Teleurstelling voorkomen

Er zijn nog wel eens wat berichten van teleurstelling (soms ook op dit forum). Een gebied dat toch vooral boven de boomgrens lag, een accommodatie die toch wat verder van de lift lag dan verwacht… Het is echter al lang niet meer zo dat we de dame van het reisbureau op haar blauwe ogen hoeven te geloven als ze zegt dat dat huisje echt perfect voor je is. Alles kan je tegenwoordig online zelf uitzoeken, verifiëren en in perspectief plaatsen.

Gegevens interpreteren
Op veel sites (over skigebieden, huisjes, etc.) staan vaak veel cijfertjes. Aantallen kilometers piste en van welke kleur, aantal liften, afstand tot centrum van het dorp, etc. Maar als je op zoek bent naar bijvoorbeeld een gebied met veel blauwe pistes, dan is het handig om even op de pistekaart te checken waar die zich precies bevinden. Mijn neef heeft een keer in een dorpje in een groot gebied gezeten waar je alleen naar huis kon skiën over rode of zwarte pistes. Dan kan zo’n gebied nog zo veel blauw hebben – je moet er wel kunnen komen.
Ik ken ook mensen die gebieden met heel veel sleepliften om die reden afschrijven. Als je dan echter op de pistekaart kijkt, zie je dat dat vooral de oefenliftjes zijn in het dal, maar dat je in de rest van het gebied geen sleeplift tegenkomt. Gewoon even checken en je kan de verschillende gegevens veel beter plaatsen.

Kaart lezen
Een pistekaart kan heel handig zijn om wat inzicht te krijgen over welke wintersport gerelateerde faciliteiten een gebied heeft en waar die zich bevinden. Maar in de meeste andere opzichten zijn pistekaarten niet erg handig. Of beter: niet per se heel waarheidsgetrouw. Pistekaarten zijn vaak zo getekend, dat alles op één 2-dimensionaal plaatje past. Maar van veel zaken wordt daardoor het beeld wel erg vertekend.
Als je wil weten hoe de verbindingslijnen door liften echt lopen, hoe ver weg het ene dorp echt van het andere dorp ligt, of die pistes nou op een noord- of op een zuidhelling liggen… dat soort dingen zie je niet op een pistekaart. Kijk daarom even op een kaart waarop de pistes en liften zijn ingetekend, maar die gebaseerd is op een topografische kaart. Die is altijd noord-georiënteerd, heeft een constante schaal en geeft doorgaans een veel beter beeld van de situatie. Voorwaarde is wel dat je kaart kan lezen, een beetje toch op zijn minst.
Google Maps (in Terrein-modus voor wat reliëf) is al een goede stap. Maar vooral in Frankrijk zijn nogal wat pistes niet ingetekend. Persoonlijk kijk ik het liefst op opensnowmap.org, omdat je daarop ook goed kan zien waar de boomgrens loopt. http://www.opensnowmap.org/

Accommodaties
Veel websites waarop accommodatie wordt aangeboden, maken gebruik van geautomatiseerde functies om de afstand van die accommodatie tot andere objecten weer te geven. Dat is gewoon een wiskundige berekening tussen het punt waar de accommodatie ligt en het punt waar dat andere object ligt. In veel gevallen is dat dus een afstand die hemelsbreed is, en niet over de weg. In de bergen kan dat behoorlijk wat uitmaken.
Ik was laatst aan het zoeken naar accommodaties in de buurt van de Stubaier Gletscher. Een groot aantal accommodaties vond ik in Neustift im Stubaital. Afstand tot de lift: zo’n 15 kilometer (hemelsbreed). Er stond ook een optie tussen in Sölden. Afstand tot de liften van de Stubaier Gletscher: 14 kilometer. Sölden ligt in een ander dal, ongeveer 1 uur en 50 minuten rijden. Vanuit Neustift is het ongeveer 15 minuten rijden. Let dus nooit zo maar op die afstand. Dan kan je bedrogen uitkomen. Bekijk het even op een normale kaart, zoals Google Maps.

Ook het aantal slaapkamers is een leuke. Een ‘studio’ wil zeggen: één vertrek dat als woonkamer, keuken en slaapkamer dient. Als je zoekt op een minimaal aantal slaapkamers van 1 (omdat je wil: een woonkamer en daarbij nog minimaal één slaapkamer), dan kan je dus ook bedrogen uitkomen. Want feitelijk is het niet onwaar: die studio heeft 1 slaapkamer. Dat dat ook meteen de woonkamer is, wordt voor het gemak niet altijd genoemd. Bekijk dus de beschrijvingen goed of als je het zeker wil weten, vraag het aan de verhuurder.
Overigens is het aantal kamers ook niet heilig. Vooral in het goedkopere Franse segment heb je nog wel eens te maken met ‘vides’ (een extra verdieping waar bedden staan, meestal in directe verbinding met de woonkamer, dus mogelijk last van geluid, minder privacy, etc.), ‘cabines’ (een stapelbed ergens in een gang) en andere constructies. Kijk dus ook even naar het aantal vierkante meters om een idee te krijgen bij de accommodatie die je wil gaan boeken.

Gezond verstand
Er is in dit online tijdperk eigenlijk geen reden meer om bedrogen uit te komen. Tenzij je echt bedonderd bent (foto’s van een heel ander appartement publiceren, verkeerde gegevens opgeven, etc.) kan je met een avondje googelen al een heleboel teleurstelling voorkomen. Je kan van een gebied precies zien hoe goed of slecht het verbonden is, hoe het nu precies ligt ten opzichte van het noorden, zuiden, etc., waar die blauwe en rode pistes precies liggen, hoe veel liften je eigenlijk moet nemen om in Les Quattre Vallées vanuit Les Collons in La Tzoumaz te komen, enzovoorts.
En van een accommodatie zijn de exacte ligging goed op te zoeken (gewoon het adres invoeren in Google Maps, vaak kan je het pand zelfs bekijken met Streetview), en er zijn meer dan eens voldoende reviews van zowel de accommodatie als van de eigenaren beschikbaar. Het is allemaal geen rocket science, maar gewoon het gebruik van gezond verstand.

*bericht bewerkt door GiGi op 30 aug 2018 10:50

Goed verhaal Gijs!

Slechte accommodatie is eigen schuld…

*bericht bewerkt door JurrianvanLoo op 30 aug 2018 11:23

Let it snow

Mooi verhaal!

Ik kijk ook altijd op google maps waar de acco daadwerkelijk ligt, wat de afstand tot de lift is en hoe je er precies moet komen.
De skiliften die in Google maps staan ingetekend (oostenrijk) zijn niet echt up-to-date. Veel nieuwe (verbindings)liften staan er nog niet op.

Wat ben je toch ook een behulpzame jongeman GiGi.

Mr. Slow

Mooi verhaal . Veel plaatsen heb je plattegrond van de plaats met daarop de acco’s op aangegeven

En reviews lezen . Al kan ervaring wel heel persoonlijk zijn . Maar alleen maar slecht , dan weet je vaak wel .

*bericht bewerkt door miepmiep op 30 aug 2018 11:46

Goed verhaal.
Voor kaartmateriaal is http://www.plandespistes.nl/ ook een optie. Met zelfs een apart kaartje voor ze zomerskigebieden.

Aftellen maar!

Ja goeie tips!
En herkenbare situaties. Door schade en schande ben ik wijzer geworden, maar een aantal zaken kan je nu eenmaal heel moeilijk inschatten vanachter je pc.

Zo ben ik in het verleden nat gegaan op de afstand tot de lift, waaronder in St. Martin de Belleville. Een leuk huisje in het oude centrum, en de afstand klopte ook wel - slechts 250 meter. Alleen was dat over smalle, steile, gladde straatjes die bij een sleeplift uitkwamen. Die was voor onze (toen kleine) kinderen veel te steil, dus moet je over de weg doorlopen naar de gondel. Nog een keer 300 meter extra omhoog lopen :( Daarna zijn we er nog 2x geweest, maar dan ken je het dorp en weet je waar je wel en niet moet zitten.

De kleuren van pistes en met name de dalafdaling let ik zeker op. Alleen heb ik gemerkt dat skigebieden hier ook creatief mee omgaan. Sommige pistes noemden wij ‘commercieel blauw’, waarmee we bedoelden dat het eigenlijk rood was, maar men wil de beginners en gezinnen niet bij voorbaat al afschrikken. Maar het gevolg was nog wel eens dat we - ondanks dat de dalafdaling vlak achter ons huisje liep - toch met de lift naar beneden moesten.

