Ski huur, aantal sterren

Hi,

Aankomende januari gaan mijn vriendin en ik naar Fieberbrunn. In de afgelopen 2 jaar zijn wij drie keer op wintersport geweest en hebben de eerste keer ook lessen gevolgd. Nu willen we voor aankomende vakantie weer materiaal huren. Wij hebben geboekt bij Sunweb en zij bieden ook de huur van materiaal aan, dat is bij S4 snowsport. Nu bieden zij verschillende sterren aan qua materiaal, variërend van 3 sterren tot premium. Zie link: https://www.s4-fieberbrunn.at/nl/skiverhuur-shop/

Welke ski is voor ons aan te raden? En is er duidelijk verschil merkbaar in jullie ervaring tussen 3,4,5,6 sterren?

Alvast bedankt voor de hulp.

Ik zou al naar gelang je gewicht voor 5 sterne gaan.Mocht het niet bevallen kan je ze altijd omruilen voor andere.
Voor je vriendin lijkt mij 4 sterne voldoende als ze niet zwaarder is als 70 kg.

Als hooykaas aangeeft, vrij weinig ervaring, deels gewicht afhankelijk. Zou inzetten op 4 of 5. Vraag gewoon even daar om advies, best Gunther of Anja.

Edwin van Riel

Dank jullie wel. Ik wil namelijk graag online van tevoren boeken, dit scheelt ook weer iets in de kosten. Merk je daadwerkelijk verschil tussen de 4 of 5 sterren categorie. Of zijn de 5 enkel nieuwere modellen?

Nee, dat zijn wel andere ski’s, al is het verschil niet levensgroot. Beiden prima voor wat je beschrijft.

Jullie merken het verschil nog niet.
5 sterne is wat steviger.( houten kern) zegt je waarschijnlijk nog niets. Maar hoeft ook nog niet
Vandaar dat het gewicht van de skiër belangrijk was om te weten.
Gewoon 4 en 5 boeken.
Zit je zeker goed.
Nog een puntje van aandacht.
Zeg tegen de ski verhuur dat jullie relatieve beginners zijn ivm de afstelling van de binding.
Ik wens jullie veel plezier.

Zo, dat zijn wat je noemt winstpakkers. Voor de verhuurder wel te verstaan.
6 dagen 4 sterne € 94,50. Oa Fischer Progressor XTR en de Rossignol Pursuit 100 (beginner/lichtgevorderd)
6 dagen 5 sterne € 121,50. Oa Fischer Motive 74 en Rossignol Pursuit 400 (lichtgevorderd/intermediate)
Die ski’s hebben ze na 2-3 weken al terugverdiend.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2018 10:48

Dank jullie wel. Mijn vriendin weegt tussen de 50-55 kilo, ik 80-85 kilo.
Bedankt voor de tip over de binding.
@ DrPhil, bij deze verhuurder vragen ze dus een te hoge prijs voor de kwaliteit van de ski’s? overigens krijgen we hier wel korting op als we de ski’s via sunweb boeken.

https://www.sport2000rent.com/nl/skiverhuur/boodschappenmand… biedt een sport2000 normaal gesproken dan een betere prijs kwaliteit verhouding?

*bericht bewerkt door nfd op 15 okt 2018 13:26

Ik heb geen idee of andere verhuurders goedkoper zijn. Maar ik vind deze prijzen idd extreem hoog. De Pursuit 100 kostte bij de Decathlon € 279. Inkoop van die verhuurder zal nog een stuk lager zijn.

Bij XPSO zelfs maar € 249!

De adviesprijs van deze ski is ongeveer 350, daarop is de inkoopprijs voor de verhuurder ook afgesteld. Dus afgeprijsde ski’s van vorig seizoen ‘vergelijken’ is in dit opzicht een beetje flauw. Zeker omdat dit ook wel eens een speciale huurversie kan zijn, die duurder (en slijtvaster) is.

Verder kan en mag je ervanuit gaan dat de ski’s goed zijn onderhouden. Dat is ook niet gratis.

Ik wil niet zeggen of de huurprijs te duur is, ik ken de Oostenrijkse huurmarkt niet goed, maar dat is niet zomaar te zeggen aan de hand van de aanbiedingsprijs op internet.

Click. Click. Peace

De adviesprijs van deze ski is ongeveer 350, daarop is de inkoopprijs voor de verhuurder ook afgesteld. Dus afgeprijsde ski’s van vorig seizoen ‘vergelijken’ is in dit opzicht een beetje flauw. Zeker omdat dit ook wel eens een speciale huurversie kan zijn, die duurder (en slijtvaster) is.

Verder kan en mag je ervanuit gaan dat de ski’s goed zijn onderhouden. Dat is ook niet gratis.

Ik wil niet zeggen of de huurprijs te duur is, ik ken de Oostenrijkse huurmarkt niet goed, maar dat is niet zomaar te zeggen aan de hand van de aanbiedingsprijs op internet.

Rogier op 15 okt 2018 13:46

https://www.xspo.world/artikel/rossignol-pursuit-100-2018/19…
Dit is toch echt het 2018-2019 model.

Sterker nog. De Pursuit 100 op de site van de verhuurder is zo te zien het 2016/2017 model. De Motive 74 idem: 2016.
Dus twee seizoenen oud.
Overigens zo te zien gewoon standaardmodellen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2018 14:09

Het is een voorbeeldplaatje. Zelfde type/soort ski. Daar gaat het om.

Click. Click. Peace

Het is een voorbeeldplaatje. Zelfde type/soort ski. Daar gaat het om.

Rogier op 15 okt 2018 14:10

Plaatjes van twee jaar terug?
Weinig commercieel.
Feit is in elk geval dat het 2018/2019 model te koop is voor € 249.

Maar laten we nu weer on-topic gaan en vragen van topic starter beantwoorden.

Click. Click. Peace

@nfd Vaak zijn de prijzen in skidalen ongeveer gelijk voor vergelijkbaar materiaal. Helaas is pas te zien wanneer je de ski’s in je handen krijgt of je geweldige goed onderhouden ski’s meekrijgt, of ski’s die iets te duur zijn verhuurd. Eventueel ervaringen van verhuurbedrijven opzoeken kan helpen.

Bedenk wel dat voor een dubbeltje op de eerste rij zitten onmogelijk is. Want dan moet de verhuurder wel ergens op bezuinigen (oude ski’s/minder onderhoud). Verder huur je niet alleen om ‘goedkoper’ te zijn dan kopen. Kopen is na een paar winters vaak goedkoper, maar dan moet je wel zelf het onderhoud doen, je ski’s zelf meeslepen, oplsaan etc… En je zit aan je ski’s vast, wat zeker aan het begin van je leercurve jammer is… De eerste tips in dit topic zijn verder prima, en kan ik me als ex-skiman in een skishop prima beamen. En mocht je meer willen kun je die week altijd (beetje betalen) altijd opschalen…

Click. Click. Peace

Het is bedoeld om TS te helpen. Mi is deze verhuurder erg duur, met de kans op oude ski’s. (Wie gebruikt er nou plaatjes van twee jaar oud?)

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2018 14:51

Ik zou terughoudend zijn met vooraf huren via de reisorganisatie.
Die zullen ongetwijfeld ook een verdienmodel hebben voor dit onderdeel, met de risico’s die daar aan verbonden zijn.

Als ik vooraf zou huren, zou ik het gewoon direct bij de verhuurder doen (bieden on-line en vooraf ook vaak al korting).
Als je via de reisorganisatie boekt, loop je bij klachten/schade kans op het kastje-muur verhaal.
Je sluit in dat geval nl een overeenkomst met je reisorganisatie (hoofdaannemer) en dan is de feitelijke verhuurder slechts een faciliterende onderaannemer.

Rob

Heel eerlijk gezegd betwijfel ik dat het aantal sterren van de ski’s zo doorslaggevend is op jullie niveau (tenzij jullie hier al aan het bijlessen zijn), tenzij één van jullie merkelijk groter/zwaarder is dan gemiddeld.

Ik ben het eens met DrPhil dat ze behoorlijk aan de prijs zijn, maar het is ondertussen al een hele tijd geleden dat ik nog voor mezelf ski’s heb gehuurd, en voor de kinderen huren we doorgaans hier vanwege het prijsverschil, dus het zou kunnen dat mijn marktkennis al wat gedateerd is ;-).

Het voordeel van huren aan de piste is dat je altijd terugkan om te ruilen als je ze niet prettig vindt. Tenzij jullie midden in het hoogseizoen gaan, zal er altijd wel mogelijkheid zijn om binnen jullie categorie te wisselen (of zelfs te upgraden mocht dat nodig blijken).

@nfd Moraal van dit verhaal.
Als jullie van plan zijn na volgend jaar elk jaar op wintersport te gaan. Wat ik van natuurlijk harte kan aanbevelen 😃
Zou ik aan het eind van volgend jaar 2019 dus voor seizoen 2020 een leuk setje kopen van 2019.
Zijn jullie ook weer wat gevorderd en kan je de ski’s dan op aan passen.
Kan je weer jaren vooruit.
Ga je ondertussen inlezen en ga ski’s testen liefst in de sneeuw.
Hokespokes?
Nee… niet echt.

Beetje hout in de ski kan denk ik geen kwaad als er al een beetje parallel geskied wordt, dus de 5-sterren categorie lijkt me dan prima.

En ja, de verhuurders vragen vaak een behoorlijke prijs voor een paar ski’s. Heb je echter een goed onderhoudsteam krijgen deze ski’s ook wekelijks een half uur aandacht. En als je per ongeluk over een steen bent geschaafd kost je dat niets extra’s, terwijl het onderhoud dan wel extra werk oplevert. Goedkoop is meestal duurkoop. Door de lange werkdagen en een gebrek aan ruimte in mijn winterverblijven kom ik niet aan onderhoud van eigen materiaal toe (afweging die ik maak; liever iets meer uitgeven om iets langer van de bergen af te kunnen glijden). Dus ik breng mijn spullen naar iemand die nog echt vakwerk met de hand aflevert. Blijft mijn materiaal super, kost bij iets steviger onderhoud wel €40 per beurt (en is ie ook wel even bezig; schrapen, vullen, glad maken, slijpen, afbotten, waxen, op dikte brengen, structuur aanbrengen).

Vooraf boeken is trouwens goedkoper dan ter plaatse. Bovendien staat er dan materiaal in de gewenste klasse voor je klaar, terwijl dat op de bonnefooi maar zeer de vraag is. Ik zou dus als het even kan altijd van te voren reserveren.

Hi,

Aankomende januari gaan mijn vriendin en ik naar Fieberbrunn. In de afgelopen 2 jaar zijn wij drie keer op wintersport geweest en hebben de eerste keer ook lessen gevolgd. Nu willen we voor aankomende vakantie weer materiaal huren. Wij hebben geboekt bij Sunweb en zij bieden ook de huur van materiaal aan, dat is bij S4 snowsport. Nu bieden zij verschillende sterren aan qua materiaal, variërend van 3 sterren tot premium. Zie link: https://www.s4-fieberbrunn.at/nl/skiverhuur-shop/

Welke ski is voor ons aan te raden? En is er duidelijk verschil merkbaar in jullie ervaring tussen 3,4,5,6 sterren?

Alvast bedankt voor de hulp.

nfd op 14 okt 2018 22:58

Mijn ervaring is dat ze gewoon maar wat pakken . En vragen naar je ervaring . Mijn man had de goedkoopste optie een vriend van ons klasse hoger , maar ze kregen de zelfde skies .

@miepmiep: was dit bij S4 Fieberbrunn? Zou me verbazen, ik ken die lui daar een beetje en kan met niet voorstellen dat ze op die manier werken. Heb daar niet gehuurd, wel een aantal keren een gids ingehuurd en ze kwamen op mij in ieder geval over als een keurige club. Qua prijsniveau huurtarieven: geen idee, hebben wij al heel lang geen gebruik van gemaakt.

Edwin van Riel

@miepmiep: was dit bij S4 Fieberbrunn? Zou me verbazen, ik ken die lui daar een beetje en kan met niet voorstellen dat ze op die manier werken. Heb daar niet gehuurd, wel een aantal keren een gids ingehuurd en ze kwamen op mij in ieder geval over als een keurige club. Qua prijsniveau huurtarieven: geen idee, hebben wij al heel lang geen gebruik van gemaakt.

evr66 op 15 okt 2018 17:44

Nee, Maar heb bij verschillende verhuur bedrijven meegemaakt . Alles van te voren bij sunweb geboekt .
Ze kijken vaak naar of schoenen en /of skies heb gehuurd en verder niet , zeker als het druk is .

*bericht bewerkt door miepmiep op 15 okt 2018 17:56

Tsja, je hebt overal goede en minder goede, maar dit is in mijn ervaring een prima bedrijf, dus enige nuancering is wel op zijn plaats ;)

Edwin van Riel

Het belangrijkste nog niet genoemd .
Ga eerst op zoek naar goed passende skischoenen. En koop die alvast.

Ik zou denk ik ook voor vier of vijf sterren gaan, maar daar is al wel veel over gezegd. Ruilen kan altijd en upgraden vast ook.

Ik heb het idee dat rondkijken vaak voor de prijs niet uitmaakt. Volgens mij gaan skischolen, skiverhuur en gidsen vaak aan het begin van het seizoen vergaderen om de prijzen gelijk te houden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Hooykaas
We zijn zeker van plan ieder jaar te gaan, we hebben namelijk ook al nog een wintersportweek voor maart op de planning staan. We zijn direct verslaafd geraakt haha. We zijn dan ook inderdaad van plan om vanaf volgend seizoen ski’s aan te schaffen, maar wilde inderdaad iets verder in de leercurve zodat we daarna een x aantal jaar met de ski’s kunnen doen. De laatste keer heb ik op Salomon X Max(volgens mij 10) geskied, de keer daarvoor hebben we beide op Rossignol Exp 77 geskied. Beide bevielen goed, wel merk ik dat juist als beginner het ook lastig om een vergelijking te maken tussen de type ski’s.
Een goede en passende skischoen hebben we inmiddels wel beide aangeschaft.
Op basis van alle input van jullie gaan we dan denk ik voor de 4* en 5* sterren.

Bedankt voor de update 👍
Klinkt allemaal super.
Skiën wordt steeds leuker naarmate je beter de techniek beheerst 😃

Je geeft aan dat het lastig is om een vergelijking te maken tussen verschillende type ski’s.
Vroeger waren er alleen lange ski’s 👍
Maar nu zijn er verschillende soorten
All Mountain ski’s
Freestyle ski’s
Race ski’s
Powder ski’s

Plaats een reactie