Advies nieuwe skis

Ik ben een gemiddelde skier (man, 40 jaar) die in Frankrijk goed skied op rode Piestes. Na jaren gehuurd te hebben wil ik toch gaan kopen.

Ik zoek een ski waarmee ik op onder alle condities op een piste kan skien. Dus zowel op een geprepareerde piste als een onder gesneeuwde piste. Ik ski nooit buiten de piste. Ik zoek een ski die stabiliteit en zekerheid geeft. Maar ook een ski waarmee ik hard carvend van een rode piste kan gaan. Maar zeker ook een ski die goed presteerd als er veel sneeuw is gevallen. Als laatste moet de ski het ook goed doen als ik samen met mijn dochter tochten ga maken.

Als ik zelf naar reviews kijk dan kom ik uit op de Stöckli Laser AX. Wat is jullie advies?

*bericht bewerkt door arnoldahanekamp op 23 sep 2018 19:14

Als laatste moet de ski het ook goed doen als ik samen met mijn dochter ga touren.

Ik vermoed dat je hiermee bedoelt “tochten maken”, en niet “toerskiën” gezien je nooit buiten piste skiet?

Als laatste moet de ski het ook goed doen als ik samen met mijn dochter ga touren.

Ik vermoed dat je hiermee bedoelt “tochten maken”, en niet “toerskiën” gezien je nooit buiten piste skiet?

Morzel op 23 sep 2018 19:09

Aangepast, ik bedoel idd tochten maken.

*bericht bewerkt door arnoldahanekamp op 23 sep 2018 19:15

Ik ben een gemiddelde skier (man, 40 jaar) die in Frankrijk goed skied op rode Piestes. Na jaren gehuurd te hebben wil ik toch gaan kopen.

Ik zoek een ski waarmee ik op onder alle condities op een piste kan skien. Dus zowel op een geprepareerde piste als een onder gesneeuwde piste. Ik ski nooit buiten de piste. Ik zoek een ski die stabiliteit en zekerheid geeft. Maar ook een ski waarmee ik hard carvend van een rode piste kan gaan. Maar zeker ook een ski die goed presteerd als er veel sneeuw is gevallen. Als laatste moet de ski het ook goed doen als ik samen met mijn dochter ga touren.

Als ik zelf naar reviews kijk dan kom ik uit op de Stöckli Laser AX. Wat is jullie advies?

arnoldahanekamp op 23 sep 2018 19:04

Hoi, zeker gezien de aankoopprijs zou ik zeker even testen alvorens te kopen maar de AX zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik weet dat Gijs ze heeft getest vorig seizoen (2018) en er niet laaiend enthousiast over was. Hierbij een link van een test van de versie van 2019.
https://www.pugski.com/threads/2019-stöckli.8747/

*bericht bewerkt door hanss op 23 sep 2018 19:25

Ik ben een gemiddelde skier (man, 40 jaar) die in Frankrijk goed skied op rode Piestes. Na jaren gehuurd te hebben wil ik toch gaan kopen.

Ik zoek een ski waarmee ik op onder alle condities op een piste kan skien. Dus zowel op een geprepareerde piste als een onder gesneeuwde piste. Ik ski nooit buiten de piste. Ik zoek een ski die stabiliteit en zekerheid geeft. Maar ook een ski waarmee ik hard carvend van een rode piste kan gaan. Maar zeker ook een ski die goed presteerd als er veel sneeuw is gevallen. Als laatste moet de ski het ook goed doen als ik samen met mijn dochter ga touren.

Als ik zelf naar reviews kijk dan kom ik uit op de Stöckli Laser AX. Wat is jullie advies?

arnoldahanekamp op 23 sep 2018 19:04

Hoi, zeker gezien de aankoopprijs zou ik zeker even testen alvorens te kopen maar de AX zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik weet dat Gijs ze heeft getest vorig seizoen (2018) en er niet laaiend enthousiast over was. Hierbij een link van van een test van de versie van 2019.
https://www.pugski.com/threads/2019-stöckli.8747/

hanss op 23 sep 2018 19:16

Dank je! Ik heb al gemaild naar Zoetermeer. Wellicht kan ik daar testen.

