Welk skigebied geschikt voor Peugeot 107?

We willen eind dit jaar of begin volgend jaar eens wat verder weg om te skiën dan Winterberg. En het liefst met de auto. Alleen heeft een Peugeot 107 nou niet bepaald veel pk haha. Nu was mijn vraag welk gebied dan het meest geschikt is om te komen, zonder al te veel te moeten klimmen.

Fijn naar Saalbach-Hinterglemm?

Wij zijn twee maal met een 107 naar Portes du Soleil, was prima te doen!

Stay frosty

Fijn naar Saalbach-Hinterglemm?

hanss op 9 jul 2018 20:46

Veel vlakke wegen of is het ook klimmen?

Wij zijn twee maal met een 107 naar Portes du Soleil, was prima te doen!

Siard op 9 jul 2018 20:51

Aah super dankje! Het Franse of Zwitserse gedeelte?

Wij zijn twee maal met een 107 naar Portes du Soleil, was prima te doen!

Siard op 9 jul 2018 20:51

Aah super dankje! Het Franse of Zwitserse gedeelte?

Wintersporter116 op 9 jul 2018 20:53

Ons huisje stond in St. Jean d’Aulps, dus het Franse gedeelte. We reden elke dag dus ook nog van St. Jean naar een parkeerplaats in Les Gets/Montriond. Dat was vaak ook prima te doen. Al moet ik zeggen dat we die 2 jaren geluk hebben gehad met het weer (lees: weinig/geen verse sneeuw)

Stay frosty

Wij zijn twee maal met een 107 naar Portes du Soleil, was prima te doen!

Siard op 9 jul 2018 20:51

Aah super dankje! Het Franse of Zwitserse gedeelte?

Wintersporter116 op 9 jul 2018 20:53

Ons huisje stond in St. Jean d’Aulps, dus het Franse gedeelte. We reden elke dag dus ook nog van St. Jean naar een parkeerplaats in Les Gets/Montriond. Dat was vaak ook prima te doen. Al moet ik zeggen dat we die 2 jaren geluk hebben gehad met het weer (lees: weinig/geen verse sneeuw)

Siard op 9 jul 2018 20:57

Super! Ik ga hem onthouden :)

Voordeel dat je hebt is dat de auto ook lekker licht is. In z’n 1 kom je nog een heel eind hoor 👍

Wij zijn twee maal met een 107 naar Portes du Soleil, was prima te doen!

Siard op 9 jul 2018 20:51

Aah super dankje! Het Franse of Zwitserse gedeelte?

Wintersporter116 op 9 jul 2018 20:53

Ons huisje stond in St. Jean d’Aulps, dus het Franse gedeelte. We reden elke dag dus ook nog van St. Jean naar een parkeerplaats in Les Gets/Montriond. Dat was vaak ook prima te doen. Al moet ik zeggen dat we die 2 jaren geluk hebben gehad met het weer (lees: weinig/geen verse sneeuw)

Siard op 9 jul 2018 20:57

Super! Ik ga hem onthouden :)

Wintersporter116 op 9 jul 2018 21:06

Zwitserse deel is ook prima te doen qua rijden trouwens.

Met goede banden, sneeuwkettingen en juiste rijtechniek moet je alle dorpskernen kunnen bereiken. Dus laat je daardoor niet beperken. Kies vervolgens niet een chalet hoog buiten het dorp.

Ik denk ook dat je praktisch overal kan komen. Heeft een 107 echt zoveel minder vermogen dan al die 1 liter eco dieseltjes?

Voor mij zit de uitdaging meer in de snelweg, want kan je wel lang goed zitten in zo’n auto? Het lijkt me ook wat vermoeiender. Dus ik zou, als je al selecteert obv je auto, misschien nog eerder daar naar kijken maar verder zou ik me niet zo druk maken. Met goede winterbanden en eventueel kettingen kom je overal wel boven.

Een fanatiek forumlid hier rijdt volgens mij het meest van ons allemaal in een seizoen en doet dat in een Punto.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vroeger sleepten we een 2 ton zware pick-up met 60 pk gewoon de bergpassen over naar Scuol. Geen enkel probleem. Dus die 107 trekt dat ook best. Vind ze niet heel beroerd rijden, maar zou inderdaad ook overwegen niet te ver te gaan, want na een uurtje of 6 beginnen de stoelen wel wat te vervelen.

Wil je goedkoop en hoef je geen al te groot skigebied, dan zijn de grotere skigebieden in Zuid Duitsland goed te bereizen in een uurtje of 8. Denk aan Balderschwang en de overige Hörnerdörfer, Sudelfeld, Brauneck-Lenggries of Reit im Winkl.
Net over de grens in Oostenrijk zijn Kleinwalsertal, Bregenzerwald (Au-Schoppernau), Brandnertal, ZugspitzArena, Lofer, St. Johann in Tirol of Kössen-Walchsee betaalbaar en overzichtelijk, maar niet saai.

