skireis voor studievereniging organiseren

Beste forumleden,

dit jaar organiseer ik samen met drie anderen de skireis voor onze studievereniging, en daar komen aardig wat dingen bij kijken. Natuurlijk heb ik zelf - en de anderen in het team ook - al wat ideeën over hoe we dit gaan organiseren (en we kunnen het team van vorig jaar om hulp vragen), maar het leek mij uitzonderlijk nuttig om mensen met veel ervaring om hulp te vragen. Naar het schijnt zijn die hier in grote getalen aanwezig.

Enkele zaken die al nagenoeg vaststaan zijn:

  • we rekenen op 25-40 mensen
  • de reis zal waarschijnlijk van ~12 tot ~19 januari 2019 plaatsvinden
  • gebieden die al afvallen zijn Portes du Soleil en Les Sybelles (afgelopen twee jaren bezocht).

Ik vroeg me af of jullie skiegebieden en/of dorpen kunnen aan- of afraden op basis van

  • sneeuwzekerheid; half januari is nog enigszins vroeg in het seizoen, en twee jaar geleden lag er in Le Corbier niet veel sneeuw (niet genoeg om alle pistes te openen, ook de verbinding met Saint Sorlin d’Arves was gesloten), met uitzondering van de laatste dag, waarop het de hele dag heel hard sneeuwde om vervolgens blauwe lucht en een perfecte poederdag achter ons te laten en weer huiswaarts te keren.
  • compleetheid van het skigebied; in een grote groep zullen alle skiniveaus gerepresenteerd worden, dus het is belangrijk dat het skigebied voor zowel beginners als gevorderden geschikt is. Ik denk aan minimaal 100-150 pistekilometers, die het liefst goed verbonden zijn met liften (skibussen zijn niet heel gewenst, tenzij ze heel efficient en intuitief opgezet zijn). In een ideaal gebied kunnen de beginners overal komen via blauwe pistes.
  • centrale ligging; een dorp met een centrale ligging is een groot pluspunt, aangezien dit vaak ook betekent dat beginners (en de rest trouwens ook) meer keuzes hebben, en er meer tijd aan skieën besteed kan worden en minder aan rondlopen of rondbussen.
  • prijsniveau; uiteraard moet het relatief goedkoop blijven, we praten hier over studenten.
  • après ski; zolang het dorp niet helemaal uitgestorven is zal dit geen groot probleem zijn aangezien we met een grote groep zijn, maar goede après ski is zeker een pluspunt.

Het meest voor de hand liggende land om te bezoeken is waarschijnlijk Frankrijk, gezien de gigantische skigebieden op grote hoogte en tegen een relatief lage prijs. Echter leek het mij zelf wel leuk om naar Oostenrijk (bijvoorbeeld Ischgl, of Saalbach/Hinterglemm) te gaan, voor de afwisseling en de sfeer. Het is wel een uitdaging om daar een goede combinatie van prijs/sneeuwzekerheid/compleetheid te vinden. Als iemand tips heeft wat betreft Oostenrijk hoor ik die graag.
Een andere afweging is de accomodatie. Wederom het meest voor de hand liggende zijn meerdere (4-6 persoons) appartementen, maar de optie om een groot chalet te huren overweeg ik ook. Mijn indruk is dat dat al snel duur is, en dat zulke grote chalets vaak niet dicht bij liften liggen. Daarnaast moet je waarschijnlijk zelf je vervoer regelen, wat ook vermoeiend en prijzig kan worden.
Dat brengt me bij het volgende punt: alles hangt ook af van wat groepsreisorganisaties aanbieden. Afgelopen jaren is die skireis geregeld via Husk (helaas kan ik hun aanbod voor het volgende seizoen nog niet zien). Dat is goed bevallen, dus hoogstwaarschijnlijk zullen we het dit jaar wederom zo regelen. Echter moeten we altijd kritisch blijven, dus als iemand tips heeft wat betreft reisorganisaties, of hoe we het kunnen organiseren zonder reisorganisatie, hoor ik ook die graag.

Daarnaast zijn alle andere tips, aandachtspunten of kritieken uiteraard van harte welkom.

