Pitztaler gletscher deels gesloten!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Pitztaler Gletscher

En het heeft niks met sneeuwgebrek of zo te maken.

Blijkbaar zonder milieuvergunning 1 stuk weg bijgewerkt afgesloten zomer en dat mag natuurlijk niet.
Hierdoor heeft men nu dat stuk moeten afsluiten waardoor een groot stuk skigebied niet meer bereikt kan worden.
Lijkt me toch tamelijk dom.

https://tirol.orf.at/news/stories/2943344/

Dat ze zorgen dat het in orde is over 2 weken… :o

*bericht bewerkt door bartvwg op 25 okt 2018 11:43

Bla, bla, bla.

Volgens mij gaat het om deze skiweg op het webcambeeld:

null

Die ontsluit inderdaad een behoorlijk deel van het skigebied (omcirkeld). Volgens de website hebben ze mede daardoor (en deels door te weinig sneeuw) maar 5 van de 21 pistekilometer geopend:

null

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

En het heeft niks met sneeuwgebrek of zo te maken.

Blijkbaar zonder milieuvergunning 1 stuk weg bijgewerkt afgesloten zomer en dat mag natuurlijk niet.
Hierdoor heeft men nu dat stuk moeten afsluiten waardoor een groot stuk skigebied niet meer bereikt kan worden.
Lijkt me toch tamelijk dom.

https://tirol.orf.at/news/stories/2943344/

Dat ze zorgen dat het in orde is over 2 weken… :o

bartvwg op 25 okt 2018 11:41

En laat dat nu net de weg naar hun belangrijkste trainingspiste zijn…

Inderdaad @Roel dat stukje weg (300m lang)

Toch eens benieuwd of dat (lang) gesloten gaat blijven.

Bla, bla, bla.

Men heeft de skiweg aangepast nadat er deze zomer een stuk rots was afgebroken. Deze werken zijn uitgevoerd met zicht op de veiligheid. Het is dus niet zomaar aangepast omdat men dit even wou doen…

Men heeft de skiweg aangepast nadat er deze zomer een stuk rots was afgebroken. Deze werken zijn uitgevoerd met zicht op de veiligheid. Het is dus niet zomaar aangepast omdat men dit even wou doen…

Joy85 op 25 okt 2018 12:39

Ja klopt, maar zonder vergunning en dat mag blijkbaar niet.
Al vraag ik me af wat voor invloed dat stukje skipiste op de omgeving/natuur kan hebben.
Maar blijkbaar zou deze maatschappij in het verleden al vaker dergelijke fratsen uitgehaald hebben en men kan er daar niet mee lachen.

*bericht bewerkt door bartvwg op 25 okt 2018 12:44

Bla, bla, bla.

Alle actuele info op alpinforum
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=65…

Waaronder deze foto die het goed weergeeft, het gaat om de rots aan het einde van het rode hek

typisch geval van permafrost probleem, wat je steeds vaker gaat zien

null

The older I get, the better I was

Ben benieuwd hoe dat nu verder gaat. Ze kunnen toch moeilijk dat pad het hele seizoen dichthouden.

Al vraag ik me af wat voor invloed dat stukje skipiste op de omgeving/natuur kan hebben.

bartvwg op 25 okt 2018 12:43

De Groenen grepen dit in augustus al aan om hun protest tegen de verbinding met Sölden kracht bij te zetten.
https://skiinformatie.nl/ophef-over-verbinding-solden-en-pit…

Of er werkelijk schadelijke invloed op de natuur is of niet, het is niet handig om dit te doen op het moment dat de milieuclubs al op oorlogspad zijn.

Annoying skiers since 2003

Ik snap dat er verschillende partijen verschillend denken over de uitbreiding van het gebied en de verbinding met Sölden. Ik snap ook dat het uitvoeren van aanpassingen in de zomer (noodzakelijk of niet) zonder vergunning op zijn zachts gezegd niet erg handig is van het skigebied. Maar om onvrede over het één (waar alle procedures tot in den treuren zijn uitgevochten en uiteindelijk in het voordeel van het skigebied is beslist) nu in te zetten om het skigebied alsnog schade toe te brengen, in kwaad daglicht te stellen… Dat is gewoon pesten.
Vast een advocaat die weer eens de inhoud in zaak 2 op onnatuurlijke wijze heeft verbonden aan zaak 1 (en daarmee ongetwijfeld probeert te concluderen dat zaak 2 daardoor ook iets te maken zou hebben met zaak 1). Ironisch trouwens, zo’n ver gezochte verbinding - was dat niet waar hij juist dat skigebied in eerste instantie van betichtte?

Opmerkelijk dat die verbreding al in augustus bekend was. En dat ze nu pas actie ondernemen.
Lijkt me overigens weinig met kwaadwillende advocaten te maken hebben. Meer met kwaadwillende Groenen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 okt 2018 13:43

Het lijkt inderdaad veel weg te hebben van pesten.

Bovendien niet echt leuk voor de plaatselijke horeca en andere mensen die van het toerisme moeten leven.

Bla, bla, bla.

Nou, als je de twee foto’s met elkaar vergelijkt is er gewoonweg een flink stuk top van een berg weggehaald. Zal wel skinoodzakelijk zijn geweest maar stupide en onnodig om dit zonder vergunning te doen; men kon een reactie verwachten en wie kon of kan nu bijv. de veiligheid controleren?

It;s easier to ask for forgiveness than beg for permission, dat werkt heel vaak heel goed. Dat zal hier dus ook weer gebeuren denk ik, misschien een kleine boete maar terugdraaien lukt zeker niet.

It;s easier to ask for forgiveness than beg for permission, dat werkt heel vaak heel goed. Dat zal hier dus ook weer gebeuren denk ik, misschien een kleine boete maar terugdraaien lukt zeker niet.

HN65 op 26 okt 2018 16:08

Tja, maar hier is wel wat voorgeschiedenis.

Zo kan je eigenlijk van de Gletscher gewoon naar beneden skiën via een weg die verkocht is als “noodweg” voor als de trein het begeeft, maar ik denk dat die door een beschermd gebied loopt.

Als je die dan natuurlijk begint te prepareren en als dalafdaling begint te gebruiken zonder toestemming…
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=50972…

It;s easier to ask for forgiveness than beg for permission, dat werkt heel vaak heel goed. Dat zal hier dus ook weer gebeuren denk ik, misschien een kleine boete maar terugdraaien lukt zeker niet.

HN65 op 26 okt 2018 16:08

Het kan goed werken, maar dat lijkt me persoonlijk niet iets om trots op te zijn.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Nou, als je de twee foto’s met elkaar vergelijkt is er gewoonweg een flink stuk top van een berg weggehaald. Zal wel skinoodzakelijk zijn geweest maar stupide en onnodig om dit zonder vergunning te doen; men kon een reactie verwachten en wie kon of kan nu bijv. de veiligheid controleren?

Frank66 op 26 okt 2018 16:04

volgens het artikel (dat je nota bene zelf hebt gepost) is er een stuk rots afgebroken en op het pad gevallen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 okt 2018 17:29

Ja, en? Maar ook dat valt dus niet meer te controleren… .

*bericht bewerkt door Frank66 op 26 okt 2018 17:53

Er is dus niet “gewoonweg een flink stuk top van een berg weggehaald”.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 okt 2018 21:58

Hoe zo ‘dus’? Het verhaal is zo gegaan volgens de P. Bergbahnen, maar niet meer te controleren door de autoriteiten. De berg en natuurgebied zijn geen eigendom van het liftenbedrijf. Ze nemen zo een arrogant loopje met de natuur maar ook met de veiligheid van de skiërs door op eigen goede/slechte inzicht een nieuwe skiweg op een graat aan te leggen. Stupide actie.

Tjonge man. Je was erbij?

