Foto-camera voor de wintersport

@Rogier heeft het al meerdere keren gehad over het fotograferen in de sneeuw … zijn foto’s zijn jaloersmakend, zeker als je ze vergelijkt met mijn foto’s. Maar ik heb ook geen Sony systeem camera van > € 1000 waar ik alles kan instellen, maar ik heb een Sony ‘simpele’ compactcamera HX50 (4 jaar oud). Hierdoor maak je automatisch ook mindere foto’s, maar voor mij is deze camera ideaal omdat ik deze in een van mijn binnenzakken kan stoppen aangezien ik niet met een rugzak ski.

Maar wat is voor jullie de meest ideale wintersport-camera? GoPro, Spiegelreflex, Systeemcamera of een compactcamera? Wat zijn de voordelen van een dergelijke camera?

De sony a9:

  • 20 fps voor zeker 10s
  • ongeevenaarde afc
  • geen black out
  • geweldige dynamic range
Click. Click. Peace

Het klinkt misschien niet serieus, maar het is m’n smartphone. Niet omdat het de mooiste plaatjes schiet, maar omdat deze altijd mee is. Wil je er dan wat spectaculairs van maken, kom je met nabewerken soms een aardig eind (voor een complete amateur).

Ik denk overigens niet dat een mindere camera per definitie mindere foto’s produceert. Je bent alleen veel beperkter.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 12 sep 2018 22:57

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De sony a9:

  • 20 fps voor zeker 10s
  • ongeevenaarde afc
  • geen black out
  • geweldige dynamic range
Rogier op 12 sep 2018 21:59

@Rogier Ik dacht dat jij voornamelijk met de a6000 schoot? De a9 ligt onder de kerstboom? ;-)

*bericht bewerkt door Roko op 12 sep 2018 23:00

Uitrusten doe je maar in de lift.

Nikon D3300 voor foto’s en video beelden, Gopro voor de rest… Heb wel een oude Gopro maar die nieuwe zijn zo duur.

Freeride = Life

@roko nee ik schiet al lange tijd met met meerdere bodies. Sinds dat ze uit zijn gekomen de a6500 (veel sneller dan de a6000) en de a9 (die verving mijn a7ii waar ik voor sport maar matige tevreden mee was).

Click. Click. Peace

Ik denk overigens niet dat een mindere camera per definitie mindere foto’s produceert. Je bent alleen veel beperkter.

Sneeuwbaard op 12 sep 2018 22:55

Compositie is het aller belangrijkste dus daarmee heb je gelijk. Maar met een betere camera (vooral betere sensor) zal de uiteindelijk kwailiteit van een foto veel hoger liggen. Zeker als in moeilijke omstandigheden (hard licht vs schadus) schiet…

Click. Click. Peace

Nikon D7100 voor het serieuze werk (mooie plaatjes, promo foto’s/video’s voor de vereniging etc)
Telefoon (Samsung weetikveel) voor de ‘leuke gezelligheidsplaatjes’ en social media (andermaal vereniging ).
Nikon gaat niet altijd mee, want dan moet ik met een rugzak skien.

Samsung voldoet in veel gevallen, de technische mogelijkheden van de Nikon ben ik nog bij geen enkele telefoon tegengekomen (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn)

Rob

Compositie is het aller belangrijkste dus daarmee heb je gelijk

Eens

Rob

de technische mogelijkheden van de Nikon ben ik nog bij geen enkele telefoon tegengekomen (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn)

RCGrootveld op 13 sep 2018 08:53

Alleen al de sesnor-maat past niet in een telefoon en er passen geen echte lenzen op. Dus dat maakt dat een telefoon nooit dezelfde mogelijkheden zal hebben. Een goede camera gaat verder dan het instellen van A, S of M…

Click. Click. Peace

Een goede camera gaat verder dan het instellen van A, S of M…

Rogier op 13 sep 2018 09:29

Klopt, bij mij zit er ook nog een P op … :-)

En dan die andere knopjes en menuinstellingen …

Rob

Een goede camera gaat verder dan het instellen van A, S of M…

Rogier op 13 sep 2018 09:29

Klopt, bij mij zit er ook nog een P op … :-)

En dan die andere knopjes en menuinstellingen …

RCGrootveld op 13 sep 2018 11:24

P is voor paniek toch ;-)

Maar wat ik bedoel het is ook de sensor kwaliteit en grootte, en de afstand van de lenzen op de sensor die van belang zijn. Zo levert een full-frame bij een zelfde lens al een andere scherptediepte op dan een APS-C. Dus op die manier is het vergelijken van telefoons met camera’s met grotere sensoren en andere lens-types appels met peren vergelijken. Maar dat neemt niet weg dat er geweldige foto’s met goede telefoons gemaakt kunnen worden. (Ik heb foto’s verkocht die uit mijn iPhone kwamen ;-) )

Click. Click. Peace

De sony a9:

  • 20 fps voor zeker 10s
  • ongeevenaarde afc
  • geen black out
  • geweldige dynamic range
Rogier op 12 sep 2018 21:59

Zie ik het nou goed dat die Sony A9 ruim 4000 euro kost?

Mijn dochter (ze wordt zondag 15) wil al een tijdje graag een ‘echt’ fototoestel. Maar dan graag betaalbaar (is mijn wens dan ;-) ).

Peter Pos

P is voor paniek toch ;-)

Inderdaad :-)

Maar wat ik bedoel het is ook de sensor kwaliteit en grootte, en de afstand van de lenzen op de sensor die van belang zijn. Zo levert een full-frame bij een zelfde lens al een andere scherptediepte op dan een APS-C. Dus op die manier is het vergelijken van telefoons met camera’s met grotere sensoren en andere lens-types appels met peren vergelijken. Maar dat neemt niet weg dat er geweldige foto’s met goede telefoons gemaakt kunnen worden.

Eens, ik heb foto’s van telefoons gebruikt in publicaties die met offset gedrukt werden. Niets mis mee.

Maar je kunt het inderdaad niet met elkaar vergelijken.

Net als in het analoge tijdperk: Kleinbeeld versus 6x6 zeg maar

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 13 sep 2018 12:51

Rob

@Rogier Ik denk dat voor meesten hier geldt dat we best een camera bij ons willen hebben tijdens het skiën / boarden om mooie wintersportplaatjes te kunnen schieten, maar dat we geen zin hebben in gezeul met een fullframe DSLR. Ik vind de compactere systeemcamera’s van de laatste jaren dan ook een mooi compromis. Jehebt dan vaak een APS-C sensor, maar die zijn best goed te pruimen. De Sony A6500 is wat dat betreft bruikbaar. Het kan ook goedkoper; Fuji heeft recent de X-E3 uitgebracht, technisch verwant aan de X-T20 en die laatste is een topper.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Nikon D7100 voor het serieuze werk (mooie plaatjes, promo foto’s/video’s voor de vereniging etc)
Telefoon (Samsung weetikveel) voor de ‘leuke gezelligheidsplaatjes’ en social media (andermaal vereniging ).
Nikon gaat niet altijd mee, want dan moet ik met een rugzak skien.

Samsung voldoet in veel gevallen, de technische mogelijkheden van de Nikon ben ik nog bij geen enkele telefoon tegengekomen (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn)

RCGrootveld op 13 sep 2018 08:53

Daarom heb ik dus ook een Sony HX50. Een compact camera die je dus zo mee kan nemen, maar (hopelijk) betere foto’s maakt dan een smartphone. Voordeel van deze compact-camera is de zoom en hij kost niet eens 10% tov de Sony A9 ;-)
Maar ik lees dat het dus veel belangrijker is, dat je weet wat voor een foto je wilt maken (compositie) dan de daadwerkelijke camera zelf. Ik maak nu nog veelte veel foto op de automatische piloot en dan kom je terug van vakantie met 500 dezelfde foto’s … haha en daar wordt de familie ook niet vrolijk als ze de vakantiefoto’s komen kijken :-D

@Roko Ik schiet ook al jaren niet meer met een DSLR, de A9 is full-frame maar een systeemcamera. Ik ben een groot voorstander van systeemcamera’s zeker nu bij de goede, de AF niet onderdoet voor vergelijkbare DSLRs…

Click. Click. Peace

De sony a9:

  • 20 fps voor zeker 10s
  • ongeevenaarde afc
  • geen black out
  • geweldige dynamic range
Rogier op 12 sep 2018 21:59

Zie ik het nou goed dat die Sony A9 ruim 4000 euro kost?

Mijn dochter (ze wordt zondag 15) wil al een tijdje graag een ‘echt’ fototoestel. Maar dan graag betaalbaar (is mijn wens dan ;-) ).

peterpos op 13 sep 2018 12:18

Ja dat zie je goed. Maar daarmee is het momenteel een van de alerbeste sportcamera’s op de markt.

Wat wil je dochter als echte camera ongeveer? Wat voor een foto’s wil ze maken? En wat is je budget? Dan kunnen er hier op het forum vast geweldige tips gegeven worden.

(Enne de A9 is als eerste camera wat veel van het goede dus wees niet bang dat we die als tip gaan geven ;-) )

*bericht bewerkt door Rogier op 13 sep 2018 13:19

Click. Click. Peace

Pak dan een gebruikte a6000 of liever nog a6500. Kost een paar honderd EUR en daar kan ze prima mee uit de voeten. Afgelopen jaar zo een gekocht (op advies van Rogier) voor de wintersport, aangezien ik mijn Nikon DSLR te veel gesjouw vond (die neem je gewoon niet standaard mee de berg op) en mn andere compact kwalitatief wat te beperkt.

Edwin van Riel

De sony a9:

  • 20 fps voor zeker 10s
  • ongeevenaarde afc
  • geen black out
  • geweldige dynamic range
Rogier op 12 sep 2018 21:59

Zie ik het nou goed dat die Sony A9 ruim 4000 euro kost?

Mijn dochter (ze wordt zondag 15) wil al een tijdje graag een ‘echt’ fototoestel. Maar dan graag betaalbaar (is mijn wens dan ;-) ).

peterpos op 13 sep 2018 12:18

Ja dat zie je goed. Maar daarmee is het momenteel een van de alerbeste sportcamera’s op de markt.

Wat wil je dochter als echte camera ongeveer? Wat voor een foto’s wil ze maken? En wat is je budget? Dan kunnen er hier op het forum vast geweldige tips gegeven worden.

(Enne de A9 is als eerste camera wat veel van het goede dus wees niet bang dat we die als tip gaan geven ;-) )

Rogier op 13 sep 2018 13:18

Ik ga het haar vanavond eens vragen. Zelf heb ik een Sony A100. Een digitale spiegelreflex van een jaar of zes oud. Daar heb ik als sportverslaggever de afgelopen jaren regelmatig redelijke foto’s mee kunnen maken. Mijn dochter is daar mee aan het experimenteren. Ik merk dat het toestel wel steeds mindere foto’s maakt. Portretten gaat nog wel, maar bij beweging is het al snel onscherp. Maar kan natuurlijk ook aan mij liggen, ben geen kenner.

Haar budget is niet zo heel hoog. We waren pas bij Apollo en daar viel alles al af voor haar ;-)

Peter Pos

Met beperkt budget (en niet te veel spijt als er eens een keer wat mee gebeurd op de berg, val, vocht, verlies of weet ik wat) zou ik bijvoorbeeld voor zoiets gaan: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-cam…

Edwin van Riel

@Roko Ik schiet ook al jaren niet meer met een DSLR, de A9 is full-frame maar een systeemcamera. Ik ben een groot voorstander van systeemcamera’s zeker nu bij de goede, de AF niet onderdoet voor vergelijkbare DSLRs…

Rogier op 13 sep 2018 13:16

Helemaal mee eens, zeker met de fantastische tracking AF capaciteit van tegenwoordig!

Uitrusten doe je maar in de lift.

Met beperkt budget (en niet te veel spijt als er eens een keer wat mee gebeurd op de berg, val, vocht, verlies of weet ik wat) zou ik bijvoorbeeld voor zoiets gaan: https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-cam…

evr66 op 13 sep 2018 15:30

Kan, maar dan zou ik de bespaarde euro’s investeren in beter (en echt) glas ;-)

Uitrusten doe je maar in de lift.

Dat is helemaal afhankelijk van wat je ervoor over hebt natuurlijk.

Edwin van Riel

Dat ziet er als een prima deal uit, met een best leuk lensje. Waar je al heel veel mee kan!

Click. Click. Peace

Dat is helemaal afhankelijk van wat je ervoor over hebt natuurlijk.

evr66 op 13 sep 2018 16:11

Uiteraard. De uitdaging is om binnen je budget een zo leuk mogelijk set (body + lens) samen te stellen.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ook met dit standaard-lensje kun je al prima uit de voeten. Ik heb er in ieder geval al veel plezier aan beleefd.

null
null
null
null

Edwin van Riel

Ik heb jarenlang met veel plezier de Sony Nex-5 gebruikt met 16mm lens. Er zijn veel meer lenzen beschikbaar, maar deze groothoek werkte voor mij perfect, ook omdat je hem vanwege het compacte uiterlijk zo in je jaszak liet glijden. Laatste wintersport heb ik hem wel in de zak gehad maar niet meer gebruikt omdat mijn telefoon (Oneplus 5T en nu Oneplus 6) daar niet veel voor onder doet…

De Sony Nex-5 is voor 150,00 wel via marktplaats te krijgen en de 16mm 2.8 lens voor eenzelfde bedrag. Wellicht iets minder als je geluk hebt…

[EDIT: ik zie nu de Sony a6000 die hierboven wordt getipt: DOEN! Mooi prijsje voor deze combinatie en super kwaliteit als je er niet al te veel aan uit wilt geven]

*bericht bewerkt door Harm op 14 sep 2018 12:54

@evr66, het enige wat ik nog weet van rogiers foto lezing bij FFF vorig jaar is dat je juist niet moet zorgen dat het gene jij wil fotograferen precies in het midden van de foto staat, bij die 4 foto’s is dat juist wel😉 Rogier weet vast een snelle tip of anders een lezing bijwonen als je vaker foto’s maakt.

LA NORMA😍☃️

Haha, dank je, voldoende tips van Rogier hier opgeslagen :)

Edwin van Riel

Bij die eerste foto, al had je er rechts schuin achter gelegen, camera onder de skiester (goeie kleuren voor beeld!) was de foto nog indrukwekkender geweest. Zoiets:

null

Click. Click. Peace

Plaats een reactie