Ski Mojo

Hey,

Wie kent of heeft al geskied met de ski-mojo ?

Ik ben op zoek naar ervaringen.

gr; Dominiek

Groovy baby 😁

Wat is de ski mojo?

Een soort exoskelet om de knieën en benen te ontlasten bij het skien.

Je kan het googlen.

Ik zoek ervaringen van gebruikers.

*bericht bewerkt door Domi75 op 07 okt 2018 22:52


@elisabeth101 hoe is je frans 😃😃

Beetje ongelukkig gekozen naam als je het mij vraagt 😉

Mijn Frans is…non existent? 🙈

Maar nee hier heb ik geen verstand van, ik druip af!

@Domi75 nee geen ervaring mee.
Wel een paar vragen om beeld helder te krijgen.
Is het voor jezelf?
Heb je zelf problemen waardoor noodzakelijk?
Wat zijn deze problemen, want ervaring zal gerelateerd zijn aan persoonlijke redenen van gebruikers.
En is je doel dit effectieve te gebruikt of meer om te testen voor eventueel toekomst?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart

lees even een eigen topic van @Domi75 en dan snap je waarom hij interesse heeft.😥

Born to run. B.S.

@dan58 ja dat wist ik dus niet, heb dat topic gemist. Bedoelde er ook niets mee, waren oprechte vragen ter duiding.

Maar ter voorkoming dat een ander dezelfde, knullige, fout maakt.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/397370

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Inderdaad, ik ben aan het revalideren van een tibia-plateau fractuur. Ik ben nu twee maal indoor gaan skien en merk dat mijn knie de belasting nog niet aan kan. (en wellicht nooit meer aan zal kunnen)

Aangezien (sportief) skien één van mijn passies was en ik alle mogelijkheden die er bestaan wil uitputten om terug op de pistes te geraken ben ik op zoek naar middelen om mijn knie te ontlasten tijdens het skien. de ski-mojo is mij in onze ski-club aangeraden door een paar instructeurs die artrose in de knie hebben. bij hen werkt het heel erg goed. natuurlijk is artrose in de knie niet te vergelijken met mijn letsel, en daarom ben ik op zoek naar mensen die dit eventueel al gebruikt hebben bij ongeveer hetzelfde letsel. Zeker omdat de aankoopprijs toch aanzienlijk is en ik het niet graag zou aankopen om thuis in de schuif te leggen. Ik mag het wel testen, maar dat zal waarschijnlijk alleen indoor kunnen, en dat geeft toch niet hetzelfde gevoel als echt op de piste.

Wat kost dat?

Als ik me het goed herinner verkopen ze dit systeem (of iets heel gelijkaardig) ook bij de watersportcentrale in Genk.

Misschien dat je daar eens kan polsen naar ervaringen, of dat ze je kunnen doorverwijzen naar mensen die er al mee skiën.

@Domi75

Eigenaar Watersportcentrale Genk is een oude buurjongen en schoolkameraad van mij.
Ik spring er eens binnen en houd je op de hoogte.

thx @Morzel voor de tip, ben je van in de buurt?

Born to run. B.S.

@dan58: Niet van in de buurt (tenzij je minstens drie kwartier rijden met de auto in de buurt vindt 😉), wel tevreden klant.

Toen ik daar was voor een bootfitting werd het systeem door Koen gedemonstreerd aan andere mensen in de winkel.

@Birdheart
Goede huur ski’s verkeerde afstelling nr 8 bij 85 kg.
Ik kan die jongens van de verhuur wel dood slaan. Ongeluk was totaal niet nodig geweest.Was gewoon fout fout fout. @DrPhil ongeveer 400 nog wat.

Je ongeval is toch nog van geen jaar geleden @Domi75? Dat klinkt dan eigenlijk al hartstikke positief dat je alweer op de ski’s hebt gestaan :). Ik vraag me af of dit hulpmiddel een positieve of negatieve werking gaat hebben op je verdere revalidatie. Mij is namelijk altijd verteld dat normale belasting, zij het met lagere intensiteit en kortere duur de beste weg is naar herstel. Nu al gaan “ontzien” is misschien niet “the way to go”. Wat vind je medische begeleiding er van? Het kan namelijk makkelijk 2 jaar duren voor je weer helemaal de oude bent.

Overigens begrijp ik je drang naar terugkomen, maar al te goed hoor, dus sowieso heel veel succes!

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Birdheart
Goede huur ski’s verkeerde afstelling nr 8 bij 85 kg.
Ik kan die jongens van de verhuur wel dood slaan. Ongeluk was totaal niet nodig geweest.Was gewoon fout fout fout.
@DrPhil ongeveer 400 nog wat.

Hooykaas op 8 okt 2018 14:29

Die conclusie zag ik niet staan in het vorige draadje 😛. De meesten waren het erover eens dat din-waarde niet te hoog was voor het niveau, BSL en postuur van TS .

Een binding is geen wondermiddel, er zijn altijd gevallen waarbij de krachten tijdens de val een pad volgen waarbij de component die op de veerrichting van de binding inwerkt te laag is om ze te laten springen. Er is geen garantie dat een 7 of zelfs een 6 voor een ander resultaat zou gezorgd hebben.

Hey Shane,

Vandaag nog bij de orthopedist geweest, hij vindt het een klein mirakel waar ik vandaag sta. hij heeft gelijkaardige letsels gezien waarbij er na een jaar nog niet zonder krukken kan gestapt worden.
Nu het stappen lukt goed, je ziet bijna niets meer aan mijn gang. Bovendien ben ik volop terug aan het mtb’en en fietsen en voor de wintermaanden heb ik mij een fitnessabonnement genomen. Dat gaat allemaal vrij goed zonder veel hinder. Joggen, hardlopen zal daarentegen nooit meer lukken. Natuurlijk ook nog heel veel kiné, vrijdag moet ik in het UZ leuven zijn bij een prof. revalidatiewetenschappen om een persoonlijk plan op te stellen om alle spieren en pezen terug op volle sterkte te krijgen. Wat betreft het skien hebben ze mij idd. wel gevraagd om voorlopig met een brace te skien ( ze hadden de Genutrain S voorgeschreven ) maar deze helpt niet tegen de pijn bij belasting van mijn knie. Dokter staat positief tegen middelen die knie ontlasten bij skien. Het klopt daarentegen wel dat het bij de andere sporten die ik beoefen beter is om geen brace te dragen om de knie niet te verzwakken.

Ik ben altijd benieuwd naar ervaringen van mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt. Op dit moment sta ik nog heel ver af van sportief skien op de piste, hoe hebben andere mensen dit ervaren en hoe lang heeft het bij hen geduurd ?

thx.

Wat de instellingen van de ski’s betreft heb ik me al suf gepiekerd en ben ik er nog niet uit.

De indoor ski’s stonden op 7, nooit echt aandacht aan besteed en wellicht was dat wat te licht voor mij.

De skies voor op de piste staan op 8 en zijn zo ook berekend in de shop waar ik ga. De skies die ik aan had bij mijn ongeval heb ik op acht laten zetten, maar ik heb de werkelijke instelling niet gecontroleerd.

Rest de vraag hoe ik mijn skies nu ga instellen ? ik heb dit overlegd met de shop, en ze adviseren mij toch om niet meer dan een halve waarde lager te gaan dan de berekende waarde.

Wat denken jullie hiervan ?

Ik weet niet waar je woont.
Het is allemaal niet zo moeilijk.Ik zou in onderling overleg met jou de ski’s kunnen afstellen.Ik heb oa honderden ski’s afgesteld in een skiclub.En dan leg ik je meteen uit hoe en wat. En hoe je dat voortaan zelf kunt doen en voor je familie. Dan ben je je voortaan niet meer afhankelijk bent van een stel prutsers .

PS Een halve waarde lager is na dit ongeluk nog veel te hoog denk ik voor 85 kg weet het eigenlijk zeker.

Op snelheid kan een pre-release even rottig zijn als het niet loskomen van een binding bij een val, zeker als je vol op de buitenski staat en die plots verdwijnt.

Op de indoorbaan zou ik me geen zorgen maken over iets te licht afstellen. Enerzijds ga je daar waarschijnlijk toch minder krachten moeten verwerken en anderzijds ligt de topsnelheid lager vanwege de beperkte helling en lengte van de piste.

Je geeft aan graag sportief te skiën, dus persoonlijk zou ik enkel overwegen om de din-waarde te laten zakken als je skistijl met exoskelet anders (minder krachtig/snel) is dan voorheen.

@Morzel, dat was ook de redenering van de ski-shop.

Verder niemand ervaring met de ski-mojo ?

Hello. Here is a video in English …

Misschien kan dit nuttig zijn voor u!
Ik heb vorig jaar iemand met een gelijkaardig iets gezien op de piste bij ons. De man die het gebruikte had ook een zwaar knielestsel opgelopen en dit was hem aangeraden door Dr.Gert Boeckx uit Olen.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/1bba2c0421bb4ba87e64fdbe...
https://cdn.wintersport.nl/forum/22/1a05a93629665d40f7c516f0...
https://cdn.wintersport.nl/forum/22/875b1015bbb02664d7e1789f...

Schiheil ⛷🏂🎿

Hey,

Bedankt voor de reacties.
Het voordeel van de mojo is wel dat je het onder je broek kan dragen.

Ondertussen heb ik wat referenties van mensen die er mee skien en het zou echt wel de druk op je knieën heel wat verminderen. De spiermoeheid is voor mij niet zo belangrijk want ik ben wel in vorm. Ik heb er alvast eentje besteld en kijk heel erg naar de levering uit.

Beschermt zoiets eigenlijk ook tegen knieblessures bij gezonde skiers? Heeft het ook nadelen?

Ah, de Againer met zo’n hydraulische veer. Schijnt dat Beatrix er mee skiet.

*keep cool and relax...*

Als ik het goed begrijp heeft de Mojo een spiraalveer wat helpt bij vermoeide spieren etc. en ondersteunt tot ca. 30%. De Againer heeft een gasveer en geeft ondersteuning tot 70%. Nog even en je hebt geen knieën meer nodig!

*bericht bewerkt door DerGraf op 13 okt 2018 18:36

*keep cool and relax...*

Hallo domi,
Ondertussen zijn we al een jaartje verder. Hoe zit het met je revalidatie en ervaringen met de wintersport?
Heb je ondertussen de skimojo al gebruikt?

Hey,

Ik heb nu ongeveer een jaar geskied met de mojo en het werkt echt wel goed. Zonder mojo heb ik te veel pijn en lukt het skien niet, met mojo is de pijn vrijwel weg. Het verlicht werkelijk de druk op je knieen met 30 tot 40%

Een aanrader voor mensen met knieproblemen.

Revalidatie verloopt goed. Het zal wel nooit meer worden als voorheen maar ik kan toch terug de meeqte dingen en ben vorig jaar zelfs terug gaan freeriden. Enkel joggen lukt niet meer.

Ik heb net hetzelfde voorgehad als u (26/08) als fervent snowboarder kijk ik al uit naar de toekomst, hopelijk ga ik het ooit nog kunnen doen. Al zal ik deze winter toch moeten passen vrees ik.

Plaats een reactie