1e Snowboard vakantie Oostenrijk

Beste Leden,

2 maanden geleden besloten om voor het eerst op wintersport te gaan in Oostenrijk Westendorf.
Ik ben 2x wezen skiën wat mij redelijk goed af ging. Echter heb ik besloten te gaan snowboarden omdat mij dat toch een stuk leuker lijkt.

De afgelopen 2 maanden het hele forum doorgespit om volledig op hoogte te zijn van alle ins en outs betreft wintersport. Daarnaast wil ik ook graag de goedkeuring van de ervaren boarders of ik de juiste keuzes aan maken ben.
Dus mijn hoop is dat jullie mijn keuzes kunnen bevestigen of afraden met een goed alternatief.

Kleding:
Snowboardkleding moet wijder zitten dan Skikleding en ook waterdicht i.v.m. vallen en opstaan en nog een keer vallen.
Als ik dan google voor snowboard kleding staat er altijd snowboard EN SKI broek en of jas. Dit brengt mij weer aan het twijfelen of het dan niet te strak gaat zitten.

Graag jullie mening over onderstaand beginners outfitje .
Jas:
https://www.decathlon.nl/p/snowboard-en-ski-jas-voor-heren-s…
Broek:
https://www.decathlon.nl/p/snowboard-en-skibroek-voor-heren-…

Snowboardbril, 100.000 kleuren, glazen, vormen en maten.
Dubbel glas i.v.m. vocht en kleur roze omdat dit meeste allround is!?
Niet geheel on belangrijk, ik heb al een bril van mijzelf. Lenzen kan ik in doen maar liever hou ik gewoon mijn bril op.
https://www.decathlon.nl/p/ski-en-snowboardbril-volwassenen-…

Helm moet goed beschermen maar kan je ook een helm kopen incl. de bril?
https://www.decathlon.nl/p/ski-snowboardhelm-voor-volwassene…

Handschoen of wanten!? Veel verschillende meningen hierover.
Wanten lastig met losmaken bindingen maar wel warmer dan handschoenen.
En 2 paar mee nemen want er is niks zo vervelend als natte handschoenen.
Handschoen:
https://www.decathlon.nl/p/handschoen-cascade/_/R-p-117946?m…
Wanten:
https://www.decathlon.nl/p/skiwanten-voor-volwassenen-mi-900…

Schoenen, board en bindingen worden gehuurd.
Dus ik neem aan dat de verhuurders mij de juiste materialen geven op basis van mijn niveau, gewicht en lengte.

Bescherming:

Bescherming heb ik overwogen echter hoor ik veel mensen die dit niet doen en ook geen behoefte aan hebben. Zelf ben ik van plan alleen “Crashpants” te kopen. Slim? Juist niet? Ben ik te overmoedig?

Merk:
Kom toch vaak uit op het merk Wed’ze. Is dit een goed merk? Prijs kwaliteit verhouding ziet er in mijn ogen goed uit. Iemand ervaring?

Morf:
Ook gelezen dat een Morf (multifunctionele sjaal) erg handig is.
Iemand die mij een goede kan aanbevelen? Max €10,00

Lessen:
Ik ga 7 uur Les volgen op een rollend tapijt in Nederland en de eerste 3 dagen 3 a 4 uur lessen in Oostenrijk. The Red’s is volgens mij het beste/grootst, en omdat ik al les neem in Nederland kan ik kiezen voor Blauwe groep snowboard? kan dan de oefenweide overslaan? Ik heb al geprobeerd te boeken maar ben natuurlijk veels te vroeg :”)

We gaan met de auto maar ik denk dat ik dat alleemaal op orde heb.
Mocht er toch iets zijn waar ik rekening mee moet houden wat niet vaak voor komt op dit forum hoor ik het graag.

Mis ik iets!? Laat het mij weten!

Sorry voor de grote lap tekst en alvast bedankt voor jullie feedback!

Met vriendelijke groet,

Yannick

Het kan altijd korter, mand.

Voordat je al deze kosten gaat maken:
Snowboarden is heel hard ‘uit’ aan het raken. Serieus!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 16 aug 2018 12:55: Dit soort opmerkingen zijn off-topic en niet nodig.

Hi Yannick, leuk dat je gaat snowboarden!

Van de keren dat je bent wezen skiën: heb je daar nog jas/broek van? Als ze goede kwaliteit zijn en je kan makkelijk buigen & bewegen zou ik niet meteen wat nieuws kopen. Dit gezegd hebbende -> veel kleding is prima voor beide te gebruiken mits goed waterdicht (zeker gezien je in het begin nog veel zal zitten) en genoeg beweging.

Wat je laat zien qua jas & broek is van het merk Wed’ze -> dit is een huismerk van Decathlon. Niets mis mee, maar als ik naar de waterdichtheid kijk (5.000 mm) zou ik toch liever voor iets hoger kijken (10.000 mm). Op dit moment is er in heel veel (web)shops nog van alles met korting te vinden, zoals Duijvestein, Revert (echt op boarders gericht), planet sports etc. Kijk voor betaalbare kleding ook eens bij merken als Brunotti, Burton (van vrij goedkoop tot heel duur), Protest & O’Neill. Bij alles geldt: passen! Zit het niet goed, koop het niet, of in geval van internet bestelling: stuur het terug.

Qua helm & brillen weet ik dat Sinner nog regelmatig voor een leuke prijs een combinatie heeft. Wederom geen topmerk, maar best prima spul. Bij veel zaken te vinden. Qua lens: dit heeft te maken met hoe zonnig het is. In het kort: veel zon=donkere bril, weinig is lichte (bijv. geel of roze) bril. Kijk hierbij naar de categorie die erbij hoort. Ik ben begonnen met 1 cat 3 bril dat overal een beetje tussenin zit. Nu heb ik een bril met 2 lenzen cat 2 (slechter weer) en cat 4 (voor heel zonnig weer). Belangrijkste hier ook: pas helm met bril, samen moet dit goed op je hoofd passen!

T.a.v. een mof -> is beter vindbaar onder de naam buff. Ik heb zelf een heel dun dingetje, maar je hebt ook dikke fleece versies. Afhankelijk van wat je fijn vind en/of hoe koud het is.

Handschoenen/wanten: ik vind handschoenen toch fijner, maar dat is een persoonlijke keuze. 1 tip die ik je hier wel wil geven: koop goede kwaliteit, liefst met Gore-tex of vergelijkbare materialen. Zeker in het begin (met veel zitten) worden ze anders echt zeiknat.

Crashpant is als beginner wel fijn, simpel broekje met padding is voldoende. Evt. kun je nog van die volleybal zachte kniebeschermers kopen, kost niet veel en is wel fijn als je valt op een harde piste en ook op de rollende band.

Rollen tapijt naar sneeuw is een flinke overgang, maar gelukkig doe je ook in de echte sneeuw lessen -> dat moet wel goed komen. Weet niet welk gebied je heen gaat, maar vaak is er ook wel een iets gevorderd groepje. Misschien dat je even start op de oefenweide, maar als je meer kan, wordt je meestal al snel de berg mee op genomen.

Ook een hele lap tekst, maar hopelijk heb je er wat aan. Je zal nog genoeg meningen krijgen :)

@wunderkammer bedankt voor je reactie maar ik maak mij niet zo druk over wat in en uit is.

Het kan altijd korter, mand.

@Tiny-M Bedankt voor je advies! Vorige keren met skiën heb ik kleding geleend vandaar dat ik nu zelf wat wil aanschaffen. Ik ga nog even zoeken.

Het kan altijd korter, mand.

Ik zie dat je naar Westendorf gaat. Hartstikke leuk. Skiwelt is een mooi uitgebreid gebied met veel gemakkelijke pistes, en boven bij westendorf een leuk funpark. The Reds zijn prima, en hebben ook een behoorlijk grote oefenweide met stoeltjeslift. Daar kan je zeker ook nog de eerste dag een hoop leren en alvast het echte gevoel van op de berg hebben.

@bertje Ik denk dat het funpark voor mij “Nog” niet zo fun is dus die laat ik even met rust :) bedankt voor je reactie!

Het kan altijd korter, mand.

Hey Yannick

Ik ben ook een beginnende boarder, paar keer indoor geweest, en pas 1 keer in de échte bergen.
Dus veel ervaring heb ik ook niet… wat ik wel weet…
je crashpants is je beste vriend! serieus, ik kon echt niet zonder. Je gaat toch echt vaak onderuit met zo’n snowboard.
polsbeschermers had ik ook nodig, je polsen ga je toch voelen na zo’n dagje 100x afzetten om op te staan.
Kniebeschermers vond ikzelf wel fijn toen ik bochtjes ging oefenen.

Ik heb getest of mijn broek wel wijd genoeg zat door op de grond te gaan zitten (zit ie niet te strak om je benen? houd rekening met e.v.t kniebeschermers)

Have fun op wintersport!

*bericht bewerkt door superroos op 16 aug 2018 14:37

@superroos Dan ga ik toch maar opzoek naar wat bescherming bedankt voor je reactie!

Het kan altijd korter, mand.

@Vosjje
Er zijn heel veel praktische nadelen die aan de basis liggen van het ‘uit’ raken van snowboarden.
De trend is zelfs andersom: snowboarders gaan weer skiën.
Het zou mij niets verbazen dat het binnen afzienbare tijd zelfs zo is dat het aanbod aan snowboard-materiaal heel dun wordt. De trend is echt heel sterk.
Als ik jou was zou ik me wat beter inlezen…(en me ook oprecht goed afvragen waarom je denkt dat snowboarden leuker is…het is namelijk gewoon niet zo, de nadelen zijn te groot, de voordelen niet zo groot)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 17 aug 2018 12:45

@wunderkammer
Sorry dat ik hier inhaak, echter geef je momenteel geen gepaste antwoorden.
Volgens mij is zijn/haar keuze al gemaakt, de ski/snowboard discussie lijkt me hier niet geplaatst.

*bericht bewerkt door jarinvergeer op 17 aug 2018 12:52

@Vosjje
Er zijn heel veel praktische nadelen die aan de basis liggen van het ‘uit’ raken van snowboarden.
De trend is zelfs andersom: snowboarders gaan weer skiën.
Het zou mij niets verbazen dat het binnen afzienbare tijd zelfs zo is dat het aanbod aan snowboard-materiaal heel dun wordt. De trend is echt heel sterk.
Als ik jou was zou ik me wat beter inlezen…(en me ook oprecht goed afvragen waarom je denkt dat snowboarden leuker is…het is namelijk gewoon niet zo, de nadelen zijn te groot, de voordelen niet zo groot)

Wunderkammer op 17 aug 2018 12:35

Blijf vooral lekker skiën, lekker hip!

Wel grappig dat juist afgelopen 2 jaar het assortiment snowboards uit meer en meer verschillende shapes bestaat. Markt is uiteraard niet zo groot als de markt voor ski’s (groeit nu zelfs weer), maar zie niet snel gebeuren dat er bijna geen snowboards meer gemaakt worden. Tegen die tijd laat ik wel custom een plank maken.

Oja, en het is more fun going sideways! Ik vraag me oprecht af waarom je denkt dat skiën leuker is.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 17 aug 2018 14:20

@wunderkammer bedankt voor je bericht, Je hebt je punt gemaakt en Ik zal het in mijn achterhoofd houden.
Zoals eerder aangegeven maak ik mij niet druk om wat in en wat uit is dus dat is voor mij geen reden om niet te snowboarden.
Wat ook in mijn lap tekst staat is dat ik al 2 maanden aan het lezen ben en dus goed op de hoogte ben van alle voor en nadelen betreft snowboarden.

*bericht bewerkt door Vosjje op 17 aug 2018 16:09

Het kan altijd korter, mand.

*bericht bewerkt door Vosjje op 17 aug 2018 16:25

Het kan altijd korter, mand.

Broek ziet er prima uit, maar Beetje speuren zal misschien nog betere aanbiedingen opleveren.

Die sinner bril+helm ziet er ook ok uit. Zag trouwens ook bij bever dat ze wat goedkope (wel goed merk trouwens) brillen hadden van julbo. Bijvoorbeeld deze: https://www.bever.nl/p/julbo-plasma-cat-2-sneeuwbril-PCABD70…

Moet je wel nog los een helm kopen, maar moet ook wel lukken voor een paar tientjes.

Handschoenen: zelf geen ervaring met dat merk, maar moet gewoon een goed merk zijn. Viel me wel op dat die in de link een kindermaat waren.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 17 aug 2018 19:39

Je bent vooral druk met broekjes etc. vrees ik…
Zoals je zegt, het gaat niet over in/uit, maar over wat er achter het ‘uit gaan’ zit.
Helaas, maar ik heb gewaarschuwd…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 19 aug 2018 01:15

Welkom bij de gezelligste groep pistegebruikers! Ik noteer alvast een +1 in mijn “totaal aantal snowboarders ter wereld”-boekje 😁

Heb je eens in je directe omgeving rondgevraagd of er niet iemand nog wat kleding over heeft? Alles bij elkaar kan een behoorlijke investering zijn en met die gedachte in het achterhoofd is het misschien verstandiger om direct kwalitatief goed spul te kopen/krijgen. Vooral een goede broek (liefst 10.000mmWk ivm veel zitten) en goede waterdichte ademende (goretex oid) handshoenen zijn belangrijk. Mocht het snowboarden nou bevallen(en daar twijfel ik niet aan), dan doe je er verstandig aan volgend seizoen al een paar (dure) schoenen te kopen.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 19 aug 2018 01:47

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Vosjje
Er zijn heel veel praktische nadelen die aan de basis liggen van het ‘uit’ raken van snowboarden.
De trend is zelfs andersom: snowboarders gaan weer skiën.
Het zou mij niets verbazen dat het binnen afzienbare tijd zelfs zo is dat het aanbod aan snowboard-materiaal heel dun wordt. De trend is echt heel sterk.
Als ik jou was zou ik me wat beter inlezen…(en me ook oprecht goed afvragen waarom je denkt dat snowboarden leuker is…het is namelijk gewoon niet zo, de nadelen zijn te groot, de voordelen niet zo groot)

Wunderkammer op 17 aug 2018 12:35

Toch fijn dat jij ff bepaalt wat de rest van de wereld leuk mag vinden. Ga vooral zo door. Top dat er mensen zo behulpzaam zijn. Was iedereen maar zoals jij.

Übung macht den meister!!!

Je bent vooral druk met broekjes etc. vrees ik…
Zoals je zegt, het gaat niet over in/uit, maar over wat er achter het ‘uit gaan’ zit.
Helaas, maar ik heb gewaarschuwd…

Wunderkammer op 19 aug 2018 01:14

Jeetje, … is de trollenvakantie nu al weer afgelopen ?

*bericht bewerkt door Mattie op 19 aug 2018 11:59

“Walking through the car park, you’re the coolest of dudes. In your comfy soft boots you can saunter past the clumping skiers, snowboard nonchalantly tucked under one arm. But on the mountain, a snowboard is not the best-thought-out method of getting around.”

en in het Engels moet je vooral opletten wanneer ze een understatement gebruiken…“not the best-thought-out method of getting around.”

Bron: The Guardian (voor wie dat niet weten: zo’n beetje de beste meest serieuze krant van Engeland)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 19 aug 2018 13:06

“Walking through the car park, you’re the coolest of dudes. In your comfy soft boots you can saunter past the clumping skiers, snowboard nonchalantly tucked under one arm. But on the mountain, a snowboard is not the best-thought-out method of getting around.”

en in het Engels moet je vooral opletten wanneer ze een understatement gebruiken…“not the best-thought-out method of getting around.”

Bron: The Guardian (voor wie dat niet weten: zo’n beetje de beste meest serieuze krant van Engeland)

Wunderkammer op 19 aug 2018 13:01

Het word al steeds wetenschappelijker. Want als een krant het schrijft dan is het zeker waar. Ga nog ff door en ik hang mijn board aan de willigen.

Übung macht den meister!!!

“Walking through the car park, you’re the coolest of dudes. In your comfy soft boots you can saunter past the clumping skiers, snowboard nonchalantly tucked under one arm. But on the mountain, a snowboard is not the best-thought-out method of getting around.”

en in het Engels moet je vooral opletten wanneer ze een understatement gebruiken…“not the best-thought-out method of getting around.”

Bron: The Guardian (voor wie dat niet weten: zo’n beetje de beste meest serieuze krant van Engeland)

Wunderkammer op 19 aug 2018 13:01

Het word al steeds wetenschappelijker. Want als een krant het schrijft dan is het zeker waar. Ga nog ff door en ik hang mijn board aan de willigen.

RFKANGOO op 19 aug 2018 19:36

En skiën minder hip maken op die manier?! Nee hoor, lekker blijven boarden allemaal en dan kunnen wij skiërs lekker in onze eigen kleine niche blijven ;-)

Helmpje is anders wel een nuttig ding, het verhoogt de kans dat je ooit een middle aged man/woman wordt.
Snap verder de hele discussie tussen ski of snowboard niet, het is allebei leuk en als je het ene beu bent stap je toch over op het andere?

Helmpje is anders wel een nuttig ding, het verhoogt de kans dat je ooit een middle aged man/woman wordt.
Snap verder de hele discussie tussen ski of snowboard niet, het is allebei leuk en als je het ene beu bent stap je toch over op het andere?

Errant op 20 aug 2018 11:00

Volgens mij heeft @Vosjje al heel wat goede tips gehad. Laten we daar lekker mee doorgaan.
De reacties van Wunderkammer heb ik ook al een paar keer ge-‘niet OK’-d. Die gaan nergens over en slaan nergens op.

@RFKANGOO voor jou is het vermoedelijk te laat, dan begrijp ik het wel. Op een gegeven moment ben je een middle aged man, en te oud om nog skiën te leren. Dan kun je maar beter blijven ontkennen.
Zie je jezelf nog snowboarden op je 75e?
M’n moeder skiet er nog lustig op los.
Dat dus. Onder andere.

Ik wil alleen maar de topicstarter serieus waarschuwen. Die overduidelijk jong is en met broekjes en helmpjes bezig. De parkeerplaats dus.
Niet bepaald de essentie.

Wunderkammer op 20 aug 2018 10:35

Dus eerst is het de krant die met waarheden komt en nu is het je moeder die de graadmeter is. Je zou wetenschapper moeten worden joh.

Übung macht den meister!!!

@Tiny-M @sneeuwbaard bedankt voor jullie reactie.
Ik heb weer een beter beeld van wat ik nodig heb.
De andere discussie heeft al genoeg aandacht gehad dus daar ga ik niet op in.
@Tiny-M was inderdaad een kindermaat ik heb ze al retour gestuurd :)

Het kan altijd korter, mand.

Een makkelijke manier om jezelf goed voor te bereiden op snowboarden is hier in Nederland skate/longboarden. Door regelmatig een stukje te skateboarden of longboarden verbeterd je balans enorm en levert je het een enorm voordeel op.

Een makkelijke manier om jezelf goed voor te bereiden op snowboarden is hier in Nederland skate/longboarden. Door regelmatig een stukje te skateboarden of longboarden verbeterd je balans enorm en levert je het een enorm voordeel op.

rickhaha op 20 aug 2018 14:59

Heb toevallig gisteren een longboard gekocht en kan toch best een beetje snowboarden maar zo’n longboard is toch net ff wat anders. Veel onstabieler. En daardoor veel zwaarder voor enkels en andere gewrichten.
Rustig aan opbouwen en dan komt het wel goed.

Übung macht den meister!!!

Let bij een broek wel op dat deze over je crash pants past, zelfde geldt voor wanten en eventuele polsbeschermers. Een sneeuwvanger in je jas is een must.

Een makkelijke manier om jezelf goed voor te bereiden op snowboarden is hier in Nederland skate/longboarden. Door regelmatig een stukje te skateboarden of longboarden verbeterd je balans enorm en levert je het een enorm voordeel op.

rickhaha op 20 aug 2018 14:59

Heb toevallig gisteren een longboard gekocht en kan toch best een beetje snowboarden maar zo’n longboard is toch net ff wat anders. Veel onstabieler. En daardoor veel zwaarder voor enkels en andere gewrichten.
Rustig aan opbouwen en dan komt het wel goed.

RFKANGOO op 20 aug 2018 15:12

Ja klopt! en longboarden is dan weer gemakkelijker als skateboarden. Ik kon vrij goed skateboarden voordat ik begon met snowboarden rond mijn 14e, op de eerste les dag werd ik overgezet naar een gevorderde groep en kwam ik gelijk redelijke alle pistes af. En na 3 dagen sprong ik mijn eerste kickers. Wanneer balans houden je geen moeite meer kost komt het glijden vanzelf, en sta je een stuk zelfverzekerder op je plank! (en zijn veel dingen ineens makkelijker omdat je vast zit met je voeten)

Plaats een reactie