Hulp rondreis europa/alpen

null

Ik ben van plan om eind van de zomer deze reis te maken. We willen hier 17 dagen voor uit trekken. Zou dit haalbaar zijn?

Stop 1 Europa park (pretpark Duitsland)
Stop 2 onderin Duitsland
Stop 3 ischgl (of ergens anders)
Stop 4 gardameer( via stelvio route)
Stop 5 cinque terre
Stop 6 genua
Stop 7 omgeving monaco
Stop 8 Genève (via route Napoléon)
Richting nederland

Iemand nog tips of ervaring met zo’n rondje. Aanraders qua slaapplekken?

*bericht bewerkt door Teun3 op 29 apr 2018 21:52

Of het haalbaar is hangt vooral af hoe lang je op elke plek wil blijven. Met de Italiaanse plekken heb ik best wat ervaring, maar voor ik allerlei tips geef is het handig om te weten of je alleen de toeristische highlights wil zien of ook dingen wil doen die wat meer tijd kosten.

Wij hebben gemerkt dat we liever 2 uur met de auto door de bergen scheuren dan 2 uur een (deel van de) berg op lopen, alhoewel dat soms ook zeer de moeite waard is. Ik zoek een beetje meer actie, m’n partner zoekt meer de rust. Zag straks een filmpje voorbij komen met ferratas dat lijkt me echt geweldig.

Van de winter in dolomieten geweest, zo mooi daar!

Op z’n tijd mag het best toeristisch zijn, maar zoeken zelf wat meer de rust op.
De route staat ook nog niet vast, gaan ook nog niks boeken. Maar dit is globaal wat we willen…
Hoor graag je (jullie) tips.

Als je naar Europapark wil (en blijkbaar iets met pretparken hebt vermoed ik), wellicht ook leuk om Gardaland te bezoeken aan het Gardameer. Persoonlijk een van mijn favorieten, misschien wel favoriet (minder drukte dan Disney, veel mooiere aankleding dan Walibi en meer thrillrides dan de Efteling…)

Qua haalbaarheid is je rondje vooral afhankelijk van wat je wil doen. Zou je dagen niet stampvol plannen.

Als je richting Ischgl gaat dan zou ik zeker ook de silvretta hochalpenstrasse nemen naar Montafon. Montafon is ook wel eea te doen ( wel vooral wandelen). Bij Genève zou ik nog richting portes du soleil gaan. Morzine of Champery zijn leuk.

Neem deze route en breng een bezoek aan het paaldorpmuseum. Ligt aan het meer en is zeer boeiend. Mooie omgeving.
https://goo.gl/maps/wbHwKyhBd6m

ik weet niet of je liefhebberij hebt aan auto rijden, mocht dit zo zijn: ik zou het stuk door Vorarlberg niet over de snelweg gaan maar door de bergen. Het stuk tussen schoppernau en Stuben is een feest om te rijden. bovendien hoef je dan ook niet door de tunnel (is dacht ik best een duur ding). Als je een beetje creatief rijd hoef je geen vignet te halen voor Oostenrijk.
https://goo.gl/maps/k1tZ6Rc6Bc92

Toltarief Arlbergtunnel 9.00 euro per keer.
In de zomer leuker over de pas inderdaad.

Snelwegen
WeekVignet 7.50 euro.
MaandVignet 21.80 euro

Top, iedereen alvast bedankt voor het meedenken. Leuk om alle tips te lezen!

Vindt autorijden idd leuk vooral door de bergen. Alleen in de winter is het bergen stuk vooral file rijden, hopen dat dat in september minder is :-).

Hoe lang we ergens willen verblijven zou afhangen van het weer en omgeving. Gezien de vele motorrijders moet dat denk ik geen probleem op leveren als we ergens 1 of meerdere nachten willen verblijven toch?

