altijd het zelfde gebied? of juist niet!

lol :-)

Click. Click. Peace

@Waah ik bedoelde Serfaus Fiss Ladis ;)

Born to Ride

@Waah ik bedoelde Serfaus Fiss Ladis ;)

Matthias123 op 3 aug 2018 09:37

Ooh haha, nooit geweest. Serfaus Fiss Ladis is precies dezelfde “initialen” als Saint Francois Longchamps.

Maar in Oostenrijk ben ik nooit echt in grote, drukke gebieden geweest. Enkel Kaprun (maar was toen nog niet zo druk in mijn belevenis) en Salzburger Sportwelt.

Mijn Gps kan enkel de weg naar Trois Vallees vinden. Les Menuires krijg ik niet uit het systeem. Al 11 jaar lang.

Hen48

Verschillende gebieden geweest maar de laatste 11 keer blijven hangen in Montafon. Mooi appartement in Partenen bij heel aardige mensen, steeds thuiskomen daar. Buiten het seizoen nog steeds heerlijk skiën voor ons. We kennen inmiddels onze adresjes in Montafon.

Ik kan me prima vermaken in kleine of dezelfde gebieden maar vind het ook altijd leuk om nieuwe gebieden te ontdekken.

In het algemeen daarom altijd opzoek naar nieuwe gebieden om te ontdekken, maar mocht ik geen geschikte accommodatie vinden dan grijp ik graag terug naar eerdere onderkomens in bekende gebieden.

Wij gaan komend seizoen voor de 3e keer naar Ellmau. Wel handig hoor, als je het ergens al kent. Maar ik denk wel dat dit de laatste keer wordt, dan heb ik het wel gezien. waarschijnlijk gaan we gewoon een dal verderop zitten. Kirchberg ofzo. We willen graag naar Oostenrijk, dichtbij en we gaan altijd midden januari dus drukte valt mee.

Leuke vraag iets nieuws of iets bekends en daar vakee terugkomen. Ik had het geluk deze winter 2x in Châtel (PDS) voor werkvakantie te mogen zijn. Mijn 3e week werken en veel skiën in PDS werd op het laatste moment veranderd in een week la Rosiere. Ik kende het gebied niet. Ik baalde een beetje. Omdat ik de week daarna weer naar PDS zou gaan. Ik wist alleen dat het dichtbij Tignes lag. Mijn vrouw zag een twinkeling in mijn ogen en ze wist die heeft wat bedacht. La Rosiere bleek een super leuk gebied en een leuke week gehad… Het hele gebied verkend. Ik moest daarna 4 dagen overbruggen . Ik ben naar St Foy en later naar Tignes gereden. En wat voelde Tignes als thuiskomen. Toen ik vanaf La Grande Motte in 1x naar Val Claret sjeesde, heb ik met mezelf de volgende afspraak gemaakt: Elke winter zeker een keer Tignes en een nieuw gebied verkennen.

Ooit eens via mijn werk in Les Menuires goedkoop een hutje kunnen huren. Daarna geen jaar meer overgeslagen. Dit was in 1995. Sinds 2000 gaan we 2x per jaar. Heerlijk en je kan zoveel richtingen uit.

Ik hou wel van afwisseling, maar vorig jaar het zo leuk gehad dat ik dit jaar geen moeite gaat doen om weer iets te zoeken wat naar mijn eisen voldoet. Voor aankomende winter weer het zelfde geboekt als vorig jaar.

