1e Snowboard vakantie Oostenrijk

Ik zal ook nog even een duit in het zakje doen:
Zelf na 4 jaar skiën overgestapt op Snowboarden. Enkel les gehad in de bergen, maar wel de hele dag lessen (van 9 tot 4). Na een weekje kon ik bochten aan elkaar linken en dus relaxed de berg afkomen. De rollerbaan in NL raad ik zeker aan, ondanks dat ik er (nog) 0 ervaring mee heb. Ja sneeuw is anders, maar voor de balans is het niet heel verschillend. Voor je andere vragen:

Kleding:
Heb je al wintersportkleding? trek het aan, zet je voeten op schouderbreedte, tenen wijzen naar buiten en zak door je kniën. Lukt dat prima? dan heb je al goede “snowboardkleding”. Baggy kleding is meer een mode-dingetje voor snowboarders dan echt nodig. Mits je maar goed door je knieën kan gaan. Want dat is je rem… Heb zelf een Lidl-skibroek, en die werkt prima… als ik zelf moet zitten op de piste, ga ik toch vaak op mijn kniën zitten. Kan ik alles wat van boven komt in de gaten houden, en het staat makkelijker op…
Natte kont is vooral als het relatief warm is. Dus afhankelijk van wanneer je gaat. In Januari nooit last van gehad. In Maart wel. Maar in slush is niets waterdicht genoeg, behalve een regenbroek. Maar dat is vrij warm…

Snowboardbril:
Liefst 2, of eentje met verwisselbare glazen. eentje voor bij mooi weer, en eentje voor bij zware bewolking. Dubbel glas is standaard ivm beslaan. er zijn speciale OTG brillen (OTG= Over the glasses) waarbij je je bril kan ophouden. Mijn vriendin heeft daglenzen, enkel voor de wintersport. Die gebruikt ze verder nooit. Zelf doe ik het zonder bril, maar mijn sterkte is ook laag… Opties genoeg dus. Adidas heeft een skibril waarbij je een inzet-brilletje hebt die je op sterkte kan laten slijpen. Ook nog een optie.

Helm moet goed beschermen maar kan je ook een helm kopen incl. de bril?
Kan vast! mits de bril ook voor alle omstandigheden is… Anders krijg je last van je ogen bij mooie dagen OF zie je (nog) minder bij bewolkte dagen. Je ziet weinig mensen die zo’n combi hebben, en nog minder snowboarders die zo’n combi hebben. Maar probeer het en kijk of het bevalt.

Handschoen of wanten!?
Heb zelf handschoenen, want heb nooit koude handen. Bindingen vastmaken lijkt me ook niet zo lastig met wanten, aangezien je dat met je duim en wijsvinger doet. Tijd kost het toch.

Schoenen, board en bindingen worden gehuurd.
Dus ik neem aan dat de verhuurders mij de juiste materialen geven op basis van mijn niveau, gewicht en lengte.

Dat hoop ik ook :-P. Een kleiner, flexibeler board is vaak makkelijker om te leren. Omdat je makkelijker en sneller bochten kan maken. En daardoor zal je minder snel je board “omschoppen”. Heb zelf destijds een board+bindingen gekocht bij de Hanos van 100 euro. HEEL flexibel en goedkoop, maar als beginner fantastisch. Na 4 jaar pas echt ontgroeid en toen een nieuwe gekocht. Toen wist ik ook wat ik had. Toekomstmuziek voor als je gaat kopen…, maar de juiste volgorde om te kopen is eerst schoenen! en daarna eventueel board/bindingen.

Bescherming:
Crashpants is fijn, al heb ik het zelf niet nodig gehad. Vriendin is eerste jaar op haar stuitje gevallen en heeft ze een half jaar last van gehad. Dus ja: doen!

Polsbescherming is fijn, omdat je in het begin toch je handen neerzet als je valt (wat niet moet). Maar als je echt hard valt op je handen en je houd je armen gestrekt breken je polsen niet, maar je elleboog wel. Dus het helpt, tot een bepaald punt. Zorg dat de polsbeschermers in je handschoenen passen! (of liever, koop polsbeschermers en koop er passende handschoenen bij).

Verder: Kniebescherming, zelf nooit nodig gehad. Kan wel. Rugprotector heb ik standaard aan. Niet omdat ik zelf zo wild ben, maar voor de idioot die in mijn rug skiët of board… Dan is een rugprotector gewoon fijn. En zo’n ding gaat jaren mee. Dus het is optioneel, maar mijn rug is me veel waard.

