Nieuwe auto met knipoog naar wintersport

Ik sta bij m’n sedan overigens ook gewoon op de dorpel om de boel er netjes in te krijgen hoor… Ik leg de skibox uiteraard wel in het midden en niet aan 1 kant voor het gemak ;).

Shane op 10 okt 2018 15:02

Zo? @Shane

null

Prima. Niks meer aan doen.

@elisabeth101

Ik kan me volledig achter je scharen wat de omschrijving qua Mazda wat dat betreft!
Ik ben dolblij met de Mazda 2 hij rijd en oogt als een dikke BMW of dergelijke luxe auto en Mazda is ook degelijk en goed aan kwaliteit!
De stoelen qua comfort met verwarming waren een ware godsgeschenk afgelopen seizoen richting L3V :)
Ik dan ook fan geworden van Mazda, mijn dealer houd me op de hoogte als er een 3 in de verkoop komt die 20 a 30.000 heeft gelopen.
Maar de 2 en de 3 zijn toch wel degelijk aan de krappere maat vergeleken bij de andere auto’s in hetzelfde segment ook achterin zijn er auto’s die ruimer zijn.
Dat komt omdat Mazda houd van lange neuzen dat een sportieve uitstraling geeft en luxe oogt maar lang niet altijd even praktisch is :)
Voorlopig blijf ik nog wel even rijden in de Mazda, ik heb geen zin om weer nieuwe winterbanden te gaan kopen met velgen :P @HN65 Is de Nissan Quasqai die je hebt de 1.2 of de 1.6 dat scheelt nogal uiteraard :)

*bericht bewerkt door Freerider op 11 okt 2018 11:03

@Freerider, als ik het goed samenvat wil je een modelletje groter ivm de (bagage)ruimte van de auto en overweegt dus om van de Mazda 2 naar de Mazda 3 over te stappen of eventueel naar een Nissan Quasqai.
Nu is het zo dat je qua segment en afmetingen de Quasqai niet met een Mazda 3 maar met een Mazda CX5 moet vergelijken.
Als ik de Mazda CX5 vergelijk met de Mazda3 (om in het zelfde merk te blijven) is deze nog wat ruimer, en staat natuurlijk wat “hoger op de poten” met de bijhorende voordelen als beter wegoverzicht, hogere instap (en dus ook minder ver te hoeven bukken bij installeren Maxi-cosi).
Het grote verschil tussen Mazda en Nissan (afgezien van het exterieur, dat is nogal afhankelijk van persoonlijke voorkeur) is het feit dat Nissan gebruik maakt van “gedownsizede” motoren d.w.z. hetzelfde vermogen halen uit minder coilinderinhoud m.b.v. compressor en turbo (welke allemaal kapot kunnen, inclusief storingen in bijbehorende sensoren) en Mazda (nog) gebruik maakt van atmosferische motoren, dus rustig lopende motoren met minder “kunstmatige” poespas om het gewenste vermogen te bereiken, naar mijn mening heel wat betrouwbaarder op lange termijn.
Persoonlijk zou ik het wel weten, zowel qua styling als motorconcept gaat mijn voorkeur uit naar Mazda in dit geval.

Een CX-5 is wel een hele mooie bak, maar voor dat geld kun je onderstaande ook kopen en dan heb je meer waar voor je geld als je het mij vraagt (ik ben totaal niet bevooroordeeld :-P)

null

When life gets too complicated.... SKI

@Zeeuwski
Uiteraard vergelijk ik de Nissan niet met de Mazda 3
Maar eerder de Mazda 3 met anderen uit zijn segment zoals de Ford Focus, Skoda, Kia, Hyundai i30, Renault Megane etc…
Daar is hij naar mijn mening de mooiste en de luxe van maar in verhouding kleiner in kofferbak en achterin ook.
Als het om crossovers gaat dan heb je Hyndai i35, Nissan Quasqai, Mazda CX3 of 5 en andere type auto’s.
Waarvan de CX3 naar mijn mening een lachertje is gezien dat deze de ophang heeft van een mazda 2 en de kleinste crossover is in de reeks. De Mazda CX5 is daarentegen weer een hele slag groter, zelfs groter dan Quasqai en vergelijkbaar met de Hyundai :)
Ik ben aan het kijken nu naar Megane, Focus en Mazda 3 en beetje naar Quasqai omdat ik deze mooi vind maar dan wel de 1.6 die beter vermogen heeft.

