Is Serfaus Fiss Ladis echt zo druk?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Hallo,

Voor volgend jaar hebben we een appartement geboekt in Fiss.
Serfaus Fiss Ladis leek ons namelijk een best leuk gebied, en we konden wat goedkoops vinden in Fiss dus hebben we die geboekt.
We zitten er nog niet aan vast, we kunnen nog kostenloos annuleren tot eind deze maand.
Ik ben na het boeken toch maar eens reviews gaan lezen, en toen las ik dat het er enorm druk schijnt te zijn.
Is dat echt zo?
We gaan in de week van 16 tot 23 feb.
We zijn Ischgl gewend, ook in de voorjaarsvakantie, is het vergelijkbaar of is SFL een stuk drukker?

Wintersport, het beste wat er is.

het is imo wel vergelijkbaar qua drukte.

In beide gebieden kan je lang aanschuiven aan de gondels beneden, wanneer je pas om 9u30 of 10u naar boven gaat (Voordeel in Ischgl is wel dat je dit min of meer kan vermijden door de Fimbabahn te nemen). Ook boven aan de gondels, aan de “centrale” pistes, waar velen les krijgen (vooral in Serfaus en Ischgl) kan het wel druk zijn. Maar eenmaal wat dieper in de gebieden valt het imo mee.

Wanneer je als eerste de gondel neemt, en dan meteen richting het Masner gebied of de Fisser Nordseite gaat, blijf je steeds drukte voor. Wanneer de meesten dan vanaf een uur of 11 daar aankomen, kan je best terug richting de centralere pistes gaan. Zo vermijd je echt de massa.

Laat je er niet door afschrikken, SFL is een prachtig gebied, zeker evenwaardig aan Ischgl (alleen is de aprèsski er wel minder).

SFL is een fantastisch gebied, naar onze bescheiden mening 😀. We komen er nu 20 jaar en het verveelt nog nooit. Wij zijn er in de kerstvakantie 2 weken en in de voorjaarsvakantie, dus altijd de drukkere periodes. Afgelopen jaar vond ik het wel druk bij de liften, maar als je om 9 uur de gondel naar boven pakt kan je gewoon doorlopen. De drukte begint rond half 10 als de eerste skiklasjes gaan beginnen. De periode 16 - 23 februari heeft dit jaar alleen het noorden vakantie, dat scheelt geloof ik toch wel een hoop! Dus ik zou de reservering lekker laten staan en in februari gaan genieten van dit mooie gebied!! Welk appartement zit je in Fiss als ik vragen mag?

S-F-L is nog altijd het gebied waar ik het meest en prettigst geskied heb. Maar de drukte was ik op het laatst wel zat. Je kan het redelijk ontlopen als je vroeg weggaat en tussen de middag als veel mensen gaan eten door blijft skiën.
Maar soms heb je pech en sta je zo een half uur te wachten. Maar ja, dat had ik de afgelopen jaren in Finkenberg/Mayrhofen ook… Heb nu een appartementje in Hochkonig. Daar heb je die wachtrijen bijna niet. Maar ja, ook niet die hele lange en gave afdalingen die je in S-F-L wel hebt.

Peter Pos

@APeters Apart Bianca

Wintersport, het beste wat er is.

Nadeel vanuit Fiss vond ik juist wel dat als je richting Masner gaat, de mensen vanuit Serfaus al staan aan te schuiven die kant op. Vond het zelf een behoorlijk knooppunt. Nordseite was toen ik er was (half maart, na de voorjaarsvakanties) beduidend rustiger. Weet niet hoe het tijdens de vakantie periodes is. Vond het toen ik er was wel behoorlijk druk, echter ben ik ‘verwend’ doordat ik meestal in gebieden/ periodes zit waar dan überhaupt geen rijen staan (zelfs in Ischgl kan dit). Kan me voorstellen dat als je de vakanties gewend bent, het gebied niet als veel drukker dan andere gebeden ervaart.