Vorig jaar voor het eerst in Damuls geweest, hondje was ook gezellig mee.
Betaalbaar, leuk en goed pension aan de piste met eigen cafetje waar je overdag wat kan eten en drinken, ligbedjes.
Skigebied niet te ver rijden van NL. Rodelpad vlak naast het hotel, nam elke dag mn hondje mee het rodelpad op!

het voordeel van een gebied dat je (heel goed) kent is dat je weet met welke lift je het snelst in het gebied bent, waar jouw favoriete pistes liggen, welke restaurantjes op de piste leuk zijn en welke je beter kunt vermijden, dat je weet waar de grote massa skiet en waar de stille hoekjes zijn. In het dorp ken je de lekkerste bakker, de lekkerste pizzeria en je weet waar het gezellig is bij de apres-ski. dit scheelt dus een hoop gezoek en gedoe dat je bij een onbekend gebied wel hebt. Maar als je heel lang steeds maar naar een gebied gaat (en inderdaad, dit voelt als ‘thuiskomen’) gaan alle vakanties na verloop van tijd wel op elkaar lijken en ze lijken ook steeds korter (want routine doet de tijd korter lijken!) Daarom wissel ik graag af.

Er is niets leukers dan elk jaar opnieuw een gebied te verkennen. 's avonds nieuwe tochten uitstippelen, de route inkleuren op de kaart, en napraten over wat we er van vonden. Het bezoeken van een nieuw gebied betekent het aanmaken van nieuwe ervaringen en dus nieuwe herinneringen. Elke vakantie wordt daardoor anders. Toch kan ik niet ontkennen dat ik zowel Grindelwald, Val Gardena als Serre Chevalier 2x heb bezocht omdat deze gebieden toch wel heel fantastisch zijn. Ook is het leukom na een jaar of 5 weer een gebied te bezoeken dat je goed beviel.

''Powder to the people''

@AMONIVES Het klopt wel wat je zegt, maar een nieuw skigebied kan ook enorm tegenvallen. Het beste lijkt me om een soort poule te hebben van skigebieden waar je uit kiest en die goed bevallen zijn. Hoewel je dan wel weer de echte spanning en ontdekkingstocht mist.

Mr. Slow

Er is niets leukers dan elk jaar opnieuw een gebied te verkennen. 's avonds nieuwe tochten uitstippelen, de route inkleuren op de kaart, en napraten over wat we er van vonden. Het bezoeken van een nieuw gebied betekent het aanmaken van nieuwe ervaringen en dus nieuwe herinneringen. Elke vakantie wordt daardoor anders. Toch kan ik niet ontkennen dat ik zowel Grindelwald, Val Gardena als Serre Chevalier 2x heb bezocht omdat deze gebieden toch wel heel fantastisch zijn. Ook is het leukom na een jaar of 5 weer een gebied te bezoeken dat je goed beviel.

AMONIVES op 10 aug 2018 15:00

Het bezoeken van een nieuw gebied betekent het aanmaken van nieuwe ervaringen en dus nieuwe herinneringen.

Die is wel interessant ja. Uit onderzoek blijkt dat als je vaker naar dezelfde locatie gaat (wintersport, uit eten, etc) dat de herinneringen worden samengevoegd. Daarom zijn meerdere trips met dezelfde personen lastig te onthouden wat nu welke keer gebeurde.

Wat dat betreft is nieuwe gebieden zeker beter. Al zijn er natuurlijk gebieden die zo groot zijn dat je er wel vaker heen kan. Vorig jaar zelf Val Thorens gedaan, en met opzet niet naar de linker kant geweest van Les Trois Vallees. Daar ga ik nog wel eens heen. Ander dorp verblijf. Is het toch een “Nieuw gebied”.

Maar het kan natuurlijk tegenvallen. En dan is een vast (1 of meerdere) gebied wel fijn. Maar het risico is het vaker wel waard dan niet waard… Maar in sommige situaties (kinderen bijvoorbeeld) maak je wat voorzichtigere keuzes.

Maar het kan natuurlijk tegenvallen. En dan is een vast (1 of meerdere) gebied wel fijn. Maar het risico is het vaker wel waard dan niet waard… Maar in sommige situaties (kinderen bijvoorbeeld) maak je wat voorzichtigere keuzes.

Waah op 11 aug 2018 16:36

Dat herken ik inderdaad! Het kost altijd flink wat tijd om het gebied te ontdekken. Aan de ene kant leuk, maar anderzijds is een week zo voorbij.
Bijv. waar kan je het beste met (kleine) kinderen skiën? Vaak is blauw toch niet zo heel erg blauw, of bepaalde pistes en liften blijken erg druk te zijn.
Het is al vaker voorgekomen dat we pas op de laatste dag een piste vonden die fantastisch was. Die hadden we eerder links laten liggen omdat het zo’n gedoe leek om daar te komen.
De lift is op de kaart maar 250 meter lopen, maar dat bleek steil omhoog. Andere lift is bijna een kilometer lopen. Je kan terug skiën tot je appartement, maar er lag te weinig sneeuw hiervoor.
Verder: Waar en hoe laat kan je het beste lunchen? Welke restaurants zijn leuk? Waar is de supermarkt? (oei, wel erg druk 's morgens met broodjes halen)

Dat soort dingen vielen in de praktijk vaak tegen, of het kostte in ieder geval veel tijd om je draai te vinden. In dat geval is het prettig om ergens terug te komen waar het beviel en waar je weet hoe het werkt.

*bericht bewerkt door Jay op 13 aug 2018 11:57

Als we met vrienden gaan skieen is de apres-ski erg belangrijk en moet het gebied voldoende groot zijn. Ook houden wij niet erg van gigantische drukte; dus Solden of Ischgl vallen dan tussen half December en eind maart al af.

Dan is de keuze enigszins beperkt en komen we dus om de paar jaar in hetzelfde gebied. Skiwelt, Saalbach-Hinterglemm, Kirchberg, Gerlos, Mayrhofen e.d,

Als ik met mijn gezin ga is de apres-ski niet zo belangrijk; maar veel blauwe pistes. met kerst gaan we naar Leogang.

Ga ik voor de kerst of na 20 maart; dan is Solden of Ischgl wel weer een optie. Ook pakken wij vaak op de eerste of laatste dag een kllein skigebied in de buurt van ons pension mee. Leuk om dan weer een ander skigebied te zien. Skijuwel, Zell am See, Wildkogel Arena en St. Johan in Tirol zijn daar geode voorbeelden van. Te klein voor een week; maar voor een dagje hardstikke leuk.

Ik vind het heerlijk om nieuwe gebieden te ontdekken, maar de laatste 5 jaar ben ik al 3x in L3V (alle keren St. Martin de Belleville) geweest. Heerlijke plek om te komen en mooie uitvalsbasis voor het gehele gebied.

Komend jaar Dolomieten of Piemonte maar eens proberen als de condities daar goed zijn…

Komend jaar Dolomieten of Piemonte maar eens proberen als de condities daar goed zijn…

Harm op 13 aug 2018 14:12

Kan uit eigen ervaring zeggen dat beide regio’s erg goed bevallen zijn door ons! Wel afhankelijk van welk gebied precies.

*bericht bewerkt door Quick op 13 aug 2018 15:07

Mr. Slow

ga vaak 2 keer of vaker per jaar,

een keer is zeker een gebied waar ik eerder ben geweest, (mede doordat mijn schoon-ouders grote voorkeur hebben voor hinterglemm)
maar zeker ook omdat ik het heerlijk vind bekend te zijn en lekker te kunnen cruisen door het gebied zonder een kaart of iets nodig te hebben

de tweede keer is meestal een nieuw gebied of een gebied waar we lang niet zijn geweest, horizon verbreden toch :)

Addict.

Al verschillende gebieden geweest maar waar het bevalt gaan we graag eens (of meer) terug.

Bijvoorbeeld al 4 x Kronplatz, al 6 x Samoens-Flaine, al 3 x “4-bergen Schaukel” in Dachstein,
Het is altijd leuk ergens terugkomen wat je kent, je beleeft dan van die “Weet je nog?” -momenten.

Anderzijds ook fijn om ergens nieuw te zijn, bijvoorbeeld dit jaar met Pasen éérste maal Livigno EN zeker terug naar daar met Pasen 2019.

Born to run. B.S.

Plaats een reactie