Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Dit is het vervolg op: Het Dolomiti Superski Topic https://www.wintersport.nl/forum/topic/371462

Geweldig goed samengevat:

Al met al (en ik zal er vast een paar gemist hebben) heeft dit topic zo’n 33 restaurant tips opgeleverd en 10 suggesties voor tochten (of iets wat daar op lijkt 😃). @DSvier en @Noblesse hebben de meeste info aangeleverd, maar zonder @Quick, @EsthervanDijk, @HN65, @Shane, @Mattieu, @CJAHulskamp, @CasparD, @EBTV, @MrSki, @GiGi, @Lein en @Sndr was de lijst ook niet zo lang en compleet geweest. Sorry als ik iemand vergeten ben, ik doe dit ook maar even in mijn vrije uurtjes 😃. Ik heb de feedback gewoon gekopieerd, dus de ene keer is het wat uitgebreider en soms gewoon lekker kort.

De restauranttips tot nu toe:
**https://www.wintersport.nl/skigebieden/altabadia**
Jimmy’s
In Colfosco, befaamd om zijn strudel.
Als eerste genoemd door @Lein

La Seia
San Cassiano, truffelgnocchi eten!
Als eerste genoemd door @Lein

Scotoni
Fantastisch vlees langs de Lagazoui afdaling. Altijd stampvol!
Als eerste genoemd door @

Tana dell’Orso
Zit bij Santa Croce, vroeger met de paardenslee, nu gewoon met een busje
Als eerste genoemd door @Dsvier

Club Morizino
Bovenaan de Piz La Ila. Groot en daarmee lijkt het op het eerste gezicht beter te vermijden. Maar je moet gewoon weten wat je bestellen moet. De gesneden dode koe is hier ook uitstekend, maar mijn tip is de pasta met truffel. Ook een groot voordeel: ook tijdens drukte vind je hier vrijwel altijd een plekje omdat het zo groot is. Volgens sommigen een beetje een ballentent ;).
Als eerste genoemd door @Dsvier

Punta Triëste
Prima eten! Soms live muziek. Hele lekkere spareribs!
Als eerste genoemd door @Dsvier

Arlara
Erg mooi gelegen
Als eerste genoemd door @EstherDijk

Sponata
Is goed
Als eerste genoemd door @EstherDijk

Bambi Hütte
Als eerste genoemd door @Noblesse

Malga Saraghes
Aan de dalafdaling naar San Cassiano. Stampvol
Als eerste genoemd door @Noblesse

Las Vegas
Wat ook kan is bij Las Vegas hut (laat de naam je niet misleiden) dineren met haal/breng service of op eigen risico naar beneden skiën in het donker. Zeer goed restaurant en wijnkaart! Volgens @GiGi hebben ze hier de beste hete choco ter wereld :).
Als eerste genoemd door @HN65

**https://www.wintersport.nl/skigebieden/valgardena**…
Annatal
Redelijk op het einde van La Longia. Kan niet missen. Ik kan daar eigenlijk nooit de verleiding weerstaan om nog een stukje taart te bestellen. Het eten is goed en de bediening werkt zich daar altijd volledig uit de naad. En zijn nog supervriendelijk ook. Niet dat dat op zichzelf bijzonder is, alleen gaan zij voor eleven
Als eerste genoemd door @Lein

Baita L Maliné
Beetje aan het einde van Saslong B. Met weinig tempo moet je er wat voor omhoog lopen. Is het waard, al zou je veel verder omhoog moeten lopen. Erg lekker eten. Klein en gezellig hutje. Wel vaak stampvol met lokaal volk en je kan dus achter het net vissen.
Als eerste genoemd door @Dsvier

Rifugio Emilio Comici
Niet naartoe gaan voor een snelle hap. Wel doen als je van lekker eten houdt, dat wat mag kosten het weer die dag te wensen over laat. Dan het beste reserveren, want ze staan rijen dik. Aan de wanden foto’s van de beroemdheden die er al eens kwamen. Ik kan de kreeft aanbevelen.
Als eerste genoemd door @Dsvier

Malga Odles
Vlees van eigen koeien en een heel vriendelijke bediening. Volgens mijn man eet je daar de lekkerste goulashsoep. Zelf ga ik daar altijd voor de bandnudeln met hertenragout.
Als eerste genoemd door @Noblesse

Emilio Comici
Vis is hun specialiteit. Hier kan je ook kreeft eten. Niet goedkoop daar.
Als eerste genoemd door @Noblesse

Daniel Hütte
Eten was erg goed (veel huisgemaakte specialiteiten, de drie verschillende knödeln met parmezaan en gesmolten boter is een aanrader!), bediening vonden we wat minder aardig.
Als eerste genoemd door @Quick

Emilio Comici
Heerlijke visgerechten gegeten. Erg bijzondere hut, niet alleen omdat je op zulke hoogte vis kunt eten. Het is een niet al te grote hut met groot terras. Karakteristiek zijn de blauwtinten en accenten, zowel binnen als buiten. Vriendelijk personeel en een gezellige hut. Ook de wc’s zijn een beleving op zich!
Als eerste genoemd door @Quick

**https://www.wintersport.nl/skigebieden/fassa**
Friedrich August Hütte
Als eerste genoemd door @Matthieu

Fienile Monte
In Canazei stukje klunen en je bent bij Fienile Monte voor een pastaatje met truffel. Niet teveel flesjes champagne (zonde van het uitzicht als je dubbel gaat zien), voertaal Russisch.
Als eerste genoemd door @Sndr

Baita Pra Martin
Een redelijk kleine hut met uitzicht op de Catinaccio, goed eten voor een zeer schappelijke prijs en vriendelijk en snel personeel.
Als eerste genoemd door @Quick

Rifugio Buffaure
goede prijs-kwaliteit. Een beetje boers, simpel eten maar wel lekker. Helaas wel zelfbediening en je kon er alleen cash betalen, maar hinderlijk was dit niet. Best een sfeervolle, authentieke hut en terras met vriendelijk personeel; absoluut geen vreetschuur.
Als eerste genoemd door @Quick

Overige gebieden:
Hennenstall in Carezza
Als eerste genoemd door @Dsvier

Tscheiner Hütte in Carezza
Wel ver lopen (ca 350 meter).
Als eerste genoemd door @Dsvier

Duca d’Aosta in Cortina d’Ampezzo
Een mooie hut voor mooi weer met een prachtig uitzicht vanaf het terras
Als eerste genoemd door @Matthieu

Corones Hütte in Kronplatz
Gewoon erg lekker eten, leuke bediening (als ik dat schrijf mag je er direct van uitgaan dat er dan mooie dames tussen zitten). Ik kan hier de gesneden dode koe met parmezaan en rucola warm aanbevelen. Gelegen waar alle liften bijeen komen.
Als eerste genoemd door @Dsvier

Ütia Al Cir in Kronplatz
Prima alternatief als je aan de andere kant van het gebied zit (meer specifiek, het ligt bovenaan de picolein lift). Ook leuke bediening!
Als eerste genoemd door @Dsvier

Baita Passo Feudo in Latemar
Enorme porties!
Als eerste genoemd door @Dsvier

OberHolz in Obereggen
Wel even reserveren, mooi uitzicht!
Als eerste genoemd door @CJAHulskamp

Rifugio Laresei in Passo San Pellegrino
Super lekker eten daar. Heb er 2 nachten geslapen op een huttentocht.
Als eerste genoemd door @MrSki

Gostner Schwaige in Seiser Alm
aanrader met goed eten en vriendelijke bediening. Heerlijk in de zon gelunched. Er kan alleen met cash betaald worden!
Als eerste genoemd door @Quick

In de post hieronder (als er niemand tussendoor post) de tochtentips!

En zoals beloofd, hierbij nog een overzicht van de meest genoemde tochten:

Lagazoui
Skiën naar San Cassiano, specifiek naar Armentarola (bij sleeplift 12 op de kaart van Alta Badia), vanaf daar met de bus naar de lift die je naar de lift brengt voor de lange Lagazoui afdaling, dan met de paardenslee het laatste stukje terug. Zie ook deze pdf. Eventueel kun je de Super8 er aan vast knopen.
Te vinden in Alta Badia
https://www.altabadia.org/media/lagazuoi-skitour-2.pdf…

Santa Croce
Brengt je helemaal naar een uithoek van Alta Badia, maar heeft best een leuke piste en veel mensen lopen even naar het kerkje. Op de kaart gewoon helemaal naar rechts, via Sponata. Dat is een rustig stuk, wat ik erg leuk vond om te skiën.
Te vinden in Alta Badia

