Wintersport Inside (deel 2)

Ik vind st. Martin ideaal. Met vier liften zit in 3 dalen verder, in courchevel 1650. Helaas wordt het hotel waar ik nu zit in april gesloopt voor nieuwbouw. Daar zijn ze nu al mee bezig. Worden appartementen en een 4 sterren hotel. Dus dit zal vermoedelijk de laatste keer zijn dat ik St. Martin als uitvalsbasis heb. Wel jammer. Leuk dorpje.

DrPhil op 5 feb 2020 20:20

Zeker een leuk dorp! Veel authentieker dan de meeste skioorden in die regio.

mukkie op 5 feb 2020 20:32

@Hulst ga je echt niet op andere gedachten brengen hoor @Mukkie. 😉

Shane op 5 feb 2020 20:34

Voor mij blijft maar één land bovenaan staan…en dat is uiteraard Italië 😉 Maar 3 Vallee is qua skiën en boarden echt top!

mukkie op 5 feb 2020 20:37

Dan moet je de landkaart eens omdraaien.

Übung macht den meister!!!

Het mooiste aan Saint Martin is het prachtige kerkje waar je op weg naar of terug van Les Menuires langs komt, vooral nu het sinds kort weer uit de steigers is. Ook binnen is het prachtig. De liftverbindingen zijn ook perfect en er staan voldoende sneeuwkanonnen. De St. Martin Express maakt vlak bij aankomst zelfs een selfie, die je naar je email- adres kunt laten sturen. Ik verwacht er van @Dr Phil nog een op het forum.

Hen48

Nu we het toch over L3V hebben; Iedereen heeft het er altijd over dat rode pistes in Frankrijk zoveel moeilijker zijn dan in Oostenrijk. Maar als ik dan bijvoorbeeld L3V met een Ischgl vergelijk kan ik nou niet zeggen dat ik het rood in Frankrijk zo veel anders vind dan in Oostenrijk. Wat vinden jullie er van?

RFKANGOO op 5 feb 2020 21:02

Rood in Frankrijk is over het algemeen wel meer piste dan in Oostenrijk. Komt volgens mij vooral door de groene pistes die ervoor zorgen dat blauw, rood en zwart anders op de kaart gezet worden dan in Oostenrijk.

LA NORMA😍☃️

Nu we het toch over L3V hebben; Iedereen heeft het er altijd over dat rode pistes in Frankrijk zoveel moeilijker zijn dan in Oostenrijk. Maar als ik dan bijvoorbeeld L3V met een Ischgl vergelijk kan ik nou niet zeggen dat ik het rood in Frankrijk zo veel anders vind dan in Oostenrijk. Wat vinden jullie er van?

RFKANGOO op 5 feb 2020 21:02

Rood in Frankrijk is over het algemeen wel meer piste dan in Oostenrijk. Komt volgens mij vooral door de groene pistes die ervoor zorgen dat blauw, rood en zwart anders op de kaart gezet worden dan in Oostenrijk.

Piefke op 5 feb 2020 21:57

In Oostenrijk is rood dus minder piste dan in frankrijk? Die is mij niet helemaal duidelijk.

Übung macht den meister!!!

Zou hij misschien bedoelen dat ze in Frankrijk vaak breder zijn @RFKangoo? Het zijn net Amerikanen die Fransen hé. Less is more hebben ze nog nooit van gehoord.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Gaat niet over de breedte maar over de steilte @Shane☃️ Maar het is mijn beleving vs die van meneer Kangoo, die ziet dit anders dan mij en dat blijft altijd leuk🥶

LA NORMA😍☃️

Zolang je maar met stijl van die steile afkomt @Piefke vind ik het allemaal prima 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Meestal zijn ze wel wat steiler in Frankrijk. Veel Frans blauw neigt ook wel naar Oostenrijks rood. 3Vallee nog altijd niet geweest, maar zeker in Val D’Isère/Tignes zijn de meeste rode pistes een stuk steiler dan waar ik in Oostenrijk allemaal geweest ben.

Die Blizzard Thermo V20 begint hier ondertussen wel een cultobject te worden.
Zijn er misschien forumleden die hun zolder willen leeghalen en eerst de hype wat willen opdrijven voordat die latten in de “marktplaats” categorie aangeboden gaan worden?

Glide on!

Is een ijsontkenner dan ook een…

klimaatontkenner???
😆😅😄😃😂😁😀

Born to run. B.S.

Hoogte en gewenning scheelt echt! Max 165 nog maar. Iets meer dan 50km geskied vandaag.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/d50d33e20695b77aadcd6de0...

Wees gerust, dat was de laatste.

Ik heb nog nooit geskiet of geboard met een hartslagmeter maar kan me haast niet voorstellen dat bij recreatief skiën/boarden je hardslag zo hoog is.
Met slalom training wel eens gehad dat ik naar lucht stond te happen maar sinds ik regelmatig fiets heb ik daar geen last meer van.
Hoe is de conditie normaalgesproken @DrPhil ?

Übung macht den meister!!!

Tja. Ik ski vandaag 50km over voornamelijk rode pistes, een enkele zwarte. Ik draai eigenlijk alleen korte bochten. Zeg jij maar hoe goed mijn conditie dan is. Niet erg beroerd lijkt me. In elk geval niet zo beroerd als jouw bericht doet vermoeden. In theorie kan het ook helemaal niet, want volgens de bekende formule zou ik niet eens 170 meer kunnen halen.
Gisteravond kon ik niet meer lopen, vandaag was echt appeltje eitje. Geen last van mijn benen nu.

Voor mij is 160 een hele normale hartslag met sporten. Mijn max is zoals gezegd 189 (gemeten met een inspanningstest). En in rust 58-62.
Ik heb geen last van hartritmestoornissen oid.
Keer een reportage met Erben Wennemars gezien. Die had ook hele hoge hartslagen. (Niet dat ik me met hem wil vergelijken natuurlijk).
Ik sport al zolang als ik me kan herinneren met een hartslagmeter. Met name omdat ik me anders met mtb over de kop rijdt. Maar het verschilt ook heel erg per sport. Met zwemmen en racefietsen kom ik eigenlijk nauwelijks ooit boven de 160.
Met skiën kijk ik het alleen achteraf, uit interesse. En toen viel me dus op hoe enorm hoog het de eerste dag was.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 feb 2020 20:02

Wat een wind zeg. 😮😮😳🥶

Bla, bla, bla.

Die Blizzard Thermo V20 begint hier ondertussen wel een cultobject te worden.
Zijn er misschien forumleden die hun zolder willen leeghalen en eerst de hype wat willen opdrijven voordat die latten in de “marktplaats” categorie aangeboden gaan worden?

Vivace op 6 feb 2020 13:01

@Vivace sssst! Ik heb net via een Oekraïense tussenpersoon een heel handeltje van die latten laten inschepen. Komend seizoen wil niemand meer zonder gezien worden. Maar je kunt ze pre-orderen, dan regel ik een leuke korting 😉

Eeuhhh, varen er dan boten van Oekraïne naar Nederland? 🤔

Born to run. B.S.

Lijkt me duidelijk dat Patrick Roest niet/slecht tegen de hoogte van Calgary/Salt Lake kan. Om maar aan te geven dat hoogte nu eenmaal veel invloed heeft op je lichaam. Werpt toch weer licht op mijn (hoge) hartslag op de eerste dagen van de wintersport.

Voortaan maar naar Scandinavië op wintersport @DrPhil
Daar is het niet zo hoog en toch sneeuwzeker.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 01 mrt 2020 16:42

Übung macht den meister!!!

Ik heb er geen last van. Op de top van Klein Matterhorn merk ik ook niet dat ik zo hoog zit. Dat is toch 3900 meter. Maar mijn lichaam overduidelijk wel. Misschien merk ik het niet omdat ik aan die hoge hartslagen gewend ben. En merken andere mensen het daarom wel.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 mrt 2020 17:49

Roest was trouwens veel eerder naar Calgary gegaan, juist om te wennen aan de hoogte. Maar kennelijk gaat dat bij hem niet.

Als je een hoge hartslag hebt moet je toch ook iets aan de ademhaling merken? Als ik op de fiets de hartslag omhoog breng dan merk ik dat toch serieus hoor. Met een hartslag van 180 kan ik niet rustig een gesprek voeren. Als jij dat wel kan zou ik toch eens controleren of de hartslagmeter het wel goed doet. Heb tijdens de wintersport nog nooit een hartslagmeter om gehad maar ik merk wel dat doordat ik meer fiets ik minder last heb op de piste.

Übung macht den meister!!!

Roest was trouwens veel eerder naar Calgary gegaan, juist om te wennen aan de hoogte. Maar kennelijk gaat dat bij hem niet.

DrPhil op 1 mrt 2020 17:52

Het is niet alleen de ijlere lucht maar ook een andere manier van schaatsen op deze hoogte. Vooral op de langere afstanden schijn je daar iets van te merken. Omdat het zo makkelijk gaat ga je snel te hard van start. Op een 500 meter zie je ze daardoor uit de bocht vliegen omdat de snelheid zo hoog is. Op de langere afstanden verbruik je ongemerkt teveel energie in het begin die je later nodig kan hebben.

Übung macht den meister!!!

Het zou wel interessant zijn geweest om te weten wat Roest voor hartslagen reed in Calgary en Salt Lake. Maar ik zie schaatsers nooit met een hartslagmeter rijden. Waarom eigenlijk niet, op bv de 5 en de 10km? Ik heb Wennemars ooit zien rijden met een hartslagmeter, ik dacht op een 10km. Maar dat was voor een bepaald TV programma. (Toen reed hij een extreem hoge hartslag, boven de 180).
In de Tour rijden volgens mij best veel renners met een hartslagmeter. Die kun je soms ook online volgen. Zie je ook enorme verschillen!

Roest was trouwens veel eerder naar Calgary gegaan, juist om te wennen aan de hoogte. Maar kennelijk gaat dat bij hem niet.

DrPhil op 1 mrt 2020 17:52

Het is niet alleen de ijlere lucht maar ook een andere manier van schaatsen op deze hoogte. Vooral op de langere afstanden schijn je daar iets van te merken. Omdat het zo makkelijk gaat ga je snel te hard van start. Op een 500 meter zie je ze daardoor uit de bocht vliegen omdat de snelheid zo hoog is. Op de langere afstanden verbruik je ongemerkt teveel energie in het begin die je later nodig kan hebben.

RFKANGOO op 1 mrt 2020 17:59

Dat klinkt logisch. Maar dan zou je dus juist helemaal met een hartslagmeter moeten rijden.
Juist dat te snel starten is de reden dat ik met mtb altijd een hartslagmeter gebruik. Anders rij ik me idd ongemerkt meteen over de kop.

Het zou wel interessant zijn geweest om te weten wat Roest voor hartslagen reed in Calgary en Salt Lake. Maar ik zie schaatsers nooit met een hartslagmeter rijden. Waarom eigenlijk niet, op bv de 5 en de 10km? Ik heb Wennemars ooit zien rijden met een hartslagmeter, ik dacht op een 10km. Maar dat was voor een bepaald TV programma. (Toen reed hij een extreem hoge hartslag, boven de 180).
In de Tour rijden volgens mij best veel renners met een hartslagmeter. Die kun je soms ook online volgen. Zie je ook enorme verschillen!

DrPhil op 1 mrt 2020 17:59

Dan krijg je het SKY fietsen maar dan op de schaats. Dan word er enkel nog maar op de metertjes gekeken en gaat er niemand meer kapot. Dat laatste maakt de sport voor mij zo mooi om naar te kijken.

Übung macht den meister!!!

En het is helemaal gek omdat Jac Orie echt alles meet.

Bij de kortere afstanden lijkt het me ook niet nodig. Dat is gewoon volle bak gaan. Maar bij de langere afstanden zou het zeker iets kunnen toevoegen. Maar misschien mag het ook niet. Dat weet ik niet.

Übung macht den meister!!!

Het zou wel interessant zijn geweest om te weten wat Roest voor hartslagen reed in Calgary en Salt Lake. Maar ik zie schaatsers nooit met een hartslagmeter rijden. Waarom eigenlijk niet, op bv de 5 en de 10km? Ik heb Wennemars ooit zien rijden met een hartslagmeter, ik dacht op een 10km. Maar dat was voor een bepaald TV programma. (Toen reed hij een extreem hoge hartslag, boven de 180).

In de Tour rijden volgens mij best veel renners met een hartslagmeter. Die kun je soms ook online volgen. Zie je ook enorme verschillen!

DrPhil op 1 mrt 2020 17:59

Dan krijg je het SKY fietsen maar dan op de schaats. Dan word er enkel nog maar op de metertjes gekeken en gaat er niemand meer kapot. Dat laatste maakt de sport voor mij zo mooi om naar te kijken.

RFKANGOO op 1 mrt 2020 18:01

Dat is zeker zo, maar vanuit de sporter gezien zou het natuurlijk juist wel verstandig zijn.

Ik vermoed dat je ook gemakkelijk zou kunnen meten hoeveel watt hij “trapt” met zijn afzet. Wacht maar 😜

Ik vermoed dat je ook gemakkelijk zou kunnen meten hoeveel watt hij “trapt” met zijn afzet. Wacht maar 😜

DrPhil op 1 mrt 2020 18:07

Technisch gezien zal dat prima mogelijk zijn. En dan ipv een ronde bord staat daar een bord met wattages en hartslagen.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie