Skien in canada

Hallo iedereen,

Wij overwegen om komend seizoen te gaan skien in Canada. Ons ideaal beeld is om door de bergen te touren in een camper om zo flexibel te zijn en meerdere gebieden langs te gaan. Heeft iemand hier ervaringen mee of weten jullie hoe je dit het beste aan kunt pakken?

Alvast bedankt!

Ben twee keer in Canada geweest in de winter. De eerste keer rondtour gemaakt met huurauto en verbleven in hotels. De laatste keer op 1 plek gebleven. Ik benut altijd de locale VVV ( om ze zo maar te noemen) of per plaats ‘ gespecialiseerde organisaties’ , google is je vriend. Vraag me ff af of een camper wel handig/verstandig is. Dit vanwege kans op zeer strenge vorst, lastiger je spul droog en warm krijgen ( geen ervaring met camper dus kan meevallen) en dat campers vaak buiten dorpen moet blijven. Mij lijkt een auto handiger, maar is keuze. Afstanden tussen gebieden kunnen groot zijn dus slimme route uitzoeken is noodzaak. Keuze van start/einde van je route wellicht bij vliegveld van aankomst/vertrek. Calgary is dan wellicht handigste om xtra binnenlandse vlucht te vermijden. Vancouver kan ook dan kom je best snel in Whistler maar vanuit Whistler verder rijden kost je best wat uurtjes naar een volgend gebied. In regio van Kewlona liggen ook wat gebieden redelijk bij elkaar om te combineren maar vragen om extra vlucht vanaf Vancouver of Calgary. Anyway … veel uit te zoeken, keuze maken en al veel voorpret hebben. Dan vertrekken en super genieten want Canada is echt tof! Staat over jaar of 2 weer op het wenslijstje. Tip: voor accomodaties is alluradirect.com een handige en betrouwbare site. Bieden ook korting op je liftpas.

*bericht bewerkt door MrSKi op 21 aug 2018 22:01

Hi!
Wij hebben afgelopen februari 2 weken gereisd door Canada. Ik had ook veel info van dit forum, dus zoek ook vooral even in het archief voor tips van anderen!

Ik raad af om met een camper te reizen. Allereerst kunnen de wegen heel slecht zijn of afgesloten. Wij hadden gewoon een normale 4x4 auto gehuurd. Uiteindelijk kwamen we aan op Calgary en bleek die auto niet beschikbaar. Het was slecht weer geweest die dag met 40cm sneeuw tot in het dal en op de luchthaven, dus alle rental cars waren niet teruggekomen. Gelukkig hadden we bij een andere maatschappij nog net de laatste goede terreinwagen te pakken. Achteraf waren we daar zelfs heel blij mee met de wegen die we hebben gereden!
Wij hebben onze route ter plekke bepaald en geboekt via booking.com. Zelfs in februari met 2x family day weekend was dat prima te doen. Alleen onze eerste 2 nachten hadden we vanaf NL bepaald en geboekt.

We hebben ams-calgary gevlogen met air canada. Uiteindelijk niet voor onze snowboard gear extra betaald. Niet vooraf aangeven en gewoon naar de speciale bagage band gaan resulteerde in 2x niet dokken, zowel niet op Schiphol als in NL. Hadden we toch mooi mazzel mee ;-)

Eenmaal aangekomen met de auto naar Banff gereden en daar de eerste 2 dagen geboard, in Sunshine Village en de andere dag in Lake Louise (is te rijden vanaf Banff maar is geen leuk dorp om in te overnachten, Banff is wel gezellig). Lake Louise en Sunshine zijn de wat grotere skigebieden met veel mogelijkheden.

