Nieuwe auto met knipoog naar wintersport

Ik bezit momenteel een Mazda 2 GT-M en zoals sommige niet ontgaan is sla ik dit seizoen over vanwege zwangerschap uitgerekend op 7 december.
We kwamen met het testen van Maxi-Cosi erachter dat hoe gaaf de auto ook is deze qua ruimte toch te weinig bied en we zijn nu dan ook een beetje aan het kijken naar en grotere auto al doe ik dit met weinig plezier gezien ik de auto 2,5 jaar nieuw kocht en omdat ik er nogal gehecht aan ben.

Nou is mijn vraag…ik zag de Nissan Quasqai 1.2 en ik vroeg me af of er mensen zijn die hier al ervaring mee hebben om met deze auto in de alpen te rijden met een volle lading en eventueel dak koffer.
Ik twijfel of de auto met een 1.2 dit “fatsoenlijk” aan kan en of het bevalt.
Wellicht dat er mensen zijn met een Mazda 3 die wat kunnen vertellen over de ruimte in zijn geheel, Mazda maakt prachtige luxe auto’s maar schiet nogal tekort qua ruimte wat mij betreft waar andere auto’s in hetzelfde segment daarin veel beter scoren!

Enige tips over een grotere klasse auto (geen bmw…audi…etc) zijn welkom :)

Bekend probleem qua ruimte, met de Alfa 159 SW zit de bijrijder toch ook bijna tegen het dashboard aan.
Qua motorisering, ook al is het een 1.2, dan kun je nog steeds boven komen. Maar de motor zal wat harder moeten werken, dus hoger in de toeren moeten zitten. Maar waarom nieuw kopen als je jong gebruikt kan kopen voor een kleinere prijs? Zodra de gele platen erop gezet worden ben je al een aardige duit kwijt qua waarde van de auto!

Die 1.2 motoren… dat zegt niets meer. Tegenwoordig allemaal met een turbootje d’rop. Ik had een Nissan met een 1.8 motor uit 2004. Geen turbo en pokke traag. Heb sinds drie jaar een Renault (jahoor) uit 2014 met een driecilinder 0.9 motortje met turbo(tje). Wat is dat ding snel tegenover die ouwe Nissan. En nog lekker fel klimmen ook. Ander voordeel, Cliootje verbruikt maar de helft van het kostbare nat dan de Nissan. Van 1:9,5 terug naar 1:18. En op lange afstanden doet ie 1:20.

*bericht bewerkt door Coen-Heveling op 10 okt 2018 12:10

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

@Marijnt
Mijn vrouw zit inderdaad ook bijna tegen het dashboard aan en de kofferruimte is zeer beperkt in vergelijking met andere uit het segment, de kinderwagen kan er niet eens in zijn geheel in als ik hem plat wil leggen.
@Coen-Heveling
2,5 jaar geleden hadden wij toevallig de knoop doorgehakt in het kiezen tussen de Mazda 2 en de Renault Clio Estate.
Wij kozen toen toch voor de Mazda omdat het gewoon meer afgewerkt, luxer met meer opties en beter motorisch gezien.
Ook lees ik te vaak slechte dingen over de kwaliteit van Renault auto’s maar voornamelijk de tablet idee vind ik niks…ieder zijn eigen ding natuurlijk!
Van buiten vind ik hem wel heel gaaf!
Maar in principe qua ruimte en verbruik etc zou de clio estate wel uiterst geschikt zijn!

Ik zoek nu niet naar een nieuwe auto meer maar wel een vrij nieuwe 2dehand die 20 a 40.000 heeft gelopen zodat ik er niet op achteruit ga :)

Klein dingetje, bij een SUV is de skibox nou bepaald niet makkelijk te bereiken. Bij onze Mondeo moet ik me met 1.82 meter al aardig uitrekken om goed erbij te komen. Bij de Stilo, die tussen een gewone auto en een SUV in zit qua hoogte, moest ik altijd op de dorpel staan. Niet handig.

