1e keer met gezin op wintersport? Tips?

Al jaren droom ik ervan om een weekje met het gezin op wintersport te gaan.

Zelf heb ik wel vaker geskied, al zou ik me zeker geen gevorderde noemen. Meer een ervaren beginner. Onze 2 zonen van 11 en 13 jaar heb ik de afgelopen jaren af en toe een dagje meegenomen naar Winterberg, waar ze ook een dag les hebben gehad. Die staan ook te popelen om een keer echt een week op wintersport te gaan.

Mijn vrouw en oudste dochter (inmiddels 14 jaar) hebben nog nooit geskied en hebben zich er jaren tegen verzet. Die glijden bij wijze van spreken al uit als er sneeuw in de weersverwachting zit. Ze zijn dan ook erg voorzichtig en bang om te vallen. En daarom ook geen voorstander van wintersport/skiën. Ze hebben wel allebei eens een keer proefles gehad, maar dat ging ze niet heel makkelijk af.

Ik heb mijn vrouw nu (eindelijk) zover dat ze wintersport een keer wil proberen. Dus daar moet ik niet te lang mee wachten. De enige mogelijkheid voor ons deze winter is in de kerstvakantie.

Ik ben daarom op zoek naar een betaalbare accommodatie in een Oostenrijks skigebied, geschikt voor beginners. Liefst met authentieke sfeer. Onze zomervakanties gaan we ook vaak naar Oostenrijk en we houden van de Oostenrijkse gastvrijheid.

Ik heb veel van de skigebieden hier op de website bekeken, maar toch vind ik het moeilijk om een keuze te maken. Omdat het vroeg in het seizoen is, wil ik natuurlijk wel sneeuwzekerheid, anders valt er niks te skiën. Maar omdat we ook 5 skipassen, voor 5 personen materiaalhuur en voor 4 personen skiles nodig hebben, lijkt het een hele dure ‘wintersport test’ te worden. En dan komt vooraf nog de aanschaf van wintersportkleding…

Als het een geweldige week wordt waar ook mijn vrouw en dochter plezier aan hebben, is het het geld natuurlijk waard. Maar ik weet niet zeker of ze doorbijten en de week les op ski’s vol maken. En dan is het natuurlijk geen gezellige week en zonde van het geld. Daarom wil ik het eerste jaar (er van uit gaande dat er meerdere jaren wintersport volgen) ons gezin ‘goedkoop’ kennis laten maken met wintersport.

Ik heb er over gedacht om dit jaar met het gezin een paar dagen naar Winterberg te gaan, i.p.v. naar Oostenrijk. Maar toen ik daar zelf vorig was tijdens de kerstvakantie, was het zo druk dat je soms wel 45 minuten op de lift moest wachten. Dus daar ga ik in de kerstvakantie echt niet meer naar toe.

Wie heeft er tips voor een leuk, compact en betaalbaar skigebied, waar hopelijk in de kerstvakantie nog betaalbare accommodaties te krijgen zijn. En wie heeft er tips om de eerste wintersport leuk te maken voor het hele gezin? Ook andere tips zijn welkom…

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Het eerste dat ik zou doen is “sneeuwzekerheid” laten varen. Wensen als geschikt voor beginners, authentiek en “goedkoop” passen daar eigenlijk niet bij en vergeet ook de kans op kou op hoogte en open vlaktes in deze tijd niet. Bij uitstek een punt waar tegenstribbelende echtgenotes over kunnen vallen ;).

Daarnaast, en dit is eigenlijk nog belangrijker, kun je in vrijwel alle gebieden met kerst prima skien door kunstsneeuw, anders zou er echt niemand meer komen in deze tijd van het jaar. Al dromen we natuurlijk allemaal van witte kerstdorpjes :).

Twee goede opties wat mij betreft zijn Lofer en Waidring. Sfeervol, authentiek, compacte skigebieden, niet al te duur, uitgebreide besneeuwingsinstallaties (maar ook Schneeloch) en perfect geschikt voor beginners met leuke skischolen.

*bericht bewerkt door Shane op 29 okt 2018 17:03

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zelf niet bekend mee, maar hoor ook goede dingen over Lofer voor beginners.
Paar andere tips: boek iets met een wellness of waar een wellness in de buurt is, wandelmogelijkheden en wat ander vermaak.

