Freeflex EVO 14 of Freeflex EVO 16

Hallo iedereen!

Voor komend skiseizoen heb ik nieuwe ski’s gekocht: Head Rebels Worldcup I.speed Pro. Nu qua bindingen ben ik nog wat aan het twijfelen aangezien de website van Head er zelf nogal vaag over doet over welke binding ik erbij zou kopen: Freeflex EVO 14 of Freeflex EVO 16? Ik ben een zeer sportieve skiër van een goede 85 kilo (1,97m), maar ik vraag me af of ik de zwaardere binding (16) wel nodig zal hebben, aangezien de DIN-waarde maar 1 verschilt (14 vs 15), en deze wel iets meer kost.

14 moet genoeg zijn… kan ook nog verschil zitten in gewicht, maar dat lijkt mij voor een niet-wedstrijdskier niet zo’n issue.

Ga je je binding werkelijk op 14/15 zetten?

Nee ik zet ze zelden zo hoog. Ik ski hele dagen lang vanaf de pistes open gaan tot ze sluiten, aan vrij hoge snelheden. Maar daarbuiten aan echt racen doe ik niet!

Tussen die twee bindingen is er wel wat meer verschil dan enkel de DIN-waarde. De EVO 16 is een echte race-binding: hij staat iets lager, heeft een teenstuk dat in hoogte verstelbaar is en een ander AFD. Ook is het mogelijk om meer te customizen in raceplaten en ramp angle.

De EVO 14 heeft een teen- en hielstuk dat consument-georienteerd is.

Het hangt er dus een beetje vanaf wat je ermee wil gaan doen.

*bericht bewerkt door Morzel op 21 okt 2018 17:56

Tussen die twee bindingen is er wel wat meer verschil dan enkel de DIN-waarde. De EVO 16 is een echte race-binding: hij staat iets lager, heeft een teenstuk dat in hoogte verstelbaar is en een ander AFD. [/post]

Wat is een AFD?

Het plaatje onder de voorvoet van de skischoen dat helpt om de schoen naar de zijkant te doen uitbreken.
Anti Friction Device

Klopt. Bij de consumenten-binding is er een bewegend element (soort rollende band by Tyrolia bindingen), bij de race-binding is dat een vast “glad” stukje plastic om een directere verbinding tussen schoenzool en binding mogelijk te maken. Je moet er dus een beetje meer op letten dat je schoenzool en binding mooi sneeuw- en ijsvrij zijn voor je je vast klikt.

@Morzel hoeveel zou je van het verschil merken?

Ik vermoed dat de stervelingen onder ons er niet veel van zullen merken. Tenzij je echt wil gaan racen of racetraining doen.

Op mijn FIS SL ski’s heb ik racebindingen zitten, maar als ze daar niet mee geleverd waren zou ik zonder zorgen de niet-race versie erop gezet.

Plaats een reactie