Sneeuwzekerheid maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val di Sole

Beste forumleden,

Hoe is de sneeuwzekerheid in dit gebied? We twijfelen om vanaf 9 maart of 16 maart te gaan. Scheelt toch al snel 150 euro p.p… Zal die week extra veel veranderen aan de sneeuwcondities?
Misschien ook wat meningen over het gebied?

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Crocky op 19 jun 2018 22:22

Het sneeuwdek is normaalgesproken prima om heel maart door te komen en zelfs in de eerste week van april nog goed mee uit de voeten te kunnen op de hoger gelegen hellingen.

Hoe de uiteindelijke condities zijn valt onmogelijk te voorspellen, maar reken voor beide weken op snel zacht wordende sneeuw gedurende de ochtend. Beide weken vallen buiten het hoogseizoen, maar hoe rustiger hoe langer de slush zich prima laat skiën. Ik zou dat overgebleven geld investeren in een uurtje vroeger op het terras (of een wat verlate maar uitgebreide lunch) en genieten van het voorjaarsskiën in optima forma.

Hangt erg van de sneeuwval in de Zuidalpen af, maar ze zijn er wel goed in het maken van kunstsneeuw en ook de hoogteligging is prima. Merkte zelf wel in een vergelijkbare periode dit jaar in Val Gardena dat de pistes erg snel kapot geskied werden door de hogere temperaturen, felle zon en vele skiërs.

Mr. Slow

Medio maart is in de meeste gebieden de sneeuwconditie op z’n best. Daar zou ik me weinig zorgen om maken.

Wij waren dit jaar eerste week van april in Folgarida en ik heb geen enkele keer de afdaling naar het dal gedaan met de lift (kwaliteit liet het misschien wel wat afweten, maar dat neem je er toch bij in die periode van de winter/lente). Misschien dat dit seizoen niet direct de referentie is, maar aangezien je spreekt van begin maart denk ik dat je je totaal geen zorgen hoeft te maken. Overigens prachtige omgeving!

better to be off piste, then to be pisted off

Bedankt voor de reacties! @Wim7, hoe heb jij het skigebied, eten/drank op de piste, de regio en Italië op zich ervaren? Hoe vergelijk je dit met Oostenrijk, beter/slechter, waarom?

*bericht bewerkt door Crocky op 21 jun 2018 21:42

@Crocky zie ook https://www.wintersport.nl/forum/topic/400553

Quick op 22 jun 2018 08:44

Thx!

@Crocky, hierbij mijn review:

skigebied: prachtig gelegen in een minder bekende kant van de Dolomieten. Madonna Di Campiglio is zeer mondain met vele zeer dure shops. Skigebied zelf vond ik zelf iets minder uitdagend maar ik heb me er wel zeer goed geamuseerd. Om van de ene kant van het gebied naar de andere kant te gaan heb je wel wat tijd nodig, dus perfect om tochten te maken. Wij waren er eerste week van paasvakantie, dus de gangbare taal op de piste was gewoon nederlands met vele kinderen, waar het gebied zich uitstekend toe leent.

eten/drinken: tja, dit is gewoon Italië, dus eten is super voor schappelijke prijzen. Wil je toch je typische oostenrijkse kost, die vind je hier evengoed

après-ski: het is geen Oostenrijk, in Folgarida of Marileva ontbreekt het eigenlijk (in Madonna zou er wel wat zijn, maar ik denk dat je wel een andere prijs zal betalen). Er zijn wel enkele fijne plekken op de berg die wel iets organiseren voor de groepen, we hebben er wel enkele fijne feestjes gehad net na de ski

Grootste nadeel is misschien wel de afstand en de bereikbaarheid. we hebben het in de heenreis met een overnachting gedaan, de terugreis in een keer (het was lang, maar niet echt storend voor mij)

ervaring tov Oostenrijk: ik zal hier nooit komen tijdens onze shortski met de vrienden (te ver, niet uitdagend genoeg, te weinig ambiance), maar met de kindjes kom ik hier zeker terug, vooral aangezien het gewoon ski in-ski out is. De eerste dagen rond pasen was het wel redelijk druk (na paasmaandag waren alle Italianen weg en was het zeer rustig aan de liften en op de pistes)

better to be off piste, then to be pisted off

Bedankt voor de review @Wim7 !.

Het gezelschap bestaat uit mezelf en mijn vader. We zijn beide vooral op zoek naar rust, even vluchten van de drukte van het dagelijkse leven en vlot kunnen skiën op mooie pistes. We zoeken dus vooral een rustige omgeving, voldoende en goede pistes (middelmatig niveau dus Val di Sole is meer dan groot genoeg voor ons), vlotte liften met weinig (liefst geen) wachttijd en goed eten voor een schappelijke prijs. Après-ski is voor ons geen must, mijn vader is er zelfs helemaal geen fan van, hij gaat liever wat in de wellness relaxen na het skiën om daarna lekker te tafelen.

Als ik mij baseer op de verschillende reviews, lijkt het gebied mij daarom wel vrij goed aan te sluiten bij onze eisen.

*bericht bewerkt door Crocky op 22 jun 2018 23:35

Plaats een reactie