Erna zijn we naar Kicking Horse gereden en geslapen in Golden. De meeste skigebieden hebben namelijk geen directe accommodaties of dorpjes aan de pistes zoals wij dit in Europa kennen. Hou er dus rekening mee dat je 's ochtends altijd wel een stukje moet rijden. Nog een reden waarom een camper niet zo handig is.
Kicking horse vond ik persoonlijk wat tegenvallen omdat de liften heel langzaam zijn hier en ze hebben er maar 4. Wij waren daar helaas dus net op de drukke family day maandag dus dat was veel wachten. Wel is het op een goede poederdag daar heerlijk knallen en heb je veel steile stukken. We zijn hier dus na 1 dag weer weggegaan en naar Revlstoke gegaan. Dat vond ik een heel tof gebied en hebben we 3 dagen geknald. Het gebied bestaat pas 10 jaar en heeft dus goede nieuwe liften. Tip: boek de first tracks bij de skischool/vvv aan de gondel als er poeder voorspelt wordt. Echt de moeite waard, je gaat een uur eerder omhoog met een groep van 30 mensen en gidsen! (Je kunt hier overigens ook goed Heliskien en Catboarden voor 1 of meerdere dagen)
Vanuit Revelstoke ook een hondenslee tour gedaan, leuk om mee te maken hoe enthousiast die doggies zijn in de sneeuw!
Het dorp van Revelstoke is ook wel gezellig. Ga zeker even naar de bar The Village Idiot! En de Taco club was ook lekker eten. Maar wat al gezegd werd, google is je vriend, en Tripadvisor al helemaal :) Vraag ook gewoon tips aan locals waar heen te gaan!

Vanuit Revelstoke zijn we naar Panorama gereden waar we een dag in het skigebied geknald hebben en een dag op sneeuwscooter tour zijn gegaan. Toby’s Creek heette dit bedrijf, aanrader!!! Wij hadden een tour van 5 uur en was echt heel tof, je mag ook zelf een uur lang vrij knallen in een bowl en we waren met een groepje van 8 scooters oid. Geld waard! (ik heb ook in ijsland op een sneeuwscooter gereden dat was slechts 1 uur, in een groep van 60 man en veel duurder).

Zoek vooraf vast prijzen op internet dat weet je waar je aan toe bent! Heliboarden hebben we ook in Panorama gedaan. Simpelweg omdat dit het goedkoopste bedrijf is en een vriend van ons ook al goede ervaringen hier had! Dit moet je helaas wel echt vooraf boeken en vastleggen maar is het echt waard! Helaas hadden wij een dag met sneeuw waardoor we vooral tree runs hebben gedaan, daarentegen kregen we wel een gratis extra run omdat onze runs wat korter waren. Goede service! Je kan een pakket van 3 of 5 runs kiezen en als er tijd is en er gaan minimaal 6 man mee in de heli kun je ter plekke runs bijboeken. Wij hebben er nog 2 extra gepakt! Je krijgt bij aankomst een goed ontbijt en uitgebreide uitleg en na afloop is het natuurlijk proosten op de geweldige dag en napraten met iedereen. AANRADER! Wij waren rond de 700-750 euro kwijt omgerekend. Gear krijg je en een airbag kan je huren maar is niet perse nodig.

Vanuit Panorama zijn we nog 1 dag in Fernie geweest, ook tof groot gebied! Dit dorp is ook heel gezellig!! En vanuit daar zijn we naar Castle gaan om nog een dag te Catboarden: http://www.skicastle.ca/cat-skiing/
Castle is ook een geweldig gebied om te freeriden vanuit de liften overigens, maar met de Cat kom je in een stuk waar je niet snel lopend komt en de gidsen nemen je mee op pad! Heerlijke bochten gereden en super aardige gids! Ze maken ook foto’s van je die je achteraf kan zien en eventueel kopen, toch leuk die kiekjes voor facebook ;-)

Helaas hebben wij in onze 2 weken veel zon gehad in tegenstelling tot wat ze gewend waren in Canada, zeker in die periode. De laatste 2 dagen hebben we dus weer gepakt in Lake Louise (en geslapen in Banff) omdat je daar ook lekker groomers kan rijden. Wij hebben dus al met al 2 weken gepakt (do heen, 2 weken later op donderdag terug) en hebben 7 skigebieden gepakt; Banff, Lake Louise, Kicking Horse, Revelstoke, Panorama, Fernie en Castle. In totaal hebben we 11,5 dagen op ons board gestaan. Wel heel vermoeiend kan ik je zeggen, dus tussendoor waren we blij met de sneeuwscooter tour om onze benen een dag te laten rusten voor het heliboarden! Sowieso is de natuur en omgeving super mooi, dus stop onderweg zeker voor foto’s en ga ook even langs het bevroren meer van Lake Louise, je kan er overheen lopen!

Ik zou dus lekker een auto huren, vooraf! En bekijk even goed welke auto ook geschikt is om mee de bergen in te gaan. Als je pech hebt kom je veel sneeuw tegen onderweg en geloof me de wegen kunnen goed ijzig zijn!
Leuke hotels en motelletjes genoeg die niet duur zijn! De campings die ik overigens onderweg gezien heb waren allemaal dicht dus ik denk dat je ook vrij beperkt bent met goed kunnen douchen etc. Ik vond het toch wel prettig om een warm bed en douche te hebben! En geloof me, je bent kapot tegen 9u s avonds! De volgende dag gewoon weer half 7-7u eruit voor verse poeder!

Het was een enorm toffe vakantie, zeker voor herhaling vatbaar!! Helaas niet de powder highway naar Jasper gedaan.

*bericht bewerkt door Cassiej op 22 aug 2018 21:58

Work less || Board more

Ik zou idd niet met een camper rijden, dat is levensgevaarlijk als je niet gewend bent om in echte winters te rijden. 4x4 maken heel veel stuurfouten goed, campers 0!!!. wegen worden niet geveegd zoals in oostenrijk, vanwege de afstanden.

Vette trip. stond ook op mijn planning voor 2017, maar ik ben vlak ervoor verhuisd en heb vooral s’winters werk dus die plannen gaan voorlopig in de la. Castle en Panorama stond ook een op mijn lijstje. Ik had daarbij ook Fernie en red mountain erbij gedacht. het leek me dat revelstoke/kicking horse dan wel meteen een stuk extra rijden is.

Ik ben een paar keer in canada geweest en veel gebieden alleen in de zomer geweest. Het is al aangegeven maar ik denk dat als je echt alleen voor het skien gaat, je beter af bent met de rockies/kooteneys dus vliegen op calgary. Whistler is natuurlijk tof maar druk en duidelijk slechtere en vaak zwaardere sneeuw vanwege de ligging (invloed oceaanlucht). Naast whistler is er in de directe omgeving nauwelijks iets goeds te skien. (bevestiging wat al gezegd is) Je verliest dan meteen een volle reisdag of zelfs 2 door de afstanden.

*bericht bewerkt door martijn.. op 22 aug 2018 23:51

De meeste skigebieden hebben namelijk geen directe accommodaties of dorpjes aan de pistes zoals wij dit in Europa kennen. Hou er dus rekening mee dat je 's ochtends altijd wel een stukje moet rijden. Nog een reden waarom een camper niet zo handig is.

Cassiej op 22 aug 2018 21:56

Voor mij juist de reden om wel met de camper te gaan. Al hadden wij een omgevormde Ford transit bus. Lekker op het parkeerterrein neerzetten bij al die andere kampeerders/poederfanaten en 's avonds lekker met z’n allen biertje rond het kampvuur. Volgende dag opstaan, direct eerste lift omhoog en gaan maar! Dat ga je niet vinden in het dorpje zelf… Meteen een paar nieuwe vrienden om de volgende dag mee de poeder in te duiken!!!

*bericht bewerkt door Arnie777 op 23 aug 2018 01:19

Freeride = Life

Bus is idd wel veel beter. bij een camper heb ik zo’n slagschip in mijn hoofd. Ik heb daarmee ook mee in canada gereden, die zijn gewoon super lomp. Echt niks voor in de winter, zeker als je weinig winterervaring hebt.

Heb net ff gecheckt, eigenlijk niet zo’n slecht idee ;) haha. Gewoon idd n busje of een kleine compacte camper of een truck-camper.
kost je maar een paar honderd dollar per week. Gewoon douchen bij een benzine pomp. Misschien kun je m daar wel aankoppelen. Misschien wel lastig met water toevoer. (buitenkranen moeten dan verwarmd zijn). wild camperen mag geloof ik ook gewoon.

Bus is idd wel veel beter. bij een camper heb ik zo’n slagschip in mijn hoofd. Ik heb daarmee ook mee in canada gereden, die zijn gewoon super lomp. Echt niks voor in de winter, zeker als je weinig winterervaring hebt.

Heb net ff gecheckt, eigenlijk niet zo’n slecht idee ;) haha. Gewoon idd n busje of een kleine compacte camper of een truck-camper.
kost je maar een paar honderd dollar per week. Gewoon douchen bij een benzine pomp. Misschien kun je m daar wel aankoppelen. Misschien wel lastig met water toevoer. (buitenkranen moeten dan verwarmd zijn). wild camperen mag geloof ik ook gewoon.

martijn.. op 23 aug 2018 22:30

@martijn… Niet eens douchen bij de benzine pomp, maar bijna elke dorp in de buurt van een ski gebierd (fernie, revelstoke, golden, whistler, banff, nelsen en andere hebben allemaal een soort zwembad liggen. Kost je een paar euro’s en dan kan je onbeperkt in het bubbelbad zitten, paar baantjes zwemmen en verder natuurlijk heerlijk warme douches. Auquatic centre heet het. Alleen bij Rossland (red mountain resort) moet je even naar Trail rijden maar verder heb je zo overal!!!

Freeride = Life

Klinkt goed. Maar jij bent dus in Rossland geweest?, hoe is die? lijkt me echt geweldig skigebied.

Red is echt fantastisch. Echt een ouderwets canadees resort. Allemaal oude liften, daar moet je dan wel van houden. Hun ‘top lift’ is een 3 zits lift en vanaf de top kan je letterlijk overal naar toe, 360 graden skien. Op de kaart ziet het er niet zo heel groot uit maar in het echt is het heel groot! Je moet dan wel buiten de piste gaan. Voor het piste skien ga je niet naar Red. Er zijn wel een paar pistes, maar dat zijn voornalijk groene en enkele blauwe en 1 zwarte (2 andere worden af en toe geprepareerd). De rest is allemaal ‘unprepared’. Grappig weetje, bijna iedereen die je op de piste ziet in Red mountain op een mooie poederdag is duits :P

Het resort zelf is echt heel steil. Er zijn ook mooie blauwe stukken, maar veel daarvan zijn gewoon off-piste. Daar is het echt heerlijke knallen door de bossen. Er zijn ook echt veel diep donker zwarte stukken, veel chutes en nog meer tree-skiing. Ik vind het het beste resort waar ik ooit ben geweest, maar dat komt ook omdat ik waarschijnlijk iets anders in een gebied zoek dan vrijwel alle mensen hier op de site. Ik heb hier een heel seizoen mogen doorbrengen, en hoop volgend seizoen (18-19) even een weekendje langs te gaan. Ik zit dit komende seizoen namelijk in Fernie :D

Mocht je langs willen komen mag je me altijd even een PM sturen!! Ben niet zo vaak met nederlanders op stap…

Freeride = Life

Bedankt voor alle reacties, leuk om te lezen hoe jullie de verschillende trips hebben beleefd. Wij moeten ons nog iets meer verdiepen in waar we precies naar toe willen maar daar gaan bovenstaande berichten zeker bij helpen. Wij hadden gedacht dat we alles van te voren moesten boeken maar als ik de berichten lees kunnen we dat ook doen als we als in Canada zijn…

Nogmaals bedankt voor de tips!

@Arnie777,
Zou wel willen, maar ik zit ook lekker in Noorwegen. ok mooi. Red staat al langer dan 10 jaar op mijn bucketlist, dus moet er zeker een keer van komen. Ik dat we hetzelfde zoeken. Ik hoef echt geen 100 km pistes ofzo, gewoon 1 of 2 liften en veel offpiste bowls, treeskiing en klaar. Ben ooit in Tamarack Idaho geweest in USA was ook zo’n plek. Een van de beste skidagen ooit gehad.