Contact opnemen met Husk. Zij kunnen vanuit hun aanbod 2017/2018 echt al wel een voorstel doen voor 2018/2019.
Husk is bij uitstek de studenten reisorganisatie. Dus die zou ik zeker adviseren. Echter als je met 40 man gaat heb je een volle bus. Veel andere reisorganisaties kunnen dan ook een passend aanbod voor je regelen.

Let wel op. Alle reisorganisaties zullen snel concessies doen voor wat betreft het skigebied om de kosten te drukken (waar grote groepen en studenten gevoelig voor zijn) beter is om inderdaad zelf een 3x potentiële skigebieden te laten offreren.

Succes!

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Wij zijn twee keer (shortski) naar Serre Chevalier geweest, volgens mij ook via Husk. We zaten in Briançon, in een appartementencomplex naast de gondel. Onderin het complex zat een après-ski bar. Het gebied zelf is vrij groot en ook sneeuwzeker, dacht ik.

We zijn ook met Husk naar Superdevoluy geweest, maar dat lijkt mij te klein voor enen week.

*bericht bewerkt door S2P op 24 mei 2018 07:33

Voor het succes van je reis zou ik absoluut Oostenrijk aanraden.
Je gaf aan een gebied met 100-150 km piste.
Lijkt mij te weinig.

Een gebied dat op alle punten aan je eisen voldoet is denk ik Galibier-Thabor. Doordat alles boven de 1500m ligt hoef je je over sneeuwzekerheid geen zorgen te maken. Het prijsniveau is heel vriendelijk daar en met ruim 150km piste heb je ook daar zeker genoeg aan. Serre Che wat hierboven aangeraden wordt zou ik persoonlijk niet snel doen als er ook beginners bij zijn, het is echt een gebied voor de (ver) gevorderde wintersporter. Oostenrijk heeft een bruisendere apresski dan Frankrijk, echter wanneer je met een groep van 40 man bent kan je het overal super gezellig maken.

Born to Ride

Ik heb in mijn studententijd meerdere skireizen georganiseerd en doe dat nu (20 jaar later) nog steeds, alleen dan niet meer voor studenten ;)

Matthias123 haalt terecht Galibier-Thabor aan: ruim gebied, goede prijs-kwaliteitverhouding
Daarnaast ben ik destijds ook in Les Arcs (Arc 1800) geweest en dat was ook prima.
Verder is ook Oz-en-Oisans een afweging. Ligt in het gebied van Alpe d’Huez
St. Sorlin d’Arves is ook geliefd bij studenten: voor Franse begrippen een behoorlijke après ski. Wel in Les Sybelles, maar ik begreep dat jullie er toen toch niet konden komen. Dat was overigens wel in het meest sneeuwarme jaar sinds mensenheugenis. Ik heb betere herinneringen daar!

Een chalet is zeker een overweging, maar voor zo’n grote groep liggen ze inderdaad vaak net buiten het dorp. Bovendien krijg je het probleem van koken: wie gaat er voor 40 man koken? Bij kleinere appartementjes zoeken ze dat onderling maar uit, scheelt jou veel geregel.

Succes met organiseren, als je meer info wilt hebben: stuur me gerust een berichtje!

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Ben met studentenreis naar Valloire geweest. Een prima gebied en prima dorp, maar niet heel levendig qua après-ski. Afhankelijk van het niveau van de dames en heren studenten zou ik zelf liever naar Serre Chevalier of Alpe d’Huez afreizen!

Mr. Slow

Wij zijn twee keer (shortski) naar Serre Chevalier geweest, volgens mij ook via Husk. We zaten in Briançon, in een appartementencomplex naast de gondel. Onderin het complex zat een après-ski bar. Het gebied zelf is vrij groot en ook sneeuwzeker, dacht ik.

We zijn ook met Husk naar Superdevoluy geweest, maar dat lijkt mij te klein voor enen week.

S2P op 24 mei 2018 07:25

Le Signal du Prorel, vermoed ik. Ideale ligging. Maar de apres-skibar stelde niks voor, toen ik er was.

Wij zijn twee keer (shortski) naar Serre Chevalier geweest, volgens mij ook via Husk. We zaten in Briançon, in een appartementencomplex naast de gondel. Onderin het complex zat een après-ski bar. Het gebied zelf is vrij groot en ook sneeuwzeker, dacht ik.

We zijn ook met Husk naar Superdevoluy geweest, maar dat lijkt mij te klein voor enen week.

S2P op 24 mei 2018 07:25

Le Signal du Prorel, vermoed ik. Ideale ligging. Maar de apres-skibar stelde niks voor, toen ik er was.

DrPhil_de_echte op 24 mei 2018 10:26

Wij zijn er jaren geleden ook eens geweest. Ook met Husk. Ook met bar onder in het hotel. Net even gegoogled op Signal de Prorel, maar het zegt me helemaal niets meer… (alcohol??? en wellicht ook een flinke verbouwing gehad?)
Ik weet nog wel dat het tegenviel en waren toen ook met een grotere groep. En buiten die ene kroeg onder het hotel, was er ‘bar’ weinig te beleven.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Nee, het heet al heel lang zo. Idd bar onderin.

Les Sybelles voldoet wel precies aan wat je zoekt, maar ik kan die overweging om andere gebieden te kiezen heel goed begrijpen. Denk ook eens aan de grens over naar Italië (Bardonecchia en Via Lattea). Serre Chevalier dat hierboven genoemd wordt is ook wel een aardige keuze. Het is wel kleiner dan Les Sybelles en toen ik er was (wel eind van het seizoen) was er niet veel après ski te ontdekken. Eén die ik je kan afraden is Saint Francois Longchamp (le grand domaine). De accomodatie daar is heel afthans, de mensen zijn er onbeleefd en proberen helaas alleen maar over de rug van groepen geld te verdienen met hun houding. Daarnaast viel het gebied mij erg tegen en waren de prijzen op de accommodatie en skipas na echt niet zo laag als je zou verwachten.

Sunweb biedt ook het één en ander aan (maar is onderdeel van hetzelfde concern als Husk).

Oostenrijk is wat de beleving betreft sowieso de betere keuze, maar wat o.a. ook in de podcast dit seizoen besproken is is dat de kosten in de gebieden die je daar zoekt niet in de categorie dumpprijzen valt. Hoe groot en actief is de studievereniging?

*bericht bewerkt door ThomJ op 24 mei 2018 13:43

Ik snap niet dat zoveel mensen met Serre Che aan komen. Topicstarter geeft aan dat er ook absolute beginners meegaan. Als er 1 gebied is dat ongeschikt is voor beginners is het Serre Che wel. Dan is eerder Alpe d’Huez ook een goede optie. Rond het dorp heb je daar veel eenvoudige pistes voor beginners, hogerop uitdagende pistes voor de gevorderden en het heeft een gezellige apres ski.

Born to Ride

In Oostenrijk is een Ischgl wel behoorlijk aan de prijs. Zou dan eerder aan Gerlos denken.

Valt me ook op dat 3 vallee nog niet is genoemd, volgens mij is daar voor alle groepen ook genoeg te doen.

Sorry, ik was Serre che niet aan het promoten, liet me even meeslepen in lang vervlogen tijden en herinneringen (die ik blijkbaar niet meer heb) aan Briancon.

Hierbij een link naar selectie ‘Frankrijk’, skigebied groter dan 100km, boven 2000m, grotendeels aaneengesloten en geschikt voor beginners.
https://www.wintersport.nl/wintersport/frankrijk#beginners:g…
Deze selectiecriteria kan TS ook invullen voor bijvoorbeeld Oostenrijk. Generaliserend: prijzen zijn in Frankrijk gunstiger, sfeer/ apres-ski in Oostenrijk beter.
Val Thorens doet het onder de studenten in ieder geval altijd goed. Met heel veel mogelijkheden. (Niet de goedkoopste in Frankrijk, maar scoort op vele andere punten wel bovengemiddeld)
Flaine ken in verder niet, maar is wellicht een optie.
Alpe d’heuz vraag ik me af of dit zo fijn is voor de echt beginnende skier (in de kom veel groen, maar daarboven wordt het al lastiger)

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Appartementen in Oostenrijk wordt voor zo’n grote groep een beetje problematisch. Hetzelfde geldt voor aaneengesloten sneeuwzeker skigebied zonder bussen met centrale ligging. Zijn er wel, maar gebieden als Ischgl en St. Anton zijn budgettair echt van een andere orde dan le Corbier

Ik zou gaan kijken naar gebieden zoals Arc 1800, la Rosiere, of Les Menuires in Frankrijk.