Merk:
Kom toch vaak uit op het merk Wed’ze. Is dit een goed merk? Prijs kwaliteit verhouding ziet er in mijn ogen goed uit. Iemand ervaring?
Decathlon heeft prima spul, kwalitatief prima. Idem voor LIDL vind ik. Tuurlijk zal een duur merk beter kunnen zijn. Maar bij Wedze/Lidl zit je al op 90%. die laatste 5 a 10 procent betaal je extreem veel voor, en heeft lang niet iedereen nodig. Als je 3 maanden per jaar in de bergen woont, is het natuurlijk duidelijk… maar voor die 1/2x per jaar wintersport is het prima.

Morf:
Ook gelezen dat een Morf (multifunctionele sjaal) erg handig is. Iemand die mij een goede kan aanbevelen? Max €10,00
Geen echte aanbeveling voor je. Maar alles is beter dan geen! Zijn erg fijn als het erg waait of erg koud is. Kan lekker over je oren/mond/nek. Lekker warm.

Lessen:
Ik ga 7 uur Les volgen op een rollend tapijt in Nederland en de eerste 3 dagen 3 a 4 uur lessen in Oostenrijk. The Red’s is volgens mij het beste/grootst, en omdat ik al les neem in Nederland kan ik kiezen voor Blauwe groep snowboard? kan dan de oefenweide overslaan? Ik heb al geprobeerd te boeken maar ben natuurlijk veels te vroeg :”)

Ik zou de les boeken als je weet hoe goed je op de rollerbaan vooruit kan. Als het tegenvalt kan je altijd in de oefenweide beginnen. En als je toch talent hebt, zetten ze je de volgende dag vast wel een groep hoger. Sowieso kan je vragen of het lastig is om nog van groep te wisselen op een later moment. Zal vaak geen probleem zijn als je het tijdig aangeeft…

Meer info kan ik niet geven. Skiën vond ik altijd leuk, maar de uitdaging was op een gegeven moment weg. Ja, je kunt nog iets beter de skiës laten aansluiten… Of iets technischer skiën. Maar dat soort verbeteringen houd ik niet van. Ik wil graag nieuwe dingen proberen en leren. En dan zit je bij Snowboarden gewoon beter. Er is zoveel te leren en oefenen. Mensen die denken dat snowboarden een onhandige manier is om beneden te komen, hebben nog nooit iemand gezien die goed kan snowboarden. Snelheid op een snowboard is lastiger te leren, en daar komt het hele idee vandaan. op skiës kan elke idioot na een week (onveilig) hard naar beneden rammen.

vorige wintersport nog tegen hetzelfde punt aangelopen. “We gaan niet op je wachten hoor!” grapten de skiërs. Op de blauwe pistes gingen we allemaal even snel. Maar zodra het rood of zwart werd, stonden de snowboarders onderaan te wachten op de skiërs. Want de skiërs die wij mee hadden hebben nooit verder geoefend nadat ze hard op blauw omlaag kunnen. En dan kom je jezelf hard tegen op een steile rode of zwarte buckelpiste. Bij snowboarden moet je eerst de techniek beheersen voor je snel kunt.

Dat gezegd hebbende: beide is leuk. Snowboarden wordt minder populair. Maar uiteindelijk gaat het om wat JIJ leuk vind. En dat weet je pas, als je het probeert!

@Waah bedankt voor je uitgebreide reactie van mij krijg je een duimpje! :)
Bij mooi weer is het misschien een idee om normale zonnebril op te doen?
Meteen 2 brillen kopen vind ik iets te veel van het goede.

Ik werk bij Hanos dus ik zal is bellen of er nog wat op de planning staat voor wintersport artikelen :)

Het kan altijd korter, mand.