@luuk777w dan heb je een mooi plekje in het dorp! Gewoon om 9 uur de lift nemen en niet eerst de Ladis-afdaling nemen! Even voor 12 uur een restaurantje zoeken om te eten dan is er niets aan de hand! Vorig jaar hadden we samen met het midden vakantie, maar met een groep van 9 nooit ergens een probleem gehad!

@Tiny-M Het langste wat ik ooit heb moeten wachten op een lift in Ischgl is denk ik hooguit 5 minuten. Over het algemeen heb ik daar nooit wachtrijen mee gemaakt. Alleen een paar minuten wachten bij de B2/B3.

Wintersport, het beste wat er is.

Dan ga je het denk ik wel als drukker ervaren. Ik heb half maart regelmatig een kwartier moeten wachten op de knooppunten.

Als je in SFL met de massa meeskiet is het behoorlijk druk. Als je bijtijds vertrekt (voor 9:00 uur), tot half 11 niet meer bij een dallift kom en niet om stipt 12:00 gaat lunchen dan is het goed te doen. Groot voordeel tov andere skigebieden is dat er veel liften zijn die 3 of meer pistes ontsluiten. Dus voor de lift sta je wel even te wachten, maar eenmaal boven heb je genoeg keuze en ruimte. Al zijn daar natuurlijk uitzonderingen op: de Gampen en Möseralm zijn altijd druk, net als de dalafdalingen na 15:00 uur.

Ik ben er nog nooit geweest, maar juist dit soort verhalen weerhouden me ervan. Ook al staat SFL nog wel op mijn lijstje…
Ik wil niemand beledigen, maar zo is het toch geen vakantie?
Je moet vóór een bepaalde tijd bij de lift zijn, je moet tegen de klok in skiën, niet te vroeg lunchen en bepaalde stukken vermijden.
Wij zijn gebonden aan de schoolvakanties dus dan zal het helemaal niet meer te doen zijn.
Ik zou helemaal gestrest thuiskomen na een week!

Tja…
We hebben hem nu geannuleerd en gaan naar Val di Sole. Schijnt een stuk rustiger te zijn daar, en goedkoper :)

Wintersport, het beste wat er is.

Tja…
We hebben hem nu geannuleerd en gaan naar Val di Sole. Schijnt een stuk rustiger te zijn daar, en goedkoper :)

Maar ook een behoorlijk eind verder rijden…

@luuk777w dan heb je een mooi plekje in het dorp! Gewoon om 9 uur de lift nemen en niet eerst de Ladis-afdaling nemen! Even voor 12 uur een restaurantje zoeken om te eten dan is er niets aan de hand! Vorig jaar hadden we samen met het midden vakantie, maar met een groep van 9 nooit ergens een probleem gehad!

APeters op 16 sep 2018 13:57

En dat vind ik dus vervelend: dat je van te voren op bepaalde tijden iets moet gaan doen of juist moet vermijden. De spontaniteit van ergens te gaan skiën of te gaan eten is dan ver weg. Maar ieder zijn keuze natuurlijk.

Piste riderrrrr

Ik ben er nog nooit geweest, maar juist dit soort verhalen weerhouden me ervan. Ook al staat SFL nog wel op mijn lijstje…
Ik wil niemand beledigen, maar zo is het toch geen vakantie?
Je moet vóór een bepaalde tijd bij de lift zijn, je moet tegen de klok in skiën, niet te vroeg lunchen en bepaalde stukken vermijden.
Wij zijn gebonden aan de schoolvakanties dus dan zal het helemaal niet meer te doen zijn.
Ik zou helemaal gestrest thuiskomen na een week!

Jay op 18 sep 2018 08:36

Er zal zeker een SFL-gebruiksaanwijzing zijn :-)

Piste riderrrrr

En dat vind ik dus vervelend: dat je van te voren op bepaalde tijden iets moet gaan doen of juist moet vermijden. De spontaniteit van ergens te gaan skiën of te gaan eten is dan ver weg. Maar ieder zijn keuze natuurlijk.[post]Patrick71 op 18 sep 2018 14:54[/post][/quote]

Inderdaad en gelukkig is er genoeg keuze en hoeven we niet allemaal op dezelfde berg te skiën! Zo kan iedereen genieten op zijn eigen manier!

het is wel niet zo dat je continu je klok in de gaten moet houden en dat je continu naar manieren op zoek bent om de massa te vermijden. Maar zoals in zoveel gebieden is het gewoon druk aan de dal(gondel)liften rond 9u30-10u en aan de “centrale” pistes waar de dalliften bovenkomen en er les wordt gegeven.

Ik heb in Ischgl ook al eens 45min staan aanschuiven aan de Silvrettabahn en in Solden idem aan de Giggijoch. En ook boven aan de Idalp in Ischgl en boven aan de Giggijoch in Solden kan het een echte mierenest zijn. Ik vond eerlijk gezegd de beide keren dat ik in SFL was dit echt niet meer of minder dan in deze gebieden.

Uit het feit dat er zoveel mensen jaarlijks naartoe gaan, blijkt toch dat ze in ieder geval iets goed doen daar.

Zelf heb ik er vanaf 1989 leren skiën. En wat ze daar tussen toen en nu hebben gerealiseerd is ongelovelijk (al is het ontwikkeltempo van Ischgl nog een sneller). Voor mij is het inmiddels ook te druk en te massaal geworden, dus kies nu voor andere skigebieden waar het allemaal wat gemoedelijker en kneuteriger is. Maar vorig jaar nog een zaterdag (op wisseldagen valt de drukte erg mee) wezen skiën en dan zie je toch wat voor prachtig skigebied het is: uitgestrekt, zeer afwisselend, prachtige vergezichten, comfortabele liften, zeer uitdagende pistes (vooral dat is uniek aan zo’n familiebestemming), uitstekende horeca.

Ik ben er nog nooit geweest, maar juist dit soort verhalen weerhouden me ervan. Ook al staat SFL nog wel op mijn lijstje…
Ik wil niemand beledigen, maar zo is het toch geen vakantie?
Je moet vóór een bepaalde tijd bij de lift zijn, je moet tegen de klok in skiën, niet te vroeg lunchen en bepaalde stukken vermijden.
Wij zijn gebonden aan de schoolvakanties dus dan zal het helemaal niet meer te doen zijn.
Ik zou helemaal gestrest thuiskomen na een week!

Jay op 18 sep 2018 08:36

Dat was voor mij de reden om naar een ander gebied te gaan. Nou vond ik het in het gebied Mayrhofen/Finkenberg net zo druk in de vakantie. Als je pas ging nadat de lessen voor de kids waren begonnen kon je ook zo 20 minuten staan wachten om verder het gebied in te gaan.

S-F-L blijft ondanks de drukte wel een gaaf gebied. Ik ben ook in Ischl en Sölden (beide keren vier dagen) geweest en vond S-F-L meer gevarieerd en uitdagender. Maar dan moet je dus wel de drukte zien te vermijden…

Peter Pos

Ik ga ook graag naar Ischgl, maar dan ruim buiten de schoolvakanties. Dan nog is het relatief druk, maar bij de Fimbabahn kan je dan zo doorlopen. Op de Idalp wil er nog wel eens een rij staan bij de B2/B3 maar verder nergens echt aanschuiven. Ik vermoed dat Ischgl de drukte beter aan kan, maar ik ben er nooit in het hoogseizoen geweest. Ik denk dat alle bekende gebieden in het hoogseizoen simpelweg erg druk zijn. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een kneuterig gebied…

Ik ga ook graag naar Ischgl, maar dan ruim buiten de schoolvakanties. Dan nog is het relatief druk, maar bij de Fimbabahn kan je dan zo doorlopen. Op de Idalp wil er nog wel eens een rij staan bij de B2/B3 maar verder nergens echt aanschuiven. Ik vermoed dat Ischgl de drukte beter aan kan, maar ik ben er nooit in het hoogseizoen geweest. Ik denk dat alle bekende gebieden in het hoogseizoen simpelweg erg druk zijn. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een kneuterig gebied…

Jay op 18 sep 2018 18:06

Niet verder vertellen, maar half april had ik in Ischgl pistes voor mij alleen.

Er zijn wel gebieden die ook in het hoofdseizoen relatief rustiger zijn dan andere gebieden. Kleinere gebieden (al genoemd), minder bekende gebieden (als je het niet kent kan je er niet heen), of gebieden die men ‘ver’ rijden vindt (zoals Italië, eigenlijk alle regio’s) - ook al zijn ze niet per se verder rijden dan sommige van die bekende grote en soms drukke gebieden (grote Franse gebieden zijn vaak langer reizen).
Dan zijn er inderdaad nog gebieden die drukte beter aankunnen dan andere gebieden, waardoor je minder drukte ervaart. Ischgl doet dat vrij goed vind ik. 3 Vallées en Tignes ook. Maar SFL, Paradiski, Sella Ronda, Sölden (Giggijoch) zijn daar toch gevoeliger voor.
En als je - zoals ik - het niet erg vind om wél te plannen, dan is drukte omzeilen prima te doen en vind ik dat ook niet erg.

Ik ben nu 2 jaar in Ischgl geweest, in het hoogseizoen (voorjaarsvakantie), nooit echt rijen gehad. A3 altijd rustig, heerlijk de cabine voor ons zelf. Verder in het gebied 1 keer 5 minuten gewacht voor de B3, en een keer voor de C3 moeten wachten, paar minuten. Voor de rest 0 wachtrijen, gewoon zo aanschuiven. Midden in het hoogseizoen. Wel een aantal rijen gezien, maar om een of andere reden moesten wij altijd de andere lift hebben.

Wintersport, het beste wat er is.

Iemand ervaring met het voorseizoen in Serfaus Fiss Ladis?
We zijn van plan de week voor kerst (18-22 december) een paar dagen te gaan skien.
Al meerdere malen in die periode in Ischgl geweest en toen vrij/behoorlijk rustig. Zal Serfaus dan nog vergelijkbaar rustig zijn?

Ja. Tot 2e kerstdag valt het nog alles mee met de drukte. Zeker die (mid)week kan je bijna overal zo de lift in. Ze hebben dan ook mooie aanbiedingen.

Wel is het (zoals overal in de Alpen) in risico qua sneeuwcondities. Daarom zou ik het pas last-minute boeken.

De week die de topicstarter noemt lijkt volgens de druktegrafiek van deze website ook mee te vallen. Het lijkt vrij druk, maar een groot deel is vanwege een franse vakantie, en die ga je niet veel in oostenrijk treffen denk ik. Moet goed te doen zijn dus 👍🏻 Ik ben er afgelopen jaar voor het eerst geweest, vind het toch een van de mooiste skigebieden waar ik ben geweest. Als je het gebied een beetje door hebt kun je de drukte goed vermijden door bepaalde liften op bepaalde tijden te mijden.

Voor de Kerstvakantie zal het wellicht nog rustiger zijn dan Ischgl, maar bij een late winterstart heeft SFL ook een behoorlijk wat beperkter aanbod aan pistes: de kunstsneeuwinstallaties in Ischgl zijn toch nog wel een heel stuk beter

Wij zijn het vorig jaar in Fiss geweest (krokusvakantie). En hebben het juist niet als druk ervaren.

Genoeg mensen, ja dat wel. Maar absoluut niet storend. Wachtrijen bij de liften supergoed georganiseerd, zodat de wachttijd zeer acceptabel is (zelfs als 1 lift kapot gaat). En ook geen geduw in de rij.

En ben eens eerlijk, rond etenstijd is het in de meeste restaurants druk. Maar wij vonden het echt reuze meevallen. Altijd een plekje gevonden.

Serfaus vonden wij een stuk drukker dan Fiss, vooral de dalafdaling. Maar de mensen verspreiden zich goed in het gebied. Dus echt geen overvolle pistes gezien.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ja. Tot 2e kerstdag valt het nog alles mee met de drukte. Zeker die (mid)week kan je bijna overal zo de lift in. Ze hebben dan ook mooie aanbiedingen.

Wel is het (zoals overal in de Alpen) in risico qua sneeuwcondities. Daarom zou ik het pas last-minute boeken.

77steve op 16 okt 2018 20:58

Voor de Kerstvakantie zal het wellicht nog rustiger zijn dan Ischgl, maar bij een late winterstart heeft SFL ook een behoorlijk wat beperkter aanbod aan pistes: de kunstsneeuwinstallaties in Ischgl zijn toch nog wel een heel stuk beter

Skiwi op 16 okt 2018 21:27

Klopt, Ischgl is sneeuw zekerder. Al 3 jaar in deze week in Ischgl geweest en jaren waar het overal slecht was, was het in Ischgl prima te doen!

Maar na 3x wil je ook eens wat anders proberen. Sfl staat nog altijd op het lijstje, maar oa. door de drukte in het hoogseizoen slaan we hem dan over.

Dat het aanbod wat beperkter zal zijn is niet zo’n probleem voor 3 dagen skien. Gezien de hoogte ga ik er vanuit dat de kwaliteit van de pistes niet veel onder zal doen aan Ischgl

Dat het aanbod wat beperkter zal zijn is niet zo’n probleem voor 3 dagen skien. Gezien de hoogte ga ik er vanuit dat de kwaliteit van de pistes niet veel onder zal doen aan Ischgl

Atomic- op 17 okt 2018 07:45

Nou dat kan toch wel eens tegen gaan vallen. Ik ben wel eens een dagje gaan skieen daar als tussenstop tussen Ischgl en Solden en toen was het heel slecht. Zelfs kirchberg en westendorf later in de week lagen er een stuk beter bij.
Serfaus en hoger was nog redelijk; maar Fiss en Ladis waren ronduit slecht.

Ik heb het idee dat SFL op de een of andere manier (vaak) minder sneeuw pakt. Ook lopen ze volgens mij wat achter qua waterbergingen en sneeuwproductie t.o.v. de andere grote gebieden.

Dat het aanbod wat beperkter zal zijn is niet zo’n probleem voor 3 dagen skien. Gezien de hoogte ga ik er vanuit dat de kwaliteit van de pistes niet veel onder zal doen aan Ischgl

Atomic- op 17 okt 2018 07:45

Nou dat kan toch wel eens tegen gaan vallen. Ik ben wel eens een dagje gaan skieen daar als tussenstop tussen Ischgl en Solden en toen was het heel slecht. Zelfs kirchberg en westendorf later in de week lagen er een stuk beter bij.
Serfaus en hoger was nog redelijk; maar Fiss en Ladis waren ronduit slecht.

Ik heb het idee dat SFL op de een of andere manier (vaak) minder sneeuw pakt. Ook lopen ze volgens mij wat achter qua waterbergingen en sneeuwproductie t.o.v. de andere grote gebieden.

Daffie op 17 okt 2018 16:08

De waterberging was inderdaad een groot probleem, ook omdat het een relatief neerslagarm gebied is in de Alpen (Inneralpinen trockenzone, net als bv Sölden). Er is daar de afgelopen jaren wel flink in geïnvesteerd, waardoor ze het nu stukken beter doen dan een paar jaar terug. Ook lijken ze 2 jaar terug hun kunstsneeuwstrategie te hebben gewijzigd: van kwantiteit naar kwaliteit. Ze kiezen er nu voor om de belangrijke pistes heel goed te besneeuwen in plaats van zoveel mogelijk pistes met matige sneeuw te kunnen openen. Dat schijnt een enorme verbetering te zijn. Wel blijft het met name voor Fiss altijd een uitdaging: de wind op de Nordseite waait een hoop sneeuw weg, waardoor het snel ijzig wordt. En op de Zuidzijde blijft de bodem vaak lang warm, waardoor het minder goed hecht en de (kunst)sneeuw relatief vochtig blijft. Als er dan opeens een strenge vorstperiode aanbreekt, wordt ook dat ijzig.

Plaats een reactie