Rugbeschermer, wel of niet?

Je ziet ze steeds meer in winkels, in catalogi en websites: rugbeschermers. Wat vinden jullie, is het wat voor een ‘recreatieve skiër’ of niet?
Boarders even uitgesloten : niet vervelend bedoeld, maar om de discussie even bij de skiers te houden.

Ik ben voor.

Zolang hij comfortabel zit zijn er alleen maar voordelen.

Ik voel me nu toch wel een beetje gediscrimineerd. ☹️

Übung macht den meister!!!

Je ziet ze steeds meer in winkels, in catalogi en websites: rugbeschermers. Wat vinden jullie, is het wat voor een ‘recreatieve skiër’ of niet?
Boarders even uitgesloten : niet vervelend bedoeld, maar om de discussie even bij de skiers te houden.

SkiBeppie op 18 okt 2018 09:32

Toch wel benieuwd wat je overweging is om andere wintersporters uit te sluiten?

Ik heb er altijd eentje om als ik hard of offpiste ga skien.

Als je een goede heb merk je amper dat je hem aan heb.

Je ga toch al snel hard op de skies. boven de 50km per uur bijvoorbeeld.

@Tiny-M Omdat rugbeschermers bij boarders al meer ‘common’ zijn / net een andere sport is qua lichaamshouding?

On topic
Ik ski nog steeds zonder (ook niet toen ik actief racete). Ik ben bang, misschien onterecht, voor beperking in bewegingsvrijheid. Maar zit er wel steeds meer aan te denken er een aan te schaffen. Omdat ik wel van snelheid hou, hebben crashes ook wat meer impact. Wat extra bescherming is dan wel een goed idee.

*bericht bewerkt door Hessel op 18 okt 2018 09:56

Ik ben bang, misschien onterecht, voor beperking in bewegingsvrijheid. Maar zit er wel steeds meer aan te denken er een aan te schaffen. Omdat ik wel van snelheid hou, hebben crashes ook wat meer impact. Wat extra bescherming is dan wel een goed idee.

Hessel op 18 okt 2018 09:54

Yep dat is compleet onterecht. Ik draag er soms een met skiën (met rugzak eigenlijk zelden, deze beschermt al veel) maar met MTB bijna altijd, en daarmee maak je veel meer rug en bovenlichaam bewegingen dan met skiën, en ik heb nooit het idee gehad dat mijn protector ook maar wat problemen opleverde met bewegingsvrijheid…

Click. Click. Peace

Ik ski ook nog zonder. Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het me afgelopen voorjaar gered had (compressiefractuur). Weet iemand daar iets van?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Tiny-M Omdat rugbeschermers bij boarders al meer ‘common’ zijn / net een andere sport is qua lichaamshouding?

On topic
Ik ski nog steeds zonder (ook niet toen ik actief racete). Ik ben bang, misschien onterecht, voor beperking in bewegingsvrijheid. Maar zit er wel steeds meer aan te denken er een aan te schaffen. Omdat ik wel van snelheid hou, hebben crashes ook wat meer impact. Wat extra bescherming is dan wel een goed idee.

Hessel op 18 okt 2018 09:54

Alleen in het park (maar dat geldt voor skiërs ook), daarbuiten niet zo. Lichaamshouding leent zich eerder om op de billen te vallen gewoon op de piste, minder snel op de rug.
Anyway ik draag het niet, zou het misschien eens moeten overwegen voor achterop komende skiërs met grote snelheid en lang niet altijd bijpassende skills.

Wat mij vooral tegenhoudt is eigenlijk het feit dat ik het behoorlijk snel warm heb. Soms - vooral in het voorjaar - raak ik al zowat oververhit met alleen een thermoshirt aan (de dunst mogelijke, alleen om vocht af te voeren) en een ongevoerde hardshell erover. Een rugbeschermer lijkt me zo broeierig-plakkerig-zweterig. En als je dan mensen hun jas ziet uittrekken bij de lunch en je ziet de zout-zweetranden…
Dát is wat mij tegenhoudt om eerlijk te zijn. Misschien ook helemaal ten onrechte overigens.

Ik twijfel ook al eventjes om er eentje aan te schaffen.

Niet zozeer omdat ik bang ben om te vallen, maar omdat ik schrik heb van andere skiërs op de piste.

Waarom ik twijfel: voornamelijk de warmte, net zoals @GiGi

… Ik draag er soms een met skiën (met rugzak eigenlijk zelden, deze beschermt al veel) maar met MTB bijna altijd, en daarmee maak je veel meer rug en bovenlichaam bewegingen dan met skiën, en ik heb nooit het idee gehad dat mijn protector ook maar wat problemen opleverde met bewegingsvrijheid… [post]Rogier op 18 okt 2018 10:02

Kritische note van mijn kant… ik ben in eerste plaats motorrijder en heb derhalve een rugprotector thuis.
Bij motorrijders geldt als regel… nooit een rugzak opdoen… bij een val kan die je rug juist breken.
Liever bagage achterop de motor knopen.
Nu snap ik ook wel dat dat met skieen niet aan de orde is.
Maar dat een rugzak zou beschermen… zou het? Het kan ook tegen je werken.

En passant… ik draag de rugprotector met skieen niet. Reden… te warm.

It is an amazing world

… Ik draag er soms een met skiën (met rugzak eigenlijk zelden, deze beschermt al veel) maar met MTB bijna altijd, en daarmee maak je veel meer rug en bovenlichaam bewegingen dan met skiën, en ik heb nooit het idee gehad dat mijn protector ook maar wat problemen opleverde met bewegingsvrijheid…

Rogier op 18 okt 2018 10:02

Kritische note van mijn kant… ik ben in eerste plaats motorrijder en heb derhalve een rugprotector thuis.
Bij motorrijders geldt als regel… nooit een rugzak opdoen… bij een val kan die je rug juist breken.
Liever bagage achterop de motor knopen.
Nu snap ik ook wel dat dat met skieen niet aan de orde is.
Maar dat een rugzak zou beschermen… zou het? Het kan ook tegen je werken.

En passant… ik draag de rugprotector met skieen niet. Reden… te warm.

[post]Henrike op 18 okt 2018 13:00

Ligt heel erg aan de type rugzakken die je hebt… en hoe je deze inpakt. Er zijn zelfs rugzakken (Evoc bijvoorbeeld, draag ik op de MTB) met ingebouwde rugprotector.

*bericht bewerkt door Rogier op 18 okt 2018 13:14

Click. Click. Peace

… Ik draag er soms een met skiën (met rugzak eigenlijk zelden, deze beschermt al veel) maar met MTB bijna altijd, en daarmee maak je veel meer rug en bovenlichaam bewegingen dan met skiën, en ik heb nooit het idee gehad dat mijn protector ook maar wat problemen opleverde met bewegingsvrijheid…

Rogier op 18 okt 2018 10:02

Kritische note van mijn kant… ik ben in eerste plaats motorrijder en heb derhalve een rugprotector thuis.
Bij motorrijders geldt als regel… nooit een rugzak opdoen… bij een val kan die je rug juist breken.
Liever bagage achterop de motor knopen.
Nu snap ik ook wel dat dat met skieen niet aan de orde is.
Maar dat een rugzak zou beschermen… zou het? Het kan ook tegen je werken.

En passant… ik draag de rugprotector met skieen niet. Reden… te warm.

Henrike op 18 okt 2018 13:00

Ligt heel erg aan de type rugzakken die je hebt… en hoe je deze inpakt. Er zijn zelfs rugzakken (Evoc bijvoorbeeld, draag ik op de MTB) met ingebouwde rugprotector. [post]Rogier op 18 okt 2018 13:09

Thanx! Duidelijk!

It is an amazing world

Ik heb er eentje van Dainese, gebruikte het met wedstrijdskiën. Laatste tijd doe ik dat niet meer, maar als ik gewoon aan het skiën ben gebruikt ik hem niet. Ik vind het vooral erg warm met dat ding!

Toch heb ik het idee dat het voornamelijk marketing is. Hoe vaak komt een rugblessure voor die te voorkomen was geweest met een rugbeschermer? Heb zo het vermoeden niet of nauwelijks.

Wat dat betreft zou een brace voor je knie veel nuttiger zijn. Alleen snappen marketeers ook wel dat dat veel moelijker aan de man te brengen is.

Ik heb sinds 2 jaar een rugbeschermer voor op de motor (Dainese Manis). Vorig jaar voor het eerst de piste mee opgeweest. Ik merkte nauwelijks dat ik hem aan had. Je wordt echt niet beperkt in je beweging. Ook zitliften zijn geen probleem. Warmte valt heel erg mee moet ik zeggen, maar daar had ik op de motor al geen last van.

Komende winter gaat hij zeker weer aan!

Toch heb ik het idee dat het voornamelijk marketing is. Hoe vaak komt een rugblessure voor die te voorkomen was geweest met een rugbeschermer? Heb zo het vermoeden niet of nauwelijks.

Drikus op 18 okt 2018 14:25

Er is wel wat onderzoek te vinden, maar beschermingsmateriaal bij wintersporten is pas een aantal jaren populairder aan het worden bij de grote massa. Het zal nog wel even duren voor er statistieken zijn die over een langere periode lopen.

Volgens https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187770581… helpen die dingen behoorlijk bij een rechtstreekse klap, maar zijn ze weinig doeltreffend bij rotatie van de wervelkolom (wat je dikwijls bij botsingen ziet).

Hoe dan ook: de potentiële gevolgschade bij een ruggenwervelletsel ligt een pak hoger dan bij pakweg een knie of beenbreuk. In dat opzicht lijkt het me logischer om dat stuk eerder te gaan beschermen.

*bericht bewerkt door Morzel op 18 okt 2018 15:43

Ik denk dat ik voortaan ook maar een helm opzet in mijn auto. Tenslotte doen ze dat ook in de racerij.
En de gevolgschade bij serieus hoofdletsel is natuurlijk ook niet te overzien.

Vergeet dat nek-ding uit de F1 niet. Tegen een whiplash.
Is er eigenlijk iets om je knieën te beschermen met skiën? Ik zag de ski Mojo voorbij komen. Dat is misschien wat veel van het goede. Maar ik heb de ergste ongelukken hier al voorbij zien komen, dus kniebescherming lijkt me wel nuttig.

Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het me afgelopen voorjaar gered had (COMPRESSIE fractuur). Weet iemand daar iets van?

Shane op 18 okt 2018 10:05

Ja, dat is duidelijk, daar helpt een rug beschermer NIET tegen. Net zo min als tegen over strekking of buiging van de nek wervels.

Het enige waar een rugbeschermer tegen helpt is een “klap”of “stomp” op je rug, dus bijvoorbeeld als je op een steen of boomstronk valt.

Het is gewoon polstering op je rug. Net zo goed als een knie beschermer niet helpt tegen verdraaiingen van je knie.

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 17:08

Hier een foto om te laten zine dat het met de bewegings vrijheid wel goed zit:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/66e52f53eb0a0581310c19d5...

De meestebeschermers van impact-hardening materialen zijn meer dan flexibel genoeg.

Met de warmte valt het ook wel mee.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/9bb9dd9ef01cbe45848292d5...

Overigens had een Duits MTB tijdschrift recent een test van rugzakken met ingebouwde beschermers, en daar bleek dat een gewone rugzak met halfvol water reservoir en een dun donsjackje beter scoorde dan (bijna) al de bescherm rugzakken.

Ik draag er zelf bijna altijd 1 op de MTB. Door de nieuwe materialen heb je geen harde schaal meer nodig, en is de beweging vrijheid dus geen enkel probleem meer. Ook de warmte valt mee. Pas boven de ~25 grade ga ik er over denken om hem niet te dragen. Ik ski niet zo vaak bij 25 graden ;-) dat is dan wel een hele minimale. Ik heb ook een stevigere, bredere die ik alleen in het bikepark draag.

Voor skien zou ik dus zeggen, als je een rugzak draagt, en er zitten GEEN harde dingen in, dan hoeft het niet zo gauw. Als je geen rugzak draagt, en je skiet in terrein met rotsen en stenen, dan is het al gauw meer voordeel dan nadeeel.

Maar besef wel, dat het slechts een (zeer) beperkte mate van bescherming biedt.

Ik denk dat ik voortaan ook maar een helm opzet in mijn auto. Tenslotte doen ze dat ook in de racerij.
En de gevolgschade bij serieus hoofdletsel is natuurlijk ook niet te overzien.

Drikus op 18 okt 2018 16:22

Tja, racewagens zijn toch fundamenteel verschillend van een doorsnee autootje waarmee doordeweekse stervelingen rondrijden. Bovendien doen die helmen vaak meer kwaad dan goed als je ze niet combineert met kuipzetel, vijfpuntsgordel en HANS.

Ik zou me er dus niet teveel zorgen over maken 😜.

Ik heb altijd een rugzak Met ingebouwde rugbescherming op. Vooral voor achterop kommende kamikaze idioten. OFF piste ivm val op rotsen en boomstronken.

Ik heb ernstig rugletsel en daardoor voel ik elk dingetje dat tegen mijn rug aan komt.
Ik gruwel dus juist bij het idee om een rug bescherming om te doen. Ook geen rugzak oid voor de goede orde. Dat doet mij juist heel veel kwaad.
Voorheen was ik pro dit soort zaken. Nu alles extra gevoelig is merk ik pas wat voor druk ze onbewust uitoefenen op je lijf, en betwijfel ik of ze goed zijn voor die ene keer of dat je ze beter niet draagt omdat ze ook negatieve drui op je uitoefenen de rest van de tijd.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik voel me nu toch wel een beetje gediscrimineerd. ☹️

RFKANGOO op 18 okt 2018 09:41

Ik ook. Vooral omdat MTB-ers en motorrijders wel hun ervaringen mogen delen. 😜

Annoying skiers since 2003

Als snowboarder :) gebruik ik er altijd eentje, behalve als ik een rugzak draag. Ik heb zo’n POC vest. De beperking in de beweging zit 'm bij mij alleen bij het vastzetten van m’n schoenen in de bindingen. Tijdens het boarden nooit last.

Vriend van me (boarder) heeft er al eens naar geïnformeerd. Meerdere verkopers gaven onafhankelijk van elkaar aan dat het vooral zinvol is als je gaat stunten in het park. Voor wintersporters die vooral op de piste blijven, heeft het amper meerwaarde.

Ik denk dat goed kunnen valbreken je veel meer bescherming bied dan welke rug en pols protector dan ook. Eigenlijk zou iedereen als kind verplicht 2 jaar 1 uur per week judo moeten krijgen op de basisschool. Dan leer je een basis aan waar je de rest van je leven profijt van hebt en wat enorm veel fracturen zal schelen per jaar.

Born to Ride

Ik denk dat goed kunnen valbreken je veel meer bescherming bied dan welke rug en pols protector dan ook. Eigenlijk zou iedereen als kind verplicht 2 jaar 1 uur per week judo moeten krijgen op de basisschool. Dan leer je een basis aan waar je de rest van je leven profijt van hebt en wat enorm veel fracturen zal schelen per jaar.

Matthias123 op 19 okt 2018 08:28

Dat is best een heel goed punt!

It is an amazing world

Plaats een reactie