Sneeuwzeker, goedkoop en geschikt voor beginners: skip Oostenrijk en ga naar zuid-tirol in Italië.
Net de grens over: Schöneben op de reschenpas bijvoorbeeld. Of St. Valentin een beetje verder en zelfde gebied. Nauders aan de Oostenrijkse kant kan ook maar die 5km scheelt al in de prijs. 😉

Bla, bla, bla.

Waidring (en dan een verbijf in Reit am Winkl ivm beschikbaarheid en prijs) kan ik van harte aanbevelen. Het centrum van Lofer is ook leuk (klein maar fijn) en de berg zeer geschikt voor beginners. Het aanschuiven in de 2 gondels is daar wel iets om rekening mee te houden. Zal in Reit wel wat beter maar ook niet perfect zijn.
Belangrijkste verschil is dat je na een week les met de kleintjes wel terug naar het “dal” (lees: Parkeerplaats) kan skiën aan de Winklmoosalm (Waidring heeft geen dalafdaling) en dat je in Lofer er verstandiger aan doet om altijd met de gondel terug te gaan omdat de dalafdaling in verhouding wat pittiger is en poreus vertrouwen snel doet afbrokkelen.

Wij zijn 2 x in Lofer geweest, we waren al redelijk ervaren, maar ik ben er erg enthousiast over! Ook een dagje Waidring meegepakt, erg leuk gebied voor beginners!
Verder zijn wij ook altijd enthousiast over het Kleinwalsertal. Niet te ver rijden, iets duurder als Lofer, maar aardig sneeuwzeker!
Veel succes!

Ik heb goeie dingen gehoord over Bramberg.

Zelf ben ik er nog niet geraakt, maar het is bijvoorbeeld één van de vaste familiebestemmingen van shos, dus denk ik wel dat het goed zit voor families en beginners.

Vanuit Bramberg kan je ook makkelijk uitstapjes maken naar (het plaatselijke oord van verderf 😉) Gerlos als dat je ding is.

*bericht bewerkt door Morzel op 29 okt 2018 17:47

Nee sorry, maar Bramberg haalt het echt bij lange na niet bij de eerder genoemde gebieden. Is mij afgelopen jaar op alle fronten ontzettend tegengevallen voor de familievakantie (zoontje ging voor het eerst op les). Sfeer, skischool, prijs, bereikbaarheid en zeker ook de beginnersvriendelijkheid van de pistes was echt geen vergelijk. Ik ga kortom dit jaar weer eens in Lofer kijken 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat leuk! Allereerst super veel plezier.
Ik heb het al vaker geschreven in verschillende toppics maar de Golm in Montafon en dan verblijven in schruns of vandans. Top! Heb ik als tiener heel veel leuke ski jaren gehad en een dalafdaling tot tjaguns is allemaal blauw. Toffe kleine skischool met veel aandacht voor de kids.

Ezzie

Je zou vooraf een paar lessen kunnen nemen bij een indoor piste. Dan is de drempel wn eventueel angst al wat lager bij de beginners.

In veel gebieden is de eerste week van Kerst minder druk en minder duur. Vooral in Frankrijk. Oostenrijk weet ik niet.

Ik ben het (alweer) volledig met @Shane eens als het op Bramberg aankomt. Niet echt fijne beginnerspistes en een erg onoverzichtelijke kam. Het dorp zelf is dan wel weer oké.

Verder zou je bijvoorbeeld ook naar St. Johann in Tirol of Maria Alm kunnen kijken. En natuurlijk de ZugspitzArena, Brandnertal en Kleinwalsertal. Allemaal ook nog eens makkelijk aan te rijden. Montafon kan eventueel ook, maar dat is iets duurder qua accomodatie.

Buiten de gebaande paden zou je natuurlijk ook plekken als Werfenweng, Dalaas-Klosterle (Sonnenkopf), Venet of See kunnen bezoeken. Of als je het qua sneeuwval aandurft: Kössen-Walchsee.