De accomodatie is nog nooit een nare verrassing geweest. In Frankrijk weet je dat iedere hoek gebruikt wordt als slaapplek. Dat is een kwestie van goed lezen en dan iets groter boeken. En als het goedkoop is weet je dat het redelijk afgeleefd kan zijn.
Ook het dorp zelf, bereikbaarheid, supermarkt, restaurants, parkeren etc kan je makkelijk voorbereiden.

Maar dan inderdaad komt het aan op gezond verstand. Feitelijk een stuk ervaring die je opdoet. Vaak ook een reden om wel of niet terug te gaan naar een gebied. Zie ook dit topic: https://www.wintersport.nl/forum/topic/417781

Voor mensen die voor het eerst gaan, of slechts enkele keren eerder zijn geweest is het een stuk moeilijker inschatten. Dan kunnen de teleurstellingen dus ook een stuk groter zijn. Maak daarom veel gebruik van dit forum zou ik zeggen! :)

*bericht bewerkt door Jay op 30 aug 2018 12:51

Zo ben ik in het verleden nat gegaan op de afstand tot de lift, waaronder in St. Martin de Belleville. Een leuk huisje in het oude centrum, en de afstand klopte ook wel - slechts 250 meter. Alleen was dat over smalle, steile, gladde straatjes die bij een sleeplift uitkwamen. Die was voor onze (toen kleine) kinderen veel te steil, dus moet je over de weg doorlopen naar de gondel. Nog een keer 300 meter extra omhoog lopen :( Daarna zijn we er nog 2x geweest, maar dan ken je het dorp en weet je waar je wel en niet moet zitten.

Jay op 30 aug 2018 12:39

Ook een keer zo’n fout gemaakt met de afstand -> lift was redelijk vlakbij, maar ervoor stonden nog een paar huizen. We hadden verwacht hier langs te kunnen, maar er was geen tussendoor weggetje. Dus moesten we eerst een stuk naar beneden verder het dorp in lopen om verderop pas op de route naar de lift te komen. Al met al 3x zo lang lopen als wanneer we rechtstreeks hadden gekund.

Ik houdt hier ook eigenlijk altijd wel rekening mee en het is eigenlijk ook nooit tegen gevallen. De enige keer dat het voor mij mis ging was in Serfaus. Bijna iedereen sprak er alleen maar walhalla van. Het was de laatste week januari en de sneeuw was prima, wat kan er mis gaan? De reisorganisatie zette ons iedere ochtend rond half 10 af bij lift in Serfaus, daar begon het eerste probleem, 30 - 45 minuten wachten voor de lift, het gevolg was dat ook de aansluitende liften flinke wachttijden hadden. Voor half 12 hadden we maximaal 3 afdalingen kunnen doen. Wat is dat schrikken als je nooit langer dan 10 minuten hebt moeten wachten voor een lift. Het gebied is best aardig hoor, maar gewoon veel en veel te druk en dit had ik ook niet echt aan zien komen helaas…

Born to Ride

Wat ben je toch ook een behulpzame jongeman GiGi.

Quick op 30 aug 2018 11:44

‘Jongeman’ … Jeej! :)

Inderdaad vooral goed uitzoeken en beoordelingen bekijken, kijken of er op andere sites info te vinden is. Ooit eens een huis geboekt in Mühlbach, bleek deze niet te staan in Hochkönig maar bij Wildkogel. Gelukkig bleek dit ook een prima locatie.

…in Serfaus, daar begon het eerste probleem, 30 - 45 minuten wachten…

Matthias123 op 30 aug 2018 13:35

Die heb ik vaker gehoord inderdaad. Serfaus staat nog wel op mijn lijstje, maar niet zolang we nog gebonden zijn aan schoolvakanties.
Soortgelijke vergissing gemaakt in Saalbach. In 2000 en in 2005 geweest, nog zonder kinderen. Later in 2015 kijk je toch door een andere bril. Overal druk en zoveel nederlands tokkievolk. In dat gebied zie je mij voorlopig niet meer :)

…in Serfaus, daar begon het eerste probleem, 30 - 45 minuten wachten…

Matthias123 op 30 aug 2018 13:35

Die heb ik vaker gehoord inderdaad. Serfaus staat nog wel op mijn lijstje, maar niet zolang we nog gebonden zijn aan schoolvakanties.
Soortgelijke vergissing gemaakt in Saalbach. In 2000 en in 2005 geweest, nog zonder kinderen. Later in 2015 kijk je toch door een andere bril. Overal druk en zoveel nederlands tokkievolk. In dat gebied zie je mij voorlopig niet meer :)

Jay op 30 aug 2018 14:07

Dit was de laatste week januari, dus nog buitenom de vakanties…

Born to Ride

Dit was de laatste week januari, dus nog buitenom de vakanties…

Matthias123 op 30 aug 2018 14:10

Ja, lijkt me een aanbeveling (en helemaal voor kerst of krokus!) ;)

*bericht bewerkt door Jay op 30 aug 2018 14:49

Ik kijk bij appartement tegenwoordig altijd op Google Maps waar het ligt. Het is wat extra werk, maar je kan exact zien waar je zit in het dorp (meestal). Scheelt een hoop balen als blijkt dat de 100m tot de lift, 100m aan trappen is…

Trouwens 1 keer gehad dat we 3 slaapkamers hadden (2 aparte, 1 boven). Leek dus prima!
Maar de bovenverdieping was gewoon open, en dus wel in verbinding met de woonkamer kwa geluid. Erg mooi voor het ontwerp, maar niet zo relaxed als je wil slapen en de rest wil nog even een spelletje doen. Dit was ook de “100 meter trappen” locatie.

Verder weinig slechte ervaringen. Inderdaad goed uitzoeken. Dat scheelt vaak een hoop. Reviews helpen ook. Alle 5 sterren en 1 sterren negeren, want de echt goede info staat vaak in de 2,3, en 4 sterren reviews.
@Gigi kende je deze al?
https://fatmap.com
Daar hoef je niet voor te kunnen kaartlezen. Je hebt alleen een relatief krachtige laptop of PC nodig aangezien mijn laptop het er vrij zwaar mee heeft…
Maar dit soort kaarten zie je tenminste waar je langs kan, wat op en neer gaat en welke pistes je terug kan nemen. Ik weet dat sommige gebieden trouwens ook apps hebben met de pistekaart, soms inclusief SkiSki (de Tom Tom voor de skiër)

*bericht bewerkt door Waah op 30 aug 2018 14:43

I
Maar de bovenverdieping was gewoon open, en dus wel in verbinding met de woonkamer kwa geluid. Erg mooi voor het ontwerp, maar niet zo relaxed als je wil slapen en de rest wil nog even een spelletje doen. Dit was ook de “100 meter trappen” locatie.

Waah op 30 aug 2018 14:30

Ook fijn als je een raclette hebt gegeten ;-) lig je in de kaasdampen ;-)

Click. Click. Peace

I

Maar de bovenverdieping was gewoon open, en dus wel in verbinding met de woonkamer kwa geluid. Erg mooi voor het ontwerp, maar niet zo relaxed als je wil slapen en de rest wil nog even een spelletje doen. Dit was ook de “100 meter trappen” locatie.

Waah op 30 aug 2018 14:30

Ook fijn als je een raclette hebt gegeten ;-) lig je in de kaasdampen ;-)

Rogier op 30 aug 2018 14:39

Weet je wel zeker dat je alleen in de lift zit de volgende dag ;-)

*bericht bewerkt door Waah op 30 aug 2018 14:43

Tja… beetje open deur allemaal als je het mij vraagt…
Wie is er tegenwoordig niet opgegroeid met Google(maps). Bijna alles wat je wilt weten is te vinden en dus zoek je het ook even op als je een (wintersport)vakantie gaat boeken. Lijkt mij meer dan logisch toch.
-Waar ligt de accomodatie - - Google maps checken
-Waar ligt de gondel - - Google maps checken
-Wat voor pistes zijn er in de buurt?? - - Piste kaartje checken, je weet al waar je accomodatie ligt want dat heb je opgezocht.
-Hoe bevalt de accomodatie? - - Even Googlen en je komt op Zoover uit met tal van reviews.

Dat zou je denken @Bertje. Maar er zijn nog genoeg niet-doorgewinterde wintersportboekers voor wie dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Dat zou je denken @Bertje. Maar er zijn nog genoeg niet-doorgewinterde wintersportboekers voor wie dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

GiGi op 30 aug 2018 15:49

Zouden die wel de moeite nemen om jouw goedbedoelde advies te lezen??

Übung macht den meister!!!

Dat zou je denken @Bertje. Maar er zijn nog genoeg niet-doorgewinterde wintersportboekers voor wie dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

GiGi op 30 aug 2018 15:49

Zouden die wel de moeite nemen om jouw goedbedoelde advies te lezen??

RFKANGOO op 30 aug 2018 16:13

Misschien niet. Maar je kan er nu (al dan niet achteraf) wel makkelijk naar verwijzen. Vet handig.

Dat zou je denken @Bertje. Maar er zijn nog genoeg niet-doorgewinterde wintersportboekers voor wie dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

GiGi op 30 aug 2018 15:49

Zouden die wel de moeite nemen om jouw goedbedoelde advies te lezen??

RFKANGOO op 30 aug 2018 16:13

Misschien niet. Maar je kan er nu (al dan niet achteraf) wel makkelijk naar verwijzen. Vet handig.

GiGi op 30 aug 2018 16:16

Zal het onthouden.

Übung macht den meister!!!

Dat zou je denken @Bertje. Maar er zijn nog genoeg niet-doorgewinterde wintersportboekers voor wie dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

GiGi op 30 aug 2018 15:49

Zouden die wel de moeite nemen om jouw goedbedoelde advies te lezen??

RFKANGOO op 30 aug 2018 16:13

Ze hoeven het niet te lezen, laat ze maar lekker die slechte Acco’s nemen blijven er genoeg goeie over 😉

May the ski force be with you !!

Leuk stuk Gijs.

Zelf besteed ik hier ook altijd vele avonden aan om de perfect accommodatie icm met ligging te zoeken. Vooral in frankrijk zit hier een hoop oude rommel tussen.

Gelukkig hierdoor zelf nog nooit teleurstellingen gehad :)

*bericht bewerkt door Marco_ski op 31 aug 2018 08:37

Ik heb maar 1x een teleurstelling gehad
Het eten in het hotel was goed zout (te zout), en daar hebben we met 40 man wat van gezegd
En de rest van de week was het eten nog zouter
Dat hotel ga ik nooit meer naar toe (niemand van de groep trouwens)
En dat lees je meestal nergens

*bericht bewerkt door niekniek op 31 aug 2018 08:31

I

Maar de bovenverdieping was gewoon open, en dus wel in verbinding met de woonkamer kwa geluid. Erg mooi voor het ontwerp, maar niet zo relaxed als je wil slapen en de rest wil nog even een spelletje doen. Dit was ook de “100 meter trappen” locatie.

Waah op 30 aug 2018 14:30

Ook fijn als je een raclette hebt gegeten ;-) lig je in de kaasdampen ;-)

Rogier op 30 aug 2018 14:39

Mag dat in appartementen? Ik vind dat dat verboden moet worden, net zoals roken. Gaat in het behang zitten, die lucht.

Handig epistel @GiGi! Wat voor veel mensen vanzelfsprekend is, is dat voor anderen weer niet, hiermee geef je de lezers een goed handvat.
Zelf boek ik juist nogal eens aan de hand van Google Maps, dus gebied/dorp van je gading intoetsen, diep inzoomen op het deel wat gunstig lijkt qua ligging ( aan de piste, in centrum, vlak bij lift of wat de wensen ook zijn), vaak komen er heel wat accommodaties op de kaart te staan, als je op de naam klikt kun je de gegevens van betreffende accommodaties, zoals website inzien zodat je op deze manier kunt zien of er iets tussen zit dat aan de wensen voldoet.
Extra tip hierbij: soms komen er meer accommodatienamen tevoorschijn of kun je nog iets verder inzoomen als je van satelliet- naar kaartmodus schakelt.

Ja, fijne tips! De meeste paste ik al toe, maar dank voor de kaartlees-tip buiten Google Maps om.
Wat trouwens wel zo is: in Oostenrijk is er in verhouding weinig op Google Streetview te bekijken. Zeker in de landelijk gelegen gebieden.

