Amerika

Omdat ik zelf graag info en opinie stukken lees, dacht ik eens een stukje te schrijven met een paar ideeen voor skien in Amerika. Hopelijk is het leuk leesvoer voor mensen, en misschien zelfs nuttig voor iemand.

Ik ga er even van uit dat als je vanuit Nederland in Amerika gaat skien je graag een andere ervaring wil hebben dan je in de Alpenlanden zou hebben, zowel in goede als slechte zin.

Ik ga er ook vanuit dat het een lang geplande trip is en geen last-minute.

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 18:11

Ik zie geen tekst en tips 😂😂😂

May the ski force be with you !!

Iets zegt me dat dit een groeidocument wordt 😁.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zit vol verwachting te wachten. Hopelijk staat er niet in dat ik beter Utah had moeten kiezen ipv Colorado 😬

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp Bogus! Niks Colorado, Utah of zelfs California. Je weet toch dat je naar Idaho moet? (for Bogus that is)

Er zijn twee dingen die ik zou zien als voordeel als je goed kiest waar en wanneer je gaat skien in Amerika:

-Sneeuw kwantiteit en kwaliteit: diepe “champagne powder” aub!
-Off-piste, gezekerd terrein, met name ook treeskiing

Als je lang van te voren plant, wil een gebied dat sneeuwzeker is. Dat beteken over het algemeen hooggelegen, maar zeker vanaf eind februari, moet je ook met de kracht van de zon rekening houden. Poeder blijft alleen zacht als het niet smelt, dus weinig zone-warmte, dus veel noord en west hellingen.

Omgekeerd wil je als het waait, sneeuwt of mistig is tussen de bomen kunnen skien. Hetzij op smalle pistes, of nog beter, echt in het bos.

Dit zijn nu juist twee punten waar de Rocky Mountains goed scoren: Veel hoog gelegen gebieden en in verhouding tot de Alpen is de boomgrens veel hoger.
Ook liggen de Rockies veel verder van de oceaan dan de Alpen, hierdoor is de sneeuw veel droger en het weer veel bestendiger (veel zon, weinig kans op regen, ook in de lagere delen).

Ik zou de oostkust direct afraden, maar ook de gebergten dichter bij de westkust zou ik niet gauw kiezen. California heeft prachtige skigebieden, en sommige krijgen gemiddeld heel veel sneeuw. Maar, die sneeuw is vochtiger, en er zit veel wisselvalligheid in de sneeuwval. Het ene jaar ligt het huizenhoog, hen andere jaar is het bijna droog.

Whistler(in Canada maar toch), zou ik ook niet kiezen. hier is de kans op regen of natte sneeuw groter. De aantrekkingskracht van Whistler voor AAmrikanen is het alpine terein(inclusief gletscher), het grote hoogte verschil en de grote van het gebied. Maar dat kan je allemaal in de Alpen nog wel beter vinden.

Ook Jackson Hole zou ik niet als (hoofd)bestemming kiezen: nauwelijks noord en west hellingen, en niet super veel sneeuw betekent dat condities er niet altijd top zijn. Hier is de aantrekkingskracht voor Amerikanen de steilheid en de ruige rots pieken in de omgeving, maar ook die kun je in de Alpen nog veel meer vinden.

Het eerste wat dan telt is de tijd.
Ik zou echt afraden om met Kerst/Oudjaar te gaan: duur, druk en kans op of-piste skien erg klein.

Februari of zelfs maart hebben allemaal prima weken.

In Amerika zijn maar een 2 feestdagen in die tijd: Martin Luther King day (MLK), 3de maandag in januari, en Presidents Day, 3de maandag in februari. Die lange weekends, en in mindere mate de week voor en na Presidents day, zijn de drukste dagen van het seizoen. Alle andere dagen door de week zijn super rustig.

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 18:38

Zit vol verwachting te wachten. Hopelijk staat er niet in dat ik beter Utah had moeten kiezen ipv Colorado 😬

CJAHulskamp op 18 okt 2018 17:59

Tsja, als je de kentekenplaat mag geloven heb je het toch fout gedaan… Tenzij je natuurlijk niet voor de sneeuw gaat.

null

Freeride = Life

@CJAHulskamp Bogus! Niks Colorado, Utah of zelfs California. Je weet toch dat je naar Idaho moet? (for Bogus that is)

Bennie op 18 okt 2018 18:05

Alleen voor de naam zou ik al gaan 👍

May the ski force be with you !!

Zit vol verwachting te wachten. Hopelijk staat er niet in dat ik beter Utah had moeten kiezen ipv Colorado 😬

CJAHulskamp op 18 okt 2018 17:59

Dat wilde ik eigenlijk wel gaan schrijven ;-)
Maar Colorado is ook super, en staat zeker niet in mijn “afraden” lijstje.

Ook moet ik zeggen dat la mijn “afraden” tips alleen slaan op mensen die een SKI trip plannen, niet op mensen die nog iets anders moeten of willen doen, zoals werk, woestijn wandelen of vrienden bezoeken.

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 18:10

Zit vol verwachting te wachten. Hopelijk staat er niet in dat ik beter Utah had moeten kiezen ipv Colorado 😬

CJAHulskamp op 18 okt 2018 17:59

Tsja, als je de kentekenplaat mag geloven heb je het toch fout gedaan… Tenzij je natuurlijk niet voor de sneeuw gaat.

null

Arnie777 op 18 okt 2018 18:09

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:13

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp Bogus! Niks Colorado, Utah of zelfs California. Je weet toch dat je naar Idaho moet? (for Bogus that is)

Bennie op 18 okt 2018 18:05

Ik ga richting Montana voor een tripje vanuit Fernie dit seizoen. PNW FTW… (snapt iemand dit :P )

*bericht bewerkt door Arnie777 op 18 okt 2018 18:18

Freeride = Life

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/66e5708fc9f860f0f0cc3314...

May the ski force be with you !!

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/66e5708fc9f860f0f0cc3314...

CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:14

Zelf eentje hebben en dan toch nog voor Colorado kiezen! Zit het dan toch in dat je in Utah (bijna) geen alcohol kan drinken in de ski gebieden?

Freeride = Life

Welke maatschappij vliegt rechtstreeks van Amsterdam naar Denver ? Overigens zitten we in Silverthorne (wat redelijk goedkoop is) om verschillende gebieden te bezoeken.

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp Bogus! Niks Colorado, Utah of zelfs California. Je weet toch dat je naar Idaho moet? (for Bogus that is)

Bennie op 18 okt 2018 18:05

Ik ga richting Montana voor een tripje vanuit Fernie dit seizoen. PNW FTW… (snapt iemand dit :P )

Arnie777 op 18 okt 2018 18:13

Ik zal even vertalen:
Pacific NorthWest For The Win

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/66e5708fc9f860f0f0cc3314...

CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:14

Zelf eentje hebben en dan toch nog voor Colorado kiezen! Zit het dan toch in dat je in Utah (bijna) geen alcohol kan drinken in de ski gebieden?

Arnie777 op 18 okt 2018 18:18

Zaten van de zomer in Utah en toen deze plaat mee genomen

May the ski force be with you !!

Welke maatschappij vliegt rechtstreeks van Amsterdam naar Denver ? Overigens zitten we in Silverthorne (wat redelijk goedkoop is) om verschillende gebieden te bezoeken.

CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:38

Oeps, foutje

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 18:45

Welke maatschappij vliegt rechtstreeks van Amsterdam naar Denver ? Overigens zitten we in Silverthorne (wat redelijk goedkoop is) om verschillende gebieden te bezoeken.

CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:38

Sorry, ik dacht mij dat te herinneren. Ik heb het veranderd.
Salt Lake City rechtstreeks met Delta/KLM, en niet te duur: ~770 euro

Ik zou zeker eens kijken naar Icelandair. Dat is niet veel langzamer dan rechtstreeks.

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 18:47

KLM niet. Allemaal overstap

Edit: zo ver ik zie gaat niks rechtstreeks naar Denver. Wel behoorlijk duur nu

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:46

May the ski force be with you !!

Overigens zitten we in Silverthorne (wat redelijk goedkoop is) om verschillende gebieden te bezoeken.

CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:38

Ik zit in februari ook in Silverthorne(nou ja, Frisco), gaan we Copper skien, en daarna rijden we naar Winterpark.

Overigens is ruim van de voren boeken echt veel goedkoper. Tickets zijn nu bijna verdubbeld. Je skipas op tijd kopen. En bij Airbnb huren en ook auto ruim van tevoren boeken.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:55

May the ski force be with you !!

Hoezo zijn er maar 2 feestdagen in die tijd?
Amerika heeft elke dag van het jaar een officiële feestdag soms wel meerdere op een dag.
Het congres/senaat heeft zelfs besloten dat er 1 dag in het jaar geen feestdag mag zijn dus staat dat er in als een speciale dag die geen feestdag is. De overige 364 dagen is et wel een feest.

Maar snap wat je bedoelt de meeste vieren ze niet.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Welke maatschappij vliegt rechtstreeks van Amsterdam naar Denver ? Overigens zitten we in Silverthorne (wat redelijk goedkoop is) om verschillende gebieden te bezoeken.

CJAHulskamp op 18 okt 2018 18:38

Sorry, ik dacht mij dat te herinneren. Ik heb het veranderd.
Salt Lake City rechtstreeks met Delta/KLM, en niet te duur: ~770 euro

Ik zou zeker eens kijken naar Icelandair. Dat is niet veel langzamer dan rechtstreeks.

Slim op 18 okt 2018 18:43

Vlieg nu met Lufthansa. Met United doe ik niet meer. Wat een armoede die maatschappij

May the ski force be with you !!

met dank aan @CJAHulskamp, hier het vliegverhaal:

Als je een beetje krap in de tijd zit, zou ik Salt Lake City aanraden: Je kunt er rechtstreeks vanaf Amsterdam heen vliegen, en de skigebieden liggen echt vlakbij het vliegveld.

Zeker als je kinderen en of skis mee hebt, is een rechtstreekse vlucht een groot voordeel. Als je namelijk in Amerika moet overstappen moet je daar verplicht je bagage afhalen en door de immigratie dienst en douane heen, en vervolgens WEER door de security-check met je handbagage. Dat vreet dus tijd en is gezeul met skitassen en doodmoeie kids.

Heb je een lawine airbag? Denk er dan aan dat je Europese gascilinders vaak niet in Amerika het vliegtuig in mogen (dus ook niet na die overstap op de heenreis), ook al mocht hij er in Europa er wel in! Check dit. (Zie ook Wildsnow.com)

Wil daar nog even een aanvulling opgeven.
Wij hebben een vlucht met Lufthansa via Frankfurt. Door je tussenlanding in Europa gaat je bagage rechtstreeks door naar je eind bestemming.

May the ski force be with you !!

Bestudeer maar eens undefined, een super goede, onafhankelijke site met sneeuw statistieken.

Naar aanleiding daarvan zou ik kiezen voor Salt Lake city:

Alta en Snowbird in Little Cottonwood Canyon en Brighton en Solitudein Big Cottonwood Canyon zijn waarschijnlijk de topgebeiden in Noord Amerika voor wat betreft sneeuw kwaliteit en kwantiteit.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/c9ae4e84cdbce7cc2b03b408...

Park City (PCMR, the Canyons, Deer Valley)is in Europa vaak bekender, maar zou ik niet zou gauw kiezen: minder mooi qua omgeving en veel mindere sneeuw kwaliteit, vooral later in het seizoen. Het grote voordeel van Park City tegenover de Cottonwood Canyons is dat er een stad is dus winkels en restaurants, maar zoals gezegd, daarvoor zou ik niet naar Amerika komen.

Andere plekken om over te denken vanaf Salt Lake City zijn Powder Mountain en Grand Targhee(Wyoming/Idaho).
Pow Mow krijgt vrij veel sneeuw, en het is er erg rustig, maar het is lager vangt meer zon, dus de sneeuw blijft er niet altijd zo goed van kwaliteit.

Grand Targhee is rustig, en behoort samen met de Cottonwood Canyons tot de top qua sneeuw. Grand Targhee is goed te combineren met Jackson Hole.

In Utah kun je best alcohol krijgen, alleen in supermarkten is het 3.5%. In drank winkels hebben ze gewoon alles.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/64290d7c5e1012bbaa7edf13...

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 19:40

Ik vond onthesnow.com een goede site. Verder doen veel skioorden ook veel op Twitter.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 18 okt 2018 19:19

May the ski force be with you !!

Hoezo zijn er maar 2 feestdagen in die tijd? …
Maar snap wat je bedoelt de meeste vieren ze niet.

Birdheart op 18 okt 2018 18:55

En het grote verschil met Europa, de meeste Amerikanen gaan NIET een week van zaterdag tot zaterdag op vakantie.
Dus drukke weken zijn er nauwelijks. Buiten de week voor en na Presidents day is het door de weeks overal gewoon super rustig.en zelf die 2 weken zijn buiten het weken niet echt druk.

Ik vond onthesnow.com een goede site. Verder doen veel skioorden ook veel op Twitter.

CJAHulskamp op 18 okt 2018 19:18

NB die 2 bronnen zijn niet erg onafhankelijk. Hun mededelingen zou ik altijd met de nodige scepsis benaderen.

Als het over beschrijvingen gaat (maar niet over gebieds statistiek) dan kan ik powderhounds.com nog aanraden.

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 19:22

Zoals de meesten van jullie wel weten zijn dag ski passen in Amerika heel duur.

Maar als je wat meer tijd hebt, dan zijn combi-passen vaak heel schappelijk:

Zo betaalde ik in de voorverkoop(april), $599 voor een volwassene, en $299 voor een kind voor de IKON base pas. (https://www.ikonpass.com/en/ikon-base-pass)
Daarmee heb ik (afgezien van de zaterdag en zondag voor MLK/President’s Day) een seizoens pas in handen voor Solitude, Copper, Winter Park, Mammoth en Squaw en 5 dagen in Alta/Snowbird, Brighton, Jackson Hole, Steamboat, Aspen en Big Sky, plus nog veel kleinere gebiedjes.

Behalve de IKON pass, zijn er nog de Epicpass van Vailresorts: (http://www.epicpass.com)en de Mountain Collective Pass (http://www.mountaincollective.com).

Verder heeft Grnad Targhee vaak aanbiedingen met 3 dagen overnachting en goedkope passen.

Ook interessant om naar te kijken als je kinderen hebt zijn de “passports”, gratis skien voor kinderen in (meestal) groep 7 of 8:
https://www.skiutah.com/passes/passports
https://www.coloradoski.com/passport

En natuurlijk naar aanbiedingen van “kids ski free” ed.

*bericht bewerkt door Slim op 18 okt 2018 19:34

@CJAHulskamp Bogus! Niks Colorado, Utah of zelfs California. Je weet toch dat je naar Idaho moet? (for Bogus that is)

Bennie op 18 okt 2018 18:05

Ik ga richting Montana voor een tripje vanuit Fernie dit seizoen. PNW FTW… (snapt iemand dit :P )

Arnie777 op 18 okt 2018 18:13

Vanuit Fernie is Whitefish in Montana dichtbij. Naast Colorado is dat mijn favoriete gebied in de USA.

Plaats een reactie