met de trein naar Duitsland. Welke bestemming?

Wij willen met het gezin op wintersport. Denken eraan met de trein te gaan (DB), zoeken dus een plaats waarbij je ter plekke geen auto nodig hebt en waarbij je bijv. de gehuurde ski uitrusting op de piste in depot kan geven. Wij zijn starters op ski-gebied. Iemand tips van sneeuwzekere gebieden in Duitsland geschikt voor ons? Ervaringen met bijv. Nesselwang of Mittenwald?

Wij zijn met de familie jaren lang met de nachttrein naar Zell am See in Oostenrijk gegaan. Vaak vanaf Arnhem of Venlo, en de trein stopte in Zell am See midden in het dorp. Op treinreiswinkel.nl kun je over de reis voldoende informatie vinden. Ik zou zelf niet zo snel voor de gebieden Nesselwang en Mittenwald kiezen, maar voor een gebied in Oostenrijk waar meer faciliteiten aanwezig zijn.

Dank voor je reactie. Wij hebben naar de nachttrein gekeken. Is een stuk duurder dan overdag met de Deutsche Bahn te reizen. Kijken nu naar Duitsland vanwege de prijs. Skihuur, skipas en skiles zijn daar prima betaalbaar. Qua faciliteiten (oa skidepot in de nabijheid vd lift) ben ik erg benieuwd. Blijkt dat die niet voldoende zijn, moeten we onze blik verleggen.

Oberstdorf kan je overwegen

Ik reis zelf net als @rickhaha altijd met de trein naar Zell am See in Oostenrijk. Op oebb.at (oostenrijkse spoorwegen) heb je al een enkeltje voor €69,- vanuit Utrecht op een willekeurige dag in januari.

Je kan ook naar St Johann in Tirol. Tegenwoordig op vrijdag, zaterdag en zondagen in de winterperiode rechtstreeks met de ICE (wel 2 x overstappen vanuit NL). In St Johann kun je alles vinden aan de voet van de pistes en zelfs die zijn op loopafstand van het treinstation. Skipassen zijn daar wel (iets) duurder dan in Zuid-Duitsland, maar goedkoper dan in de grote(re) Oostenrijkse gebieden zoals Zell am See (dat ook uitstekend bereikbaar is per trein). Verder vond ik het prijsniveau in St Johann allemaal heel betaalbaar. Stuk goedkoper dan Serfaus, Ischgl en vergelijkbaar met Zuid-Duitsland (al ken ik daar alleen Oberjoch en Nesselwang).

*bericht bewerkt door 77steve op 23 okt 2018 17:29

Ik verwacht hiet toch zeker ook een bijdrage van @RCGrootveld als ervaringsdeskundige

Bedankt voor de reacties. Ben nu ook de optie St Johann aan het uitwerken/onderzoeken.
Eens kijken wat de prijzen zijn voor skipassen, lessen, skihuur etc.

Kijk ook op de DB voor acties en tickets. Even reizen naar een Duits treinstation en de tickets vanuit Duitsland zijn goedkoper dan dezelfde tickets vanuit Nederland.
Zuid Duitsland heeft een aantal mooie skigebieden die met de trein goed te bereiken zijn.

Ik verwacht hiet toch zeker ook een bijdrage van @RCGrootveld als ervaringsdeskundige

HN65 op 23 okt 2018 18:30

Dank voor dit compliment :-)
Maar aan het bovenstaande kan ik weinig toevoegen, mede gezien het feit dat ik nauwelijks op de hoogte ben van de Duitse skigebieden.

Rob

Oberstdorf kan je overwegen

Tiny-M op 23 okt 2018 14:48

Absoluut! En vanuit Oberstdorf kan je op de HBF op de Walserbus stappen die je overal in het Kleinwalsertal brengt.

Ik dacht ook meteen aan Oberstdorf. En aan Winterberg. Ideaal voor beginners. Weet alleen niet of ze daar een skidepot hebben maar wel een aantal hotels of het landal park direct bij de pistes.

Oberstdorf wordt een paar keer genoemd zie ik. Inderdaad goed bereikbaar per trein. Het skigebied Söllereckbahn is geschikt voor kids en beginners heb ik uitgevonden. Maar daar moet je volgens mij met de skibus naartoe? Iemand ervaringen opgedaan met lessen in Oberstdorf? Verdere tips over Oberstdorf?

Je moet niet in Oberstdorf gaan zitten, maar even met de bus het Kleinwalsertal in trekken. Riezlern, Mittelberg of Hirschegg.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Oberstdorf wordt een paar keer genoemd zie ik. Inderdaad goed bereikbaar per trein. Het skigebied Söllereckbahn is geschikt voor kids en beginners heb ik uitgevonden. Maar daar moet je volgens mij met de skibus naartoe? Iemand ervaringen opgedaan met lessen in Oberstdorf? Verdere tips over Oberstdorf?

DB1 op 25 okt 2018 12:17

Sollereck is inderdaad geschikt voor kinderen en beginners, maar daar zit je wel vast aan de bus inderdaad. Hirschegg is dan een betere keuze, veel blauw en accommodaties aan de piste.

Oberstdorf zelf ken ik niet zo goed, maar je hebt er de Fellhornbahn die aansluit op Riezlern, en een los gedeelte bij de Nebelhornbahn met vooral rood en zwart.

Overigens klinkt de bus wel spartaans, maar die Walserbus rijdt vaak, is binnen de Oostenrijkse dorpen gratis en werkt prima!

Wat ik altijd doe is een plaats zoeken en dan op de duitsebahn zoeken of je er kan komen .

Je moet niet in Oberstdorf gaan zitten, maar even met de bus het Kleinwalsertal in trekken. Riezlern, Mittelberg of Hirschegg.

Shane op 25 okt 2018 12:21

Ik sluit mij aan bij Shane…
Oberstdorf is een goede keuze, maar ik denk dat Kleinwalsertal gezien jullie profiel (gezin, starters op ski-gebied) nóg iets leuker is.
Kleinwalsertal biedt meer skipistes e.d. in het dalgebied die geschikt zijn voor beginners.
mijn advies zou zijn: boek een onderkomen in Kleinwalsertal (Riezlern/Hirschegg) reis met de trein naar Oberstdorf, vanuit Oberstdorf met de Walserbus naar Kleinwalsertal en daar lekker een week genieten van jullie Wintersport, moet goedkomen.

(zoals eerder genoemd in dit topic > in Kleinwalsertal is het openbaar vervoer gewoon goed geregeld dmv de Walserbus. Een eigen auto is dus echt overbodig)

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.

Plaats een reactie