je bovenbenen komt 99 van de 100 keer bij beginnende/licht gevorderde skiërs door dat ze teveel achterop zitten. Te stijve schoenen zorgen juist hiervoor…

Rogier op 21 apr 2018 19:37

Ik heb het toch ook niet over te stijve schoenen?? Ik heb het over te slappe schoenen die je bij elke beweging op kan vouwen. Ik word daar zelf heel erg moe van. Een schoen moet niet te stijf zijn en ook niet te slap maar precies bij jouw gewicht en techniek passen.

Übung macht den meister!!!

Bij ons skiën ze, vanaf hun 4e, elk jaar in de sneeuw en op de borstelbaan. Mijn dochter van 10 jr is een gemiddelde skier en skiet op rossignol hero flex 50, met 4 schnallen. Mijn zoon is een gevorderde skier van 12 jaar en skiet op rossignol hero flex 65.
Beide zijn ze niet er groot en vrij licht van gewicht (32 en 37kg). Het is voor kinderen erg lastig om goed druk te zetten daarom adviseren ze bij ons op de skischool ook niet een te hoge flex, wel 4 schnallen (maar dat moet ook net met de schoenmaat lukken). Ik merk dat mijn zoon nu pas voor het eerst goed druk kan leggen.

Plaats een reactie