Verder zou je ook Sestriere, Sauze d’Oulx, of Bardonnecchia in Italie kunnen overwegen. Prachtige gebieden, sneeuwzeker, en het is daar vriendelijk voor de portemonnaie.

Succes met je plannen

*bericht bewerkt door dokteruk op 24 mei 2018 16:31

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Valloire/Valmeinier is zeker een uitstekende bestemming voor een vriendelijke prijs. Sauze d’Oulx zou ook het één en ander te vinden moeten zijn.

Wil je naar Oostenrijk, ook wat après-ski en een behoorlijk betaalbare bestemming, laat je dan adviseren over Gerlos, Mayrhofen of Kirchberg. Er zijn best wat mogelijkheden voor grote chalets, deze liggen in verhouding tot de middenklasse grootte vaak wat gunstiger ten opzichte van het centrum. Voor grote groepen is het sowieso verstandig om met de (diverse) wintersportaanbieders te bellen. Die hebben een beter inzicht en er valt wellicht nog wat te onderhandelen.

Valloire/Valmeinier is zeker een leuke bestemming. Qua apres-ski en gezelligheid zou ik dan voor valloire gaan. Drie jaar geleden in Chalets du galibier verbleven (reis via subweb dus moet ook via husk mogelijk zijn) Uitstekende (budget) accomodatie dicht aan de piste, alleen wat verder van het dorp af. Maar er rijden voldoende bussen vanaf de appartementen naar het dorp.

En je zegt dat portes dus soleil afvalt omdat jullie hier al geweest zijn, maar toch vind ik avoriaz een echte aanrader. Ben hier zelf ook 3x geweest met de studievereniging. Zeker met een groep vermaak je je hier prima in de apres-ski, zeer centraal in het skigebied met voldoende makkelijke en ook moeilijke (le mur swisse) pistes. Nu weet ik niet waar jullie de vorige keer zijn verbleven maar als je bijvoorbeeld al in morzine hebt gezeten, kan je makkelijk nog een keer naar avoriaz. Ligt namelijk in een ander deel van het skigebied.

Verder heb ik ook goede ervaringen met le grand domaine/saint francois longchamp, vooral voor beginners is dit gebied erg geschikt. Alleen accomodatie waar wij zaten was een drama (le rond point des pistes) die is dus niet aan te raden. Vlakbij dit appartement zat echter wel een leuk apres ski tentje en je liep zo de piste op.

Puur op gevoel: Trois Vallees of Tignes. Beiden liggen hoog, en in Tignes heb je ook nog de gletsjer waar je heen kunt.

Puur op gevoel: Trois Vallees of Tignes. Beiden liggen hoog, en in Tignes heb je ook nog de gletsjer waar je heen kunt.

Robert7 op 25 mei 2018 11:16

Waarom Tignes met studenten? het is een erg dure bestemming, apres ski is er eigenlijk niet en de beginners hebben er eigenlijk niets.

Born to Ride

Ik ben vorig jaar met Hoogtestage (studentenreis) naar Marilleva (Val Di Sole) geweest. Dat vond ik een enorm fijn skigebied.

Risoul is ook een aanrader als het op prijs-kwaliteit aankomt.

Bedankt allemaal voor de reacties! Meer dan verwacht en meer dan genoeg interessante ideeën, ik zat hier zeker aan het goede adres. Ik zal alles nog een paar keer doorlezen en de suggesties meenemen in onze overwegingen. Daarnaast ga ik zelf uiteraard ook nog verder op onderzoek uit want dat is al bijna zo leuk als de skireis zelf.

