Damesski? Welke?

Ik ben me aan het oriënteren op nieuwe ski’s, de oude zijn nu echt op (Volkl P70). Ik ben 44 en ski al sinds kindertijd, wissel gedeeltes waarin ik veel scherpe, kleine bochten ski af met relaxed “cruisen” op redelijk hoog tempo. Vind het fijn als ski stabiel blijft. Nu zijn er veel merken die damesski’s aanbieden, wat is precies het verschil (behalve het vaak frisse kleurtje oid)? Op een Duitse site heb ik een mooie aanbieding Volkl SC Flair Uvo lengte 163 gevonden (ik ben zelf 173) dit lijkt me wel wat. Kan iemand even meedenken? Bedankt alvast!

Hoe zwaar ben je? Ik weet het, dat vraag je niet aan een dame. Maar het is relevanter dan je lengte, eigenlijk.

En verder: als ik je beschrijving zo lees ben je een vrij ervaren skiër die ook best van wat tempo houdt. Ikzelf zou dan een ski met wat meer body aanraden. Veel van de damesski’s (zoals ook die Flair) zijn vooral erg licht en er is ingezet op makkelijk draaien. Maar vaak heeft dat als gevolg dat ze zó lichtvoetig zijn, dat ze wat onrustig of springerig zijn, zeker in oneffen sneeuw. Dat kan je fijn vinden, maar dat hoeft zeker niet.

Er zijn ook genoeg uniseksski’s die in aanmerking zouden kunnen komen. Fischer Progressor F18 (carbon) of F19 (metaal), Dynastar Speedzone 12 TI, Blizzard RC TI, Head Worldcup Rebels i.GSR… allemaal ski’s die nog steeds erg makkelijk skiën, maar die tegelijkertijd wat meer stabiliteit bieden. En allemaal te krijgen in lengtes tussen grofweg 163 en 173, wat bij een gemiddeld postuur prima zou zijn.

Haha, dank je voor je antwoord (ik weeg ongeveer 70 kilo). Ik ga jouw opties ook bekijken!
Hierbij ook nog de kanttekening dat als het zicht slecht is, ik last krijg van waarschijnlijk een soort storing in evenwichtsgevoel waardoor ik misselijk word en ik als een enorme kluns de berg afgestunteld kom…Op zo’n momenten heb ik extra vertrouwen in mijn ski nodig.

*bericht bewerkt door MaartjeCW op 15 okt 2018 09:16

De Flair SC is bij mijn weten exact gelijk aan de Racetiger SC (afgezien van de kleur). Het is dus eigenlijk helemaal geen damesski. Ultiem staaltje marketing.
De Flair/Racetiger SC zit volgens mij op het niveau van de F19.
Je hebt ook nog de Flair/Racetiger SC e (efficiency), die zit op het niveau van de F18.
De SC e heet met ingang van 2018/2019 de SC Carbon.
Maar 163? Bedoel je geen 165? De 163 ken ik niet. Op welke site staat die?

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2018 13:24

Overigens is de binding wel anders. De damesversie schijnt een gemakkelijker instap te hebben.

EDIT: ik zie nu dat er twee versies zijn: de Flair SC en de Flair SC UVO. De “gewone” SC is er idd in 1m63. De UVO in 1m65. De UVO-versie is gelijk aan de Racetiger.
De gewone Flair SC ken ik niet.

EDIT2: de UVO staat niet meer op de site voor 2018-2019. Alleen de SC. Die heeft dus een andere lengte gekregen, en is ietsje breder (73 vs 72). Ik neem aan dat de nieuwe SC de opvolger is van de SC UVO. Dan zou hij dus ook op het niveau F19 zitten.
De Flair SC Carbon (vorig jaar dus de SC e) heeft nog wel de oude lengtes en breedte. Om het ingewikkeld te maken 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2018 15:43

Top, danku! De ski die ik heb gezien was bij Conrad in Duitsland, daar staat wel UVO in de beschrijving van de ski maar niet in de titel… Hmm. Ik bekijk ook de opties van Gijs nog.

Even gekeken. Dat is gek. Conrad heeft van de SC ook het model SC 17/18 staan. Dus vorig jaar was er de gewone én de UVO (?).
Bij het model 17/18 staat bij Conrad idd in de beschrijving UVO. En ook ook “powered by carbon”.
Even de catalogus 2017-2018 erbij gezocht.
Daarin staat de zwarte SC e en een witte SC.
Bij de zwarte SC e staat UVO en Powered by Carbon. Bij de witte SC staat geen UVO en Powered by Steel.
Sport Conrad lijkt er dus een zooitje van te maken.
Een zwarte Flair SC UVO staat niet in die catalogus 2017. Terwijl die wel gewoon te koop was:
Bv hier:
https://www.skimag.com/gear/volkl-flair-sc-uvo-2017…
De UVO heeft zo’n ijzeren dingetje op de punt.
De witte SC heeft geen ijzeren dingetje. Er staat in de catalogus ook geen UVO in de omschrijving.
Dan lijkt het er toch op dat de gewone SC onder de SC UVO/SE e UVO (e=Efficiency) staat.
Maar!
Uit de catalogus: “The Völkl Flair SC is just a little heavier than its Efficiency-equivalent. Apart from that all features and riding abilities are the same.”.
Huh??
In elk geval is de SC UVO 1m65 (en bij mijn weten zwart) en de SC 1m63 (en kennelijk wit)

Help.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2018 18:55

Zo! Iemand is flink de weg kwijt… 😉

Ik begin me af te vragen of de zwarte Flair SC UVO wel bestaat, of dat idd altijd de SCe was. De lichtere variant dus. Dat zou aansluiten met de catalogus.
Maar waarom staat er bij de witte in de catalogus geen UVO? Hij lijkt ook dat ijzeren ding niet te hebben.

Maar wacht!
In de ANWB skitest is hij zwart. En heet hij de Flair SC UVO.
Het wordt er alleen maar erger op 😁

Ik hou het er voorlopig op dat de zwarte (altijd) de SC e is. Lichter (carbon) en UVO. En de witte de gewone. Staal en niet UVO.
Die dan wel hetzelfde skiet (??).
Ondanks zijn andere geometrie (??).

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2018 19:14

Flair SC UVO testwinnaar in the Ladies High Performance categorie:
http://www.worldskitest.com/en/results-tests-and-evaluations…

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2018 19:56

Conclusie: we weten nu echt helemaal niet meer welke het is, maar hij heeft wel gewonnen.

Lol Phil gaat helemaal los😁

Maja hij heeft wel een punt dat de meeste damesski’s gewoon herenski’s uit het middensegment zijn met een ander printje.

Heb geprobeerd wat info over die P70 te vinden. Volgens mij zit je met de flair SC/racetiger rc wel ongeveer op hetzelfde niveau.

@DrPhil, ik verwacht niets minder dan dat je dit tot de bodem uitzoekt!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha. Inmiddels natuurlijk al verder zitten zoeken.
De zwarte Flair “SC UVO” is inderdaad de (carbon) SCe UVO.
Opmerkelijk genoeg staat er gewoon op de ski: SC UVO.
De witte SC is idd de zwaardere, niet-carbon en niet- UVO-versie.
Zoals gezegd is de Flair SCe UVO exact gelijk aan de Racetiger SCe UVO.
Om het ingewikkeld te maken: van de Racetiger bestaat wel een echte SC UVO. En dus ook de SCe UVO. Maar geen SC niet UVO 😁
Völkl maakt er een zooitje van 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2018 20:29

Daar staat dat Dr toch voor?

Nou collega-wintersporters ik ben in ieder geval blij met de (enorme) moeite die jullie doen om deze zaak tot op de bodem (houten kern?) uit te zoeken!

Het moet toch niet gekker worden.
Worldskitest 2016/2017: FlairSC UVO: testwinnaar. Oordeel: excellent. Totaalscore 42,8. Zie de link hierboven.
Een jaar later. Exact dezelfde ski. Dezelfde testclub.
Achtste plaats. Oordeel: gut. Totaalscore 33.2.
http://www.worldskitest.com/de/ergebnisse-tests-und-wertunge…

Huh??

Vergelijkende test. Score is ten opzichte van de andere ski’s in het jaar van de test. Niet ten opzichte van een vaste referent die elk jaar dezelfde is. Als de andere ski’s in dat tweede jaar het beter deden in de condities van toen, relatief tot die Völkl… etc.

Opmerking die erbij staat:
“Vielleicht stimmte diesmal auch das Tuning vom Ski nicht optimal.”

Tuning is simpel gezegd hoe de ski geslepen is.
Als dat het verschil maakt tussen de eerste en de achtste plaats, kan dat dus ook voor andere ski’s gelden.
Wat heb je dan aan zo’n test?

Vergelijkende test. Score is ten opzichte van de andere ski’s in het jaar van de test. Niet ten opzichte van een vaste referent die elk jaar dezelfde is. Als de andere ski’s in dat tweede jaar het beter deden in de condities van toen, relatief tot die Völkl… etc.

GiGi op 16 okt 2018 21:35

Sorry hoor, maar dat kan een ski niet opeens van excellent doen veranderen in middelmatig (“gut”).

Als de rest van het veld sterk vernieuwd is en veel beter bij de omstandigheden passen? Kan best hoor. Zeker als er ook nog iets net ‘off’ was bij het testexemplaar.

In de race-categorie zou zoiets zomaar kunnen gebeuren dit jaar met de Fischer RC4 Worldcup RC of SC, of met de Elans of Heads. Alle andere merken hebben geüpdatete modellen en zouden ze dus voorbij kunnen streven - relatief dan. Compleet ander veld, mogelijk compleet andere rangschikking.

Of een rangschikking wat zegt is een andere vraag. Maar je moet een ski ergens tegen afzetten.

*bericht bewerkt door GiGi op 16 okt 2018 21:53

Ja, ware het niet dat de (ongewijzigde) Elan Insomnia in punten stijgt.

En het is natuurlijk algemeen bekend dat de ontwikkelingen in damesski zeer groot zijn van jaar op jaar (not).

Ook die punten zijn relatief, ten opzichte van de rest van het testveld. Maar deze conceptuele discussie is meer iets voor in een van de topics van de skitest denk ik.

Overigens verdedig ik het niet; ik kan de verschillende scores in de verschillende jaren hooguit verklaren/duiden.

En het is natuurlijk algemeen bekend dat de ontwikkelingen in damesski zeer groot zijn van jaar op jaar (not).

DrPhil op 16 okt 2018 22:07

Verschilt behoorlijk per merk. Blizzard, Nordica, Head, K2 maken daar wel echt werk van.

Overigens vergis ik me. De Insomnia daalt ook. Maar slechts van 39,9 naar 35,2. De Völkl van 42,8 naar 33,2.
Allebei ongewijzigd qua ski.
Dat zou (onderling) natuurlijk niet moeten kunnen kunnen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 okt 2018 22:18

Als de Elan het in het tweede jaar beter deed in die condities dan de Völkl (en het jaar daarvoor was het andersom)…

En het is natuurlijk algemeen bekend dat de ontwikkelingen in damesski zeer groot zijn van jaar op jaar (not).

DrPhil op 16 okt 2018 22:07

Verschilt behoorlijk per merk. Blizzard, Nordica, Head, K2 maken daar wel echt werk van.

GiGi op 16 okt 2018 22:11

Het is echt niet zo dat een testwinnaar een jaar later nog maar “middelmatig” is. Zo hard gaan die ontwikkelingen niet.

Als de Elan het in het tweede jaar beter deed in die condities dan de Völkl (en het jaar daarvoor was het andersom)…

GiGi op 16 okt 2018 22:19

Dat zou best kunnen. Maar dan is zo’n test dus weinig betrouwbaar. De ene dag een heel andere uitslag dan de andere dag.
Maar idd voor een andere discussie.

En het is natuurlijk algemeen bekend dat de ontwikkelingen in damesski zeer groot zijn van jaar op jaar (not).

DrPhil op 16 okt 2018 22:07

Verschilt behoorlijk per merk. Blizzard, Nordica, Head, K2 maken daar wel echt werk van.

GiGi op 16 okt 2018 22:11

Het is echt niet zo dat een testwinnaar een jaar later nog maar “middelmatig” is. Zo hard gaan die ontwikkelingen niet.

DrPhil op 16 okt 2018 22:20

het gaat niet om de ontwikkelingen, maar de condities waarin ze worden getest. Dat is misschien wel de belangrijkste factor.

Ik zeg er nog één ding over: het kan mi niet zo zijn dat een ski die het ene jaar “excellent” is bij andere omstandigheden opeens middelmatig is.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 okt 2018 22:34

Plaats een reactie