Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Sexten ligt niet direct aan die spoorlijn, maar ligt net in een zijdal. Zie Google Maps voor dit soort dingen.

Tnx @GiGi. Lijkt inderdaad precies zo’n tochtje wat ik zocht, waarmee je volgens mooie gedeelten van Val Gardena ziet. Lijkt allemaal ook over niet al te moeilijke pistes te hoeven, maar de optie is er wel :). Vermijdt (behalve op het eerst en laatst natuurlijk) ook de SR pistes.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 op de heenweg naar Moena is Seiseralm (Ortisei) niet de snelste/handigste route. De SS242 is zeker een uur boggies over een pass. Persoonlijk zou ik lekker in Carezza beginnen, daar kom je waarschijnlijk langs. Wil je een ander gebied: noordelijker heb je Maransa, een mooi rustig gebiedje met een paar pistes om in te komen. De dag dat je in Campitello wil opstappen, kun je ook ‘rechtsaf’ richting Marmolada en naar Alta Badia. Erg mooi stuk w.m.b. Onderaan Campolungo (bij Utia La Tambra) rechtsaf de Cherz-liften nemen en je bent van de SR af. Arabba heeft een paar verleidelijke zwarte pistes :-)

Vanaf de snelweg A22 ben je vanaf afrit Chiusa binnen een half uur bij de gondel in Seis am Schlern óf bij de gondel die vertrekt vanuit Ortisei. Lijkt mij niet zo’n probleem.
Ook de gebieden Gitschberg-Jochtal en Brixen-Plose liggen niet ver van de snelweg. Vallen ook beiden onder de Dolomiti Superski-pas uiteraard. Voordeel van de Seiser Alm is dat het lekker makkelijk inkomen is. Ook niet onbelangrijk om de eerste dag rustig op te starten.

Exact en dan zouden we ook via Seis de Alm opgaan inderdaad. Maar Plose en ook Gitschberg staan op t lijstje (voor heen of de terugweg).

@Sndr er zijn nog zoveel opties :). Maar ik Val Gardena (of Arabba wellicht) eens zien en doen, maar wil het grootste gedeelte lekker van de ronda weg blijven :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wanneer openen die gebieden daar eigenlijk?

Wanneer openen die gebieden daar eigenlijk?

DrPhil op 17 nov 2019 20:57

Eind november meeste…

https://www.skiresort.nl/sneeuwberichten/begin-seizoen/dolom…

@superfranski Over nagedacht, maar reisgenoten denken dat ze het niet trekken. Wel dank voor de tip, ik zie dat zelf wel zitten.

Komende krokusvakantie (NL=carnaval) gaan we voor het eerst naar Alleghe. We rijden op zondag overdag.
Nu vroeg ik me af wat ongeveer de beste route is vanaf de Brennerpas, gelet op de enorme drukte rond de Sella-ronda megagebieden.
Zijn er ervaringsdeskundigen die nuttig advies kunnen geven?
Op Maps zie ik 3 mogelijkheden (van optie 2 weet ik zelfs niet of de pas naar Malga Ciapelle wel geopend is in de winter?):

  1. Via Arabba 967 km 10u

    null

  2. Via Canazei 970 km 10u

    null

  3. Via Val di Fassa 1006 km 11u30

    null

*bericht bewerkt door Bram_DC op 18 nov 2019 17:00

Ben de laatste 2 jaar via val Gardena en Canazei naar Campitello gereden. Dat was op de de zaterdag van carnaval. Die enorme drukte waar je het over hebt was er toen niet. Dat zal op carnavalszondag nig ninder zijn denk ik.

De laatste route zal wel het rustigst zijn, maar ik denk dat het op zondag prima te doen zal zijn. Wellicht gewoon lastminute google maps ff checken.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Route 2 gaat over de Fedaia, wat bij mooi weer prachtig is, maar je pakt wel serieus hoogte. Als je op zondagmiddag het laatste stuk door de Dolomieten gaat rijden zal het zeker rustig zijn op de weg.

Ik zou ook pas beslissen op de dag zelf, als je goed inzicht hebt in het weer. Op zich is via Corvara en Arabba prima te doen, maar als het bakken sneeuwt zijn alle opties lastig.