Aan welke kosten moet ik denken voor een basis en soms een wat luxer hotel?
Tips voor hotel op hoogte of oud kasteel? Langs deze route( die al bijgeschaafd gaat worden ;-))

Jammer dat je niet van wandelen houdt, anders zou ik je de Gorges du Verdon adviseren in de buurt van Castellane tussen Monaco en Gap.
Maar je kunt er ook aardig om heen rijden.

Inzake de Stelvio:
Wilden wij afgelopen zomer ook doen, maar hebben er maar vanaf gezien:
De aanloop was al één file van auto’s die continue doorkruist werden door nerveuze 2-wielers die dachten op het TT-circuit te zitten.

Jammer dat je Zwitserland links laat liggen, want als je van bergen rijden houdt kun je daar je hart ophalen met passen als:

  • Furka
  • Grimsel
  • Susten
  • Gotthard (de OUDE)
  • Nufenen
    noem maar op
Rob

In 17 dagen moet kunnen… ik doe hetzelfde rondje in 8.
Lees wel… ik rij motor en doe niets anders dan kilometervreten en bij voorkeur kleine pasjes en ook stukken onverhard.

Om af te zakken naar het Zuiden zou je in hoofdlijnen heel goed de route des grandes Alpes kunnen rijden. Die route kan je overal opsnorren en leidt je over veel mooie Alpenpassen heen. Wil je iets anders, meer bijzonder…
De Vercors ligt ten Westen van Grenoble en is bijzonder… google maar eens op Combe Laval, Col de Rouset, en de diverse balkonwegen waarvoor het gebied bekend is. Het zijn over het algemeen wat kleinere weggetjes.
Dan zou je via het meer van Embrun doorsteken naar de col des Champs en verder naar het zuiden richting Nice/Monaco.
Een ontzettend leuke pas is de Col de Turini in het Zuiden.
Wil je iets Oostelijker, dan kan je ook overwegen de Col de la Bonnette (hoogste van Europa) te pakken. Ook wel bijzonder.
Col d’Agnel of de Lombarde om door te steken van Frankrijk naar Italie.
Dat hele stuk door die Povlakte laat ik meestal links liggen. Niets aan.

Ik lees de tip Zwitserland… da’s een prima tip… wellicht pik grenzend aan het Aostadal de colle del Nivolet nog mee? Doodlopend, maar wat is het daar adembenemend mooi.
Behalve de grote genoemde passen kan ik je ook van harte de Klausenpass en Pragelpass aanbevelen. Of Albula… ook zo mooi.

Wat ik met de motor deed met naar het Zuiden rijden… en daar valt natuurlijk de wereld in te varieren.
Zillertal door naar Otztal, dan Timmelsjoch, Jaufenpass en verder Italie in, dan Westelijk Stelvio meepakken, en Umbrail. Of die inmiddels helemaal verhard is… geen idee. Zeker in combinatie met de Gavia.
Heb je navigatie? Ik programmeer altijd van te voren de routes. Je zou ook een hele serie w-points erin kunnen zetten met de passen en die achter elkaar zetten.

Overnachtingsmogelijkheden… ik pak altijd op het eind van de dag iets dat ik spontaan tegenkom. Soms vroeg, soms laat. Het hangt af van weer, vermoeidheid, etc etc… Heel veel plezier… een dergelijke roadtrip is super!

null

It is an amazing world

🔝

null

Alles is verwerkt in het plaatje. Nogmaals dank voor de reacties.
Zwitserland gaan we misschien toch wel mee pakken als ik dit allemaal zo lees en zie. Maar alles hangt af van het weer!

Bedankt voor jullie effort!

Als je wil heb ik nog wel de complete rondreis van vorig jaar liggen in gpx.

It is an amazing world

Tips in Italië:

Rond het Gardameer:

  • Canyoning rond Arco en Lago di Ledro (o.a. met MMove: https://www.mmove.net/en-us/typology/detail/2?categoryId=1…)
  • Wandelen op Monte Bondone of Monte Baldo (met gondel vanuit Malcecine: https://360gardalife.com/en/cable-car-malcesine-monte-baldo…)
  • Bezoek aan Trento (mooie oude binnenstad, typisch Italiaans, met doorkijkjes naar de prachtige bergen)
  • Rondje Gardameer met de auto: prachtige dorpjes (zoals o.a. Salo en Limone sul Garda)
  • Opera in Verona (ook als je niet van opera houdt echt een belevenis). Toegankelijkste opera’s: “Aida” of “Nabucco” van Guiseppe Verdi (info en kaarten hier: https://www.arena.it/arena/en). Ga dan vooral voor de goedkoopste kaarten (€ 25 euro p.p.) op de rang Gradinate ‘non numerati’ (ongeplaceerd). Dat zijn plaatsen op de stenen trappen boven in het amfitheater. De poorten openen op 18 uur (en je wil vooraan staan voor de beste plaatsen!) en dan kan je op je plekje eten (zelf meenemen). De voorstelling begint namelijk pas om 21 uur. Maar het is echt gaaf. en maak er vooral een dagje Verona van: mooie stad en het beste Italiaanse schepijs dat ik ken in Via Guiseppe Mazzini nr. 43 (bij het fonteintje). En natuurlijk kan een bezoek aan ‘Casa die Julia’ niet ontbreken (het huis van Julia, inclusief het vermeende balkon van DE balkonscène uit Romeo and Juliet, dat zich in Verona afspeelt ‘in fair Verona, where we lay our scene’ [Romeo And Juliet, Prologue, r. 2]). Let dan vooral op de letterlijk afgesleten borst van het bronzen standbeeld van Julia op de binnenplaats. Erg lollig allemaal.

Rond Genua:

  • Cinque Terre is mooi om een dag te doen. Ik zou kijken of je er met de boot heen kan vanuit La Spezia (vanaf het water heb je het mooiste uitzicht op de steile wanden en de keurrijke dorpen). En dan aan het ene uiteinde beginnen en met de trein dorp-hoppen en vanaf het andere uiteinde met de trein of boot weer terug. Hou wel rekening met toeristische drukte, steile weggetjes en flinke hitte.
  • Portovenere vond ik mooier dan de dorpjes van Cinque Terre. Ook leuk om te doen, ook weer vooral met de boot.
  • Genua’s oude stad is mooi om door heen te lopen. Alleen jammer dat de verhoogde weg het uitzicht op zee wegneemt. De steegjes van en naar de oude haven zijn geweldig. Het eten ook, vooral als je van pesto en/of vis houdt. Probeer in die regio vooral een keer de maaltijdsoep ‘minestrone alla Genovese’.
  • De weg van Sestri Levante naar het westen en de Franse Côte d’Azure is prachtig. Vooral als je de oude, langzame weg neemt langs de kust. Rapallo is een stopje waard, Portofino, Genua, Savona, San Remo… Allemaal van die boulevard-strand plaatsjes. Als je een beetje stijl hebt, doe je dat in een cabriolet van het een of andere merk uiteraard… ;)

*bericht bewerkt door GiGi op 02 mei 2018 10:17

Hier wat indrukken bij de plekken die ik heb benoemd:

Trento:

null

Sirmione aan de zuidkant van het Gardameer:

null

Opera in Verona (“Don Giovanni” van Mozart):

null

Santa Margherita Ligure:

null

Cinque Terre:

null

Portovenere:

null

null

Los van alle rij en reistips hier een solo tip voor Monaco: zorg dat je zo snel mogelijk weg komt uit het lagere deel van dat stadje: duur, proteus en geen reet aan. De oude stad boven, langs de burcht, is een juweeltje: kleine straatjes, vriendelijke mensen, betaalbaar eten en drinken.

@Gigi Ben het bijna eens met al je tips
Alleen voor het lekkerste ijs moet je toch nog wat doorrijden naar Dondoli in San Gimignano maar dat zit helaas niet op de route van Teun ;-)

Cinque Terra is wel leuk, ook leuke paden. Maar wel érg toeristisch.

Plaats een reactie