Wij hebben afgelopen winter een appartement geboekt in Alpach. Alles gecheckt, en alles bleek precies zo te zijn als verwacht, behalve de gastvrouw. De recensies waren lovend over haar, maar tegen ons deed ze ronduit kortaf en onaardig. Toen we vertrokken kwam haar dochter de zaken voor vertrek doornemen en stond zij van achter een deur dingen naar haar dochter te roepen.
Al met al een vreemde situatie.
Misschien was het omdat wij twee mannen zijn, en dat dit in conservatief Oostenrijk door haar niet gepruimd werd. :S

Verder een top wintersport gehad! :)

*bericht bewerkt door Bernard88 op 31 aug 2018 10:10

…in Serfaus, daar begon het eerste probleem, 30 - 45 minuten wachten…

Matthias123 op 30 aug 2018 13:35

tip is de lift te vermijden rond het startuur van de skilessen. Daarnaast vertrekken er in Serfaus niet minder dan 3 skiliften, enkel de Komperdellbahn komt uit aan de skischool op 2.000m. Wij waren er 2x tijdens de voorjaarsvakantie (2015-2016) en namen de Komperdell een halfuur voor aanvang van de lessen. Gemiddeld 15min aanschuiven. Behalve die dag dat de lift naast de Komperdellbahn stuk was…

Eens de eerste lift genomen, spreidt het volk zich uit over het skigebied en vallen de wachttijden aan de andere liften zo goed als weg. Tip: uiterst links en uiterst rechts op de pistekaart is het zeer rustig skiën: zelfs tijdens de voorjaarsvakantie vaak gans alleen geskied op sommige pistes.

Ik vind het grootste nadeel aan dit gebied dat de pisterestaurants er afgeladen vol zitten op het moment dat de skilessen 's middags stoppen: je moet je als ouders dus opsplitsen: iemand plaats houden en iemand de kids halen aan de lessen.

…in Serfaus, daar begon het eerste probleem, 30 - 45 minuten wachten…

Matthias123 op 30 aug 2018 13:35

tip is de lift te vermijden rond het startuur van de skilessen. Daarnaast vertrekken er in Serfaus niet minder dan 3 skiliften, enkel de Komperdellbahn komt uit aan de skischool op 2.000m. Wij waren er 2x tijdens de voorjaarsvakantie (2015-2016) en namen de Komperdell een halfuur voor aanvang van de lessen. Gemiddeld 15min aanschuiven. Behalve die dag dat de lift naast de Komperdellbahn stuk was…

Eens de eerste lift genomen, spreidt het volk zich uit over het skigebied en vallen de wachttijden aan de andere liften zo goed als weg. Tip: uiterst links en uiterst rechts op de pistekaart is het zeer rustig skiën: zelfs tijdens de voorjaarsvakantie vaak gans alleen geskied op sommige pistes.

Ik vind het grootste nadeel aan dit gebied dat de pisterestaurants er afgeladen vol zitten op het moment dat de skilessen 's middags stoppen: je moet je als ouders dus opsplitsen: iemand plaats houden en iemand de kids halen aan de lessen.

Fotsirk op 4 sep 2018 10:58

Ik heb nog eens naar de pistekaart gekeken, het was fiss waar we opstapten. Aangezien wij rond half 10 pas door de bus werden afgezet hadden we weinig keus dan lang wachten. De piste restaurants hadden inderdaad hetzelfde probleem. Aangezien ik nooit anders gewend was dan om zelfs in het hoogseizoen nooit langer dan een kwartier te moeten wachten maakt dat sfl voor mij gelijk een dikke no go voor de toekomst.

Born to Ride

Je kunt je met Google Maps of streetvieuw aardig vergissen. Boekte de afgelopen zomervakantie een agruturismo aan de Adriatische kust. De weg voorlangs was ongeveer 3 km lang, 2 km. linksaf, 1 km. rechtsaf. Op streetvieuw was ee weg weliswaar smal maar qua reliëf goed te berijden met een normale fiets, die we meestal meenemen. In de praktijk bleek het een tochtje met vrij korte maar wel steile gedeelten. Voor “even 's ochtends naar de bakker op 2 km. afstand” was dat toch teveel gevraagd. En…je komt zelfs mensen tegen, die nog nooit van Maps of streetvieuw hebben gehoord.

Hen48

Plaats een reactie