Hulp bij een nieuw board

Hi mede-wintersporters,

Helaas heeft mijn board zijn beste tijd gehad. Ergens verdrietig, maar ook altijd fijn om een nieuw pareltje uit te kunnen zoeken. Hier zou ik wel heel graag wat hulp bij krijgen, vandaar aan jullie deze hulpvraag.

Ik heb hier al een aantal forums gelezen, maar eerlijk gezegd ben ik zelf niet echt thuis in alle professionele termen. Ik houd ontzettend van snowboarden, ben er goed in en daar houdt mijn kennis zo ongeveer bij op.

Ik ben 1,75m, weeg 62 kilo (een vrouw) en ben vooral te vinden op (en naast) de piste; Allmountain zou ik zeggen dus. Af en toe een sprongetje van de schans is leuk, maar daar hoef ik mijn board niet echt op af te stemmen. Ik ga vooral graag hard de piste af, met zo nu en dan een stuk offpiste. Ik ben een luie, ontspannen, gevorderde snowboarder, categorie 7-8.

Ik had hiervoor een vrij stijf board (8) van Bathaleon (149). Ik ben nu op zoek naar een board waar ik hard de berg mee af kan, ook mee overweg kan in de poeder, maar toch ook wat flex heb om onregelmatigheden op te vangen in de piste en bij sprongen. Ik denk dat zowel camber als rocker welkom zijn. Mijn vorige board was 149, wellicht neem ik nu enkele cm korter, afhankelijk van de shape. Ik zat te denken aan bijv.:

  • Capita Birds of Feather
  • Burton Deja Vu Flying V
  • Burton Feelgood
  • K2 Snowboarding Outline

Dit zijn enkel wat boards die ik nu in de uitverkoop heb gevonden en qua omschrijving wel passen. Maar zoals eerder gezegd, weet ik er maar weinig van. Wellicht zijn er betere keuzes of bepaalde zaken waar ik nog op kan letten. Ik hoor heel graag van jullie!

Alvast heel erg bedankt!

*bericht bewerkt door AQ op 07 jul 2018 22:29

Gezien de voorlopige keuze: neem aan dat je een vrouw bent?

Ben zelf erg gecharmeerd van de rossignol diva, en tijdens testen beviel me de Jones airheart ook erg goed. Beide redelijk stijve al mountain boards met camber in het midden en rocker in tip&tail. Maar ik zou vooral ook wat boards testen/ lenen van vriendinnen. Dan kun je het verschil in shapes voelen, misschien voel jij je beter thuis met de flying v of juist rocker.

Qua lengte: wat zou voor jou een reden zijn om korter te gaan? Kijk ook naar de size chart om te zien wat bij je gewicht past. Wil je iets speelser, zorg dan dat je richting de bovenkant van de weight range gaat. Wil je wat stabieler dan meer naar de onderkant. Maar per shape & board heb je natuurlijk sowieso andere eigenschappen.

Thanks! Ik heb afgelopen winter een Nitro Mystique 146 van een vriendin geprobeerd en qua maat voelde dat niet verkeerd. Ik heb het idee dat de lengte wel iets uitmaakt, maar toch ook heel erg verschilt per soort board. Mijn range zit daarom denk ik tussen 146 en 152 afhankelijk van de vorm en flex van het board.

*bericht bewerkt door AQ op 07 jul 2018 22:37

Eind november, begin december zijn er weer testavonden in Snowworld Zoetermeer. Probeer daar eens wat boards uit.
En voor de lengte kijk je gewoon welke lengte bij jouw gewicht past. De boardbouwers zetten het er niet voor niks bij.

Übung macht den meister!!!

Thanks voor de tip! Maar ik wil eigenlijk voor die tijd al een nieuw board kopen.
Qua gewicht helemaal gelijk, maar die range is bij elk merk weer net anders dus vandaar ook verschil in lengte. Die lengte komt wel, eerst een goed board vinden.

Plaats een reactie