Großes Wiesbachhorn beklimmen met weinig tot geen ervaring in de alpen?

Hallo,

In midden augustus gaan we (Ik , mijn moeder en mijn broertje) een weekje naar Oostenrijk.
We houden van wandelen en we doen regelmatig een wandeling van 20+ km in het Teutoburgerwald.
Ook in Griekenland (waar we elk jaar op zomervakantie naar toe gaan) wandelen we veel en beklimmen we ook elke keer de hoogste berg van het eiland. (plm 1500 hoogte meters).

Dit jaar gaan we dus ook naar Oostenrijk om daar te gaan wandelen en we hadden het idee om daar een beetje de hoogte in te gaan.
Dus ben ik een beetje gaan zoeken op internet naar een wandeling die nog wel te doen zou moeten zijn.
Ik vond deze wandeling: https://www.outdooractive.com/de/hochtour/zell-am-see-kaprun…
Die start op 2000m en gaat naar 3500m.
Het bovenste stuk loop je wel een aardig stuk in de sneeuw, en heb al gezien dat je dus zeker wel stijgijzers en een ijspickel nodig hebt.
Ook zie ik in video’s op internet dat mensen een veiligheidsharnas aanhebben en verbonden zijn met touw. (wat daar het nut van is: geen idee, wat het lijkt mij dat als de een valt hij de rest mee trekt, maar goed.)

Maar goed, mijn vraag:
Is het verstandig om zo’n wandeling te doen wanneer je eigenlijk geen ervaring hebt met wandelen op zo’n hoogte?
De wandeling krijgt moeilijkheid niveau UIAA I.
In Griekenland starten we normaal op plm 100m en klimmen naar 1600-1700m. Da’s toch wat anders lijkt mij omdat je ook in de sneeuw loopt enzo…

(geen idee of mensen op dit forum er wat van weten, maar wist even geen ander forum)

Wintersport, het beste wat er is.

Nee, dat is dan niet verstandig. De eerste keer een drieduizender is erg mooi, maar voor je eerste keer is er ook een makkelijker te vinden. Het gaat ook om de tocht, niet alleen om het doel.

Laat je door de lokale bevolking van te goed adviseren wat de condities zijn. Als de route met stijgijzers en pickel gedaan moet worden, zou ik er zonder enige kennis van af zien om zelf te gaan. Huur dan een gids voor de tocht. Wil je zelfstandig hoogalpiene tochten doen, zou ik een aantal cursussen dien via de Nederlandse Klim en Bergsportvereniging. In de tijd dat ik zelf hoogalpiene tochten deed, heb ik zelf ook eerst meerdere cursussen gedaan. Je leert daar klimtechnieken, touwtechnieken, reddingstechnieken, routes en weer interpreteren. Daar leer je dan ook dan een touwgroep weldegelijk een functie heeft.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

@Frank66
Hmmmmm oke, dat snap ik, tuurlijk gaat het ook om de tocht.
Maar wat is je motivatie dan precies om niet een drieduizender te doen?
Het lijkt mij dat het niet zo zeer om de hoogte gaat, maar meer om de moeilijkheidsgraad van de tocht?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat er bergen zijn met een hoogte van bijvoorbeeld 2500m die vele malen steiler en rotsachtiger zijn dan de Großes Wiesbachhorn.

Wintersport, het beste wat er is.

Zal je meteen uit een droom helpen: niet doen!! Je hebt volgens mij geen ervaring in dit terrein, geen ervaring met mogelijk verijsde rotsen op deze hoogte. Heb hem ooit een beklommen vroeger en toen was bovenin heel de boel verijsd. Niet te vergelijken met Griekenland en het is ook geen wandeling!! Dus zou ik hier in jouw geval van wegblijven!!

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Gerben1979
Hmmmmm oke, bedankt voor de tips.
Ik had even gekeken naar die cursussen, maar die zitten al vol.
Ook zie ik dat die cursussen vooral met gletsjer training zijn. Dat is iets wat niet in deze wandeling zit.
Volgens internet zou dit een van de makkelijkere bergbeklimmingen moeten zijn, maar goed, we hebben dus geen ervaring…

Wintersport, het beste wat er is.

@Greenfield
Owh…
Hmmmmm…
Oke, dan zie ik er denk ik toch maar vanaf als ik dit zo lees. xD
Dat wist ik niet…
Ik heb inderdaad geen ervaring met dat terrein en doe het alleen maar op wat ik lees op internet.
Daarom besloot ik het ook maar even te vragen op dit forum.

*bericht bewerkt door luuk777w op 07 jul 2018 20:50

Wintersport, het beste wat er is.

Ik adviseer je om nu déze bergtocht niet te doen; je eerste keer en dan ook nog met ijs en sneeuw. Ik verwijs je naar het boek van Robert Steenmeijer ‘Handboek Alpiene Gevaren’, ISBN 90-4390-544-5.
Ik wil jullie niet het plezier bederven om een drieduizender te doen maar er zijn dus makkelijker drieduizenders, die je zonder problemen kunt bewandelen. Ik verwijs je naar het boek ‘Leichte 3000er’ van Dieter Seibert, ISDN 3-7654-4188-0.
Wijsheid, succes en plezier!

@Frank66
Ga bij nader inzien deze bergtocht ook niet meer doen. We gaan volgend jaar misschien een cursus bij de NKBV doen mochten we na dit jaar meer willen. Ik zal die boeken ook maar eens lezen, bedankt!

Wintersport, het beste wat er is.

Inderdaad NIET doen, er vallen per jaar in de Alpen meer doden door uitglijden op sneeuw en ijs in de zomer dan lawines… lopen met pickel en stijgijzer, daar heb je techniek voor nodig. En leren remen in de sneeuw is zere belangrijk voordat je maar een voet op een sneeuwveld zet, zelfs ‘vrij vlak’.

Al wil je graag dreiduizenders doen, die je zonder echte alpiene ervaring kan doen. Kijk dan eens in de Queyras, daar stikt het ervan ;-)

Veel plezier volgend jaar met je cursus! Dat is erg leuk (en verstandig)!

Click. Click. Peace

@Rogier
Oké, thanks.
Het is ook niet dat ik zo persee een drieduizender wil doen. Was meer dat ik deze berg tegen kwam en het mij wel leuk leek. Wist ik veel hoe en wat. We gaan 'm in ieder geval niet beklimmen, en ook geen andere bergen waar je over de sneeuw gaat. Hoop volgend jaar die cursus te kunnen doen zodat we wel verantwoord bergen kunnen beklimmen.

*bericht bewerkt door luuk777w op 07 jul 2018 21:51

Wintersport, het beste wat er is.

Heel verstandig! En heel veel plezier komende zomer met ongetwijfeld erg mooie wandelingen!

Click. Click. Peace

De meeste spreken toch meestal over sneeuwvrij in de zomer en dat het goed haalbaar is. Ik zou me gewoon informeren of die sneeuwvrij is en zo ja, hem dan gewoon doen…

@Joy85
Heb verschillende video’s gezien en reisverslagen gelezen en in geen enkel geval was hij sneeuwvrij.
Je beklimt hem volgens mij van de noord-west kant en met de hoeveelheid sneeuw dat dit jaar gevallen is denk ik zeker niet dat ie sneeuwvrij is.

Wintersport, het beste wat er is.

Plaats een reactie