Bergcols zijn niet voor niets gesloten (auto's in lawine)

Een lawine is naar beneden gekomen op de Col du Klausen in Zwitserland. Drie personen zijn gewond geraakt en twee auto’s meegesleurd. De beide auto’s hebben de verbodsborden / gesloten col borden genegeerd. De lawine kwam ongeveer 200 meter onder de top van de col naar beneden. Een auto met Zwitsers nummerbord is zo’n 100 meter meegesleurd. Een andere auto met Duits nummerbord is slechts iets van de weg afgedrukt.

Dus, een col is niet voor niets gesloten… En volg je GPS dus niet zomaar ;-)

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/9e185a51fd45f7211ddbd89a...

Click. Click. Peace

Maar met een auto in een lawine is toch geen probleem, tegenwoordig is toch iedere auto voorzien van pieper(alarm) en airbag?

Born to Ride

Ik zag ook al beelden van de Stelvio voorbij komen.
In de video van een tijdje geleden zag je dat de lawines gecontroleerd afgingen.
De weg heeft dat niet overleefd. Kortom… daar moeten ze nog even druk mee aan de gang tot de volgende grote wielerronde.

It is an amazing world

@Henrike Heb je een linkje van die beelden?

Click. Click. Peace

Hmmm… lukt niet vanaf hier, maar als je op facebook zoekt op Passo Stelvio - Stilferjoch
Dan zie je hoe de weg afgebroken is over een grote lengte.
Precies wat je zou verwachten van die lawine.

Ze zijn trouwens goed bezig met de reparaties… wanneer komt er een koers langs?

It is an amazing world

@Henrike Ik zie het! Dit komt niet door die sneeuwlawines uit het filmpje. (Sowieso is dit veel lager tijdens de klim) dit zijn aardverschuivingen. Deze worden vaak wel versneld door veel vocht in de grond, dus hangt misschien wel samen met de hoeveelheid neerslag afgelopen winter, dat zou kunnen…

Bijna alle grote Alpencols hebben elk jaar te maken met lawines (vaak getriggerd) deze lawines beschadigen de weg bijna niet / zelden. Ook in dit geval dus niet

Hierbij de plaatjes, ik neem aan dat je deze bedoelde?

null
null

*bericht bewerkt door Rogier op 22 mei 2018 13:57

Click. Click. Peace

Hoi Rogier, deze bedoelde ik inderdaad.
Ik zie het … ze liggen inderdaad lager (bomen).
Dat stuk waar die lawine langskwam ligt hoger op de berg.

(met de motor kan ik dat stuk wel dromen).

It is an amazing world

Zo ziet het sneeuwvrijmaken van de Glandon (Frankrijk) eruit:

null
null

Click. Click. Peace

De autos hebben wel camouflage.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Behalve borden staan er volgens mij ook slagbomen.
Verder mag je het voor berggangers zo als “algemene ontwikkeling” bestempelen, dat bergpassen in de regel van oktober t/m mei gesloten zijn.

Rob

@Rcgrootveld Lang niet altijd en soms gaan die omhoog omdat zo boeren die iets hoger land hebben er al wel heen kunnen…

Click. Click. Peace

Dan staan er meestal nog borden en ik kan me Michelin kaarten herinneren waar het ook gewoon op stond.

Rob

Zeker die borden staan er… en moderne gps en weten het ook

Click. Click. Peace

Dus voorbeeldje van eigenwijs?
of
Regels zijn niet meer dan goed bedoelde richtlijnen, voor anderen?

Rob

@RCGrootveld Op het eerste gezicht ziet er niet handig uit… Maar je weet het nooit he. Ik durf niet vanuit mijn bureaustoel te oordelen… Misschien waren de borden wel weg…

Click. Click. Peace

@RCGrootveld Op het eerste gezicht ziet er niet handig uit… Maar je weet het nooit he. Ik durf niet vanuit mijn bureaustoel te oordelen… Misschien waren de borden wel weg…

Rogier op 26 mei 2018 14:53

Het gezonde verstand dan kennelijk ook…

Rob

@RCGrootveld Wederom, dat is erg makkelijk oordelen van achter onze computer…

Click. Click. Peace

@Rogier: Inderdaad, maar anderzijds kun je alles wel bagatelliseren …

Rob

Plaats een reactie