Sottoguda
De Sottaguda kloof is inderdaad geen officiele piste. Het is een pad van 2 kilometer lang waar je door heen glijd op je ski’s en kan genieten van alles wat je daar tegenkomt. (een kerkje, Maria beeld in een grot, vele die aan het ijsklimmen zijn, etc.) Aan het einde van de kloof kom je uit in het dorpje Sottaguda. Loop door het dorpje heen tot aan de splitsing, dit is geen grote afstand en neem daar de bus weer terug naar Malga Ciapela. Stap uit bij de Arei (sleeplift nr. 15) om weer terug te gaan richting Arraba. (Sella Ronda)
Beneden staat met borden en pijlen aangegeven hoe je er kan komen. Bij te weinig sneeuw of als het net heeft gesneeuwd (lawine gevaar) kan de kloof dicht zijn. Ook dit staat onderaan aangegeven als je er naar toe ski. Youtube: Sottoguda Ski
Te vinden in Arabba

Super 8
Een rondje in de vorm van, jawel, een 8.
Te vinden in Cortina d’Ampezzo

null

Giro delle Cime
De Giro delle Cime is een heerlijke skitocht van maar liefst 34 kilometer. Tijdens de tocht ski je zo’n 5600 hoogtemeters door de vijf verschillende skidorpen van het skigebied Helm-Stiergarten-Rotwand (3 Zinnen Dolomites). Bijzonder aan deze tocht is dat je halverwege ook een klein stukje met de bus moet rijden. De speciale skibus SALTO brengt je van Val Grande naar Val Comelicio, waar je vervolgens de Col d’la Tenda stoeltjeslift omhoog neemt. Na hier een paar pistes te hebben geskied, stap je weer in de bus en kom je vervolgens met de The Three Peaks lift terug in Orto del Toro. Uiteindelijk ski je over de ruim 4,5 kilometer lange Helmissimi piste naar het beginpunt in Versciaco.
Te vinden in Drei Zinnen
https://www.snowplaza.nl/weblog/7844-giro-delle-cime/…

Sella Ronda
Die kennen we hier wel, toch?
Te vinden in verschillende deelgebieden

Skitour Panorama
Een skitour rondom Canazei ca 40 km en 19 liften
Te vinden in Val di Fassa

null

La Longia
La Longia is een afdaling in Val Gardena. Vanuit Wolkenstein de Ciampinoi naar boven en dan met de rode of zwarte Saslong naar beneden. Helemaal aan het eind stap je in de metro. Die brengt je naar een cabinelift. Hiermee kom je uit op Col Raiser. Links aanhouden en dan de stoeltjeslift naar boven, de Seceda. Hier ski je altijd in het zonnetje.
Te vinden in Val Gardena

WW1 Route
Dit is de meest uitdagende (om te halen binnen de tijd). Je moet veel met de bus, maar het is wel een mooie route. Geen ervaring mee, is zo’n 31 km skiën, maar duurt eigenlijk gewoon een dag.
Te vinden in verschillende deelgebieden
https://www.altabadia.org/media/erster-weltkrieg-grande-guer…

Marmolada Gletscher
Heeft wat drukkere liften, maar is volgens mij wel een lange en mooie afdaling. Is verder niet echt een beschreven tour, maar wel leuk.
Te vinden in Arabba

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 09 mrt 2023 09:50

Click. Click. Peace

Ok, hier dus verder! Volgens mij zijn er al zat mensen die al weer hun dolomieten trips aan het plannen zijn, toch?

Wij twijfelen nog een klein beetje. We hebben het echt heel fijn gehad vorig jaar, maar vonden het iets drukker dan verwacht. Wij kunnen pas in maart skiën (ivm werk van mijn vriendin), waardoor we, als we buiten de vakanties willen, eigenlijk in de week van 9 tot 16 maart (of misschien liever nog wel een weekje later) moeten. Skiën kan in de week van 16 tot 23 maart natuurlijk prima, maar zo hoog is het ook allemaal niet en als het dan heel lekker wordt, wordt het wel wat sneller papperig en de kans op regen wordt ook al wat groter.

Wij twijfelen dus nog een beetje; boeken we toch iets in de Dolomieten, maar dan bijvoorbeeld meer richting Moena zodat we meer de iets rustigere gebieden opzoeken? Autorijden tijdens de wintersport maakt me niets uit, dus we hoeven niet per se aan de SR te zitten, of slaan we dan, dwars tegen onze voornemens in, de Dolomieten één jaartje over en kiezen we voor bijvoorbeeld Laax?

Of, heel, heel misschien, weten we toch een weekje eind januari te vinden, om toch weer naar Alta Badia te gaan…Keuzes, keuzes, keuzes :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi overzicht zo Rogier!

Mijn 2 weken Ortisei en San Cassiano zijn alweer gepland voor januari :-)
@Roy83 Na een week Laax in januari van dit jaar waarin we eerst twee dagen niet konden skiën omdat de liften gesloten waren wegens teveel sneeuw, en we vervolgens op extreem slecht geprepareerde en later erg pappige pistes moesten skiën, besloten we in 2019 toch maar weer naar de Dolomieten te gaan. Ik zou het dus wel weten als ik moest kiezen. Tenzij Cervinia ook nog een optie is natuurlijk, dan kom ik je daar nog eens tegen. ;-)

Hoho die eer gaat niet naar mij! Maar naar @roy83

Click. Click. Peace

Haha :)…ik had trouwens nog wel iets opmaak erbij…kan je dat nog makkelijk erin plakken @rogier? Met name die linkjes bij de tochten zijn ook wel handig denk ik…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

slordig van mij… done

*bericht bewerkt door Rogier op 25 sep 2018 18:26

Click. Click. Peace

Voor komende winter Drei Zinnen in het vizier! (San Candido) Iemand tips behalve de Giro delle Cime?

Aftellen maar!

Pardon, mooi overzicht Roy! ;-)

Voor komende winter Drei Zinnen in het vizier! (San Candido) Iemand tips behalve de Giro delle Cime?

Matthieu op 25 sep 2018 20:23

San Candido heeft een charmant maar klein skigebied. Het is niet rechtstreeks verbonden met het hoofdgebied van de Drei Zinnen bij Sexten en Moos. Wat leuk is van San Candido als bestemming is dat het een leuk authentiek dorpje en dat er een treinstation is: je kunt zo met de trein naar andere skigebieden: Kronplatz en Sexten. Is gaaf! Zowel in Kronplats als Sexten stap je van de trein vlot over op de gondel.

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Misschien is ie al lagns gekomen, maar als je ‘s avonds een keer sfeervol en lekker uit eten wilt: Tubladel in Ortisei. Is een aanrader: mooi en echte alpenstijl. Eten is heerlijk. Aanrader is de grill: je krijgt een plank in het midden met geweldig vlees. Toetjes ook top.
Niet goedkoop overigens.

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Sluit me aan bij @Ruud voor wat betreft beide opmerkingen. In Innichen/San Candido kun je ook nog avondskiën! Blauw, rood en zwart.

In Ortisei is Vives ook een aanrader om 's avonds een hapje te gaan eten. Best een intieme sfeer (klein restaurant), leuke aankleding, maar bovenal goed eten en goede wijn. En het personeel is erg vriendelijk!

Mr. Slow

Nog een lekker adresje om te eten in Arabba:

Miky’s Grill in Arabba, bij de lift naar Burz. --> http://www.mikysgrill.it/en/restaurant-arabba.htm

De naam van het restaurant zegt het al, Grill!, Lekker grote platen vol met vlees, live vanuit de grill, ook lekker pasta`s zijn er verkrijgen. Vaak druk maar wel altijd nog plek. Aanrader!

*bericht bewerkt door R_Dolomieten op 26 sep 2018 16:49

Top gedaan zo 😃

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Hoe moeilijk is Drie Zinnen nou echt? Dat treintje naar Kronplatz klinkt ook wel grappig en handig…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Moeilijk is een groot woord voor Drei Zinnen. Het kan alleen zo maar zijn dat als je even niet oplet je met een zwarte piste naar beneden dendert. In vergelijking met Kronplatz en Alta Badia is het wel wat sportiever, maar vooral kleiner en iets minder makkelijk verbonden.

Drei Zinnen is niet heel anders betreft moeilijkheid. Er zijn wel een aantal zwarte pistes.

De zwarte 13 naar Vierschach is echt een aanrader. Rustig, breed, steil, mooie bochten en een groot gedeelte hiervan is de piste is een soort kom/halfpipe(zijkanten liggen hoger dan het midden van de piste). Als je hier volgas naar beneden knalt is het net een grote achtbaanrit. Echt fantastisch!

Prima samenvatting!
En zoals het hoort bij een Italiaans skigebied: Op de eerste plaats het restaurant overzicht, en op de tweede plaats de ski opties. ;-)

Prima samenvatting!
En zoals het hoort bij een Italiaans skigebied: Op de eerste plaats het restaurant overzicht, en op de tweede plaats de ski opties. ;-)

sneeuwzeker op 27 sep 2018 13:43

Inderdaad, in Italië hoop je lekker te kunnen eten, en dat willen we ook graag weten,maar het is tenslotte een ski vakantie, dus hebben mensen er ook nog meer info over het skien, en dan niet alleen tocht-routes, maar ook de sneeuw kwaliteit/kwantiteit?

Waar licht (gemiddeld)de meeste sneeuw? Waar te skien bij warm weer, waar bij slecht zicht? Waar zijn de meest noordhellingen? Waar juist de meeste zon hellingen?
Waar wordt het of-piste altijd direct verspoord en waar blijft de sneeuw lang goed nadat hij gevallen is?
Waar zijn de beste buckel pistes, of juist pistes die er altijd super mooi glad bij liggen?

*bericht bewerkt door Slim op 27 sep 2018 17:15

Dat zijn een hoop vragen waarvan er veel ook wel in het vorige topic beantwoord zijn. Noord/zuid hellingen zie je zo op Google Maps. Zodra het seizoen begonnen is, denk ik dat hier veel updates komen.

Ik ski zelf alleen op de piste, en misschien zit ik er helemaal naast, maar de Dolomieten lijken me niet het meest voor de hand liggend als je graag heel veel offpiste skiet en op de piste buckels zoekt.

*bericht bewerkt door Roy83 op 27 sep 2018 18:07

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat zijn een hoop vragen waarvan er veel ook wel in het vorige topic beantwoord zijn. Noord/zuid hellingen zie je zo op Google Maps. Zodra het seizoen begonnen is, denk ik dat hier veel updates komen…

Roy83 op 27 sep 2018 18:07

Sorry, dan heb ik daar overheen gelezen. Ik zal nog eens kijken.
Ja, als je een specifiek gebied in gedachte heb, dan kun je goed checken wat de oriëntatie is van bepaalde hellingen, maar ik bedoelde meer globaal,
Dat mensen bevoordeeld schrijven: “In Arraba liggen de meeste pistes op het noorden, dus geen aanrader met oud en nieuw, maar des te beter in april.

Voor meer zon met oud en nieuw, kun je het beste in Val Gardena terecht”(dat verzin ik net bijvoorbeeld maar even).
Op de kaart is dat moeilijk te zien, dan moet je weten wat allemaal pistes zijn, of het groene, rode of zwarte zijn en waar ze precies lopen.

Of anders kun je bijvoordield iets schrijven als:
Met mooi weer is het boven op XXX perfect voor licht gevorderde skiërs. Bij slecht zicht kunnen gevordereden hun hart op halen tussen de bomen van YYY.

Gewoon dingen die beschrijven waar je het beste kunt zijn voor een bepaald doel.

Ik ski zelf alleen op de piste, en misschien zit ik er helemaal naast, maar de Dolomieten lijken me niet het meest voor de hand liggend als je graag heel veel offpiste skiet en op de piste buckels zoekt.

Roy83 op 27 sep 2018 18:07

Dat zou best kunnen, maar laat iemand dat dan vermelden, bijvoorbeeld iets in de trand van:”in Sexten blijft de offpiste sneeuw niet lang goed, dus niet aan te raden als of-piste bestemming” of “voor onverstoorde ofpsite hellingen moet je achter in het dal van de Drei Zinnen zijn”(allemaal verzonnen)

Ik bedoel maar dat fijn zou zijn als mensen de sneeuw en ski ervaring een beetje zouden beschrijven, en tips voor bepaalde ski ervaringen zouden delen. Dan krijgen we een beetje een idee.

