Aanraders om te testen en te kopen? [ski]

Beste medeforumgebruikers,

Vorig jaar heb ik me een mooi paar Nordica Dobermann GSR RB Evo - ja, nogal een mond vol - aangeschaft van het voorgaande modeljaar. Uitgebreid getest en op bijna vergelijkbare ski’s uitgekomen, maar me op prijs laten overhalen door deze Nordica’s. Na een wat onwennige kennismaking zijn we behoorlijke kennissen geworden, maar of er een gedegen vriendschap in gaat zitten weet ik niet zeker. Wel leuk om op een relatieve zeldzaamheid te skiën. Deze specifieke variant zie je maar amper. Bang dat ze “per ongeluk” meegenomen worden ben ik dan ook niet.

Deze GS ski’s zijn heerlijk stabiel, laten zich goed door wat mindere sneeuw ploegen en kunnen fantastisch op de kant gezet worden, maar met wat discipline ook keurig kort geslipt worden. Nu klinkt dat allemaal prima, maar het liefste gaan ze harder dan hard. En hoe graag ik dat ook doe, dat kan eigenlijk helemaal niet zo vaak. Rustig slippen kan natuurlijk prima, maar ze zijn het lekkerste als je ze op de kant zet. En dat zou fijn zijn als lekker carven ook mogelijk is in een wat lager tempo. Let wel, ik heb het dan nog steeds over echt sportief skiën, maar ik hoef blijkbaar toch niet altijd per sé de snelste beneden te zijn.

Nu komt mijn werkelijke dilemma:
Afgelopen winter een paar uur de huurski’s van mijn vader aangehad. (Te) Korte Head Supershape i-Speeds met een radius van minder dan 13 meter. En wat vond ik dat heerlijke ski’s zeg! Tot nu toe veel op grote radius ski’s gestaan, maar dit vond ik een verademing. Ik kon er alles mee doen wat ik maar wilde. Rellen, netjes naar beneden slalommen, slippen, techniekoefeningetjes… Gewoonweg genieten. Als de ski op de juiste lengte niet een flink grotere radius zou hebben had ik het wel geweten en ze meteen aangeschaft (hoewel de berichten over de bouwkwaliteit me wel wat afschrikken).

De vraag: Wat voor ski moet ik zoeken (en testen) die vergelijkbare eigenschappen heeft, en mijn agressieve skistijl, 88kg en in mindere mate 1,90m aan lengte ondersteunt? Zijn slalomracers te eenzijdig? Enkele meer vocale forumleden zweren bij GS, maar ik mis toch wel iets.

De kooptip: Ik heb wel een beetje mijn oog op de Rossi Hero Elite ST laten vallen. Lekker toegankelijk zegt onder andere GiGi. Zijn daarin niet te veel concessies gedaan, zodat ik nog wel op een mooie rebound kan rekenen? Dat is immers één van de hoofdredenen dat ik uiteindelijk die Dobermanns heb gekocht.

*bericht bewerkt door Bennie op 26 mei 2018 19:45

Er zijn best wat slalomski’s die voldoende rebound geven en sportief skiën goed ondersteunen, maar die ook veelzijdig genoeg zijn en ook buiten hun primaire inzetbereik goed te skiën zijn. Behalve de Rossignol zou ik in die categorie ook zeker de Völkl Racetiger SL en Fischer RC4 Worldcup SC proberen. De Atomic S9 en Elan SLX hebben niet de energie en rebound die je zoekt denk ik.
Je kan voor de grap ook eens kijken naar de niet-race modellen (zoals de Supershapes). Dynastar Speedzone 12 TI is dan een leuke optie denk ik, of wellicht de nieuwe Salomon S/Max Blast, 12 of 10. Maar vooral zelf testen, en bij voorkeur op een iets uitdagender piste dan Zoetermeer (daar zijn deze ski’s toch allemaal niet te vinden, dus je zal denk ik toch naar de Alpen moeten in het najaar om te testen, of eventueel naar de Hintertux deze zomer).

Waarom niet de Magnums dan?

ik vraag me af, waarom je niet kiest voor de Head Supershape i-Speeds? Dezelfde als de huurski’s van je vader.

Deze vond je heel fijn. Kies je ze niet vanwege de lengte?

Ik vind de lengte niet bepalend, vooral niet als het de ski’s zijn waar jij je lekker op voelt. Het is toch het belangrijkste, dat jij je prettig voelt op de ski’s.

De lengte is maar een richtlijn hoor. Geen verplichting!

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Niet helemaal dezelfde vraag, maar ik was ook benieuwd naar wat wel/niet en GiGi heeft hier uitgebreid gereageerd. Wellicht heb jij er ook wat aan:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/415463

@GiGi November staat al wel in de agenda als mogelijk vrij houden… :)
@DrPhil_de_echte De Speeds zijn net een stukje serieuzer als de Magnums.
@Maartje Heb ik wel zitten overwegen. De kortere lengtes zitten in de Short Turn categorie en de langere lengtes in Long Turn. Ik weet niet precies hoe het met de draagkracht zit. Dat staat nergens vermeld. Ik zou volgens algemene calculators de 184cm moeten hebben, en die hebben een radius van 16m. Mijn vaders ski’s waren 163cm en een flink kleinere radius.

Zou de Supershape in 170cm nog een mooi compromis zijn? 14m radius zit aan de bovenkant van de ST radii, maar kan wat mij betreft nog net. Vraag me alleen af of dit in de slush geen duikboten worden. Ik vermoed van niet, aangezien de nog kortere het prima deden in de crud. Gebruikersreviews zijn zeer welkom.

*bericht bewerkt door Bennie op 27 mei 2018 20:53

Plaats een reactie