*bericht bewerkt door Freerider op 11 okt 2018 12:34

@Freerider, als je toch ook een Ford Focus meeneemt in de overwegingen is wellicht de Ford C-Max nog een idee?
Even in het midden gelaten of dit je smaak is, deze heeft wel redelijk wat binnenruimte, de voordelen van ene wat hogere zit, maar het grootste pluspunt is in mijn ogen de schuifdeur achter, waardoor de achterzijde (daar heb je de maxi-cosi weer ;)) zoveel makkelijker te bereiken is, zonder dat het portier in de weg zit, ik spreek uit ervaring, wij hebben een auto met portieren achter en één met schuifdeuren.
Maar, nogmaals, het model moet je ook aanspreken natuurlijk…

Megane station is qua ruimte top, maar vond hem niet heel lekker rijden. Had toen een diesel 1.5 te weinig pit, geen strak onderstel. Weet niet hoe de nieuwere versie is (deze was van 5/6 jaar geleden). Skoda octavia station daarentegen verraste me (vorig jaar een keer als leenauto gehad), veel ruimte en lag ook een stuk lekkerder op de weg dan de Megane.

Dagelijks leven rij ik de V40, ligt heerlijk op de weg, maar qua bagageruimte kan ik hem direct afraden. Binnenkort moet ie eruit, dan ga ik ook in bagageruimte erop achteruit met een Golf GTE. Ik moet me dus maar eens op dakkoffers gaan oriënteren…

Vier jaar geleden met een nieuwe Nissan QQ 1.2 naar Lech gereden en later in het seizoen door Salzburgerland wat skiplaatsen aangedaan. Geen enkel probleem, heerlijke reiswagen en prima in de Alpen.

@Tiny-M
De golf heeft gelijkaardige hoeveelheid bagageruimte, zelfs net een tikkeltje meer dan je Volvo. Maar zal in praktijk vrij gelijkaardig zijn in gebruik.

*bericht bewerkt door Joy85 op 11 okt 2018 13:03

@Tiny-M
De golf heeft gelijkaardige hoeveelheid bagageruimte, zelfs net een tikkeltje meer dan je Volvo. Maar zal in praktijk vrij gelijkaardig zijn in gebruik.

Joy85 op 11 okt 2018 13:02

Nope, het is een GTE, dus minder ruimte vanwege accu’s.

https://www.koningcarriers.nl/artikel/38896/wiel-opstap-lich…

Handig voor de kleineren onder ons. Ik heb overigens geen aandelen hiervan.

One life. Live it.

https://www.koningcarriers.nl/artikel/38896/wiel-opstap-lich…

Handig voor de kleineren onder ons. Ik heb overigens geen aandelen hiervan.

Gazza op 11 okt 2018 13:37

Dan kun je toch ook gewoon op je band zelf gaan staan? Dat doe ik tenminste altijd als ik wat uit mijn skikoffer moet pakken. En auto’s waarbij er geen ruimte is om dat te doen, daar past dit rek vast ook niet. En, als er een auto met knipoog voor wintersport gekocht wordt, dan zou ik sowieso een auto aanraden met genoeg binnenspeling, voor kettingen en sneeuw…

Click. Click. Peace

Hebben nu ook een jaartje een Mazda 2 GT-M, na een Twingo.
Die Twingo had waarschijnlijk meer ruimte, zeker als je de achterstoelen eruit haalde. 2 fietsen kreeg ik makkelijker mee in de Twingo. Maar met 40000 km per jaar wil je ook wat comfort en in de Mazda is dat goed voor elkaar.
Ruimte is inderdaad het grootste nadeel bij de 2.
Als leenauto wel eens een CX 3 meegehad en ik was daar niet ondersteboven van qua ruimte. De SUV’s hebben meestal minder ruimte dan een gelijkwaardige station.
Alternatief met meer ruimte zou ik zoeken richting Octavia station of soortgelijk.

Ik denk dat je met de wat mooiere Aziatische merken (Kia, Mazda, Hyundai) het beste zit. Een goede prijs, goede prestaties, zuinig, en veel ruimte. Ze zullen bij 160 op de snelweg iets meer lawaai maken en misschien is je rug iets stijver na 10 uur rijden, maar ik vond dat, voor die paar lange ritten per jaar, geen 10k waard.

Roy83 op 11 okt 2018 07:32

Daar wil ik wel op inhaken. Ik heb bij al deze merken gekeken toen ik vorig jaar mijn audi wilde inruilen voor een ‘verstandigere’ keuze. De Mazda stak er wat mij betreft met kop en en schouders bovenuit wat betreft aziatische merken. En ik was natuurlijk wel wat gewend met een audi. Vooral stuureigenschappen waren een stuk beter. De stoelen zitten uitstekend en afwerking dik in orde. Andere merken reden zompig, blikkerig en lawaaiierig en alles vol plastic. Not impressed. Ik vind dat je bij Mazda veel waarde voor je geld krijgt…en hoezeer ik ook blij was met mijn audi, mijn portomonnee totaal niet 😁

elisabeth101 op 11 okt 2018 08:53

Same here, ik was blij met de Volvo maar nu ik veel minder in de auto zit, mis ik hem totaal niet. Mijn huidige Kia is best een waardig vervanger :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Blijft een lastige keuze welke auto je kies.
Mijn persoonlijke mening: ik zou voor een station gaan, wellicht word je gezin nog groter dan met de komst van de eerste. Heb 2 jaar in een Nissan X-Trail gereden en geen QQ gekozen ivm kleine kofferbak. Skibox op dergelijke auto’s prima maar lastig te bereiken, of op de dorpel staan op klein klapkrukje mee.
Ik zou eens kijken bij naar een Octavia, Megane, Focus, 308, e.d grotere kofferbak en daar kan zeker een grote skibox op heb je voldoende ruimte en kies een motor met vermogen van 125 of meer.
Denk dat je met de keuze van een Mazda 3 niet de ruimte gaat vinden die je eigenlijk zoekt. Dan zou ik lekker doorrijden in de 2.
Su6 met het maken van je keuze.

Groeten, Harald

Niet geintresseerd in een Mazda 6? Wij rijden nu in een jonge Mazda 6 station, wat een ruimte en luxe. Plek genoeg voor maxi cosi en skispullen. En de ongeblazen 2 liter met 165 pk is meer dan genoeg. Door het relatief lichte gewicht ook zeer zuinig, 6,3 l op 100km (wel veel snelweg)

Je zou voor een station gaan @Harald3 @Linzenvlaai Mazda 6 station
Wat dacht je van deze.Hier zit pas ruimte in voor ski’s,maxi cosi etc.
En mocht je onverhoopt het tijdelijke met de eeuwigheid verwisselen ook geen probleem.Welke andere auto geeft je die luxe.

null

Om het vermogen van de kleine motoren moet je je niet meer zo druk maken. Met een turbo leveren ze vermogen genoeg. Nadeel van die motoren is wel dat ze heel snel slijten. Zeker wanneer ze flink beladen zijn en dan stevig moeten hellingtrekken krijgen ze enorm op hun donder. Waar een klassieke ongeblazen 1.6 of 1.8 makkelijk 300.000 KM meeging en je toen de auto weg moest doen omdat alle andere onderdelen kapot gingen en je daarom de auto weg moest zijn geven tegenwoordig de kleine 3 cilinders vaak vanaf 150.000 of 200.000km zoveel problemen dat de motor eigenlijk al volledig gereviseerd moet worden. Dit is puur omdat alles zo lucht is uitgevoerd dat de slijtage te hoog is. Het begint zich vaak te uiten in verhoogd oliegebruik en vermogensverlies waarna op termijn gewoon zoveel drukverlies is dat de motor niet goed meer loopt.

Matthias123 op 10 okt 2018 13:47

Mijn 1.4, 80pk, 3 cilinder heeft er nu 250.000km opzitten. Dus dit geld niet voor alle motoren.

Joy85 op 11 okt 2018 08:32

1.4 is dan ook nog behoorlijk wat. ik heb het meer over de 0.9 1.0 en 1.1 driecilinders waar vaak ook nog bijna net zoveel vermogen in zit als in jouw 1.4.

Matthias123 op 11 okt 2018 08:48

En vergeet niet dat er een behoorlijk verschil is tussen diesels en benzine. Denk dat jij de benzines vooral bedoelt in 1.0 etc. @Joy85 is jouw auto een diesel van VW groep? Want ik zou me geen 1.4 3 cilinder benzine kunnen bedenken.

Tijd voor een uitpakparty?!

@Freerider. Met al die adviezen zul je het jaartje “overslaan” hard nodig hebben om flink te sparen. Het is allemaal nogal wat voor dat weekje wintersport.

Hen48

Lekker blijven rijden in de Mazda en voor de vakantie auto lenen van een bekende of huren.

May the ski force be with you !!

Lekker blijven rijden in de Mazda en voor de vakantie auto lenen van een bekende of huren.

CJAHulskamp op 13 okt 2018 11:27[/post][/quote [quote]Lekker blijven rijden in de Mazda en voor de vakantie auto lenen van een bekende of huren. [post]CJAHulskamp op 13 okt 2018 11:27

Je auto zou moeten passen bij 90% van je verplaatsingen. Voor die overige 10 % andere oplossingen. Zo werken wij met dragers en een aanhanger. Ieder geval is anders.

Auto huren vind ik veel te prijzig…en de extra ruimte die een c klasse auto heeft is natuurlijk ook voor het dagelijks gebruik handiger met een kleine.
Denk aan kinderstoeltje meenemen etc.
Ga waarschijnlijk voor de Ford focus of de Renault Mégane daar is veel aanbod in en mooie prijzen voor 2de hands auto

@Freerider. Dit weekend omvangrijk artikel over betrouwbaarheid van auto’s in AD. Franse auto’s komen er wederom niet best af. Zowat alle merken moeten het afleggen tegen de Aziatische automerken.

Hen48

Oeh @Hulst welke artikel? Wil ik ook wel lezen

Hoop dat de test beter is dan de Telegraaf fietsentest.

@elisabeth 101. Bijlage bij AD van dit weekend, blz. 24 "Die van mij start (bijna) altijd.

Hen48

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/efac4ae3a90870547443198e...

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie