Bereikbaarheid moeilijk?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Arabba

Hallo,

We zijn ons aan het oriënteren voor de wintersport en willen een keer naar Italië. We gaan vaak naar Nauders ( Oostenrijk) en vinden dit een ideaal gebied. Maar we willen begin maart nog een keer gaan skiën en dan het liefst naar een sneeuwzekere/hoger en gezellige ( weinig of geen apres ski en niet te druk) plaats in Italië wat niet te ver van Zwolle is. Nu lijkt arabba ons wel wat maar ik lees op de site dat de bereikbaarheid niet zo goed is. ( Het skigebied Arabba ligt in de provincie Belluno in e Dolomieten. Arabba ligt tussen de twee passen Passo Pordoi en Passo Campolongo in, en is daardoor niet heel makkelijk bereikbaar) Kent iemand Nauders en is dit gebied vergelijkbaar? ( suggesties welkom) en klopt het dat het moeilijk te bereiken is? De afstand lijkt me prima. Over Duitsland ongeveer 1035 Km.

Alvast bedank!

Is nog wel een stukje binnendoor vanuit Nederland. Wat dat betreft kun je beter eens kijken in Val di Fassa, Val Gardena of Alta Badia. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat die gebieden een stuk groter (en vooral ook drukker) zijn dan Nauders.

Als je iets vergelijkbaars in Italië wil, zou ik eens kijken naar Obereggen of Drei Zinnen.

Mr. Slow

Sulden in Italië ligt een uurtje rijden verder dan Nauders en lijkt me zeker vergelijkbaar.

Bla, bla, bla.

Bedankt voor de reactie. Wat is een stukje binnendoor? Als je van de snelweg naar Nauders gaat is het ongeveer 43 KM rijden. Daar hebben we geen moeite mee. Maar het is wel een goede weg. Drei Zinnen. vind ik net niet hoog genoeg voor maart.

Begin maart is de carnavalsweek. Arabba/Sella Ronda zijn dan echt niet rustig, sterker nog: druk.

Dat was ik helemaal vergeten. Dank je wel Wunderkammer.

Begin maart is de carnavalsweek. Arabba/Sella Ronda zijn dan echt niet rustig, sterker nog: druk.

Wunderkammer op 24 sep 2018 15:40

Dat was ik helemaal vergeten. Dank je wel Wunderkammer.

Sulden in Italië ligt een uurtje rijden verder dan Nauders en lijkt me zeker vergelijkbaar.

bartvwg op 24 sep 2018 14:43

Ja, mooi gebied had ik ook al op mijn lijstje. Maar wel 95 KM van de snelweg. Naar Nauders is het prima. Daarna weet ik het dus niet? Heb je daar ervaring mee?

Dat was ik helemaal vergeten. Dank je wel Wunderkammer.

Begin maart is de carnavalsweek. Arabba/Sella Ronda zijn dan echt niet rustig, sterker nog: druk.

Wunderkammer op 24 sep 2018 15:40

Dat was ik helemaal vergeten. Dank je wel Wunderkammer.

Meindert op 24 sep 2018 16:31

Bedoel je dan de Nederlandse Carnaval of Duitse. We houden normaal gesproken alleen rekening met de voorjaarsvakantie.
3 maart boeken zou dan in een drukke tijd zijn?

Al op Google Maps gekeken naar de route? Wij gaan al verschillende jaren naar Corvara (Alta Badia). Dit ligt voor Arraba als je uit het noorden komt. Vanaf de snelweg is het een km of 60 binnendoor vanaf afslag Brixen naar Corvara. Vanuit Corvara moet je over de Passo Campolongo. Deze wordt goed sneeuwvrij gehouden en is goed berijdbaar.

Arabba is inderdaad niet te bereiken zonder echt haarspeldbochten-bergweggetjes te nemen. In winterse omstandigheden kan dat sommige mensen wel afschrikken. In vergelijking met Nauders is dus wel even wat anders (nu is Nauders ook wel een van de makkelijkste bestemmingen om aan te rijden, dus leggen op dat punt de meeste skigebieden het af).

Voor gebieden waar veel Duitsers heen gaan in de week van 2-9 maart 2019 denk ik de allerdrukste. In Ookstenrijk heb je daar wel een stuk meer last van dan in bijvoorbeeld Italië of Frankrijk. Hier een overzicht van wanneer het druk is (en waar staat er ook in geloof ik): https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/410741/wanneer-val…

*bericht bewerkt door GiGi op 24 sep 2018 16:57

Reken maar dat het dan rondom de Sella Ronda druk is, dus ook in Arabba. Dit jaar was ik er ook in die week, en vond het knap druk (nergens wachtrijen, maar ook geen pistes voor jezelf).

Misschien zijn gebieden als Bardonnechia of Pila wel een mooi en rustiger alternatief. Verder is Drei Zinnen echt prima qua condities in die tijd hoor. En zo laag ligt het nou ook weer niet. Aan het begin van het dal ligt trouwens Gitschberg-Jochtal. Wat kleiner maar ook wat rustiger. Bijna alleen maar snelweg dus makkelijk rijden.

Arabba is inderdaad niet te bereiken zonder echt haarspeldbochten-bergweggetjes te nemen. In winterse omstandigheden kan dat sommige mensen wel afschrikken. In vergelijking met Nauders is dus wel even wat anders (nu is Nauders ook wel een van de makkelijkste bestemmingen om aan te rijden, dus leggen op dat punt de meeste skigebieden het af).

Voor gebieden waar veel Duitsers heen gaan in de week van 2-9 maart 2019 denk ik de allerdrukste. In Ookstenrijk heb je daar wel een stuk meer last van dan in bijvoorbeeld Italië of Frankrijk. Hier een overzicht van wanneer het druk is (en waar staat er ook in geloof ik): https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/410741/wanneer-val…

GiGi op 24 sep 2018 16:55

Dank je wel. Ik ga het bekijken. Goede tip!

Twee seizoenen geleden in Arabba gezeten. Is inderdaad wel ff wat vrder van de snelweg. Stuk vanaf Bruneck is smalle weg en inderdaad een bergpas over. Vond dit zelf niet echt spannend om te rijden. Arabba zelf is zeker niet een gezellig dorp. Beetje leuke kroeg konden wij niet vinden, winkels zijn ook beperkt aanwezig maar je zit wel bij de meer uitdagende pistes in dit deel ronde het Sella massief. Ook richting de Marmolada zit je op de 1e rij. Wellicht is Selva Wolkenstein een gezelliger alternatief als je keuze valt op deze regio. Selva is sneller te bereiken vanaf de snelweg gezien en vind ik ook gezelliger t.o.v Arabba.

Twee seizoenen geleden in Arabba gezeten. Is inderdaad wel ff wat vrder van de snelweg. Stuk vanaf Bruneck is smalle weg en inderdaad een bergpas over. Vond dit zelf niet echt spannend om te rijden. Arabba zelf is zeker niet een gezellig dorp. Beetje leuke kroeg konden wij niet vinden, winkels zijn ook beperkt aanwezig maar je zit wel bij de meer uitdagende pistes in dit deel ronde het Sella massief. Ook richting de Marmolada zit je op de 1e rij. Wellicht is Selva Wolkenstein een gezelliger alternatief als je keuze valt op deze regio. Selva is sneller te bereiken vanaf de snelweg gezien en vind ik ook gezelliger t.o.v Arabba.

MrSKi op 24 sep 2018 21:00

Dank je wel. Het is niet zo dat ik speciaal naar die regio wil. Begrijp dat het er nogal druk en duur is inmiddels. Ik sta open voor andere suggesties. Als het maar niet al te ver van Zwolle is en sneeuwzeker in maart. Maar ook niet al te moeilijk. Uitgaansleven maakt ons niet veel uit. Doen we inmiddels niet meer aan mee. :)

Druk en duur? Herken ik zelf niet, maar hangt af van je referentiekader. Accomodaties ( kies zelf voor net middenklasse hotel ) zijn m.i. vergelijkbaar met meeste andere wintersportplaatsen, liftpassen idem en ik durf te beweren dat je iets voordeliger uit bent met je eten & drinken op de pistes ( kwalitatief vind ik het zeker beter dan gemiddeld genomen elders in de Alpen). Sneeuwzekerheid zit je zeker goed in maart, normaal gesproken bij een ‘gemiddelde’ winter. Kom de laatste jaren telkens terug naar deze regio, juist vanwege de prima mogelijkheden, de sfeer, de kwaliteit van het eten, het prachtige berglandschap en het feit dat ik het er nog niet als ‘vol’ ervaar.

Ik durf wel de stelling aan dat je begin maart echt overal kan skien. Mocht het een hele slechte winter worden, dan heb je misschien een dalafdaling die als een wit lint door een bruin landschap gaat, maar gebieden die niet hoog liggen hebben allemaal prima kunstsneeuw installaties, dus skien kan je echt zeker.

Qua duur; de Dolomieten zijn niet per se goedkoop, ik denk dat het op veel plaatsen vergelijkbaar is met de rest van de Alpen. Je krijgt wel beter eten en als je goed zoekt, kan het ook echt wel goedkoper worden, maar net zo makkelijk veel duurder. Qua drukte; je zal op weinig plekken de piste voor je alleen hebben, maar dat heb je bijna nergens in die vakantieweek. Heel veel
Duitsers en Nederlanders kiezen toch vaak voor Oostenrijk en minder voor Italië, waardoor het denk ik wel iets rustiger zal zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Ik zou de (stijgende) populariteit van die regio niet onderschatten, zeker ook bij de Duitsers. Iets waar jij vrolijk aan meewerkt overigens. ;)

Mijns inziens kun je in die week beter naar Frankrijk of Noordwest-Italië, of een wat minder populair gebied in de Dolomieten bezoeken. Bovendien is het skigebied qua grootte en andere parameters niet bepaald vergelijkbaar met Nauders.