Zoals hieboven al een aantal keer is aangegeven, ga in de winter niet met een camper op pad, maar rij van hotel naar hotel. Tenzij je de risico’s wilt lopen van een slechter bestuurbare camper vs een goede 4WD, campings die gesloten zijn en waardoor je verplicht bent om op om op “rustieke” parkeerterreinen te overnachten zonder faciliteiten.
Hotels zijn gemakkelijk te boeken voor een schappelijke prijs en tegenwoordig meestal inclusief ontbijt. Vaak rechtstreeks of anders via Booking.com of vergelijkbare sites. Let wel op dat je gemakkelijk gratis kan annuleren, voor het geval je een aanpassing van je voorgenomen route wilt.
Als je veel weken gaat dan kan je overwegen om zowel de Rockies als de westkust te doen. Anders zou ik mijn keus tot een van de 2 beperken. Whistler is aantrekkelijk maar heeft door invloed van de Oceaan vaak vochtige sneeuw en ook regen. Hetzelfde geldt voor de 3 gebieden in North Vancouver. Veel meer kans op goede sneeuw heb je in de Rockies. Als hje voor het eerst gaat dan zou ik zeker Lake Louise en Banff bezoeken. Van hieruit een rondje rijden naar Kicking Horse, eventueel Revelstoke, Panorama, Kimberley en Fernie behoort dan tot de mogelijkheden.
Je kan je reis ook laten samenstellen door WintersportCanadaAmerika.nl. Die bieden vliegen op Edmonton met KLM inclusief wintersportuitrusting, 4WD auto en hotels voor een schappelijke prijs aan. Dit reisbureau heeft heel veel kennis en kan je goed adviseren (ps: ik heb alleen een goede ervaring maar absoluut geen belangen).
In de afgelopen jaren heb ik in Canada de volgende plaatsen bezocht: Apex, Cypress Mountain, Fernie, Jasper, Kicking Horse, Kimberley, Lake Louise, Manning Park, Mount Wahington, Nakiska, Panorama, Red Mountain, Silverstar, Sun Peaks, Sunshine Village & Whistler. Dus als je specifieke vragen over deze gebieden hebt, dan hoor ik het wel.
Een interessant extraatje is om onderweg een ijshockeywedstrijd te zien. Dat kan goedkoop in Fernie en in Trail (vlak bij Red Mountain) en natuurlijk ook in Vancouver (duur).

Ieder heeft zijn eigen voorkeur. Vooraf boeken of juist niet. Zelf houden wij van de optie om vooraf te boeken. We bepalen vooraf een route en de plaatsen die we willen aandoen. Dan ga ik op zoek naar hotels. Mijn ervaring is als je ver van te voren via booking.com hotels zoekt is er in populaire gebieden nog voldoende keus tegen betaalbare prijzen. Dezelfde accommodatie kan een stuk duurder uitvallen als je deze pas boekt als je in canada aanwezig bent. Vaak kan je deze hotels tot een aantal dagen voor aankomst ook nog gratis annuleren.

Helemaal mee eens. Waarom zou je ter plekke tijd tijd besteden aan het zoeken en boeken van hotels. Tijd die je beter kan besteden aan skiën en boarden.

MBT de auto huur:
Voorzover ik weet garandeert geen enkele grote auto verhuur(keten)AWD.
Ook een SUV kan dus best gewoon voorwiel aandrijving (FWD) hebben als je er eenmaal instapt. Bekijk dus heel goed de kleine lettertjes voor je boekt!

1 mogelijk is particuliere auto’s huren, zo’n AirBnB-voor-auto’s-idee zoals bijvoorbeeld Turo.
In sommige gebieden zijn er ook gespecialiseerde auto verhuurders die wel AWD garanderen, zoals in Salt Lake City bijvoorbeeld AWDrentals.

Verder hebben huur auto’s behalve in (de buurt van) Quebec normaal ook geen winterbanden en is het niet toegestaan om sneeuwkettingen te installeren.

Als je een camper huurt zou ik inderdaad of voor een 4x4 bus of een 4x4 pick-up truck met een opzet camper unit. 4x4 met goede winterbanden is wel het minimum wat je daar nodig hebt. Ook moet je goed opletten dat alles een beetje winterproef is. Als alles bevroren is, is het lastig camperen…

Born to Ride

Veel is al gezegd, maar ik zou ook calgary of edmonton als beginpunt nemen en vooral rondom Banff gaan skien. Daar zijn de afstanden net wat beter te doen. Appartementen zijn over het algemeen zeer goed in Canada, erg compleet en heel vaak met verwarmde parkeergarage.

Whistler valt dan af, maar lijkt me persoonlijk qua sfeer een van de beste gebieden. Mocht je toch met de camper gaan, in whistler (maar ik denk ook in de andere gebieden) heb je speciale rv parkeerplaatsen. Of je je ski’s en schoenen goed kan drogen, dat lijkt me wel lastiger.

Op Vancouver Island is ook nog Mount Washington, wat volgens mij ook best leuk is. Overige gebieden zijn allemaal al wel genoemd.

Ik was er afgelopen september en heb toen al een dag een wit dorp meegemaakt. Ik denk dat er daar echt fors meer sneeuw valt dan hier.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

MBT de auto huur:
Voorzover ik weet garandeert geen enkele grote auto verhuur(keten)AWD.
Ook een SUV kan dus best gewoon voorwiel aandrijving (FWD) hebben als je er eenmaal instapt. Bekijk dus heel goed de kleine lettertjes voor je boekt!

1 mogelijk is particuliere auto’s huren, zo’n AirBnB-voor-auto’s-idee zoals bijvoorbeeld Turo.
In sommige gebieden zijn er ook gespecialiseerde auto verhuurders die wel AWD garanderen, zoals in Salt Lake City bijvoorbeeld AWDrentals.

Verder hebben huur auto’s behalve in (de buurt van) Quebec normaal ook geen winterbanden en is het niet toegestaan om sneeuwkettingen te installeren.

Slim op 10 okt 2018 03:24

Wij huren altijd bij Hertz groep PFAR. Dat is grootste SUV groep en altijd een 4*4. Bijna altijd GMC Yukon of Chevy Surburban.

May the ski force be with you !!

Wij huren altijd bij Hertz groep PFAR. Dat is grootste SUV groep en altijd een 4*4. Bijna altijd GMC Yukon of Chevy Surburban.

CJAHulskamp op 10 okt 2018 09:50

Ik weet dat het VAAK wel 4WD of AWD is, maar in de voorwaarden staat altijd “of vergelijkbaar” dus ze garanderen geen model, en als er niet expliciet bij staat dat het 4WD is zou je dus ook ineens een Suburban met achterwiel aandrijving kunnen hebben in de sneeuw…
Verder kan ik met voorstellen dat in de Luxury class(zoals de Suburban) de kans op 4WD groter is en in de Compact of Standard SUV class, ivm met klanten verwachtingen en doorverkoop van de voertuigen.

Om die reden hebben we de komende winter in Canada een Full Size SUV. Een Chevy Tahoe of vergelijkbaar. Zo’n zwarte bak waarmee ze in CSI, NCIS of Bones mee rijden.

Full Size is echt groot. Ik had een normale SUV deze zomer, een gmc terrain (toevallig 4wd) en die was echt heerlijk ruim met 2 personen. Voor de kleine meerprijs van een fullsize zou ik dat misschien wel doen met ski’s ed.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou heel graag een skitrip door Canada willen maken. En als ik bovenstaande verhalen lees, dan krijg ik nog meer zin om ook daarheem te gaan. Ik krijg wel het idee dat het flink prijzig is. Misschien een brutale vraag, maar kost ongeveer een tripje van 14 dagen in Canada, met huurauto, verblijf enz…
Waar moet je ongeveer op rekenen?

2 keer 14 dagen geweest en kwam op ongeveer 5000 voor 2 pers uit. Maar wij deden het rustig aan qua uit eten en eten in de resorts. Veel zelf kopen in de supermarkt en eten bij je auto. De resorts daar zijn zo gemaakt dat je snel weer bij je auto kan komen als je dat wil.
Bijna alles bij B&B overnacht waardoor je vaak de keuken mag gebruiken. Als je tijdens de werelddeal weken van KLM je tickets boekt scheelt dat best wat geld.
O ja wij hebben niet elke dag op de piste gestaan, we zijn ook wat rond gaan rijden (icefield parkway is mooi) en een paar keer sneeuwschoen gewandeld.
Ps als je geld hebt: DOEN!

Nog even en we mogen weer!

Let bij de kosten ook op de brandstof. Een liter kost er omgerekend ongeveer één euro, maar aangezien veel bakken daar 1:5 (of slechter) rijden en de afstanden vaak immens zijn stook je er iedere 1000 voor minstens €200,- aan brandstof door. Even de icefield Parkways over van Jasper naar Banff bijvoorbeeld is al 250km… Verkijk je ook niet op de liftpasprijzen die aanzienlijk hoger liggen dan in Europa. Maar mocht je de kans hebben om die kant op te gaan: Doen! En dan maakt het niet uit of het zomer of winter is, het is er gewoon waanzinnig mooi! Voor vliegtickets kan het soms lonen om via het reisbureau te boeken, zij kunnen soms voor touroperator prijzen boeken en dan scheelt soms een paar honderd euro. Wij zijn in september gegaan, wanneer we online zouden boeken waren we minstens €900pp kwijt geweest, nu vlogen we voor iets van €600pp naar Vancouver. Calgary kan nog iets goedkoper zijn omdat het een 1,5u minder vliegen is.

Born to Ride

Begin dit jaar heb ik in Canada in een mid-size SUV (Chevy Equinox) ruim 3.700 km gereden met een verbruik van 1 op 11 voor € 0,80 per liter. Totaal was ik 370 CAD of € 250 kwijt. We waren met z’n tweeën. In 2019 gaan we met z’n vieren en dan heb je met al je bagage echt een full-size SUV nodig. Die zijn een stuk duurder, maar met 4 personen zijn de kosten per persoon nog steeds aantrekkelijk.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 11 okt 2018 22:18

Begin dit jaar heb ik in Canada in een mid-size SUV (Chevy Equinox) ruim 3.700 km gereden met een verbruik van 1 op 11 voor € 0,80 per liter. Totaal was ik 370 CAD of € 250 kwijt. We waren met z’n tweeën. In 2019 gaan we met z’n vieren en dan heb je met al je bagage echt een full-size SUV nodig. Die zijn een stuk duurder, maar met 4 personen zijn de kosten per persoon nog steeds aantrekkelijk.

Ronaldski op 11 okt 2018 22:16

De branstofprijzen zijn ook daar al flink gestegen tov begin dit jaar. In September zat het zo tussen de 1.35 en 1.60 dollar per liter. Aangezien het nog verder gestegen is zit je nu gewoon rond de euro per liter. Onze Camper was een Ford E350 (6.2L V8) en reed ongeveer 1:4.2.

Born to Ride

@Ptrdejong bedankt voor je antwoord. We gaan maar sparen voor de volgende winter en het gewoon doen.

Ik zou heel graag een skitrip door Canada willen maken. En als ik bovenstaande verhalen lees, dan krijg ik nog meer zin om ook daarheem te gaan. Ik krijg wel het idee dat het flink prijzig is. Misschien een brutale vraag, maar kost ongeveer een tripje van 14 dagen in Canada, met huurauto, verblijf enz…
Waar moet je ongeveer op rekenen?

Jamie010 op 11 okt 2018 20:58

Komende winter bestaat mijn 14-daagse reis uit: KLM retour Amsterdam - Edmonton vv inclusief skiuitrusting, full-size SUV, 12 nachten hotels of condo’s - alleen logies, alle skipassen voor Jasper, Panorama en Lake Louise/Banff. Voor 4 personen bedroeg de reissom €2.000 pp. Voor heli-skiën komt er nog €650 pp bij. Daar bovenop komen de kosten voor eten, parkpassen, benzine en privé uitgaven. De reis is op maat gemaakt door WintersportCanadaAmerika en de relatief gunstige reissom is het gevolg van in juli al boeken.

Nice allemaal, mooi berichten. Inmiddels hebben wij ook een mooie reis geboekt. Vliegen op Calgary daarna door naar Banff, LL, Jasper en terug naar Panorama. We hebben er enorm veel zin in en kijken ernaar uit.

Bedankt voor alle tips!

Die touroperator lijkt wel de moeite waard te zijn, de prijzen vallen me niet tegen. Met name zo’n pakket met een reisje door de verschillende gebieden in Alberta is heel cool en eigenlijk prima te betalen…

Hoe zit het met de drukte in die skigebieden? Is Canada ook later in het seizoen de moeite waard?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Over het algemeen valt de drukte mee. Zeker in de kleinere gebieden zoals Kimberley, Golden, Sun Peaks en Silver Star. In Banff/Lake Louise kan het behoorlijk druk zijn omdat die gebieden 2 à 3 uur rijden van Calgary liggen. Met name in het weekend valt het niet mee om in Lake Louise een parkeerplek te vinden op het mega-parkeerterrein. Wat later naar de piste gaan wil dan helpen.
Jasper is in het weekend drukker vanwege weekendgangers vanuit Edmonton. Panorama is een soort Landal-park. Nagenoeg alle gasten verblijven op het park en dagjesmensen die files veroorzaken zijn er nauwelijks. Tot in maart kan je prima skiën in Alberta. Maar het blijft weer en je kan pech hebben. Op 14 maart van dit jaar dachten we dat we de winter hadden gehad. Het was T-shirt-terrasweer. Een dag later lag er weer een pak sneeuw. Volgens de locals kan dit soort weerswisselingen tot in juli aanhouden.

Plaats een reactie