Blauwe pistes voor beginner met beetje angst

Hoi!

In januari ga ik voor de 2e keer op wintersport en ik kijk er ontzettend naar uit. Mijn eerste wintersport heb ik 5 dagen priveles gehad dus nu wil ik meer ontspannen en na wat uurtjes les relaxt skien/cruisen. De vorige wintersport hebben we een blauwe piste gedaan waar stukjes rood in zaten en daar ben ik enorm hard gevallen x 2… dus lichtelijk angst opgebouwd die ik weer moet afbouwen…

Val Cenis heeft gelukkig veel groene pistes, maar nu ben ik benieuwd na bijv 2 dagen groen welke blauwe pistes in dit gebied zijn zonder verassingen? Daarmee bedoel ik geen echt steil stukje of barrière die je moet nemen zoals een afgrondje. Meer geleidelijke brede groen/blauwe piste.

Ik ben benieuwd naar ervaringen of tips!

Geweldig dat je naar je 2de wintersport uitkijkt, uitkijken naar de wintersport is tenslotte hetgeen je op de been houdt in het dagelijkse leven☃️☃️☃️

Wat betreft de angst op een steilere piste is dat een logisch iets als beginner, verkramping bij jezelf vanwege de steilte van de piste zorgt ervoor dat alles wat je geleerd hebt tijdens die lessen ineens niet meer voorkomt in je benen maar alleen nog maar blokkades.
Je moet immers die bocht gaan maken maar je stelt hem maar telkens uit, maakt een verkeerde beweging, de ski’s versnellen, je komt achterop de ski te staan en hop daar lig je. Dit gaat beter worden maar dat heeft tijd nodig, lees ski kilometers. Het beste is om te blijven lessen om die leercurve in stijgende lijn door te laten gaan, zeker als beginner gaat dit doorgaans snel en zorgt voor relaxter op de ski’s staan waardoor je nog meer gaat genieten en minder snel moe wordt.

Het gebied Val Cenis heeft bijv. de skischool ESF waar je alleen ochtenden of middagen kunt lessen. Zeker doen, waarom heb je net gelezen. Voorkeur zou in mijn ogen uitgaan naar de ochtend lessen zodat je fris de les start en dan in de middag je eigen plan kunt trekken op de pistes. Zou je les gaan volgen dan is het op zondag de opstart les van 1,5 uur met laten zien wat je kunt op de ski’s zodat ze je in de juiste groep kunnen plaatsen en dan maandag t/m vrijdag lessen van 2,5 uur. Wil je zeker zijn dat je ochtend lessen kunt bemachtigen dan raad ik je aan om online de lessen in te boeken.

Het gebied Val Cenis heeft zeker een aantal groene pistes waaronder de escargot, alleen wordt je hier niet vrolijk van als beginner in mijn ogen, te vlak en is een pad wat zorgt dat je als beginner geen fun op deze piste gaat beleven zoals het beeld skiën er is. Toch zal je regelmatig delen van deze piste doen omdat hij helemaal kronkelt door het gebied en zorgt dat je weer terug in de dorpen komt. Voorkeur voor pistes zal zijn brede niet steile pistes. Veel blauwe pistes hebben nu eenmaal steile stukken erin zitten. Beter een brede rode dan een smalle blauwe.

Heb nog fff een blik op de pistekaart gedaan, maar ondanks dat ik al een paar keer in Val Cenis ben geweest kan ik je eigenlijk niet zo snel een piste aanraden waar je veel lol op zou gaan beleven zonder steile stukken tegen te komen of daarna een moeilijkere piste te moeten doen. Wie weet dat andere forummers je wel die tip kunnen geven.

*bericht bewerkt door Piefke op 18 okt 2018 03:47

LA NORMA😍☃️

Groene pistes zijn vaak geen pistes maar vlakke paden. Daar word niemand echt vrolijk van.

Mijn tip:

Boek in Nederland wat lessen.

Übung macht den meister!!!

Dank Piefke! Ik ga zeker lessen, daar én ik ga zelfs hier nog een keertje op de baan lessen en een dagje snowworld. Ik doe er dus zeker alles aan om die curve door te zetten. Wat je beschrijft is wel preciesss wat er destijds gebeurde haha…

Jammer dat je geen aanbeveling hebt qua blauwe pistes! Ik heb wat filmpjes bekeken en dacht zelf flambeau en eerste gedeelte van famielale. Het is niet dat ik niets durf heb andere blauwe pistes op vorige wintersport top gedaan, dus brede pistes met geen afgrondje waar je overheen hoeft (waar ook andere mensen stilstaan en kijken) dan wil ik wel!

Omtrent de groene ga ik het meemaken, het lijkt mij op weer wat vertrouwen op te bouwen geen slecht idee om een paar keer te doen ;)

Bij Val Cenis zelf zou ik zo snel ook niet echt pistes weten waar niet af en toe een steiler stuk in zit. Boven termignon gaat dat een stuk beter, de Forestiere is een eenvoudige blauwe piste en ook de piste termignon is een groene piste wat niet gewoon een pad is. De traverse is dan weer meer een saai pad, maar wel goed te doen. Ook de flambeau is voor zover ik me het kan herinneren goed te doen voor een beginner. De terres grasses en Hermine zijn als groene piste wel wat leuker dan de escargot, deze lopen door het dorp val cenis en zijn wel gezellig zo tussen de huizen. De escargot is de in de zomer gewoon een weg die de bergcol over gaat.

Born to Ride

Skiën zonder vallen bestaat niet, hou daar ook rekening mee.

Ik ga meestal daar onderuit waar ik denk dat het gemakkelijk is of aan het eind van een piste als ik denk: hè hè ik ben er. :)

Van vallen kan je veel leren. ;)

Bla, bla, bla.

Tip: koop een zgn. crashpant. Als je hard valt, is dat meestal op je heupen. Een crashpant beschermt je daartegen. Daardoor zal je angst ook veel minder zijn.

Als je ter plaatse gaat lessen zal je ski-instructeur je verwijzen naar de beste pistes voor jouw niveau op dat moment. Die variëren namelijk ook in functie van de weersomstandigheden en drukte. Wat op een zonnige namiddag een ideale piste voor jou is, kan na een nachtje opvriezen een pak minder geschikt zijn.

En als je aangeeft dat je je niet zeker voelt op bepaalde stukken, kan je leraar vast tips geven die zulke stukken minder beangstigend maakt.

@RFKANGOO. In Les Menuires heb je een lange groene piste met behoorlijke niveauverschillen. Een piste bovendien die altijd erg goed wordt geprepareerd, want dat vormt elders meestal, door de lage ligging, nogal eens een probleem.

Hen48

Zeker niet alle groene pistes zijn inderdaad vlakke paden. In het grand massif, boven Morillon heb je de Marvel, een groene piste van 5km lang die gewoon mooi door de bossen slingert.

Born to Ride

Mijn tip:

Boek in Nederland wat lessen.

Jep, op de rolbaan/borstelbaan/sneeuwbaan een aantal lessen nemen is een prima voorbereiding. Hier (https://www.wintersport.nl/wintersport-in-de-buurt) kun je terug vinden waar je bij jou in de buurt terecht kan… Zo heb je ook meer rendement van je wintersport.

It's all about the turns duuuuuude!

Zeker niet alle groene pistes zijn inderdaad vlakke paden. In het grand massif, boven Morillon heb je de Marvel, een groene piste van 5km lang die gewoon mooi door de bossen slingert.

Matthias123 op 18 okt 2018 10:49

Die is zeker prachtig! en ook relatief breed.

Maar het is wel de uitzondering die de regel bevestigd volgens mij. Het is de enige groene die ik ken die zowel breed is, als waar je niet hoeft te prikken/steppen bij lagere snelheden/als beginner.

@Waah Veel groene pistes in Serre Chevalier zijn ook mooi breed en zeker niet te vlak. Denk aan Grand Alpe, Chaméant en Barres.

Mr. Slow

Alpe d’Huez. Wallhalla voor de ware groenfetisjist 😁
En de groene naast de sleeplift in Oz was echt fantastisch (serieus!).

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 okt 2018 14:38

Alpe d’Huez. Wallhalla voor de ware groenfetisjist 😁

DrPhil op 18 okt 2018 14:36

In de kom rond het dorp zitten veel groene pistes ja, maar echt geschikt voor beginners vind ik ze niet doordat het gemiddelde niveau daar erg hoogt ligt en iedereen die van de steilere hogere pistes komt daar keihard naar beneden komt zetten.

Born to Ride

Veel les nemen (elk jaar) 👍
En niet op zoek gaan naar de kleur van de div pistes.
Dat is echt de omgekeerde wereld.

Tip: koop een zgn. crashpant. Als je hard valt, is dat meestal op je heupen. Een crashpant beschermt je daartegen. Daardoor zal je angst ook veel minder zijn.

DrPhil op 18 okt 2018 09:12

Wat een super tip, ik had het niet in mijn verhaal gezet maar ik was zo hard gevallen op mijn heup dat ik echt dacht dat er iets ontwricht was. Dus dit ga ik kopen!
@Matthias123, super bedankt voor je uitgebreide reacties. De termignon, forestier en traverse zijn genoteerd!

Wij zijn vorig jaar naar Val Cenis gegaan en vonden eigenlijk de meeste blauwe pistes goed te doen voor beginners. Voor mijn beide dochters was het immers pas hun tweede skivakantie ( 10 en 7 jaar ) en ze kwamen vlot alle blauwe pistes naar beneden.
Wel wat oppassen met het pad ( Traverse ) vanuit Termingnon naar Lanslebourg. Deze is smal en er zit toch wel een ravijntje naast. Waarschijnlijk is het mijn vaderinstinct maar ik was er toch niet erg gerust in om deze met mijn twee dochters te doen. Zij hadden er echter geen last van :-). Het was vooral papa die zich zaken inbeeldde…

Als je niet bang bent van wat moeilijkere ( lees lanceerlift ) sleepliften is de Bleue de Lac zeker een aanrader : breed, rustig, niet al te moeilijk en vooral een prachtig uitzicht!

Wel is het zo dat, zoals @Matthias123 en @Piefke reeds gezegd hebben : elke blauwe piste heeft hier en daar wel wat steilere stukken maar niks onoverkomenlijk. Het is dan ook een relatief eenvoudig skigebied.

Mocht je toch nog wat onzeker zijn, dan zou ook ik je aanraden om nog wat extra les te nemen.

Veel plezier! Val Cenis is een heel sfeervol familieskigebied met top restaurantjes!

*bericht bewerkt door VDG_1979 op 19 okt 2018 08:31

@VDG_1979, wat fijn om te lezen! Ik krijg er nog meer zin in door jou enthousiasme! Thanks voor de tips.

Eigenlijk zijn alle blauwe pistes in Val Cenis goed te doen, ook voor beginners. Men pronkt er ook mee dat je zelfs vanaf het hoogste punt (2800m met fantastisch uitzicht op het Lac de Mont Cenis) over blauw / groen tot in het dal kunt komen. Met de komst van de nieuwe TSD6 Arcellins zijn ook de blauwe pistes boven Lanslebourg goed bereikbaar.
Er zijn echter een paar kanttekeningen:

  • zoals @Matthias123 al zegt, de Escargot is een verbindingspad waarop je soms zelfs stilvalt. Soms is hij nodig als verbindingsstuk, maar het is niet iets om even lekker te skiën
  • voor het onderste stuk van Flambeau en voor de hele Traverse geldt hetzelfde. Wel steiler dan de Escargot, maar idd erg smal @VDG_1979
  • de lift TSD6 Turra kan gebruikt worden om Traverse te vermijden, je kunt in deze lift naar beneden zonder je ski’s uit te hoeven doen
  • om van het dalstation van de TSD6 Ramasse naar het dorp Termignon te komen ben je een uur kwijt en terug ook een uur, hiermee moet je echt rekening houden als je op tijd terug wil zijn. Als je niet in Termignon zelf zit, is het leuk om er een dag naar toe te gaan, maar dan heb je het ook wel gezien wat blauw/groen betreft.

*bericht bewerkt door Tjeerd69 op 19 okt 2018 10:08

@Tjeerd69, super bedankt voor de informatie! Fijn om te horen dat het goed te doen is!

@RFKANGOO. In Les Menuires heb je een lange groene piste met behoorlijke niveauverschillen. Een piste bovendien die altijd erg goed wordt geprepareerd, want dat vormt elders meestal, door de lage ligging, nogal eens een probleem.

Hulst op 18 okt 2018 10:43

Haha ja de violet , groene met een stukje steiler groen was , wat gewoon vet blauw was … de blauwe eromheen was makkelijker … maar ja de jongste vond dat we nog sneller moesten op dat stukje ( had haar vast )!🤣🤣🤣.

*bericht bewerkt door miepmiep op 20 okt 2018 00:19

Plaats een reactie