Advies: nieuwe ski's!

goede[dagdeel],

Ik ben vrij gericht aan het zoeken naar ski’s, maar zoals gebruikelijk eerst de broodnodige informatie over mijzelf als skiër en daarna een toelichting op mijn wensen. Ik kan gebruikerservaringen en/of slimme tips goed gebruiken!

Als skiër zie ik mij zelf: op niveau 6, bijna uitsluitend on piste, Fischer Cruzar 100 schoenen, 1.91 lang en weeg 75 kg (relatief licht; maar juist veel core strength), sportief & technisch kunnen skiën vind ik mooi. Dit jaar neem ik lessen binnen op een rollerbaan, want ik wil doorgroeien in niveau. Vorig jaar al flink aan de haal gegaan met carven.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Fischer Progressor F19 Ti. De vraag waarvan ik het antwoord maar moeilijk kan achterhalen is in welke lengte ik deze ski moet aanschaffen (177 of 182). Persoonlijk denk ik de 177 omdat de ski zich makkelijker in bochten laat wringen (< radius) dan de langere uitvoering? Zie ik bij deze beredenering iets over hoofd? Ik weeg niet veel, dus ik heb niet een zware ski nodig?

Nu ik gecharmeerd ben van het veelzijdige, sportieve character van de bovenstaande ski, zou ik ook graag van jullie willen weten of er een alternatief is waar ik volgens jullie echt naar zou moeten kijken. Ik wil dus graag met de ski kunnen leren (naar niveau 7 en 8 op de schaal van GiGi), maar ook dat hij wat uitdaging geeft als ik er wat fanatieker inga en niet snel een plafond heeft als bijvoorbeeld een beginner ski (dat plafond had ik heel snel bereikt).

Als je vragen hebt, hoor ik ze graag en alvast bedankt,

Nico

Persoonlijk denk ik de 177 omdat de ski zich makkelijker in bochten laat wringen (< radius) dan de langere uitvoering? Zie ik bij deze beredenering iets over hoofd? Ik weeg niet veel, dus ik heb niet een zware ski nodig?

Ik wil dus graag met de ski kunnen leren (naar niveau 7 en 8 op de schaal van GiGi), maar ook dat hij wat uitdaging geeft als ik er wat fanatieker inga en niet snel een plafond heeft als bijvoorbeeld een beginner ski (dat plafond had ik heel snel bereikt).

Niekoh op 23 sep 2018 12:50

Die twee dingen spreken elkaar tegen. Het is niet omdat de ski een kleinere radius heeft dat hij zich makkelijker in bochten “laat wringen”, wel dat de natuurlijke bocht met de langere ski iets groter is dan die met de kortere ski.

182 is zeker niet te lang, en als je van sportief skiën houdt zal dat de ski zijn waar je op termijn meer plezier van gaat hebben.

182 zou prima kunnen met je lengte. Persoonlijk heb ik ervaren dat sommige ski’s kort voor hun lengte voelen en andere lang. Die progressor is niet heel moeilijk te skien dus dan kan het best wat langer.

Plaats een reactie