Ski advies eeuwige beginner/licht gevorderd

Hoi allemaal,

Ik vindt dat ik wel toe ben aan een paar nieuwe ski’s. Graag zou ik jullie advies willen hebben.

Wat info:

  • Vrouw
  • 40+
  • Lengte 1.62m (normaal gewicht)
  • Ervaring: +/- 18 jaar (ski meerdere keren per jaar), absoluut geen durfal, een hele slechte knie waardoor ik soms echt een dag moet overslaan, ik ski het liefst op blauwe pistes, enkele keer rood maar liever niet. Lekker cruisen, en van de omgeving genieten, dat is wat ik het liefste doe.

Wat zoek ik:

Een makkelijke vergevingsgezinde ski, makkelijk de bochten in sturend, goed op ijzige pistes, geen foam kern. Ik hoef niet meer te groeien in mijn kunnen. Gewoon een fijne ski, om lekker te genieten op de piste.Mag ouder model zijn.

Heb gekeken naar de Head Joy serie, maar ben er niet mee bekend. Heb ooit op de Head Mya geskied (gehuurd bij bedrijfs uitje), vond ik echt een heerlijke ski ivm draaigemak. Maar deze is uit het assortiment.Bekend met de atomic cloud 9 en Atomic ETL 123 ski’s. Ski meestal op de lengte 1.42m.

Graag jullie advies.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ik zou eens kijken naar de nieuwe K2 dames serie. K2 skis zijn altijd erg makkelijk te skien en door de nieuwe constructie zou de kantengrip ook goed moeten zijn. Te testen in zoetermeer.

De Head Joy serie skien ook prima, maar ik vind die demping niet zo goed. Het zijn weliswaar lichte skis die prima sturen maar door de gebruikte materialen ook stuiterig wn niet zo gedempt. Lijkt me voor je knie niet zo goed.

Dank je wel Elisabeth voor je advies :) Ik ga eens naar de K2 kijken. Ben ik nl helemaal niet bekend mee.

Even een Bump. Hopelijk krijg ik nog wat meer adviezen.

*bericht bewerkt door Maartje op 16 okt 2018 22:30

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Heb je nu al ski’s? Eigenlijk zoek je vrij simpele ski’s, toch? Vooral geslipte bochten? Ik vraag me af of je bij langzame, geslipte bochten echt demping mist, maar ik ben niet echt een een expert op dit gebied.

Mijn vriendin, die nu ook weer aan t kijken is voor ski’s, heeft met heel veel plezier op de Head pure joy geskiet. Heel makkelijk, heel licht, maar aangezien zij wel wat wil doorgroeien en op zich vrij sportief is, is dat voor ons niet de handigste keus. Ik denk dat ze ook die wel hebben hangen bij Duijvestein.

Ben je in de gelegenheid om daar een keer wat ski’s te proberen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die atomic cloud 9 is helaas inmiddels een ski met foam kern geworden. Is denk ik niet de beste keus.

Daarnaast was ik eens aan het rondkijken bij K2 maar ik zie dat een hoop ski’s uit het laag en middensegment ook allemaal foam zijn tegenwoordig. Minpunten.

Maar misschien dan de gouden tip. Bij duijvestein kun je de salomon wmax 8 proberen. Mooie skietje, houten kern. Loopt rustig en stabiel en stuurt makkelijk…en prijs ook aantrekkelijk. Zou echt iets kunnen zijn voor je!

Overigens wees niet al te bang om een maatje langer te pakken. Zo rond de 150 kan prima. Dit soort ski’s draaien zo makkelijk in dat iets extra langte wat meer grip en stabiliteit geeft.

Wat roy zei wat betreft demping: als je met een slecht gedempte ski glijdt over harde stukken pistes en ijs tril je zo al je vullingen eruit 😁

Dank je wel voor het mee denken :)

Ik wil geen ski met foam kern. Cloud 9 ect valt al (heb ik ook al gehad). K2 valt af idd om foam kern.
Het is idd dat veel ski’s een foam kern hebben. Erg jammer.

Head Joy doet nog mee, maar twijfel over model. Ik vond de oude head Mya een fijn model. Maar goed…

De salomon wmax 8, hier ga ik eens naar kijken. Dank je voor de tip.

Hahaha idd betreft een slecht gedempte ski over ijs (eerst volgende toilet stop is dan meestal ook erg snel ;) ). Maar de ski moet wel geschikt zijn voor ijzige omstandigheden. Dat vindt ik wel belangrijk.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

@ Roy, ben afgelopen zondag nog in Snowworld Landgraaf geweest. Alleen niet om te skiën :0

Maar ik heb de mogelijkheid, om daar te testen.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

En mocht je dan toch gaan testen. Wees niet bang om ook een damesski te pakken die in het gevorderde segment valt. Bijvoorbeeld de Elan Insomnia. Deze ski heeft uitstekende kantengrip en skiet heel makkelijk en ook licht van gewicht. Denk dat je met jouw ervaringsjaren hier ook prima op weg kan. Vooral niet te kort nemen.

Dan zou ik zeker gaan testen! En inderdaad, niet alleen echte beginnersskis testen. Ik heb, na wat getest te hebben, uiteindelijk ski’s gekocht waarvan we in de ochtend zeiden dat dat sowieso niets voor mij was :). Je wil waarschijnlijk inderdaad veel grip, ook bij slippen en makkelijk te hanteren en dat kunnen betere ski’s vaak ook heel prima.

Grappig dat jullie slechte demping ook zo ervaren, dat had ik niet gedacht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn vrouw heeft vorig jaar de K2 liv glam gekocht bij Duivestein en is daar erg tevreden over. Ook zij moet het door medische omstandigheden rustig aan doen. Ze vind het een heerlijk vergevingsgezinde ski die erg makkelijk skiet, maar ook op iets hogere snelheid toch nog stabiel aanvoelt. Hij heeft gewoon een houten kern en met 76mm is hij iets breder dan een normale ski wat hem ook goed handlebaar maakt wanneer er verse sneeuw op de piste ligt of wanneer de sneeuw zacht is.

https://www.duijvestein-wintersport.nl/k2-luv-glam-76.html…

Born to Ride

^^is model van seizoen 2018. Zou prima kunnen inderdaad. Voor 2019 zou de True Luv in aanmerking kunnen komen, dat is het vergelijkbare model.

Zeker als ze vergelijkbaar zijn is het model van 2018 een stuk voordeliger, je hebt bij duijvestein op deze ski dan al 40% korting te pakken.

Born to Ride

Ik heb de atomic vantage x77 gezien ( model vorig jaar) in 1.42m

Lijkt mij wel wat. Wat vinden jullie?

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ik heb de vantage x80 geskied. Ik zou m niet aanraden, ski draait heel makkelijk maar is nogal slap en kantengrip echt slecht.

Vantage X77 C of CTi? Prima ski voor je wensen, de CTi misschien wel wat aan de aggresieve kant.
Neem dan wel de ski in 154.

Echter kan ik als K2 liefhebber die ski’s van harte aanbevelen. Vaak erg fijne soepel skiënd materiaal.

Ik heb de vantage x80 geskied. Ik zou m niet aanraden, ski draait heel makkelijk maar is nogal slap en kantengrip echt slecht.

elisabeth101 op 18 okt 2018 22:03

Ik denk dat kantengrip van ondergeschikt belang is. Volgens mij is Maartje niet zo’n carver.

@ Elisabeth, Ok thanx. O jee echt niets voor mij.

Ik kan de k2 Luv glam niet vinden bij duivenstein. Ik ga nog even zoeken op internet. 2018 model is mooier dan nieuw model, heb ik al gezien ;)

Ja’ ik kan wel carven, maar lukt niet altijd ivm knie.

*bericht bewerkt door Maartje op 18 okt 2018 22:34

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

waarom een ski nemen die 20 cm korter is als je lichaamslengte ?

May the ski force be with you !!

Draai gemak ivm knieprobleem.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Vantage X77 C of CTi? Prima ski voor je wensen, de CTi misschien wel wat aan de aggresieve kant.
Neem dan wel de ski in 154.

Echter kan ik als K2 liefhebber die ski’s van harte aanbevelen. Vaak erg fijne soepel skiënd materiaal.

Bennie op 18 okt 2018 22:09

Ze vraagt een ski die goed op ijs is 😉 dat is die echt niet. Ja K2 is altijd beste keus voor easy skiing als je het mij vraagt.

Ik zou ook echt overwegen een ski iets langer te pakken. 10-15cm onder lichaamslengte is al heel kort. De skis die hier genoemd zijn draaien zichzelf, je hoeft daarvoor echt geen korter maatje te pakken. Je gaat juist meer grip en rust krijgen door iets meer lengte.

Ik denk dat kantengrip van ondergeschikt belang is. Volgens mij is Maartje niet zo’n carver.

Bennie op 18 okt 2018 22:10

Ook voor geslipte bochten wil je grip denk ik (ik wel althans). Als je een ski hebt waarbij de grip alleen direct onder de binding voelbaar is, glibber ik vrij ongecontroleerd een harde piste af. Ook dán wil ik dat de voor- en achterkant van de ski wat houvast en controle geven.
Ik heb de Atomic Vantage X77 C en CTi geskied, en ik vond dat beiden te wensen overlieten, vooral op dat vlak. Het draaide wel heel makkelijk, maar dat doet het op bigfoots ook. Van stabiliteit of een zeker gevoel was echter geen sprake.

Ik ga denk ik maar testen. Ik hoop dat ze wat hebben staan, wat mij zou bevallen.

Op dit moment neig ik naar de K2 luv glam, maar dan het oude model.

Maar eigenlijk zie ik gewoon door de bomen het bos niet meer.
Dus dan maar gaan testen, om te kijken wat ik fijn vindt. Ik weet wel wat ik wil, maar vindt het niet.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Plaats een reactie