Ik lees al een tijdje met veel plezier mee met dit topic. Wij gaan in januari voor de derde keer naar de Dolomieten. Na twee keer in Val Gardena gezeten te hebben (2017 Ortisei en 2019 St. Cristina) Hebben we dit keer voor app. Evaldo in Arabba gekozen. Lekker centraal in het gebied en aan de piste. We willen dit keer ook naar een of twee andere gebieden om daar een dagje te skiën. Tot nu toe hebben we alleen de gebieden aan de Sella ronda gedaan. Welke gebieden zijn volgens jullie de mooiste op max. 30/45 minuten rijden met eigen auto? En is het een optie om op onze laatste dag (zaterdag 1 feb.) alvast een klein stukje richting huis te rijden en dan tot een uurtje of 3 in bijv. Kronplatz of het Jochtal te skiën en dan daarna onze weg naar huis te vervolgen. Dit om de drukte op de weg in de ochtend een beetje te ontlopen. E.e.a. natuurlijk afhankelijk van de weersomstandigheden, dat begrijp ik…

@rocyda - rij het Val di Fassa in richting zuiden en er zijn genoeg gebieden die je kunt proberen. Als ik er twee mag aanraden zou ik Latemar/Obereggen (lift bij Predazzo, net voorbij Moena) pakken en Passo San Pellegrino/Falcade (bij Moena paar km naar links)… Beiden prachtig maar toch heel verschillend…

*bericht bewerkt door Harm op 20 nov 2019 13:16

Terugreis later aanvangen is een hele goeie! Afgelopen jaar tot 14 uur in Carezza geweest en na de lunch richting Nederland vertrokken. Geen enkel oponthoud, ook niet op de Fernpas…

Als je in Arabba zit zou ik zeker een dagje Ski Civetta doen. Vanuit de meeste andere hoeken van de Dolomiti Superski is dat wat ver, maar vanuit Arabba is het maar een half uur rijden naar Alleghe.
Ski Civetta vind ik een van de mooiste gebieden van de Dolomiti Superski. En ik heb ze allemaal gehad inmiddels.

Bedankt voor de tips, daar kan ik zeker wat mee. @Harm, als ik nu op Maps kijk zie ik dat de skigebieden van Latemar/Obereggen en Passo san Pellegrino/ Falcade wel een poosje rijden zijn (een tot anderhalf uur). Maar ik zie ook dat de SS48 op dit moment afgesloten is. Ik neem aan dat dit komt door de sneeuwval van de laatste tijd, Is de reistijd normaal gesproken korter? Ik vind 3 kwartier wel een beetje het maximum, anders gaat het van onze (o zo kostbare) ski-tijd af, of we moeten wel heel vroeg uit de veren ;-).

@GiGi ski Civetta had ik inderdaad ook al naar zitten kijken, dat is goed te doen vanuit Arabba volgens mij. Ik twijfel alleen om dan vanuit Arabba direct met de auto naar Alleghe te rijden, of op de ski’s richting Malga Ciapela en dan met de skibus richting Alleghe. Wat is volgens jou de beste optie?

Ik zie dat het inderdaad lang karren is. Geen idee of dat door de sneeuw komt. Ik ken de hoek van Arraba niet dus weet ook niet hoe goed de bereikbaarheid daar is. Wat dat betreft kun je meer van Gigi opaan want die kent alles in die regio… ;)

@GiGi ski Civetta had ik inderdaad ook al naar zitten kijken, dat is goed te doen vanuit Arabba volgens mij. Ik twijfel alleen om dan vanuit Arabba direct met de auto naar Alleghe te rijden, of op de ski’s richting Malga Ciapela en dan met de skibus richting Alleghe. Wat is volgens jou de beste optie?

rocyda op 20 nov 2019 19:33

Ik zou zelf zorgen dat ik om 8.30 uur onder aan de lift in Alleghe zou staan. Skibussen daar moet je op wachten en zo, en je bent de hele dag in Civetta op je horloge aan het kijken omdat je ook weer op tijd terug moet etc. Lijkt mij niks. Bovendien ben je dan effectief van 11 tot 14 uur in Civetta en dat doet dat gebied geen recht.

@GiGi ski Civetta had ik inderdaad ook al naar zitten kijken, dat is goed te doen vanuit Arabba volgens mij. Ik twijfel alleen om dan vanuit Arabba direct met de auto naar Alleghe te rijden, of op de ski’s richting Malga Ciapela en dan met de skibus richting Alleghe. Wat is volgens jou de beste optie?

rocyda op 20 nov 2019 19:33

Ik zou zelf zorgen dat ik om 8.30 uur onder aan de lift in Alleghe zou staan. Skibussen daar moet je op wachten en zo, en je bent de hele dag in Civetta op je horloge aan het kijken omdat je ook weer op tijd terug moet etc. Lijkt mij niks. Bovendien ben je dan effectief van 11 tot 14 uur in Civetta en dat doet dat gebied geen recht.

GiGi op 20 nov 2019 20:15

@GiGi helder, dank je wel. We gaan zeker (met auto) een dagje die kant op.

Komende krokusvakantie (NL=carnaval) gaan we voor het eerst naar Alleghe. We rijden op zondag overdag.
Nu vroeg ik me af wat ongeveer de beste route is vanaf de Brennerpas, gelet op de enorme drukte rond de Sella-ronda megagebieden.
Zijn er ervaringsdeskundigen die nuttig advies kunnen geven?
Op Maps zie ik 3 mogelijkheden (van optie 2 weet ik zelfs niet of de pas naar Malga Ciapelle wel geopend is in de winter?):

  1. Via Arabba 967 km 10u

    null

  2. Via Canazei 970 km 10u

    null

  3. Via Val di Fassa 1006 km 11u30

    null

Bram_DC op 18 nov 2019 16:57

ik heb afgelopen jaar het laatste stuk met de app Waze gereden. Die stuurde mij (in tegenstelling tot Maps) om de file op de a12 in Oostenrijk heen. mooi en vooral een stuk sneller binnendoor langs Axams!

Ik lees al een tijdje met veel plezier mee met dit topic. Wij gaan in januari voor de derde keer naar de Dolomieten. Na twee keer in Val Gardena gezeten te hebben (2017 Ortisei en 2019 St. Cristina) Hebben we dit keer voor app. Evaldo in Arabba gekozen. Lekker centraal in het gebied en aan de piste. We willen dit keer ook naar een of twee andere gebieden om daar een dagje te skiën. Tot nu toe hebben we alleen de gebieden aan de Sella ronda gedaan. Welke gebieden zijn volgens jullie de mooiste op max. 30/45 minuten rijden met eigen auto? En is het een optie om op onze laatste dag (zaterdag 1 feb.) alvast een klein stukje richting huis te rijden en dan tot een uurtje of 3 in bijv. Kronplatz of het Jochtal te skiën en dan daarna onze weg naar huis te vervolgen. Dit om de drukte op de weg in de ochtend een beetje te ontlopen. E.e.a. natuurlijk afhankelijk van de weersomstandigheden, dat begrijp ik…

rocyda op 20 nov 2019 12:46

een dagje Cortina d’Ampezzo is dan ook een must wat mij betreft. Auto parkeren kan hier: Son dei Prade 1, 32043 Cortina d’Ampezzo BL, Italië

Machtig mooie omgeving en geschikt voor de wat gevorderde skiër/snowboarder👍🏼

@GiGi ski Civetta had ik inderdaad ook al naar zitten kijken, dat is goed te doen vanuit Arabba volgens mij. Ik twijfel alleen om dan vanuit Arabba direct met de auto naar Alleghe te rijden, of op de ski’s richting Malga Ciapela en dan met de skibus richting Alleghe. Wat is volgens jou de beste optie?

rocyda op 20 nov 2019 19:33

Ik zou zelf zorgen dat ik om 8.30 uur onder aan de lift in Alleghe zou staan. Skibussen daar moet je op wachten en zo, en je bent de hele dag in Civetta op je horloge aan het kijken omdat je ook weer op tijd terug moet etc. Lijkt mij niks. Bovendien ben je dan effectief van 11 tot 14 uur in Civetta en dat doet dat gebied geen recht.

GiGi op 20 nov 2019 20:15

Ik ga hem ook in het programma opnemen voor maart 2020. Afgelopen jaar hebben we hem niet gedaan maar trekt mij wel. Ik rij toch dus de rest slaapt nog maar even in de auto… :p

Oké Harm

Mr. Slow

Bedankt voor de tips allemaal.Eigenlijk komt er het in het kort op neer dat alle gebieden mooi zijn, maar stiekem wist ik dat allang ;-) We gaan in elk geval een dag naar Civetta en op de laatste dag denk ik dat we Kronplatz nog even gaan bekijken. Wel jammer dat Sottoguda nog dicht is, dat leek ons ook erg mooi. Maar nog meer dan genoeg te doen om ons weer een dag of 8 te vermaken. Verheug me er alweer enorm op!!

Ik zit een paar dagen in St. Christina. Wat zijn vanuit daar mooie dag tripjes? Heb geen vervoer dus waar ga ik heen skiën?

Via La Longia (Seceda) naar de Seiseralm. Dan doe je eerst de langste afdaling in de Dolomieten, stop je voor de lekkerste apfelstrudel bij Anna’s (onderaan la Longia) en steek je dan over naar de alm om lekker relaxed te skiën en van het uitzicht te genieten. Volgens mij kun je dan terug naar Santa Christina via Monte Pana, heb je een leuk rondje!

Sinds gisteren weer in Corvara. Omstandigheden zijn werkelijk schitterend.

null

null

Plaats een reactie