@vosjje Ik ben ook over gestapt na een aantal jaar skiën naar snowboarden. Na een aantal jaar niet te zijn geweest ivm knieband en kraakbeen blessures en een operatie aan die knie ben ik afgelopen jaar weer voor het eerst geweest. Les zou ik zeker nemen maar als je al op skiës hebt gestaan en hier al voorbereidend lessen hebt en traint zou ik daar halve dagen lessen nemen. Ging mij prima af, 4 ochtenden les gehad in het eerste jaar dat ik snowboarden deed.
Tot mijn knieblessure heb ik gewoon mijn skijas en broek aangehad. Afgelopen seizoen nieuwe kleren gekocht in de uitverkoop van vorig jaar herfst( ben de limoengroene broek inmiddels een beetje ontgroeid). Maar heb weer gewoon een ski broek (icepeak) en een jas van quicksilver dacht ik. Prima spul, alles prima waterdicht daar hoef je geen extreem dure merken voor te hebben. Op handschoenen zou ik niet bezuinigen dat heb ik in het verleden zelf wel ondervonden. Een crashpants moet je doen, zeker het eerste jaar!( had ik die tip toen maar gehad!) Een rugprotector zou je kunnen doen maar ik heb hem maar 2 dagen aangehad, houdt mij teveel warmte vast.
Helm en bril heb ik van sinner, prima spul gaat al jaren mee.
Dit jaar ook in Westendorf geweest, daar kan jij je prima vermaken. Genoeg pistes voor beginners en als je het een beetje onder de knie hebt, kan je aangezien je al ski ervaring hebt ook leuke rode pistes pakken

Crash pants zeker aan te raden, enkele keren hard vallen op je stuitje op een harde/ijzige piste en je hebt er maandenlang last van bij het zitten.

Snowboarden is terug oldskool aan het worden (reactie tegen de gevestigde waarden, burgerlijkheid en dat is goed). Laat die oude stakkers maar klooien met hun skies en stokken.

Je bent er zeker vroeg bij. Wat wij voorgaande jaren deden was wachten tot oktober, dan verkopen ze op de sites alweer wintersportkleding en op de site van Protest (aanrader!!) verkopen ze heel veel artikelen in de sale met in veel gevallen prijzen tot de helft van normaal. (Aanvulling: wintersportassortiment is nu al online) Verder heeft de Intersport Twinsport in Hengelo elk jaar (in oktober of november) een opruiming van wintersportkleding. Hier heb je ook veel keus.
Verder kun je kiezen voor een bril met verwisselbare lenzen of je koopt er gewoon twee bij de Lidl. Één voor zonnig en één voor bewolkt weer. Ook niet duur.
Succes

*bericht bewerkt door Martinoutdoor op 02 sep 2018 15:58

“Walking through the car park, you’re the coolest of dudes. In your comfy soft boots you can saunter past the clumping skiers, snowboard nonchalantly tucked under one arm. But on the mountain, a snowboard is not the best-thought-out method of getting around.”
en in het Engels moet je vooral opletten wanneer ze een understatement gebruiken…“not the best-thought-out method of getting around.”
Bron: The Guardian (voor wie dat niet weten: zo’n beetje de beste meest serieuze krant van Engeland)

Wunderkammer op 19 aug 2018 13:01

@Wunderkammer Wintersporten kun je op vele manieren doen, maar vooral op de manier waar je zelf het meeste plezier uit haalt, want het gaat niet om de efficiëntie hierin. Alleen de skiliften moeten efficiënt zijn. Veel plezier met skiën, ik zal het wellicht erbij gaan doen als ik ouder ben, voorlopig al ruim 25jr met veel plezier aan het snowboarden. It’s more fun going sideways! En ja, ik kan ook skiën, want dat heb ik in de 11jr voor het snowboarden al gedaan!

Ik heb niet alle berichten in het topic gelezen dus misschien is hier al iets over geschreven, maarr…: Ik kan je een board aanraden met Triple base. Dat betekent dat de voor en achter kant van je board als een lepel zijn gevormd. Hierdoor is het board heel erg vergevend en hapt je kant niet zo snel in de sneeuw :) Erg fijn om het op te leren. Weet natuurlijk niet of het voor jou mogelijk is om dat te huren of te kopen.

*bericht bewerkt door Brianvdz op 03 sep 2018 14:41

Als je board grijpt kan je m ook detunen. Dan is dat opgelost.

Mbt je kleren. Je skikleren zullen goed genoeg zijn. Hou er rekening mee dat met snowboarden je het veel sneller warmkrijgt. Dus werk met laagjes.

Qua jas heb ik een shell jas (ongevoerd). Dit is meestal warm genoeg in combinatie met een thermoshirt. Thermobroek heb ik nog nooit gedragen. Crashpants en kniebeschermers raad ik aan. Polsbeschermers heb je niet nodig.
Zelf draag ik altijd een rugzak met Camelbag
Qua board. Het merk wat jij noemt is mij onbekend. Ik zou eerder huren of een bekend merk nemen. Bijv. Burton.

From a galaxy far far away.............
Het kan altijd korter, mand.

Plaats een reactie