kosten skiën met kinderen

Hallo allemaal,
zo, weer uit de zomerslaap ontwaakt en aftellen tot de winter invalt? Hier wil ik asap de voorpret laten beginnen maar ik schrik behoorlijk van de kosten die een weekje skiën met drie schoolgaande kinderen met zich meeneemt. We willen of 22-29 dec (Kerst) of 2-9 maart (voorjaarsvakantie) een week weg en hoewel ik al bijna 40 jaar ski en ook de laatste jaren met de kinderen beginnen de kosten nu echt te tellen: appartement (liever dan hotel) in hoogseizoen, 5x skipas, 3x skiles, 5x skihuur, hotelletje onderweg, lunchen, een paar keer s avonds eten met z’n vijven, …
Daarom zou ik het fijn vinden als jullie mij kunnen informeren omtrent kostendrukkende maatregelen die jullie nemen om het nog een beetje binnen de perken te houden. Afgelopen jaren zijn we in Saalbach, Königsleiten, St. Anton e.d. geweest maar een wat kleiner gebied of op korte rij-afstand vind ik ook prima.
Allemaal bedankt!

O ja, de kinderen zijn komende winter: 6, 8 en 10 jaar oud.

  • Skigebieden waar skipassen voor kinderen gratis zijn (Voorbeeld: Dolomiti Superski - kinderen die na 30.11.2010 zijn geboren skiën gratis bij 2 betalende ouders)
  • Voor de oudste twee kinderen ski’s kopen (tweedehands eventueel) en die doorschuiven. Dan hoef je eens in de 1-2 jaar een nieuw paar te kopen voor de oudste. De ski’s die vrij komen nadat de jongste eruit groeit kan je misschien nog voor een paar tientjes slijten
  • Voor de ouders ski’s kopen (overjarig kan je prima ski’s krijgen die je ten opzichte van huren er in een skiweek of 4 wel uit hebt)
  • Minder dure/populaire gebieden bezoeken
  • Verblijf niet in het dorp waar de liften zich bevinden, dat scheelt flink in de prijs voor het appartement (maar je moet dan wel dagelijks met auto of bus naar de lift)

Ik heb hier puur ingezoomd op kosten besparen. De ‘nadelige’ effecten van deze maatregelen zijn er natuurlijk ook (reizen naar de lift, materiaal mee sjouwen vanuit Nederland, etc.).

Belangrijkste besparing: (veel) kleiner gebied. Dat is in bijna alles goedkoper: Acco, skipas, uit eten etc. Denk bv aan Venet, Fendels, See, Kappl. Of naar Steibis/Imberg of Oberjoch, daar is de skipas gratis bij veel accommodaties.

Belangrijkste heeft Gijs wel genoemd, zo doen wij het ook. Niet huren, maar kopen. Mijn skies komen uit de verhuur, via Ebay voor 1/3e van de nieuwprijs gekocht na 1 jaar. Ja, van de kanten is een goed stuk af, maar dan nog. Kinderen hebben we telkens gebruikt gekocht, voor wisselgeld heb je dan een complete set. Mooiste waren de schoenen van mn oudste dochter, Tecninca’s voor een tientje op Ebay, hakken waren versleten. Nieuwe hakken erop en gaan.

Zelf je materiaal prepareren is ook zo’n no-brainer, ja, het kost eenmalig 150€ voor de spulletjes, maar daarna ben je voor 10-15€ per jaar klaar.

Eigen eten van de Lidl meenemen, rugzak met eigen broodjes mee. Het zijn allemaal zaken die de kosten flink drukken.

null

Twee kids stapelen. Bespaart een liftpas 😄

Hallo, wij hebben afgelopen jaren via div online skiverhuurders oa snowell ski’s gehuurd, waarbij de kinderen (in ons geval 1) gratis huurde als 2 ouders ook huren. Dat scheelt een stuk + minimaal 10%korting omdat het online is

*bericht bewerkt door skikip op 28 aug 2018 19:14

Wij hebben 4 kinderen en wij proberen de kosten zoveel mogelijk te beperken.

Niet overnachten op de heen en terugreis. Wij kiezen liever voor een bestemming binnen de 950 km

Goedkope skipassen voor kinderen. Voor onze huidige bestemming moeten wij twee skipassen betalen voor de kinderen de andere twee zijn gratis

Accommodatie rechtstreeks in Oostenrijk geregeld. Op loopafstand van de skilift. Voordeel daarvan is dat het veel goedkoper is dan via een Nederlandse touroperator en wij kunnen nu tussendoor thuis lunchen. Met zes personen elke dag op de piste eten is veel te duur.

Reserveren van het materiaal ruim van te voren zodat je hoge kortingen krijgt. Een of twee kinderen zijn dan meestal ook nog eens gratis.

Skilessen ook van te voren reserveren voor korting. En nu kijk ook eens naar privéles. Drie kinderen tegelijk drie of vier dagen 2 uur privéles kan goedkoper zijn dan 3 kinderen 5 dagen groepsles.

En wat mij verbaasde is dat sommige accomodaties goedkoper zijn met de kerst dan de voorjaarsvakantie. Idd de accomodatie rechtstreeks boeken (kijk op de eigen site van het gebied) en meestal geldt hoe verder van het centrum/lift hoe goedkoper. Veel accomodaties hebben een gratis skilocker bij de gondel dus wat verder lopen op je snowboots zonder sjouwen valt best mee.
Kinderkleding via marktplaats of als je nieuw wilt nu alvast inslaan bij bijv protest , die hebben vaak hoge kortingen in de zomer op de oude collectie. (Daka koopjeshal gedurende het hele jaar)

Voor ons zijn de belangrijkste bespaarders:

  • Eigen materiaal + onderhoud zelf doen (kinderen tweedehandse ski’s via marktplaats), ski’s doorschuiven
  • Appartement in een plaats dat ca. 10 - 15 minuten van de skilift ligt: goedkoper
    De nadelen: reizen en materiaal meesjouwen (op dakkoffer) nemen we voor lief

Wat betreft skigebied (tot nu de grotere bekende gebieden aangedaan) en skilessen besparen we niet.
Daar kan je uiteraard ook in besparen, maar ik geef zelf de voorkeur aan een groter skigebied omdat ik (dag)tochtjes wil maken.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176
  • niet in de buurt van de piste gaan zitten , nadeel dat je moet rijden.
  • minder populair skigebied,
  • koop voor ski/schoenen voor je kids. hier kan ik dit jaar met de jongste 2 jaar met skies en schoenen doen 15 euro per jaar. en de oudste hopelijk ook ( 30/35 per jaar) en kan je ze weer inleveren en krijg je 50% korting op volgende aankoop of je zet ze op marktplaats voor de prijs waar voor je ze hebt aangeschaft.
  • accommodatie zoeken waar skipas bij inzit ( touroperator , soms goedkoper, niet altijd)
  • goedkoop land gaan bijv Tsjechie. of op de grens met Duitsland/ Oostenrijk zitten.
  • meivakantie week gaan scheelt ook enorm veel geld, ben ik nu achtergekomen, betalen een stuk minder.

of kijk bij pharosreizen, die bieden ook goedkope betaalbare wintersport reizen aan. familie gaat daar altijd heen . zie je bp bericht
zijn wel vaak locaties die direct in skigebied zit ,maar altijd met auto of bus moet gaan.

*bericht bewerkt door miepmiep op 28 aug 2018 21:04

Kleine gebiedjes! Alles is daar goedkoper. Zeker kleine gebieden in Frankrijk zijn uiteindelijk een stuk goedkoper.

Click. Click. Peace

Het Pitztal heeft ook een skipas waarbij de kinderen gratis of in ieder geval een heel stuk goedkoper zijn! Is ook nog wel een leuk gebied met redelijk aantal km’s.

Wij gaan graag wat vaker skiën dus wij gaan de laatste jaren met de caravan op wintersport. Betalen voor een heel seizoen, dus minstens 3 weken skiën, wat velen voor een weekje appartement betalen. Althans in het gebied waar wij zitten.

De kleinere gebieden in Frankrijk kiezen. Meeste gebieden in Frankrijk hebben een gezinspas, waarbij je korting krijgt (kinderen tot 17 jaar). En in appartement lunchen. Wanneer je ski in/ ski out hebt kan dit prima. Blikken soep mee en tussen de middag soep met stokbrood! Was bij onze kinderen favoriet. In Frankrijk is een halve dag les, scheelt ook in de kosten. En was bij ons een mooi breekpunt, vanuit de les naar appartement skiën, lunchen even rusten en daarna met ons op pad. Skihuur kiezen waarbij de kinderen gratis zijn, of zorgen dat je zo’n promo code hebt voor korting, en op tijd boeken. Google welke skiverhuur voor jouw het goedkoopste is, je kan overal on-line kijken wat ze aanbieden en de prijzen zijn lang niet overal gelijk. Wel even opletten waar ze zitten tov je appartement. Goed kijken welke week het goedkoopste is, in de Kerstvakantie kan dit zo 500 euro schelen tussen de eerste en laatste week.

Uit betrouwbare bron weet ik te zeggen dat La Norma de plek is voor goedkope wintersport voor de familie.

Allgau (D) is stuk goedkoper dan Oostenrijk (ook skiles en eten/drinken op de piste)
Oberstaufen en Oberjoch zijn al genoemd (gratis skipas), Hornergruppe (Bolsterlang, Ofterschwang) is ook een leuke, betaalbare optie.

Verstelbare skischoenen van Roces, groeien mee en doorschuiven naar jongere kinderen.

Zoek een dorp verder van de pistes naar accommodatie. Als je bijv. 10 minuten in de skibus accepteert, heb je ineens veel meer mogelijkheden en lagere prijzen.

Fun Lovin' Skier

Uit betrouwbare bron weet ik te zeggen dat La Norma de plek is voor goedkope wintersport voor de familie.

Tiny-M op 28 aug 2018 22:51

Ja wie was dat ook al weer. Kan er ff niet op komen. 😋
Maar als je de verhalen mag geloven dan zit je daar 2 weken voor het geld dat je in Oostenrijk 1 week op wintersport kan.

Übung macht den meister!!!

Uit betrouwbare bron weet ik te zeggen dat La Norma de plek is voor goedkope wintersport voor de familie.

Tiny-M op 28 aug 2018 22:51

Ja wie was dat ook al weer. Kan er ff niet op komen. 😋
Maar als je de verhalen mag geloven dan zit je daar 2 weken voor het geld dat je in Oostenrijk 1 week op wintersport kan.

RFKANGOO op 29 aug 2018 09:40

Ja klopt goedkoop gebied .

Bedankt voor jullie duidelijke reacties.
Ik ga er mee aan de slag.

@Piefke La Norma ;)

Mr. Slow

Als je echt goedkoop wilt reizen en de accomodatie maakt je niet al te veel uit kan je via een bizztravel of een sunweb vaak wel goedkope deals scoren. Dan kan je in de kerstvakantie en voorjaarsvakantie voor minder dan 300,-pp incl. skipas. Je moet dan wel goed kijken welk appartement je boekt, er zitten namelijk ook uitgeleefde hokken bij. Als je goed zoekt kan je soms echt leuke appartementen vinden aan de piste.

Born to Ride

Naast alle bovengenoemde tips kan ik er nog één toevoegen…
Accepteer dat het (veel) geld kost.

Misschien niet echt een tip, maar bedenk het volgende:
Stel dat de hele vakantie €4.000 kost voor 5 personen. Wil je dan op alles gaan beknibbelen om er €3.000 van te maken? Dat is nog steeds een hoop geld, maar je hebt ondertussen ook een hoop dingen moeten laten, wat de vakantiepret aardig kan bederven.

Natuurlijk hoef je ook niet in ***** Hotel Post te gaan zitten, maar misschien is het je wel een paar honderd euro meer waard om een appartement op loopafstand te boeken, dan iedere dag heen en weer te sjouwen met een skibus. Of één of andere afgeleefde studio waar je op een krakkemikkige slaapbank mag liggen.
Je hoeft ook niet iedere dag uit eten te gaan, maar de halve Lidl naar boven slepen is het andere uiterste.
Bijkomend voordeel van een appartement op loopafstand is dat je thuis kan lunchen. De meerprijs van het appartement heb je dan al terugverdiend!

M.a.w. zoek een gulden middenweg. Het kost sowieso geld. Beter iets meer betalen om echt te genieten van je welverdiende vakantie.

*bericht bewerkt door Jay op 29 aug 2018 12:03

Wat wij doen om de kosten zo laag mogelijk te houden:

  • zelf een krat met eten meenemen (avondeten, broodbeleg, koek en snoep etc.)
  • appartement en skipas apart regelen, sommige gebieden bieden een familie-pas aan waardoor je veel korting kunt krijgen. Zelf nu 6 dagen les trois vallees (2 volwassenen + 2 kinderen) 970 euro en 2 kamer-appartement 850 euro in Meribel-Mottaret. Op sites zoals bizztravel en sunweb etc. houden ze geen rekening met die familiepassen waardoor dat soms een flink bedrag kan schelen, is het uitzoeken waard.
  • voor de hand liggend; niet elke dag lunchen bij een restaurantje, even terug naar appartement of belegde broodjes mee, scheelt een hoop geld.

Wij zijn zelf in La Norma geweest 3 jaar terug, skipas was inderdaad heel goedkoop, totaal 550 euro voor het hele gezin. Appartement was ook niet duur. Wat ons wel tegenviel was dat het erg veel paden waren, vooral de pistes onder de boomgrens waar vooral groene en blauwe paden. Boven de boomgrens liggen de mooiere bredere pistes die dan vaak wel weer rood en een enkel zwart zijn. Een groot aantal liften zijn ook niet de snelsten (allemaal niet ontkoppelbaar) maar voor dat bedrag mag je ook niet klagen.

Naast alle bovengenoemde tips kan ik er nog één toevoegen…
Accepteer dat het (veel) geld kost.

Misschien niet echt een tip, maar bedenk het volgende:
Stel dat de hele vakantie €4.000 kost voor 5 personen. Wil je dan op alles gaan beknibbelen om er €3.000 van te maken? Dat is nog steeds een hoop geld, maar je hebt ondertussen ook een hoop dingen moeten laten, wat de vakantiepret aardig kan bederven.

Natuurlijk hoef je ook niet in ***** Hotel Post te gaan zitten, maar misschien is het je wel een paar honderd euro meer waard om een appartement op loopafstand te boeken, dan iedere dag heen en weer te sjouwen met een skibus. Of één of andere afgeleefde studio waar je op een krakkemikkige slaapbank mag liggen.
Je hoeft ook niet iedere dag uit eten te gaan, maar de halve Lidl naar boven slepen is het andere uiterste.
Bijkomend voordeel van een appartement op loopafstand is dat je thuis kan lunchen. De meerprijs van het appartement heb je dan al terugverdiend!

M.a.w. zoek een gulden middenweg. Het kost sowieso geld. Beter iets meer betalen om echt te genieten van je welverdiende vakantie.

Jay op 29 aug 2018 12:01

Dat hebben wij ook. Vorige 1000 euro bespaard om rechtstreeks te boeken 😀. Op zo’n bedrag is 1000 euro echt fijn. En daar kan je dan weer leuk voor op zomer vakantie of e.d

En thuis lunchen scheelt ook enorm .
Maar wij gaan 1 of 2 keer uit eten

*bericht bewerkt door miepmiep op 29 aug 2018 12:28

@Jay
Je hebt helemaal gelijk en ik vind het ook niet erg om geld te betalen voor iets waar ik veel plezier aan beleef maar ik wil juist voorkomen dat ik veel betaal voor bagger. En als er een mogelijkheid is om ergens op te besparen is dat mooi meegenomen.
Als ik nu wat sites bekijk, lijkt het wel of ‘alles’ tegenwoordig heel duur is in het hoogseizoen. En niet alleen de Hotel Post’s of de chaletjes in Courchevel.
Natuurlijk hoeven we met drie jonge kinderen naar Les Trois Vallees of naar Zermatt maar ook voor Königsleiten of Saalbach schieten de prijzen m.i. soms al door het dak. Plus de kosten van een skipas (x5) beginnen simpelweg ook te tellen. Ook skiles vind ik voor de kinderen een vereiste zodat ze het erg goed leren dus dat zal de komende jaren ook gewoon een kostenpostje zijn. Ski’s kan ik natuurlijk ook kopen en ‘doordragen’ en ik zal dat dan ook zeker bekijken.
Wat ik, en velen in mijn omgeving die ook 4.000 euro voor een weekje af moeten tikken, frappant vind, is dat er ondanks de hoge kosten er jaarlijks ellenlange files staan richting de skigebieden en dat er dus nog steeds heel veel mensen zijn die er hard voor sparen en het geld er dus voor over hebben. En ik zie niet alleen maar Porsches en Mercedessen onderweg.

Goed zoeken naar een accomodatie kan enorm schelen. Wij (3 personen) hebben nu voor de kerst 8 nachten geboekt in een 5-persoons appartement van 100m2 (wel wat verouderd) tussen Leogang en Fieberbrunn in. kost slechts 440 euro. In de buurt van skiwelt konden we ook zitten voor rond de 400-450 euro.

Wij ontbijten stevig en nemen een broodje + flesje drinken mee de piste op. Over het algemeen redden we het dan prima tot het avond eten. We kopen dan alleen een kopje koffie en soms wat kleins op de piste.

2 weken geleden bij Duivestein nieuwe skischoenen, helm en broek gekocht met 60% korting. Ook lekker.

…maar ik wil juist voorkomen dat ik veel betaal voor bagger.
…jaarlijks ellenlange files staan richting de skigebieden.

kapitein op 29 aug 2018 12:42

Vraag en aanbod inderdaad.
M.i. is de grootste uitdaging het feit dat je gebonden bent aan schoolvakanties. En dan heb je maar 2 keuzes: kerst en krokus. Druk en duur zijn daarbij steekwoorden.
De uitdaging is enorm om iets betaalbaars te vinden zonder hele grote concessies te doen.

Kijk ook eens hier: https://www.wintersport.nl/forum/topic/357111
Misschien kan je daar nog wat tips weghalen.

Nou, vergeet de meivakantie niet. Lekker naar Valtho voor een leuk prijsje :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

…1000 euro bespaard om rechtstreeks te boeken

miepmiep op 29 aug 2018 12:26

Dat zal verschillen per bestemming. In Frankrijk zal je meer pakketreizen, incl. skipas vinden, met name in de grotere gebieden. Die zullen goedkoper zijn dan zelf boeken, maar kinder- of familiekorting wordt nauwelijks doorgevoerd in de pakketprijs wat het voordeel weer een beetje opheft.
In Oostenrijk is het makkelijker om particulier aanbod te vinden. Daar zitten nog wel eens wat pareltjes tussen waar geen reisbureau tegenop kan. Nadeel is vaak dat deze vaste gasten hebben die ieder jaar terug komen. Moeilijk tussen komen dus…

Nou, vergeet de meivakantie niet. Lekker naar Valtho voor een leuk prijsje :).

Shane op 29 aug 2018 13:19

Als bonusvakantie leuk, maar als je je de hele winter moet zitten verheugen om uiteindelijk pas in mei te gaan voelt een beetje als mosterd na de maaltijd.

*bericht bewerkt door Jay op 29 aug 2018 14:05

Vrienden van mij doen een flinke knieval door voor een klein gebiedje te gaan, maar dan is zo ongeveer wel alles geregeld incl materiaal. Ik heb er ooit zelf leren skiën, het is super klein en hotels liggen op 5km van dalstation maar heb er alleen maar goede herinneringen aan: http://www.grunau.nl.

Zeker niet spectaculair maar mogelijkheid tot familiekamers en betaalbaar.

[quote]…1000 euro bespaard om rechtstreeks te boeken

miepmiep op 29 aug 2018 12:26

Dat zal verschillen per bestemming. In Frankrijk zal je meer pakketreizen, incl. skipas vinden, met name in de grotere gebieden. Die zullen goedkoper zijn dan zelf boeken, maar kinder- of familiekorting wordt nauwelijks doorgevoerd in de pakketprijs wat het voordeel weer een beetje opheft.
In Oostenrijk is het makkelijker om particulier aanbod te vinden. Daar zitten nog wel eens wat pareltjes tussen waar geen reisbureau tegenop kan. Nadeel is vaak dat deze vaste gasten hebben die ieder jaar terug komen. Moeilijk tussen komen dus…

Dat was Frankrijk en Les Menuires op top locatie . En valthorens ook toen . En hoogseizoen .

Plaats een reactie