Ik denk dan vooral aan Berwang (in de Zugspitze Arena), gemoedelijk, makkelijk en als je accomodatie ik bijvoorbeeld Rinnen boekt, is het denk ik ook niet zo duur. Eventueel een dagje naar Ehrwald, of in de middag een klein wandelingetje kan daar ook mooi.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kijk ook eens naar zuid Duitse gebieden als Oberjoch of Nesselwang. Vaak combinaties met skipas/acco en vriendelijke prijzen!
Verder zou je eens bij bizz/sunnweb kunnen kijken naar reizen inclusief skipas, kan aardig schelen en je weet financieel waar je aan toe bent.

Goeie tip wat bertreft Sunweb/Bizz, daar kun je vaak ook skihuur en les bij boeken. Goed geprijst als ik me zo herinner.
Gargellen is ook een heerlijk beginnersgebied, en met 10 minuten rijden ben je bij Silvretta Montafon als je toe bent aan wat meer.
Verder: ga indoorlessen, ik zou zeggen op de rolband. Dan ben je al wat zekerder van je eigen kunnen, en het rendement van de vakantie is hoger.

It's all about the turns duuuuuude!

@Shane, @Bennie: de gebiedspagina van Bramberg op de site hier laat uitschijnen dat het daar wel heel goed zit qua prijs en geschiktheid voor familie.

Ook de reviews zijn zo goed als allemaal positief.

Misschien moeten jullie je eigen ervaringen over Bramberg maar in een reviewtje gieten en toevoegen. Dan heeft de volgende die informatie zoekt er ook iets aan 👍.

Voor budgetvriendelijk kijk je zoals al gezegd in Duitsland. Bolsterlang/Balderschwang, of Lenggries zijn daar ook nog opties. Ga je toch voor Oostenrijk, dan scheelt het veel als je niet een onderkomen vlak bij de piste zoekt. Elke dag een minuut of 10 in de auto (of skibus) bespaart veel.

We moeten niet allemaal lofer adviseren… en wordt het er veel te druk als ik met mijn gezinnetje er aan het skiën ben… 😀😉

Ehrwald is ook briljant voor beginners! Of mellau/damuls.

Maar belangrijker nog, over 8 weken werken is de kerstvakantie. Dus de keuze is niet meer reuze

Lofer lijkt mij met kerst te risicovol.
Ik zou kiezen voor het KleinWalserTal,
Riezlern of Hirschegg zijn toch best leuke dorpjes, lekker dichtbij en redelijk sneeuwzeker.

Ik denk dan vooral aan Berwang (in de Zugspitze Arena), gemoedelijk, makkelijk en als je accomodatie ik bijvoorbeeld Rinnen boekt, is het denk ik ook niet zo duur. Eventueel een dagje naar Ehrwald, of in de middag een klein wandelingetje kan daar ook mooi.

Roy83 op 29 okt 2018 18:46

Ook mijn suggestie, Zugspitz Arena is niet zo ver rijden en redelijk betaalbaar. Je kan in dit gebied ook naar Lermoos (skigebied daar heet Grubigstein) gaan, voldoende variatie qua ski niveau em het is een leuk dorp. Een uitstapje naar de Zugspitze (bijna 3000 meter!) zeker niet overslaan, alleen al de 2 gondels er naar toe zijn zeer spectaculair en je kan je er heerlijk een dag vermaken op de brede pistes die ook voor beginners niet al te moeilijk zijn.

Poeh, je hebt een aardige last op je schouders genomen… je moet winnen van de 2 dames in je gezin en je staat met 1-0 achter.
Daarnaast zeg je wat tegenstrijdige dingen: je wilt ze ‘goedkoop’ laten kennismaken met wintersport, maar dat gaat het wel moeilijker maken. Met lessen, materiaal, skipassen, etc. gaat het je toch al een aardige duit kosten. Leg dan die laatste 20% ook bij om het net even wat luxer te maken. Het zal helpen bij de ‘adoptie’.
En zorg voor een plan B. Iedereen hoopt op kaiserwetter, maar feit is dat die dagen (zeker rond kerst) schaars zijn.
Snijdende wind, stuifsneeuw, gladde ijsplaten, kou, mist, gesloten liften, overvolle skiklassen en extreme drukte komen ook voor.
Ook daarom het belang van een leuk hotel of appartement in plaats van een studio met uitklapbank.
M.a.w. de verwachting moet duidelijk zijn. Als je vrouw en dochter rekenen op strakblauwe hemels, op het terras in de zon en stoere skileraren heb je veel geluk nodig om ook die verwachting waar te maken.
V.w.b. de dorpen zijn goede suggesties gegeven. Kies een leuk onderkomen en betaal daar iets meer voor als het moet (wintersport is nooit goedkoop) en leg de lat qua verwachtingen niet te hoog.