Hoe zo ‘dus’? Het verhaal is zo gegaan volgens de P. Bergbahnen, maar niet meer te controleren door de autoriteiten. De berg en natuurgebied zijn geen eigendom van het liftenbedrijf. Ze nemen zo een arrogant loopje met de natuur maar ook met de veiligheid van de skiërs door op eigen goede/slechte inzicht een nieuwe skiweg op een graat aan te leggen. Stupide actie.

Frank66 op 27 okt 2018 18:01

Wel een beetje kort door de bocht, dit, imho.
Hun officiële verklaring klinkt mij anders plausibel.
We zullen wel zien wat ze gaan doen.
Voorlopig skiën met korting iig.

Bla, bla, bla.

Tjonge man. Je was erbij?

DrPhil op 27 okt 2018 18:03

nee, maar niemand; en dat is juist het probleem… .
De annuleringen van de toeristen in het Pitztal zijn begonnen en de burgemeester slaat alarm.

Dat ze zorgen dat het in orde is over 2 weken… :o

bartvwg op 25 okt 2018 11:41

Nee dus potverdomme. :(

Bla, bla, bla.

Kort geding van de Pitztaler tegen de sluiting is verloren. De piste blijft voorlopig dus dicht.
En daarmee de helft van de pistes van de Pitztaler gletscher.

Ook niet gek dat ze een rechtzaak en sluiting aan hun broek krijgen.
De andere gebieden in de buurt (Soelden etc) regelen netjes een vergunning.
De Pitztaler vinden dat niet nodig en blazen------6000------kubieke meter rots weg…

Meer info en een mooi filmpje hier
https://www.tt.com/politik/landespolitik/15041225/skiweg-im-…

*bericht bewerkt door Onnem op 21 nov 2018 21:51

The older I get, the better I was

En daarmee de helft van de pistes van de Pitztaler gletscher.

Onnem op 21 nov 2018 21:46

Nee hè, dat is de helft niet, kijk eens op het kaartje hieronder, enkel wat in het blauwe kadertje staat valt weg. En voor degenen die nog gaan: veel teams en toeristen hebben elders geboekt, het is er dus rustiger en je krijgt korting. Elk nadeel…
Heb me er zo (2 weken geleden) 3 dagen goed bezig kunnen houden, die paar pistes meer zouden niks uitgemaakt hebben. Overigens, binnenkort openen de andere, lagere gebieden.

null

Bla, bla, bla.

Pitztal is misschien wel het meest lege, verlaten van de grote dalen van Tirol.
Heeft wellicht iets te maken met dit domme gedrag…Iets te eigenwijs.

Pitztal is misschien wel het meest lege, verlaten van de grote dalen van Tirol.
Heeft wellicht iets te maken met dit domme gedrag…Iets te eigenwijs.

Wunderkammer op 22 nov 2018 09:35

Vandaar de grote hoeveelheid Oostblokkers, zowat heel Tsjechië en Rusland was er aan het trainen?

I.i.g. hoe leger en verlatener een skigebied is hoe beter vind ik.

Bla, bla, bla.

@bartvwg: ik bedoel qua inwoners en bebouwing. Eeuwenlang afgesloten van de bewoonde wereld, dachten wel zelf te bepalen dat ze wat rots konden wegblazen. Denk dat je de actie van de overheid overigens ook moet zien in het licht van de geplande verbinding met Sölden. Zo van: geen spelletjes. Hoe dan ook: dit gaat waarschijnlijk wel langer duren.
Tjechen en Russen: waarschijnlijk vanwege relatief goedkope onderkomens?

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 22 nov 2018 10:29

@bartvwg: ik bedoel qua inwoners en bebouwing. Eeuwenlang afgesloten van de bewoonde wereld, dachten wel zelf te bepalen dat ze wat rots konden wegblazen.

Wunderkammer op 22 nov 2018 10:28

Denk niet dat de bewoners die steen hebben opgeblazen; ;) De mensen die ik er sprak waren er ook niet over te spreken, vooral niet omdat de overheid zo het gehele dal ‘straft’.

Tjechen en Russen: waarschijnlijk vanwege relatief goedkope onderkomens?

Wunderkammer op 22 nov 2018 10:28

Ik vond het anders duur genoeg.

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie