Het Dolomiti Superski Topic (deel II)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Wat een droomcondities momenteel, dikke verse sneeuw en zon…zucht, ik zou nu eigenlijk in Alta Badia zijn voor de sluitweek, damn

HN65 op 1 apr 2020 13:28

Ja super zuur! Ik zie de webcams en op social media de foto’s…😳

Is het mogelijk om als redelijk gevorderde skiër vanuit Selva zowel de Lagazuoi als Santa Croce in 1 dag te skiën?

Als Lagazuoi lukt, kan je afsteekje naar Santa Croce denk ik ook wel maken. Ik denk dat het kan, maar het hangt er wel vanaf hoe lang je moet wachten bij de bus en de Lagazoui lift.

Dikke disclaimer: ik heb het niet gedaan, dus ik gok :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het hangt ook van je niveau gevorderde af. Mocht je een snel skiënde gevorderde zijn kan het in een dag.
De vraag is: Wil je dat? Je moet dusdanig haasten dat je geen tijd hebt om van de verschillende atmosferen van de twee locaties te genieten. Het is boven komen en meteen weer doorgaan.
Doe liever een dag Lagazuoi en cinque torri en snuif de eerste wereldoorlog op. Doe een andere dag Santa Croce en Alta Badia. Geniet van de rust en het goede leven.
Beiden is nog steeds flink doorskiën, maar wel met tijd om te genieten en rond te kijken.

Het hangt ook van je niveau gevorderde af. Mocht je een snel skiënde gevorderde zijn kan het in een dag.
De vraag is: Wil je dat? Je moet dusdanig haasten dat je geen tijd hebt om van de verschillende atmosferen van de twee locaties te genieten. Het is boven komen en meteen weer doorgaan.
Doe liever een dag Lagazuoi en cinque torri en snuif de eerste wereldoorlog op. Doe een andere dag Santa Croce en Alta Badia. Geniet van de rust en het goede leven.
Beiden is nog steeds flink doorskiën, maar wel met tijd om te genieten en rond te kijken.

Bennie op 03 sep 2020 15:32

Daar heb je een punt. Ik ski alleen en over het algemeen stop ik niet zoveel, dus dat zou in theorie goed moeten komen. En ik heb maar 5 dagen, dus vandaar mijn wens om dingen te combineren :) maar het moet wel leuk blijven inderdaad.

Dag 1 Selva en omgeving
Dag 2 Sella ronda (1 van beide)
Dag 3 Marmolada
Dag 4 Lagazuoi
Dag 5 Santa Cruce.

Kan precies :) Mits alles open is in december…

Zal ook sterk afhangen van de drukte bij de taxibusjes. Vorig seizoen in januari wachttijden van 90 minuten. Toen mochten er nog busjes vol vertrekken! Volgende wachttijden zijn dan bij de gondel. Zoals hiervoor ook al gezegd … neem de tijd! Waarom geen keuze om richting Val Gardena te gaan? Of is dat onderdeel van dag 1. Je kunt ook de Marmolada trip combineren met de Sella tour, dag 2 en 3 dus combineren. Blijf je lekker op tempo als dat je idee blijft. Anyway … doe lekker je ding en vergeet zeker niet te genieten van de heerlijke terrasjes, super lekker eten, fantastische koffietjes met taart, lekkere wijntjes #genietersmodusuit

Idd, ik zou de eerste dag lekker Selva, St. Christina en Ortisei doen. De Marmolada met de Sella Ronda combineren en een dag vrijhouden voor uitloop.
Mocht je de uitloop nog in willen vullen, kan ik een uitstapje via Alba naar Pozza di Fassa zeker aanraden.

Sella ronda groen en oranje kan je prima beide doen op 1 dag.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Is het mogelijk om als redelijk gevorderde skiër vanuit Selva zowel de Lagazuoi als Santa Croce in 1 dag te skiën?

Mickey-1 op 05 sep 2020 16:30

Mogelijk: Ja
Moet je het willen: Dat is een belangrijkere vraag. Ik zou zeggen nee want geef beide (delen) de tijd en aandacht die ze verdienen.

Ik zag een (alweer 1 jaar oud) filmpje voorbij komen op youtube:

Betreft vervanging van de St.Christina-Monte Pana lift (een oude 2 zitter uit 1992).

Ik zie deze echter op skiresort.nl nog niet terug in het lijstje gepland.

Schandelijk lang geleden dat iemand nog eens iets plaatste in het mooiste topic van dit forum ;-)

Aanstaande dinsdag vertrekken we weer naar de Dolomieten, na 3 maal Val Gardena nu de derde keer naar Alta Badia. Gezien m’n vrouw (nog) niet echt een superheldin is op de skis doen we het altijd redelijk rustig aan en heb ik daarom de voorbije keren de Gran Risa piste gemeden (misschien heb ik hem al wel geskied tijdens de Val Gardena trips maar ik herinner het me niet echt meer). De Saslong piste in VG heb ik al vele malen genomen. Ik vraag me echter af hoe de Gran Risa zich verhoudt tov bv de Saslong (ik bedoel in beide gevallen de zwarte variant voor de duidelijkheid), Saslong vond ik best te doen, met de Gran Risa nog geen ervaring vandaar m’n vraag. En hoe houdt die piste zich in de loop van de dag ? Is ie nog te doen na de middag of wordt het dan een buckelpiste ? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Schandelijk lang geleden dat iemand nog eens iets plaatste in het mooiste topic van dit forum ;-)

Aanstaande dinsdag vertrekken we weer naar de Dolomieten, na 3 maal Val Gardena nu de derde keer naar Alta Badia. Gezien m’n vrouw (nog) niet echt een superheldin is op de skis doen we het altijd redelijk rustig aan en heb ik daarom de voorbije keren de Gran Risa piste gemeden (misschien heb ik hem al wel geskied tijdens de Val Gardena trips maar ik herinner het me niet echt meer). De Saslong piste in VG heb ik al vele malen genomen. Ik vraag me echter af hoe de Gran Risa zich verhoudt tov bv de Saslong (ik bedoel in beide gevallen de zwarte variant voor de duidelijkheid), Saslong vond ik best te doen, met de Gran Risa nog geen ervaring vandaar m’n vraag. En hoe houdt die piste zich in de loop van de dag ? Is ie nog te doen na de middag of wordt het dan een buckelpiste ? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Bombardino op 16 dec 2021 13:07

Ik heb ze afgelopen week beiden gedaan. Ik vond de gran Risa uitdagender, en zeker voor een niet-held op ski’s beangstigender.
Waarom:

  • Gran Risa is smaller dan Saslong
  • Gran Risa leek me op bepaalde momenten steiler dan Saslong
  • Saslong verloopt redelijk straightforward naar beneden tov. de hellingslijn, waardoor je ritme en tempo voor de linkse en rechtse bochten hetzelfde is. Bij de Gran Risa is dit niet overal het geval.
  • De Gran Risa is de “hoofd-afdaling” naar het dorp, en voor de Saslong moet je er al bewust naar op zoek gaan. Door de mentaliteit: Gondel naar beneden nemen is voor losers was de Gran Risa dus die bewuste namiddag herschapen in een buckel-slagveld, en heb ik meerdere paniekreacties, valpartijen, en zelfs mesnen met hun ski’s uitgetrokken in de kant gezien.

Ik moet hier natuurlijk wel bij vermelden dat dit op een moment was dat de rode alternatieven voor beide pistes nog niet geopend waren, wat misschien voor een vertekend beeld qua drukte zorgt.

Echter, heel simpel gezegd: Als iemand zelfverklaard geen held op de ski’s is, doe je ze volgens mij absoluut geen plezier met een afdaling van één van beide pistes, en al zeker niet met de Gran Risa in de namiddagdrukte…

Maandag en zondag is de wedstrijd op Gran Risa volgens mij. Als je al geen held bent op dat soort pistes, moet je ze nu echt mijden (worden opgespoten en dus echt, echt keihard). Ik weet niet zeker meer of hij bultig wordt, maar met dat ijs en de omstandigheden volgende week (vrij koud volgens mij), zal dat misschien meevallen. Bij twijfel gewoon gondel nemen. Een piste, aan het einde van de dag, die eigenlijk boven je kunnen en in ieder geval boven je comfort is, is echt nergens voor nodig. Alleen losers doen dat, stoere mensen nemen dan gewoon de lift ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dank voor de info beiden !
@FORZAM Je ziet het ook wel een beetje als je er over gaat met de lift dat hij uitdagender is dan de Saslong (vooral smaller dan) maar vanuit de lucht is dat niet helemaal goed in te schatten natuurlijk.
@Roy83 ploegen ze die piste niet om na die wedstrijden ? Ik dacht daarover eens iets gelezen te hebben, dat die helemaal opnieuw gefreesd werd en dan terug platgereden. Kan me vergissen hoor. De wedstrijden zijn inderdaad nu zondag en maandag. Bedoeling is om deze later op de week te skiën.

We verblijven in San Cassiano dus het is helemaal niet de bedoeling om deze als laatste van een skidag te gaan doen. Maar met deze info is het duidelijk voor mij, we doen eerst samen de rode afdaling, we nemen de lift terug naar boven, de mrs zet zich in het zonnetje op een terrasje met een heisse choco mit rum und sahne en dan doe ik alleen de zwarte, iedereen tevreden !

Ow dat weet ik niet, eerlijk gezegd. Maarrrr als jij hem gedaan hebt, dan doe je em daarna gewoon nog een keer samen :).

De rode dalafdaling naar San Cassiano is ook echt heel fijn, zeker niet vergeten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ow dat weet ik niet, eerlijk gezegd. Maarrrr als jij hem gedaan hebt, dan doe je em daarna gewoon nog een keer samen :).

De rode dalafdaling naar San Cassiano is ook echt heel fijn, zeker niet vergeten.

Roy83 op 16 dec 2021 16:35

Hehe, dat krijg ik nooit verkocht aan mijn wederhelft, ik doe hem op mijn eentje, veiliger voor ons beiden denk ik ;)

Die rode dalafdaling naar SC is inderdaad heerlijk, net zoals de blauwe variant…

Mijn man doet vaak de Gran Risa maar eind van de dag is deze vaak wat minder. We zien dan vaak uit de lift al veel valpartijen. In december is het vaak kouder en dus minder bulten. Zelf laat ik ook vaak mijn man eerst uitproberen en dan neem ik lekker de rode die langer, minder druk en erg mooi is!

Afgelopen maandag de zwarte en rode Gran Risa gedaan, in de morgen, helemaal niks mis mee! Geen bult te bekennen, hooguit hier en daar wat hard.
Omdat men nu al bezig is met de voorbereidingen voor de World-cup wedstrijden zijn we gisteren langs de Bamby lift richting de blauwe variant gegaan. Dit is een prachtig pad die zich door de bomen langs de helling naar beneden kronkelt. Niet spectaculair qua hellingsgraad of buckels, wel qua beleving (en rust, we hadden de hele piste voor ons twee)

Ben sinds zaterdag in San Cassiano. De omstandigheden zijn werkelijk fantastisch. Pistes liggen er goed bij. De Grand Risa zowel zwart als rood goed te doen. (zwart inmiddels gesloten ivm de aankomende wedstrijden). Ook de Sella Ronda ligt er perfect bij. Niet al te druk. Heb hem met de klok mee geskied ivm de zon.

null
null

*bericht bewerkt door Bert61 op 16 dec 2021 19:15

Ik kan bovenstaande alleen maar bevestigen, indien je je niet zeker op de pistes voelt dan doe je zeker de Grand Risa NIET in de late namiddag.
Is echt een knollenveld met vreselijke bulten, ik doe em altijd om de dag af te sluiten maar dan heb ik het ook daarna weer geweten in mijn rug.😥
De piste ligt dan ook bezaaid met " vallers" of “remmers” midden op de piste 😣 en velen klauteren langs de zijkant met skies in de handjes.😁
En ++++ voor Zeeuwski , de Bamby piste + blauwe variant ( doet vrouwtje hier altijd)😉

*bericht bewerkt door dan58 op 16 dec 2021 19:32

Born to run. B.S.

Wat een prachtige foto’s, ik kan niet wachten. Nog een weekje geduld, als we tenminste een negatieve test hebben. Dat is nog wel even spannend :-(

Naast de genoemde ‘Gran Risa’ en ‘Saslong’ is mijn favoriet nog steeds de (zwarte) ‘Ciampac - Alba’ (piste 10), direct onder de lift Alba-Ciampac in het gebied Val di Fassa / Carezza…

Naast de genoemde ‘Gran Risa’ en ‘Saslong’ is mijn favoriet nog steeds de (zwarte) ‘Ciampac - Alba’ (piste 10), direct onder de lift Alba-Ciampac in het gebied Val di Fassa / Carezza…

sneeuwzeker op 17 dec 2021 14:06

Inderdaad. Heerlijke piste.
's Morgens als de liften nog niet draaien deze voor jezelf hebben. (voordeel van meedoen aan een huttentocht 😉)

Aftellen maar!

Er is ook een nieuwe zwarte piste genaamd ‘La Ria’ van de Passo Gardena (Dantercepies) naar Selva/Wolkenstein. Leuk nieuw alternatief voor de groene Sella Ronda.
Filmpje:


Deze staat nog niet op de skikaart die op deze site te vinden is. Op skiresort.nl al wel de geüpdatete versie: https://www.skiresort.nl/skigebied/groeden-val-gardena/piste…

Het duurt nog een dikke maand voor ik die piste mag ervaren. Eerst zaterdag naar Gitschberg-Jochtal met de familie. Ben benieuwt hoe zo’n kleiner familiegebied gaat bevallen. Toch een ander soort vakantie. (Wel een droom die uitkomt om met mijn zoontje de eerste skimeters in de sneeuw te maken.) Iemand nog leuke tips? We verblijven in Meransen.

*bericht bewerkt door MarkW op 29 dec 2021 14:46

Volgens mij kan je van daaruit relatief simpel iets in Drei Zinnen of Kronplatz bezoeken, toch? Of is dat geen optie?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Volgens mij kan je van daaruit relatief simpel iets in Drei Zinnen of Kronplatz bezoeken, toch? Of is dat geen optie?

Roy83 op 29 dec 2021 14:56

Dat is een optie inderdaad. Bruneck is ongv 45 minuten met de auto, Vierschach zal nog een half uur verder zijn.
Doel van deze vakantie is echter vooral met de kinderen skiën/spelen/rodelen en tijd samen. De paar uurtjes dat ze les hebben kunnen we zelf wat fanatieker skiën. De kilometers vreten komt begin februari wel weer.
Ben vooral op zoek naar tips als mooiste/uitdagendste piste en goede restaurants. Aan de andere kant is het gebied niet groot en ga ik die pistes zelf wel ervaren. Misschien nog een dagje naar Plose/Brixen. Ook een gebiedje waar ik nog nooit geweest ben.

Ah check. Dan heb ik geen tips, beide kleine gebiedjes ken ik nog niet (staan wel op de bucketlist voor de aankomstdag van mijn volgende Dolomieten bezoek :)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het duurt nog een dikke maand voor ik die piste mag ervaren. Eerst zaterdag naar Gitschberg-Jochtal met de familie. Ben benieuwt hoe zo’n kleiner familiegebied gaat bevallen. Toch een ander soort vakantie. (Wel een droom die uitkomt om met mijn zoontje de eerste skimeters in de sneeuw te maken.) Iemand nog leuke tips? We verblijven in Meransen.

MarkW op 29 dec 2021 14:43

Je kunt op dinsdag en donderdag bij de drei zinnen naar het rendiervoeren kijken. Het is vanuit brunico 45 min. rijden. Er is ook een leuke piste rudi rendierpiste. Kronplatz is ook goed te doen, wel lange afdalingen maar ook een leuke kinderspeelplek. Je kunt ook naar plose bij brixen.

Ik heb even een vraagje voor diegene die al geweest zijn of nu in de Dolomieten zijn over de skipas; in de reispapieren van Sunweb staat dat we een pasfoto nodig hebben voor de Dolomiti superski pas, maar ik weet nog van vorige keren dat dit toen niet nodig was. Is dit nu wel nodig? Dan moeten wij nog even pasfoto’s gaan regelen voor vertrek a.s. vrijdag 😉

Plaats een reactie