Vorig jaar in saalbach geweest, hotel altachhof hun regelen gratis vervoer van en naar de piste je wordt tot 19.00 op verschillende plaatsen opgehaalt ook in hinterglemm, wij waren met ongeveer 40 personen €450,- pp kwijt incl. Reis halfpension en skipas voor 4 dagen, dit was via duke travel

Vorig jaar in saalbach geweest, hotel altachhof hun regelen gratis vervoer van en naar de piste je wordt tot 19.00 op verschillende plaatsen opgehaalt ook in hinterglemm, wij waren met ongeveer 40 personen €450,- pp kwijt incl. Reis halfpension en skipas voor 4 dagen, dit was via duke travel

Erikvs op 25 mei 2018 22:46

Voor die prijs kan je er in veel Franse gebieden zo 2 of 3 dagen aan vast plakken en zit je aan de piste. Dan is het voor mij in ieder geval niet zo’n moeilijke keus…

Kijk ook eens bij de vlgd link
http://www.youngaustria.nl/

Dienten Die Alte schule

Kijk ook eens bij de vlgd link
http://www.youngaustria.nl/

Elly3 op 27 mei 2018 20:15

Daar wordt nog een reis aangeboden voor 2015! Weet niet of ik daar persoonlijk mee in zee… ehhh… berg zou gaan. :-(

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Oh @Snowy1970, niet op gelet maar de organisatie is nog vol actief in veel wintersport plaatsen en ook in de zomer. ;)
Ik zit al 2 jaar via hun in Obertauern in haus Schaidberg prima onderkomen en heerlijke maaltijden.
http://www.youngaustria.com/fileadmin/user_upload/Downloads/…

Dienten Die Alte schule

@Elly3: gelukkig maar. Misschien kun je ze er een keer op wijzen, scheelt vast een paar klanten!

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Zelf met een studentengroep naar de volgende gebieden geweest:

  • Les Sybelles (Saint Sorlin)
  • Risoul
  • Le Grand Domaine (Saint Francois Longchamps)

Vond Les Sybelles het meest tegenvallen (lange verbindingsstukken) en de andere twee gebieden een stuk leuker. In alle gebieden is een Yeti bar aanwezig en als je daar met een grote groep heengaat is het al snel gezellig.

Verder ook nog in Valloire geweest voor een shortski en dat heeft een gezellig dorpje en prachtig skigebied.

Thank God summer is over!

Los van de keuze van bestemming:
Tenzij je als groep een rechtspersoon bent danwel reserveert namens een rechtspersoon (bv je studentenvereniging), denk ik dat je het beste met een reisorganisatie in NL of in het gebied waar je naar toe gaat in zee kunt gaan (begin eens met het lokale vvv oid).
Uitbaters staan iha niet te springen op groepen als deze, zo je al capaciteit kunt vinden, zeker niet als het geen rechtspersonen zijn.
Ook iets om voor je zelf in je achterhoofd te houden in verband met borgstelling, aansprakelijkheid etc.

Ik organiseer elk jaar voor (zij het kleinere) groepen (max 20), maar wel namens een rechtspersoon die financieel achter me staat.
Want een hotel vraagt al snel om een borgstelling in de vorm van een creditcard nummer …
En als er dan ineens een paar lui afhaken …

Rob

Als je echt naar Oostenrijk wilt, zou je kunnen zoeken op gruppenunterkunft. Via duitstalige sites vind je vaak meer aanbod dan via NL aanbieders.
Eventueel zelf alles regelen en dus rechtsteeks boeken bij de accommodatie.

Je hoeft niet namens een rechtspersoon te handelen (wat @RCGrootveld zegt), maar het is inderdaad wel handig dat de vereniging garant staat (dan loop je zelf het financiële risico niet).

Ik zou zeker Risoul aanbevelen. Prima prijs-kwaliteit en voor Franse begrippen heel aardige apres ski, mede door het feit dat er veel studenten/jongeren te vinden zijn. En een bijzonder sfeervol skigebied.

Plaats een reactie