Welke ski's te huren voor 8 Dagen Hokkaido/Japan

Ik ga gegarandeerd nog hopen reviews lezen vooraleer to een besluit te komen, maar waarom het niet gewoon aan de grootste groep kenners die ik kan aanspreken vragen ook.

Deze kerst ga ik een droom van me waarmaken en samen met m’n vrouw 8 dagen skiën op Hokkaido.
Vliegtuig en verblijf zijn al even geregeld, maar nu moet stilaan ook de rest in orde komen.

Boots gaan mee de bagage in, maar ski’s lijkt niet echt praktish/haalbaar. (Toch niet als er meer dan één paar per persoon mee moet.)

Vandaar dat ik op huren uit zal komen, en daar loop ik voor mezelf een beetje vast. (Voor m’n vrouw is het veel eenvoudiger, aangezien zij minder poederervaring heeft.)

Ik heb een hele zolder vol ski’s, en wissel geregeld af, maar kom eigenlijk steeds op volgende ski’s uit die het vaakst gebruikt worden:

95% zeker dat het piste only zal zijn die dag, effortless cruisen zonder door te jagen: Scott Black Majic 167
Kans op off-piste/slush/kleine kans op poeder: Scott Sagebrush 177
95% kans op poeder: 4Frnt Hoji 187

(Er zijn nog andere dagen dat ik GS’ers onderklik, parkskis om zo wat aan te modderen, maar eigenlijk kom ik steeds terug bij de bovenste drie)

Nu hoop ik natuurlijk dat ik elke dag van 's ochtends to 's avonds bakken verse poeder kan rijden, en dan zou ik me gewoon een set Hoji’s huren, maar eerlijk gezegd is de fun daar ook snel af als je dan toch meer dan een verbindingspiste moet doen.

Vandaar nu het dilemma:

  • A: Ik kies steeds op voorhand wat ik de volgende dag ga doen Piste of backcountry en laat de shop de voorgaande avond langskomen met wat ik de volgende dag wil gebruiken (Kan steeds en kost maar €8 per switch)
  • B: Ik kies iets waar ik in de poeder niet teleurgesteld over al zijn, maar op de pistes toch bruikbaar is

Dit is het assortiment dat beschikbaar is in de verhuur: http://winter1st.com/item/#ski-new-wrap
(Nog niet geupdate naar 2018/2019, maar de ski’s die nu als Premium staan worden dan Deluxe)

Zit hier volgens jullie iets tussen dat als optie B kan dienen? Ik hoor alleen maar goede dingen over de Rossignol Soul 7 HD, en als ik naar de afmetingen/radius kijk zijn die gelijkaardig, met zelfs een kortere radius dan m’n Sagbrushen, maar zouden blijkbaar geweldig zijn in de poeder?
Kan dat en ben ik ondertussen hopeloos verouderd met m’n brede, op de piste haast onbruikbare Hoji’s, of is dit toch nog een wereld van verschil in de poeder?

Ik denk dat je met de Soul 7 of de Pinnacle 105 een ski hebt waar je echt de hele week mee uit de voeten kan, ongeacht de condities. Tenzij off-piste helemaal niet kan uit sneeuwgebrek, dan zou ik voor de Rossignol Experience gaan of iets nog meer voor harde sneeuw.
Zelf heb ik de Pinnacle 105 en afgelopen jaar een paar dagen op en naast de piste geskied in Tignes terwijl alles hard was. Geen verse sneeuw te bekennen en toch naast en op de piste de grootste lol gehad. Vergelijken met een GS is natuurlijk niet eerlijk. Maar om te zeggen dat je er op de piste niks mee zou kunnen is liegen.
De tegenwoordige Soul 7 (de grijze) is echt zeer vergelijkbaar. 99% overlap met de Pinnacle.

Als het echt mythisch lijkt te worden kan je altijd nog overstappen op de Pontoons, Hoji of Marksman of wat ze ook hebben staan.

*bericht bewerkt door GiGi op 17 sep 2018 18:55

Ik denk dat je met de Soul 7 of de Pinnacle 105 een ski hebt waar je echt de hele week mee uit de voeten kan, ongeacht de condities. Tenzij off-piste helemaal niet kan uit sneeuwgebrek, dan zou ik voor de Rossignol Experience gaan of iets nog meer voor harde sneeuw.
Zelf heb ik de Pinnacle 105 en afgelopen jaar een paar dagen op en naast de piste geskied in Tignes terwijl alles hard was. Geen verse sneeuw te bekennen en toch naast en op de piste de grootste lol gehad. Vergelijken met een GS is natuurlijk niet eerlijk. Maar om te zeggen dat je er op de piste niks mee zou kunnen is liegen.
De tegenwoordige Soul 7 (de grijze) is echt zeer vergelijkbaar. 99% overlap met de Pinnacle.

Als het echt mythisch lijkt te worden kan je altijd nog overstappen op de Pontoons, Hoji of Marksman of wat ze ook hebben staan.

GiGi op 17 sep 2018 18:52

Hartelijk dank!

Als er begin November ergens een dump op de kaarten staat misschien toch maar naar een gletscher om de Soul7 eens te testen.

Ik val al twee jaar achter elkaar met mijn neus in de poeder begin november, dus de kans is zeker aanwezig…

Ik val al twee jaar achter elkaar met mijn neus in de poeder begin november, dus de kans is zeker aanwezig…

GiGi op 17 sep 2018 20:36

Ik ook, vandaar dat ik het nu maar luidop verkondig zodat het dit jaar weer zo zal zijn…

Eigenlijk hoop ik op dumps vanaf midden oktober zodat ook Ober/Hochgurgl al open gaat, dan is 3 dagen in Sölden ideaal.
Normaal doe ik steeds 3 gletschers Kaunertal/Pitztal/Sölden/Stubai op 4 dagen, maar m’n vrouw is er steeds minder voor te vinden om op een ongoddelijk uur in de auto te kruipen om bij de eersten aan de lift te staan ;)

Ik ook, vandaar dat ik het nu maar luidop verkondig zodat het dit jaar weer zo zal zijn…

FORZAM op 17 sep 2018 20:42

Dat werkt vaak dus juist exact tegenovergesteld :P.

I can stick uphill ice, on my saucer...

“Boots gaan mee de bagage in, maar ski’s lijkt niet echt praktish/haalbaar. (Toch niet als er meer dan één paar per persoon mee moet.)”

Dat valt toch wel mee?

Bij veel vliegmaatschappijen mag je 1 paar skis meenemen per persoon. Een skitas telt dan, ondanks de afmeting, niet als overmaatse bagage.

Ik stop altijd 2 paar in 1 (dubbele) tas, en heb daar nog nooit problemen mee gehad(zolang ik onder het gewichts maximum bleef). Vroeger, toen de ski’s van mijn kinderen kleiner waren, ook wel eens 3 paar gedaan. en een keer 4 paar langlauf skis.

Toek ik de laatste keer met mijn vrouw met het vliegtuig ging hebben we bijvoorbeeld 1 dubbele ski tas met 1 paar skis pp gepakt, 1 kleine tas met kleren en allebei de skischoenen met essentiële kleding(skibroek, handschoenen, Googles etc. Als cabine bagage mee, voor het geval er iets zoek zou raken. Ski’s kun je huren, schoen ook maar is niet fijn, kleding word lastig.

Ik wil dus maar zeggen dat in ieder geval 1 par ski’s per persoon toch wel goed te doen is, tenzij je veel met de trein of de bus moet natuurlijk.

In dat geval zou ik lekker je fijnste piste ski’s meenemen en dan bij sneeuw voorspelling iets echt breeds hure. Hoef je niet te kiezen.

Maar anders, mijn ski maatje skiet ook de hele vakantie op de (oude) Soul 7, daar kom je dus bijvoorbeeld best goed mee uit de voeten.

“… . (Voor m’n vrouw is het veel eenvoudiger, aangezien zij minder poederervaring heeft.)”
waarom is het dan eenvoudiger?

*bericht bewerkt door Slim op 21 sep 2018 20:15

Tsja, Als het een echt diepe japanse poeder dag is, zou ik toch switchen naar iets breders als de Soul 7 of K2. Van dat assortiment zou ik dan de Armada tracer 118 of de 4FRNT Inthayne huren, afhankelijk van je voorkeur voor het design van de ski.

Freeride = Life

Plaats een reactie