Mr. Slow

@Roy83 Ik zou de (stijgende) populariteit van die regio niet onderschatten, zeker ook bij de Duitsers. Iets waar jij vrolijk aan meewerkt overigens. ;)

Mijns inziens kun je in die week beter naar Frankrijk of Noordwest-Italië, of een wat minder populair gebied in de Dolomieten bezoeken. Bovendien is het skigebied qua grootte en andere parameters niet bepaald vergelijkbaar met Nauders.

Quick op 25 sep 2018 09:47

Ja, ik ben er zeker nog niet uit. Heb je nog wat tips voor Frankrijk of Noordwest-Italië of Dolomieten. Altijd lastig als je een streek niet kent.

@Meindert

Je kan ook verblijven in La Villa , midden in Alta Badia, véél makkelijker bereikbaar ( vanuit Bruneck geen passen te doen), dorpje onmiddellijk aan piste Gran Risa met alle mogelijkheden om buurt te verkennen " ook Arabba".
Wel niet echt een levendig dorp te noemen maar daar keek je ook niet naar uit hé.

Born to run. B.S.

@Quick ik hoop gewoon op een gesponsord tripje om alle deelgebieden eens goed te leren kennen :). Maar je hebt idd wel gelijk, er zijn zeker rustigere gebieden te vinden,

Val d’Aosta zal vast rustiger zijn, maar dat is nog best een rit. Zeker in de geijkte wisselweekenden loopt het in Zwitserland goed vast. Een gebied als Cervinia is denk ik ook niet goedkoper dan Val di Fassa, maar goed, het is er top skien.
@Meindert nw Italië is denk ik vooral Cervinia, Monte Rosa, La Thuile, Via Lattea etcetera. Ik ben vaak in Cervinia geweest, je kunt de verslagen vast wel vinden op t forum? In het grote Dolomieten topic vind je heel veel info over de gebieden daar. Val Gardena en Alta Badia zijn het bekendst (en het drukst), Arabba en Val di Fassa zijn iets minder bekend (en misschien daardoor iets minder druk). Ik zou gewoon alle gebiedspaginas eens lezen.

Wat zoek je precies, behalve niet te ver en niet te duur. En hoeveel maakt een uurtje extra in de auto je uit tov misschien wat rustiger skien?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Quick ik hoop gewoon op een gesponsord tripje om alle deelgebieden eens goed te leren kennen :). Maar je hebt idd wel gelijk, er zijn zeker rustigere gebieden te vinden,

Val d’Aosta zal vast rustiger zijn, maar dat is nog best een rit. Zeker in de geijkte wisselweekenden loopt het in Zwitserland goed vast. Een gebied als Cervinia is denk ik ook niet goedkoper dan Val di Fassa, maar goed, het is er top skien.

@Meindert nw Italië is denk ik vooral Cervinia, Monte Rosa, La Thuile, Via Lattea etcetera. Ik ben vaak in Cervinia geweest, je kunt de verslagen vast wel vinden op t forum? In het grote Dolomieten topic vind je heel veel info over de gebieden daar. Val Gardena en Alta Badia zijn het bekendst (en het drukst), Arabba en Val di Fassa zijn iets minder bekend (en misschien daardoor iets minder druk). Ik zou gewoon alle gebiedspaginas eens lezen.

Wat zoek je precies, behalve niet te ver en niet te duur. En hoeveel maakt een uurtje extra in de auto je uit tov misschien wat rustiger skien?

Roy83 op 25 sep 2018 10:15

Dank je wel weer voor de tips. Ben momenteel aan het werk:) dus heb niet al teveel tijd om te kijken. Maar ik vind 10/1100 KM wel het max. Ik rij alleen. Arabba en Val di Fassa had ik al gezien. Veel rood. we kunnen redelijk goed van rood komen hoor als het maar niet al te stijl is.

@Meindert

Je kan ook verblijven in La Villa , midden in Alta Badia, véél makkelijker bereikbaar ( vanuit Bruneck geen passen te doen), dorpje onmiddellijk aan piste Gran Risa met alle mogelijkheden om buurt te verkennen " ook Arabba".
Wel niet echt een levendig dorp te noemen maar daar keek je ook niet naar uit hé.

dan58 op 25 sep 2018 10:03

Dank je, ga ik ook bekijken. Moet even iets meer tijd hebben. Uiteindelijk komen we er zo wel uit. Gelukkig =al veel reacties gehad.