Wat een onzin. We zijn met een volgeladen Seicento 0,9 met hele 39 pk ook in Avoriaz gekomen. Dat was een hele klim, waar we niet uit de 2 zijn gekomen. Die Peus heeft minimaal 30 pk meer.

*bericht bewerkt door Robert7 op 09 jul 2018 23:01

Ach ik heb in de meest afgelegen bergdorpjes nog auto’s zoals eendjes enzo zien staan. Gewoon een kwestie van een lage versnelling kiezen en een beetje toeren houden dan kom je overal boven. Vorig jaar in Alpe d’Huez nog een VW up zien staan…

Born to Ride

Ik ben 2 jaar geleden met mijn 107 naar Les Menuires gereden, geen centje pijn.
Ja, je wordt soms ingehaald omdat je niet met 90 omhoog kan, maar dat moet je ook niet willen op zo’n berg weggetje.
Paar weken terug met een Renault Twingo de Stelvio en Gavia pas over gegaan, ging ook prima, dus laat je niet kisten en kies gewoon je favo gebied uit, je auto komt er wel!

En wat ook nog wel scheelt, in zo’n 107 zit je met zijn 2-en. Half Nederland gaat met die ecoleasebakjes met hele gezinnen en een mud aardappels op vakantie. Dan denk ik dat de vermogen/gewicht verhouding in je 107 gunstiger is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Of als je niet omhoog durft te rijden, kies dan voor Zell am Ziller, Mayrhofen of dorpjes direct hier in de buurt gelegen, hoef je geen pas omhoog te rijden. Let op, alle dorpen verder dan Mayrhofen, of Gerlos/Koningsleiten, daar moet je wel voor omhoog rijden.
Anders gewoon gaan, je komt echt wel boven. Zorg in elk geval voor goede winterbanden en neem je sneeuwkettingen mee. Gewoon rustig rijden en lekker in de toeren houden, met de 107 kun je prima boven komen. Succes!

Ach, ik ken mensen die met een Smart naar Serre Chevalier zijn gereden (en aangekomen), dus met een 107 moet je minstens net zo ver komen.
Ze hadden overigens geen eigen materiaal mee, dat moet ik er eerlijkheidshalve wel bij vermelden ;-)

Ik denk dat je, je eigen auto onderschat :D
Alle personen wagens die geschikt zijn bevonden voor de snelweg en dus ook de maximale snelheid kunnen rijden zijn meer dan geschikt om gewoon overal te komen.
Het is meer een kwestie of je auto in goede staat is waardoor je de lange afstand kunt en durft te nemen.
Als je in een afgedankt oud bageltje rijd die hier en daar wat mankeert dan zou ik het niet aandurven in geval dat hij het na 8 uur aan een stuk rijden kan begeven ofzo.
Maar als je auto gewoon prima in orde is een goede apk keuring heeft ondergaan dan heb je werkelijk niets te vrezen! ;)
Je moet tijdens het klimmen gewoon vaker schakelen naar stand 2 en 1 maar meer is er niet aan.
De rijcomfort…achja…er is geen ergere stoel dan een bus stoel zullen we maar denken dus dat valt ook wel mee!
Gewoon mooi gebied uitkiezen en gaan met die banaan…euh peugeot :P

Zoals al eerder aangegeven zou ik gewoon een gebied kiezen waar je plezier gaat beleven: juist met een kleine auto kijken mensen je soms na met blikken als ‘hoe heeft hij dat gedaan?’ Ik zal nooit vergeten hoe ik eens met 4 volwassenen in een Fordje Ka (mk1) bovenop de GrossGlockner hochalpstrasse heb gestaan :) Ik vond het persoonlijk nog moeilijker om naar beneden te rijden zonder toerenteller (remmen op de motor), dan naar boven te rijden.

Vroeger met mijn 107 overal geweest. Geen enkel probleem ding gaat prima door de bergen. Wordt pas lastiger bij snelheden boven de 80 per uur. Ligt aan de versnellingsbak. Heb eventueel nog sneeuwketting nieuw voor een zacht prijsje voor je. Liggen hier toch alleen maar in de weg.

Voor mij zit de uitdaging meer in de snelweg, want kan je wel lang goed zitten in zo’n auto?

Dat lijkt me nu juist het minste probleem, kan me niet voorstellen dat een 107 de 120-130 niet haalt.
Verder is het een kwestie van wat vaker stoppen even lijf en leden strekken.

Rob

Voor mij zit de uitdaging meer in de snelweg, want kan je wel lang goed zitten in zo’n auto?

Dat lijkt me nu juist het minste probleem, kan me niet voorstellen dat een 107 de 120-130 niet haalt.
Verder is het een kwestie van wat vaker stoppen even lijf en leden strekken.

RCGrootveld op 12 jul 2018 13:48

Hij zal de snelheid wel halen, maar zo’n kleine auto rijdt enorm zenuwachtig bij 130. Lekker ontspannen rijden zit er echt niet in bij die snelheid. De vering is veel te zacht, de motor zit veel te hoog in zijn toeren en de wielbasis is gewoon veel te kort om het comfortabel te maken bij die snelheden.

Born to Ride

Ondertussen al 8x met een kleine Hyundai i10 met 2 volwassenen en 2 kinderen op wintersport (Oostenrijk) geweest naar verschillende gebieden.
Op de Autobahn geen probleem, In de bergen/Passen ook geen enkel probleem.
Dakkoffer erop en gaan trekt zonder moeite tot 140 door, zorg wel voor een goed setje rubber aan de velgen.

Loat goan

MIjn eerste jaren naar de Alpen gedaan met een Peugot 106, daarna vaak een twingo, ik ben echt overal gekomen. En die kleine auto’s rijden helemaal zo slecht niet op de snelweg, is mijn ervaring.

Goede banden zijn voor geluid / veiligheid erg belangrijk. Met goede winterbanden kom je waarschijnlijk (dunnen banden/licht) beter een benseeuwde weg omhoog dan dure dikke auto’s.

Conclusie: desnoods een nachtje extra, maar kies gewoon een leuk gebied uit, je auto is niet de beperkende factor!

Click. Click. Peace

Hij zal de snelheid wel halen, maar zo’n kleine auto rijdt enorm zenuwachtig bij 130. Lekker ontspannen rijden zit er echt niet in bij die snelheid. De vering is veel te zacht, de motor zit veel te hoog in zijn toeren en de wielbasis is gewoon veel te kort om het comfortabel te maken bij die snelheden.

Matthias123 op 12 jul 2018 14:11

Dat geldt dan niet alleen voor een trip naar de Alpen, maar voor elke trip op de snelweg, ook die in NL
Ik ga er van uit dat TS zich dat wel bewust was bij de aanschaf van een dergelijk model auto.
Daarbij ben ik vroeger ook zonder problemen met auto’s als een Ford Fiesta (Model '80) die kant op geweest.
Zat ook maar een simpel 1300 motortje in.

Rob

Hij zal de snelheid wel halen, maar zo’n kleine auto rijdt enorm zenuwachtig bij 130. Lekker ontspannen rijden zit er echt niet in bij die snelheid. De vering is veel te zacht, de motor zit veel te hoog in zijn toeren en de wielbasis is gewoon veel te kort om het comfortabel te maken bij die snelheden.

Matthias123 op 12 jul 2018 14:11

Dat geldt dan niet alleen voor een trip naar de Alpen, maar voor elke trip op de snelweg, ook die in NL
Ik ga er van uit dat TS zich dat wel bewust was bij de aanschaf van een dergelijk model auto.
Daarbij ben ik vroeger ook zonder problemen met auto’s als een Ford Fiesta (Model '80) die kant op geweest.
Zat ook maar een simpel 1300 motortje in.

RCGrootveld op 12 jul 2018 14:40

Nee maar het is nogal een verschil of je een tripje in Nederland hebt en een half uurtje in zo’n auto moet rijden of dat je een uur of 8 aan een stuk zo moet rijden, je reis is gewoon een heel stuk vermoeiender. Bergop maakt het weinig uit omdat je snelheid dan toch niet hoog ligt.

Born to Ride

Mijn vorige Lancia Ypsilonnetjes hebben mij altijd veilig naar boven gebracht, ook steile en besneeuwde bergpassen.
Mijn eerste had een 1.2 motor 60PK, later eentje met een 1.4 motor. 78PK/
Waarom zou dat niet met een peugeot 107 kunnen? Ik zou gewoon een skigebied uitzoeken die je leuk lijkt.

jaren lang overal heen gereden zonder winterbanden in een susuki alto

rustig soepel rijden kom het zeker goed

Funkeysman

Ben 8x op en neer naar alle delen van Alpen gereden in een Aygo. (=zelfde auto)
Dat gaat probleemloos. Door de smallere banden heb je juist best veel grip.
Hij haalt zelfs de 170 kmph!! Het duurt even voordat je die snelheid hebt bereikt, maar het gaat prima.
Geen probleem met stabiliteit zoals eerder gesuggereerd. Alle paswegen zijn gewoon berijdbaar.

Ik ben een jaar of 10 geleden met een aygo naar Finkenberg geweest(net boven mayrhofen), onderweg prima te doen, niet verwachten dat je ver boven de 130km/h kan rijden.
Gewoon lekker rustig aan(120km/h).
ski’s hadden we overdwars achterin liggen.
enige puntje was dat ons huisje boven in het dorp was, en halverwege de week was dat weggetje vol gesneeuwd, toen kwamen we niet boven, voor die 100m hebben we de kettingen lekker laten liggen en de auto voor de apres ski neer gezet, daarna maar gelopen naar de accommodatie.
kortom: er zijn luxere auto’s om mee te reizen, maar het is zeker niet onmogelijk.
@Wintersporter116 ik heb nog een setje ongebruikte sneeuwkettingen liggen voor de aygo/107/c1.

*bericht bewerkt door Joost7 op 23 aug 2018 16:59

Plaats een reactie