Iemand nog andere ideeën op mijn vraag?

*bericht bewerkt door arnoldahanekamp op 23 sep 2018 20:04

De Stöckli hebben ze niet in Zoetermeer.

Wat ik vind van een ski is verder niet erg boeiend. Ik kon met het betreffende model alleen vrij weinig omdat die ski vraagt om een actieve, sportieve, bijna agressieve skiër. En dat ben ik niet.
Ik zou er ook niet graag op achter de kinderen aan skiën om eerlijk te zijn. Ik denk dat hoe meer energie je erin stopt, hoe beter die ski tot zijn recht komt. En dat is wat lastig als je je kinderen niet wil kwijt raken.

Welke ski dan wel? Hoe lang en zwaar ben je? Dat maakt nogal at uit voor de constructie.

De Stöckli hebben ze niet in Zoetermeer.

Wat ik vind van een ski is verder niet erg boeiend. Ik kon met het betreffende model alleen vrij weinig omdat die ski vraagt om een actieve, sportieve, bijna agressieve skiër. En dat ben ik niet.
Ik zou er ook niet graag op achter de kinderen aan skiën om eerlijk te zijn. Ik denk dat hoe meer energie je erin stopt, hoe beter die ski tot zijn recht komt. En dat is wat lastig als je je kinderen niet wil kwijt raken.

Welke ski dan wel? Hoe lang en zwaar ben je? Dat maakt nogal at uit voor de constructie.

GiGi op 23 sep 2018 21:33

Ik ben rond de 75 kg en 1.85 m.

Ik zou er ook niet graag op achter de kinderen aan skiën om eerlijk te zijn. Ik denk dat hoe meer energie je erin stopt, hoe beter die ski tot zijn recht komt. En dat is wat lastig als je je kinderen niet wil kwijt raken.

GiGi op 23 sep 2018 21:33

Afhankelijk van de leeftijd en de kunde van de kinderen, zou het zomaar eens kunnen zijn dat je zwaar materiaal nodig hebt om die koters te kunnen volgen :-p.

Ik zou gewoon beginnen bij het begin, en in Zoetermeer een aantal piste-georiënteerde ski’s onder je voeten binden en proberen.

Zou ook eens naar de Scale Delta kijken. heb zelf eerst 2 paar gehad. 1 voor off piste Rossignol Sin 7 en een Head super shape i-speed ski voor op de piste. En de Delta op advies van een ski leraar getest. Geweldige all-round ski. Daarvoor moest ik altijd kiezen en gedurende de dag wisselende omstandigheden. de Delta is in alle omstandigheden super stabiel. Geeft zoveel vertrouwen dat je gewoon vol gas kan gaan of het nu een strak geprepareerde piste is of eind van de dag door de losse bagger. Ik dacht echt komt maar op maakt niet meer uit. Als ze op de kanten zet kan je lekker in “hangen”. En dat gevoel heb ik op andere skies nog nooit gehad. Heb voordat ik deze huurde ook nog een ander paar stockli mee gehad. een meer carve-ski voor kortere werk. maar die gaven mij niet het “wow-gevoel”. Maar het blijft toch een zoek tocht. Je wilt graag alles in een keer perfect en de juiste aankoop en voor alle omstandigheden… Maar ik ben voorlopig uit gezocht… Misschien nog een keer een echt poeder-lat. succes…

Zou ook eens naar de Scale Delta kijken. heb zelf eerst 2 paar gehad. 1 voor off piste Rossignol Sin 7 en een Head super shape i-speed ski voor op de piste. En de Delta op advies van een ski leraar getest. Geweldige all-round ski. Daarvoor moest ik altijd kiezen en gedurende de dag wisselende omstandigheden. de Delta is in alle omstandigheden super stabiel. Geeft zoveel vertrouwen dat je gewoon vol gas kan gaan of het nu een strak geprepareerde piste is of eind van de dag door de losse bagger. Ik dacht echt komt maar op maakt niet meer uit. Als ze op de kanten zet kan je lekker in “hangen”. En dat gevoel heb ik op andere skies nog nooit gehad. Heb voordat ik deze huurde ook nog een ander paar stockli mee gehad. een meer carve-ski voor kortere werk. maar die gaven mij niet het “wow-gevoel”. Maar het blijft toch een zoek tocht. Je wilt graag alles in een keer perfect en de juiste aankoop en voor alle omstandigheden… Maar ik ben voorlopig uit gezocht… Misschien nog een keer een echt poeder-lat. succes…

NorbertWeel op 7 okt 2018 13:13

Dat is wel een heel specifiek voorstel. Goedkoopste die ik kan vinden 849euro, dat is wel heel veel geld voor een paar latten voor een gemiddelde skiër zonder speciale wensen. Er zijn genoeg, minstens net zo geschikte modellen te koop voor ca. de helft hiervan.

yep, kosten een paar centen. 849,00 mooi prijs… Als je ze een keer kan testen moet je het doen. wil je niet anders meer. echt een ander niveau. ben je meteen een paar klasse beter skiër… Anders ga je het 2x keer uitgeven. Maar je hebt gelijk hoor, ik heb een maat die gewoon blauw/rood skiet en niet is te verleiden tot actie en heeft gewoon een mooie alround Head en is prima in zijn element er mee. Maar een paar honderd meer en je bent King of te Road (piste)

@NorbertWeel Dus jij zegt dat als je op ‘deze’ ski’s skiet je out of the blue een paar niveaus beter kan skien of bedoel je het anders dan dat ik het lees 🤓

When life gets too complicated.... SKI

Beetje nuancering is op zijn plaats … Uiteindelijk moet de skiër het doen en niet het materiaal… Ga nog elk jaar op les om techniek te verbeteren. Maar als je een paar lekkere skies onder de voeten hebt, met goede flex, stabiel op hoge snelheid, goede kanten grip, en losse sneeuw/slush geen probleem is. Krijg je meer vertrouwen, meer controle en ga je er minder onderste boven. (is mijn persoonlijke mening hoor…)

Bij Duijvestein in Zoetermeer hebben ze twee paar Stöckli’s in het testrek staan sinds deze week: de Laser AX in 175 en de Laser WRT-ST in 172. Enjoy.

@Arnoldhanekamp kan je ze zelf uitproberen.

@Arnoldhanekamp kan je ze zelf uitproberen.

GiGi op 12 okt 2018 15:05

Het is @arnoldahanekamp🤗

LA NORMA😍☃️

@Arnoldhanekamp kan je ze zelf uitproberen.

GiGi op 12 okt 2018 15:05

Succes! :D

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Piefke

ik begrijp de verwarring van @Gigi ; man 40j…Arnolda ???😁

Born to run. B.S.

Dag allemaal,

Ik heb zelf ook een vraag over de aanschaf van nieuwe ski’s. Ik kom er alleen niet uit hoe ik een nieuw topic open… Waarschijnlijk kijk ik er compleet overheen.

Dank voor jullie hulp alvast!

Dag allemaal,

Ik heb zelf ook een vraag over de aanschaf van nieuwe ski’s. Ik kom er alleen niet uit hoe ik een nieuw topic open… Waarschijnlijk kijk ik er compleet overheen.

Dank voor jullie hulp alvast!

Linda020 op 14 okt 2018 09:26

Op mobiel schijnt dat momenteel niet mogelijk te zijn (bugje). Maar vanaf een laptop gaat dat prima. Ga naar “Forum” en dan vind je rechtsboven de knop “nieuw onderwerp”.

Plaats een reactie