*bericht bewerkt door Robert7 op 10 okt 2018 12:40

Klopt Robert7. Onze gids vorig jaar had de box gemonteerd op een paar hulpstukken die eigenlijk voor MTB’s zijn. hierdoor kon de box flink naar buiten geschoven worden, wat net voldoende voor hem was om er beter bij te kunnen. Tja, kleine mannekes in grote auto’s, dan krijg je dat :)

Edwin van Riel

Een skibox op een SUV, meer een luxe probleem toch? ;)

Om het vermogen van de kleine motoren moet je je niet meer zo druk maken. Met een turbo leveren ze vermogen genoeg. Nadeel van die motoren is wel dat ze heel snel slijten. Zeker wanneer ze flink beladen zijn en dan stevig moeten hellingtrekken krijgen ze enorm op hun donder. Waar een klassieke ongeblazen 1.6 of 1.8 makkelijk 300.000 KM meeging en je toen de auto weg moest doen omdat alle andere onderdelen kapot gingen en je daarom de auto weg moest zijn geven tegenwoordig de kleine 3 cilinders vaak vanaf 150.000 of 200.000km zoveel problemen dat de motor eigenlijk al volledig gereviseerd moet worden. Dit is puur omdat alles zo lucht is uitgevoerd dat de slijtage te hoog is. Het begint zich vaak te uiten in verhoogd oliegebruik en vermogensverlies waarna op termijn gewoon zoveel drukverlies is dat de motor niet goed meer loopt.

Born to Ride

@Freerider

Wij hebben sinds 2 jaar Skoda Octavia Break 1.0
Nooit zo’n fijne wagen gehad en zoals @Coen-Heveling zegt ivm met de NIEUWE generaties motoren; deze motor gaat beter dan mijn vorige bedrijfswagen BMW -3 reeks 1.6. Al 2 x in de Alpen geweest en 2 x naar Kroatië over de Alpen, in Duitsland nooit onder 150 km/u waar 't mag en nooit in hoge toeren.
Veel plaats en zelfs doorsteekluik voor ski’s op achterbank😊

Born to run. B.S.

There is no substitute for cubic inches.
Ik heb het helemaal niet op die geblazen motoren met kleine motorinhoud. Snel slijten, en ook helemaal niet zo veel zuiniger.

Maar goed, ik rijd in een 230 Kompressor uit 1997. Ik denk dat de motor nog wel een extra 200.000 km aankan.

Neem gewoon een goede tweedehands auto, Hyundai, Mazda, Honda, Suzuki, Toyota of zelfs Subaru, die van een paar jaar geleden hadden tenminste nog 1.8 en 2.0 motoren, vaak nog met turbo ook.

Ach, the good old days, gewoon 4,0 V8 met supercharger, dan kom je wel lekker boven ;)

Een skibox op een SUV, meer een luxe probleem toch? ;)

Marijnt op 10 okt 2018 13:08

Nou, ben ik niet met je eens, een SUV is van binnen niet daadwerkelijk groter dan een normale D-Segmenter. Bovendien wil ik niet al die natte spullen na het skiën in mn auto. Als ik een SUV zou hebben, had ik nog steeds een skibox erop (en een trapje erbij).

Dat is maar net wat je precies onder een SUV bedoelt, veel modieuze SUV’s die inderdaad erg klein zijn, of een grotere die binnenin meer ruimte kent. Maar skibox is wel zo handig, ik heb 'm ook op de auto, al sinds jaar en dag, wel zo handig met al het materiaal. En na het skien leg ik geen nat materiaal in de auto, dan sta ik in de kroeg voor de apres ski ;)

Ik sta bij m’n sedan overigens ook gewoon op de dorpel om de boel er netjes in te krijgen hoor… Ik leg de skibox uiteraard wel in het midden en niet aan 1 kant voor het gemak ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik sta bij m’n sedan overigens ook gewoon op de dorpel om de boel er netjes in te krijgen hoor… Ik leg de skibox uiteraard wel in het midden en niet aan 1 kant voor het gemak ;).

Shane op 10 okt 2018 15:02

Gemak is voor mietjes!

Met mijn Fiat Punto Evo (1.3 Diesel met een turbo’tje) cross ik ook prima door de bergen, overigens. Daar hoef je echt geen 5 liter V-10 Amerikaanse inefficiënte bak voor te hebben…

Ik sta bij m’n sedan overigens ook gewoon op de dorpel om de boel er netjes in te krijgen hoor… Ik leg de skibox uiteraard wel in het midden en niet aan 1 kant voor het gemak ;).

Shane op 10 okt 2018 15:02

Gemak is voor mietjes!

Met mijn Fiat Punto Evo (1.3 Diesel met een turbo’tje) cross ik ook prima door de bergen, overigens. Daar hoef je echt geen 5 liter V-10 Amerikaanse inefficiënte bak voor te hebben…

GiGi op 10 okt 2018 15:08

Het zijn wel de enige motoren die daar nog een beetje fatsoenlijk lopen. Die kleine motortjes lopen daar helemaal van geen meter met die slechte zooi die daar uit de pomp komt. Je kunt er kiezen uit 87, 89 of 91. Als je dat vergelijkt met de 95 of 98 hier in europa…

Born to Ride

Om antwoord op je vraag te geven, die Qashqai (laatste model) rijdt echt prima. Deze zomer op en neer naar Marbella en wat omzwervingen door de Sierra Nevada. Geen centje pijn. En ik leg mijn skibox (die hele 2 weken per jaar) altijd strak aan de rechterkant.

Die kleine motortjes lopen daar helemaal van geen meter met die slechte zooi die daar uit de pomp komt. Je kunt er kiezen uit 87, 89 of 91. Als je dat vergelijkt met de 95 of 98 hier in europa…

Matthias123 op 10 okt 2018 15:22

Door een iets ander calculatiesysteem is de brandstof vergelijkbaar met de onze hoor… 87=RON91, 89=RON95 en 91=RON98. In verband met andere stikstofoxidenuitstootregelingen lopen de meeste amerikaanse motoren wel met een wat kleinere compressie, wat een iets lager vermogen veroorzaakt.

Hoeveel kids moeten erin kunnen

Die kleine motortjes lopen daar helemaal van geen meter met die slechte zooi die daar uit de pomp komt. Je kunt er kiezen uit 87, 89 of 91. Als je dat vergelijkt met de 95 of 98 hier in europa…

Matthias123 op 10 okt 2018 15:22

Door een iets ander calculatiesysteem is de brandstof vergelijkbaar met de onze hoor… 87=RON91, 89=RON95 en 91=RON98. In verband met andere stikstofoxidenuitstootregelingen lopen de meeste amerikaanse motoren wel met een wat kleinere compressie, wat een iets lager vermogen veroorzaakt.

Bennie op 10 okt 2018 16:14

Is bij ons makkelijker, vieze of schone stroom 😂

May the ski force be with you !!

Heb inmiddels mij 3e Honda CRV/AWD, nog nooit een dakkoffer nodig gehad en een zee van ruimte.

Hen48

Nog een oplossing, iets ouder, vrijwel ongebruikt, ruimte en motor in overvloed, afschrijving minimaal: http://autohan.nl/aanbod/1668/Cadillac-SRX-46-Sport-Luxury.h…

Edwin van Riel

.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 okt 2018 20:26

Mazda tekort aan ruimte?? Weet niet waar je het over hebt 😁😁 ik heb een mazda 6 uit 2016 en mijn vriend een mazda 3 uit 2014…vooral mijn 6 heeft zeeen van ruimte. Stukken meer dan een audi a6 in elk geval, die mijn broer heeft. Auto is licht van gewicht en lekker zuinig en met 165pk lekker rondsjezen😁 kan ze iedereen aanraden, ben er heel blij mee en.mijn vriend ook.

Verbruik van de 6 1 op 15 met redelijk asociale rijstijl. Verbruik van de 3 met rustige rijstijl 1 op 18. Goeie score wat mij betreft.

Neem je een CX-5 van mazda. Heerlijk comfortabel en rustig bij het nieuwe model.

Kijk dat zijn berichten @elisabeth101
Je zegt:
Ik heb een Matzda Euh een Mazda 6 uit 2016 en mijn vriend heeft een Mazda 3 uit 2014.
Klinkt wel geestig moet ik zeggen 😂😂
Vriend moet nog aan de bak op auto gebied 👍
Sorry ik kon het niet laten.

Voor een kleine motor, zeker in een nieuwe auto, hoef je volgens mij echt niet bang te zijn en als je ruimte wil, moet je juist bij de duurdere merken wegblijven (tenzij je daar voor de echt grote modellen gaat).

Ik had voor mijn huidige auto een V60. Die was in alles groot (kosten, gewicht, afmetingen buitenkant, draaicirkel), maar ik denk dat het de minste kofferbakruimte had van alle stations (misschien op de fabia na dan).

Ik denk dat je met de wat mooiere Aziatische merken (Kia, Mazda, Hyundai) het beste zit. Een goede prijs, goede prestaties, zuinig, en veel ruimte. Ze zullen bij 160 op de snelweg iets meer lawaai maken en misschien is je rug iets stijver na 10 uur rijden, maar ik vond dat, voor die paar lange ritten per jaar, geen 10k waard.

99% van de tijd zit ik alleen in de auto, ben ik om me heen aan het kijken wat andere mensen aan het doen zijn, lach ik mee om de slechte grappen op de radio en hoop ik dat het volgende hectometerpaaltje langzaam in zicht komt. Dat gaat in heel veel auto’s prima en die ene berg per jaar kom je altijd wel op.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Om het vermogen van de kleine motoren moet je je niet meer zo druk maken. Met een turbo leveren ze vermogen genoeg. Nadeel van die motoren is wel dat ze heel snel slijten. Zeker wanneer ze flink beladen zijn en dan stevig moeten hellingtrekken krijgen ze enorm op hun donder. Waar een klassieke ongeblazen 1.6 of 1.8 makkelijk 300.000 KM meeging en je toen de auto weg moest doen omdat alle andere onderdelen kapot gingen en je daarom de auto weg moest zijn geven tegenwoordig de kleine 3 cilinders vaak vanaf 150.000 of 200.000km zoveel problemen dat de motor eigenlijk al volledig gereviseerd moet worden. Dit is puur omdat alles zo lucht is uitgevoerd dat de slijtage te hoog is. Het begint zich vaak te uiten in verhoogd oliegebruik en vermogensverlies waarna op termijn gewoon zoveel drukverlies is dat de motor niet goed meer loopt.

Matthias123 op 10 okt 2018 13:47

Mijn 1.4, 80pk, 3 cilinder heeft er nu 250.000km opzitten. Dus dit geld niet voor alle motoren.

Kijk dat zijn berichten @elisabeth101
Je zegt:
Ik heb een Matzda Euh een Mazda 6 uit 2016 en mijn vriend heeft een Mazda 3 uit 2014.
Klinkt wel geestig moet ik zeggen 😂😂
Vriend moet nog aan de bak op auto gebied 👍
Sorry ik kon het niet laten.

Hooykaas op 11 okt 2018 00:13

Lol Hooykaas, manlief maakt er een sport van om zuinig te rijden…ik niet haha…opposites attract? 😂

Om het vermogen van de kleine motoren moet je je niet meer zo druk maken. Met een turbo leveren ze vermogen genoeg. Nadeel van die motoren is wel dat ze heel snel slijten. Zeker wanneer ze flink beladen zijn en dan stevig moeten hellingtrekken krijgen ze enorm op hun donder. Waar een klassieke ongeblazen 1.6 of 1.8 makkelijk 300.000 KM meeging en je toen de auto weg moest doen omdat alle andere onderdelen kapot gingen en je daarom de auto weg moest zijn geven tegenwoordig de kleine 3 cilinders vaak vanaf 150.000 of 200.000km zoveel problemen dat de motor eigenlijk al volledig gereviseerd moet worden. Dit is puur omdat alles zo lucht is uitgevoerd dat de slijtage te hoog is. Het begint zich vaak te uiten in verhoogd oliegebruik en vermogensverlies waarna op termijn gewoon zoveel drukverlies is dat de motor niet goed meer loopt.

Matthias123 op 10 okt 2018 13:47

Mijn 1.4, 80pk, 3 cilinder heeft er nu 250.000km opzitten. Dus dit geld niet voor alle motoren.

Joy85 op 11 okt 2018 08:32

1.4 is dan ook nog behoorlijk wat. ik heb het meer over de 0.9 1.0 en 1.1 driecilinders waar vaak ook nog bijna net zoveel vermogen in zit als in jouw 1.4.

Born to Ride

Ik denk dat je met de wat mooiere Aziatische merken (Kia, Mazda, Hyundai) het beste zit. Een goede prijs, goede prestaties, zuinig, en veel ruimte. Ze zullen bij 160 op de snelweg iets meer lawaai maken en misschien is je rug iets stijver na 10 uur rijden, maar ik vond dat, voor die paar lange ritten per jaar, geen 10k waard.

Roy83 op 11 okt 2018 07:32

Daar wil ik wel op inhaken. Ik heb bij al deze merken gekeken toen ik vorig jaar mijn audi wilde inruilen voor een ‘verstandigere’ keuze. De Mazda stak er wat mij betreft met kop en en schouders bovenuit wat betreft aziatische merken. En ik was natuurlijk wel wat gewend met een audi. Vooral stuureigenschappen waren een stuk beter. De stoelen zitten uitstekend en afwerking dik in orde. Andere merken reden zompig, blikkerig en lawaaiierig en alles vol plastic. Not impressed. Ik vind dat je bij Mazda veel waarde voor je geld krijgt…en hoezeer ik ook blij was met mijn audi, mijn portomonnee totaal niet 😁

Plaats een reactie