Mijn oudste zoon gaat a.s. kerst met zijn gezin en schoonfamilie voor de 4e opeenvolgende keer naar Ehrwald. Kleindochters van nu 9 en 11 hebben daar leren skiën. Uitstekende skileraren met grote betrokkenheid. Bevestiging van @Roy83 en @Binnenwerk.

Hen48

@Shane, @Bennie: de gebiedspagina van Bramberg op de site hier laat uitschijnen dat het daar wel heel goed zit qua prijs en geschiktheid voor familie.

Ook de reviews zijn zo goed als allemaal positief.

Misschien moeten jullie je eigen ervaringen over Bramberg maar in een reviewtje gieten en toevoegen. Dan heeft de volgende die informatie zoekt er ook iets aan 👍.

Morzel op 29 okt 2018 21:02

Maar je weet het niet he, want je bent er nog nooit geweest. @Bennie en ik hebben volgens mij vrijwel alle gebiedjes hier genoemd bezocht (hij sowieso nog meer dan ik) en hebben een zelfde mening over dit gebied. Mag dat dan niet gezegd worden in dit topic waar de TS zijn wensen heel duidelijk heeft benoemd en die we gewoon proberen te helpen?

*bericht bewerkt door Shane op 29 okt 2018 23:46

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ken Bramberg niet maar zie in de reviews dat je soms een lastige piste moet nemen om bij de leuke pistes uit te komen en dat sommig blauw fors pittiger is dan ander blauw.

Dat wil je echt niet in je eerste skivakantie. Lessen zijn leuk, maar zelf skien is nog leuker en dan is het echt fijn als je je niet te druk hoeft te maken over de route. In Ehrwald of Berwang kan je (bijna) altijd met blauw (echt blauw) naar beneden, zijn er, ik denk zelfs in de kerstvakantie, rustigere hoekjes te vinden maar (zeker in Berwang) kun je ook nog samen lunchen als er door de vrouwen een dagje niet geskied wordt.

Lofer ken ik niet, maar was voor onze eerste week ook op de shortlist, net als Gargellen. Ik denk dat die drie, met kwt, ook wel de usual suspects zijn voor beginners.

Qua piste aanbod misschien ook wel Seiseralm of Cervinia, maar dat is best wat verder. Ik heb ook altijd het idee dat ik in Oostenrijk meer klasjes zie dan in Italië.

Maar hierboven staat het al; accomodatie wordt het lastigst.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben benieuwd of TS al wat opties heeft bekeken :) Als die daar op of aanmerkingen op heeft kunnen we misschien iets specifieker adviseren! :)

Wauw! Wat een hoop leuke en goede reacties! Super bedankt daarvoor!

Dat ik heel wat ‘tegenstrijdige’ eisen opsomde, had ik al verwacht, Goedkoop, sneeuwzeker en authentiek gaan meestal niet samen.

Zeker in de week vanaf 29 december is een accommodatie veel duurder en moeilijk te krijgen. Een week eerder zijn er veel meer opties in diverse gebieden te vinden. Helaas moet mijn vrouw 1 dag voor kerst nog werken, maar ze gaat proberen wat te regelen. Dat scheelt in accommodatieaanbod en prijs enorm.

Qua gebieden heb ik veel aan de tips. Kleinwalsertal had ik al naar gekeken. En dit lijkt me een ideaal gebied. Zeker ook qua sneeuwzekerheid. Lofer en de Zugspitze Arena zijn voor mij onbekend en daar heb ik me even kort in verdiept. Lofer lijkt me persoonlijk erg klein. Ik zie me met de 2 jongens wel een paar dagen wat meters maken in de 2e helft van de week. Maar skipasprijzen zijn daar volgens deze website net als in Kleinwalsertal voordelig. Voor 2 volwassen en 3 kinderen kom ik daar resp. op €739,- en €736,- voor 6 dagen. In de Zugspitse Arena is dit met €856,- wat duurder. Maar wellicht zijn er in deze gebieden familie tarieven die niet op deze website staan?

De optie voor Italiaanse kant bij Reschen lijkt me wel leuk omdat we die toren in het meer een paar jaar geleden zomer bezocht hebben, maar qua skigebied trekt me dit persoonlijk niet op basis van wat ik lees.

Qua accommodaties kan ik in Bergwang niks vinden. In Ehrwald wel. In Kleinwalsertal zijn er nog opties in Mittelberg, Riezlern en Hirschegg. Maar Mittelberg is iets minder kindvriendelijk lees ik op deze website.

Ik heb een lichte voorkeur voor het Kleinwalsertal. Ook omdat hier de kans op een ‘wit dorp’ in de 2e helft van december het grootst lijkt. Dat zou voor mij het kerst- en wintergevoel compleet maken.

Verder is het natuurlijk ook goed om te kijken wat er buiten skiën in het gebied te doen is. Dat heb ik nog niet gedaan. Een mooie wandeling bijvoorbeeld vinden we ook leuk om te doen.

Mochten er nog meer tips zijn, dan lees ik het graag! Hartelijk dank!

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Ik heb dat niet willen noemen omdat het zo een gigantisch gebied is. Zelf zit ik namelijk al 10 jaar in Trois Vallees en en dan met name in Les Menuires ik heb er zelf op late leeftijd leren skiën. . Naast goede skischolen voor groot en klein heb je er met de wandelpas ongekende mogelijkheden om met de liften in de belangrijke centra Meribel en Courchevel te komen. Je komt dan op hoogten tot bijna 3000m. met machtig uitzicht over een groot deel van de Alpen. Sneeuwzeker. Ik ga er verder niet teveel over uitwijden, maar kijk maar op de websites van het toeristenbureau en vele webcams van het gebied. Natuurlijk is dit van heel andere orde maar je zult er niet teleurgesteld zijn. Je kunt er met vele talen terecht, zelfs in het Nederlands. Maar…het is geen Oostenrijk.

Hen48

Misschien een out of the box idee is de Dutchweek in Val Thorens, deze valt in een vakantieweek en is vele male goedkoper dan andere periodes. tevens is er zoveel te doen dat iemand die niet van veel skiën houd genoeg andere dingen kan doen. De sfeer is ook erg gezellig.

From a galaxy far far away.............

Poeh, je hebt een aardige last op je schouders genomen… je moet winnen van de 2 dames in je gezin en je staat met 1-0 achter.
Daarnaast zeg je wat tegenstrijdige dingen: je wilt ze ‘goedkoop’ laten kennismaken met wintersport, maar dat gaat het wel moeilijker maken. Met lessen, materiaal, skipassen, etc. gaat het je toch al een aardige duit kosten. Leg dan die laatste 20% ook bij om het net even wat luxer te maken. Het zal helpen bij de ‘adoptie’.
En zorg voor een plan B. Iedereen hoopt op kaiserwetter, maar feit is dat die dagen (zeker rond kerst) schaars zijn.
Snijdende wind, stuifsneeuw, gladde ijsplaten, kou, mist, gesloten liften, overvolle skiklassen en extreme drukte komen ook voor.
Ook daarom het belang van een leuk hotel of appartement in plaats van een studio met uitklapbank.
M.a.w. de verwachting moet duidelijk zijn. Als je vrouw en dochter rekenen op strakblauwe hemels, op het terras in de zon en stoere skileraren heb je veel geluk nodig om ook die verwachting waar te maken.
V.w.b. de dorpen zijn goede suggesties gegeven. Kies een leuk onderkomen en betaal daar iets meer voor als het moet (wintersport is nooit goedkoop) en leg de lat qua verwachtingen niet te hoog.

Jay op 29 okt 2018 22:36

Volledig akkoord met jay. Toch beter iets meer betalen zodat je na het skiën even kan gaan zwemmen met de kids, saunatje doen en lekker eten. Dat hoort er ook bij, zeker voor mensen die niet wild zijn van skiën

@Koenbali. Ik mis je eigen reactie.

Hen48

Sorry, kwam er toch nog achteraan.

Hen48

Plaats een reactie