Dingen zoals @RRSki schreef

*bericht bewerkt door Slim op 27 sep 2018 21:07

In de Val Gardena een paar honderd meter onder Annatal (ri Ortisei) Baita Pauli. Prima stop voor een drankje aan het einde van de dag of een super lunch of diner van de grill. Heerlijk terras of bij iets slechter weer onder de overkapte rondzit.

Aequilater Nubila

We hebben met @Meindert er waarschijnlijk weer een Alta Badia ganger erbij. Wij hebben zelf wat opties doorgenomen maar de kans is toch wel weer boven de 80% dat we richting de Dolomieten gaan en in dat topic werd ik weer even aan het denken gezet (door opmerkingen als ‘niet alles uit het gebied halen’).

Wij hebben vorig jaar echt een fijne vakantie gehad in AB. Elke piste in het gebied gehad, een dagje naar de Seiseralm geweest (helaas in de mist), maar de combinatie van maar 2 echt zonnige dagen, een vriendin die prima skiet, maar soms daar toch wat onzeker over is en door de drukte toch best wat pistes die het snel zwaar hadden (ook door de verse sneeuw) maakte dat we de voorgenomen tochten (Lagazoui, Marmolada) niet gedaan hebben. SR ook niet, maar die hoeft ook niet per se.

Dat is een hele goede reden om terug te gaan, zou je denken (wij in ieder geval wel). We zijn dan weer wat lessen verder (dus weer iets meer zekerheid bij mijn vriendin), we gaan dit jaar topweer hebben, dus alle seinen op groen om ‘nog meer uit het gebied te halen’. San Cassiano was fijn, ons appartement was top, alles was goed.

Maar ik ben toch ook wel nieuwsgierig naar andere gebieden. Val Gardena (met bijv Selva als uitvalsbasis) lijkt me erg leuk, Val di Fassa (ondanks dat het wat moeilijker lijkt) ook, maar bijvoorbeeld Moena als uitvalsbasis voor de gebieden die daar zitten ook.

In de ochtend even met de auto vinden we niet erg. San Cassiano - Ortisei is voor een dagje wel te doen, maar zo lang wil ik niet elke dag in de auto. Het is fijn als we bij heel slecht weer of op een dag met wat meer spanning rondom onze uitvalsbasis wat rustigere en makkelijkere pistes kunnen vinden, maar rood is normaal geen enkel probleem (piste bij Col Alt, rode dalafdaling bij Piz Sorega, de door @hn65 genoemde piste 27 vanaf sponata richting st Croce, die skiet mijn vriendin probleemloos. De echte spanning ontstaat als de piste snel helemaal onder de bulten zit. Dus een uitvalsbasis waarbij je eind van de dag over een steile SR piste terug moet skien is iets minder geschikt, terwijl het wel fijn is om verschillende kanten op te kunnen (maar dat mag dus ook met de auto).

Wat zijn jullie tips?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ps vlak na de vakanties willen we gaan en wat rustiger pistes zijn een pre. AB was vorig jaar niet heel rustig, maar buiten de SR wel rustig genoeg.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Val di Fassa, rondom Canazei is een goed alternatief. Vele mooie glooiende, doch voldoende sportieve pistes. En Kronplatz lijkt ook aan je wensen te voldoen.
Of Moena nu een goed alternatief is weet ik niet. Het thuisgebied is iig een stapje terug in vergelijking met Alta Badia. Wel weer interessant als je een soort skisafari wilt doen, maar dan zit je toch wel meermaals in de auto die week.

Vanuit Moena zit je dan inderdaad dagelijks in de auto. Maar gebieden als Obereggen, Carezza, Civetta, Pellegrino etc. zijn het meer dan waard. Wel vind ik die kan van de Dolomieten leuker worden naarmate je wat pittiger pistes fijner vindt. In Val Gardena is veel cruisend blauw en rood te vinden (met name de Seiser Alm en Plan Gralba), en in Alta Badia natuurlijk ook.
In het Fassadal heb je ook zat blauwe pistes, maar ook vooral heel veel mooie rooie en zwarte die die gebiedjes echt top maken. Maar dan moet je je daar dus wel comfortabel op voelen. Is dat nog minder het geval, dan zou ik dat deel van de Dolomieten bewaren voor later en lekker in Selva gaan zitten. Vanuit daar zijn prachtige tochten te maken, en ze zit ook zo in Alta Badia.