Misschien zijn gebieden als Bardonnechia of Pila wel een mooi en rustiger alternatief. Verder is Drei Zinnen echt prima qua condities in die tijd hoor. En zo laag ligt het nou ook weer niet. Aan het begin van het dal ligt trouwens Gitschberg-Jochtal. Wat kleiner maar ook wat rustiger. Bijna alleen maar snelweg dus makkelijk rijden.

Bennie op 24 sep 2018 16:58

@meindert
La Thuile vind ik zelf weinig sfeervol, maar is samen met La Rosiere wel een leuk skigebied (bijna alleen maar fantastische carvebanen).

*bericht bewerkt door Bennie op 25 sep 2018 11:28

Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ik ga het rustig bekijken en lezen.

@Roy83 Ik zou de (stijgende) populariteit van die regio niet onderschatten, zeker ook bij de Duitsers. Iets waar jij vrolijk aan meewerkt overigens. ;)

Mijns inziens kun je in die week beter naar Frankrijk of Noordwest-Italië, of een wat minder populair gebied in de Dolomieten bezoeken. Bovendien is het skigebied qua grootte en andere parameters niet bepaald vergelijkbaar met Nauders.

Quick op 25 sep 2018 09:47

Klopt, wij gaan die week naar Bardonnechia. Hopend op een perfect wit tapijt en rustige pistes 😃…

@Meindert

Je kan ook verblijven in La Villa , midden in Alta Badia, véél makkelijker bereikbaar ( vanuit Bruneck geen passen te doen), dorpje onmiddellijk aan piste Gran Risa met alle mogelijkheden om buurt te verkennen " ook Arabba".
Wel niet echt een levendig dorp te noemen maar daar keek je ook niet naar uit hé.

dan58 op 25 sep 2018 10:03

Ja, om in Arabba te komen zijn er heel wat haarspeltbochten te nemen maar ach echt heel ver weg vindt ik het niet. Het kost je ongeveer 20 minuten om vanaf La Villa in Arabba te komen. Te overzien lijkt mij toch?

@Meindert

Je kan ook verblijven in La Villa , midden in Alta Badia, véél makkelijker bereikbaar ( vanuit Bruneck geen passen te doen), dorpje onmiddellijk aan piste Gran Risa met alle mogelijkheden om buurt te verkennen " ook Arabba".
Wel niet echt een levendig dorp te noemen maar daar keek je ook niet naar uit hé.

dan58 op 25 sep 2018 10:03

Ja, om in Arabba te komen zijn er heel wat haarspeltbochten te nemen maar ach echt heel ver weg vindt ik het niet. Het kost je ongeveer 20 minuten om vanaf La Villa in Arabba te komen. Te overzien lijkt mij toch?

R_Dolomieten op 26 sep 2018 16:39

Ik zal het bekijken. Dank je. 20 minuten valt inderdaad wel mee. Sta ook open voor andere plaatsen hoor. Ben nog niet op de hoogte van de mogelijkheden in Italië. Moet ik nog bekijken op de kaart en zo. La Villa en Araba zijn wel lekker dichtbij.

Ik zou dan in Corvara of San Cassiano blijven. Niet dat het stukje over de Campolongo nu zo een uitdaging is met de auto maar Arabba is echt heel kleine en weinig gezellig na het sluiten van de liften. En op de ski’s ben je er zo vanuit Corvara

Ik was vorig jaar in San Cassiano en je kan daar prima nog wat drinken na het skien (beetje op stand, dat wel). Ik had het idee dat
Corvara iets drukker en ‘normaler’ was…Overigens lijkt @Meindert dat niet heel belangrijk te vinden :).
@Bennie volgens mij waren wij er dit jaar tegelijk en was dat dus na de schoolvakanties. 2 tot 9 maart zal dus nog iets drukker zijm dat wat wij hadden. Maar wel beter dan de bekende Oostenrijkse gebieden denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bardonecchia (Piemonte IT).
Erg makkelijk te bereiken, iets meer dan 1000 km en vrijwel alleen maar autosnelweg.
Authentiek oud dorp, lekker eten (logisch daar), mensen en prijzen erg vriendelijk.
https://www.wintersport.nl/skigebieden/bardonecchia…

Hier is een uitgebreid foto verslag
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=49…

mooie pistes door de bossen - larixen waar je lekker tussendoor kunt als je wilt

null

null

null

*bericht bewerkt door Onnem op 26 sep 2018 22:56

The older I get, the better I was

Sauze d’Oulx, nog zoń aanrader. Zo, en nu ga ik stoppen met verklappen… anders wordt het daar nog druk
https://www.wintersport.nl/dorpen/sauze-d-oulx

The older I get, the better I was

Plaats een reactie