@Roy83

Zelf vond ik Val di Fassa ook wat pittiger, wel leuk maar echt uitdagender (zoals @Gigi zegt).
Vanuit La Villa naar Ortisei of Wolkenstein, St-Christina is best wel een eind en dan moet je echt doorsjezen om op tijd terug te raken, leuker is dan even de auto te nemen of de zéér goede busverbindingen te gebruiken.
Ook op Kronplatz kan je je best een aantal dagen vermaken , wij waren er pas 3 jaar na mekaar.
Het enigste daar wat ECHT niet makkelijk is , is de afdaling naar Pikolein, best steil en dikwijls ijzig, in MIJN beleving één van de minst leuke ski ervaringen.

Born to run. B.S.

Overigens wil ik op het voorgaande aanvullen dat Val Gardena het meest populaire deel is van de Sella Ronda en dat veel pistes al vroeg versporen en later flink verbuckelen daardoor. Dus hoewel de pistes op papier goed zijn, vind ik ze 's middags lastiger dan veel rode en zwarte pistes in rustiger gebieden.

Kronplatz vond ik alleen in één opzicht echt on-Dolomitisch: ik vond het een sfeerloze en drukke skifabriek. Het enige hoogtepunt vond ik de zwarte Piculin-afdaling en de varianten van de Erta. Voor de ‘Dolomieten-ervaring’ zou Kronplatz niet mijn suggestie zijn. Civetta, Gitschberg-Jochtal, Cortina - die allemaal een stuk meer (los van de Sella Ronda-gebieden).

*bericht bewerkt door GiGi op 03 okt 2018 09:26

@Roy83: ik heb een beetje hetzelfde. Vorige winter ook in San Cassiano gezeten. Prima vakantie gehad. Bijna alle kanten op geweest. Wilde ook vanuit daar naar Cortina en Kronplatz maar is er niet van gekomen. Daarom nu serieus aan het kijken om naar San Candido te gaan en vanuit daar Drei Zinnen, Cortina en Kronplatz aan te doen. (en misschien avondskiën is San Candido zelf).
Ook Sillian net over de Oostenrijkse grens is goed bereikbaar. Het veel gebruik kunnen maken van de trein vind ik ook wel een voordeel.
Het jaar daarop maar eens richting Val di Sole ;)

Aftellen maar!

Tnx gents, voor de snelle en duidelijke antwoorden!

Op zich is iets lastiger geen probleem, liever een pittige rode die er goed bij ligt dan een verrotte blauwe (in Alta Badia heb je een zo’n stukje, als je van Pralongiá richting Corvara skiet, wat gewoon blauw is, maar waar vanaf de lunch de mur suisse een beginnerspiste bij lijkt (misschien overdrijf ik een klein beetje), omdat de hele wereld daar langs moet.

2 jaar geleden (en dus ook wat lessen minder) heeft mijn vriendin heerlijk in Pila geskiet, wat feitelijk ook allemaal rood is (maar niet echt lastig), dus rood an sich is echt het probleem niet, maar als we even de spanning eruit moeten skien dan werkt een cruisende blauwe toch wat beter :).

Kronplatz als uitvalsbasis zie ik minder zitten. Ik ga er wel, als ik ergens in de buurt zit, een dagje heen, maar het trekt me iets minder om in de buurt te zitten.

Selva is qua locatie echt top, maar ongetwijfeld nog wat drukker dan AB vorig jaar. Ik ga (nog maar weer eens :)) goed naar de gebieden kijken en met de baas overleggen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83: ik heb een beetje hetzelfde. Vorige winter ook in San Cassiano gezeten. Prima vakantie gehad. Bijna alle kanten op geweest. Wilde ook vanuit daar naar Cortina en Kronplatz maar is er niet van gekomen. Daarom nu serieus aan het kijken om naar San Candido te gaan en vanuit daar Drei Zinnen, Cortina en Kronplatz aan te doen. (en misschien avondskiën is San Candido zelf).
Ook Sillian net over de Oostenrijkse grens is goed bereikbaar. Het veel gebruik kunnen maken van de trein vind ik ook wel een voordeel.
Het jaar daarop maar eens richting Val di Sole ;)

Matthieu op 3 okt 2018 10:31

Ja zoiets is voor ons ook echt een optie. Val di Sole stond vorig jaar ook op ons lijstje en is ook echt cool volgens mij, maar dat is inderdaad voor later :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie