handschoenen

Hey

mijn vriendin klaagt nogal over koude handen in de winter. aangezien we graag gaan skiën moeten we dit probleem oplossen.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/204176?page=2… ik vond dit topic al maar dat is intussen 3 jaar oud.
Iemand tips?

dank je
groeten
Jan

Skiwanten en zo’n onderhandschoen er onder. Had ik vorig jaar in die ijskoude week en geen koude handen gehad. En ik heb ook heel erg snel verkleumde vingers. Gewoon bij de Decathlon gekocht voor samen iets van 20 euro. Laat je geen duur spul aanpraten hoor.
https://www.decathlon.nl/p/skiwanten-dames-heren-slide-300/_… bijvoorbeeld

Ik heb Burton Vent gloves gekocht, daarin zit een vakje en daarin kun je een losse handenwarmer stoppen… ook dit zijn 2 handschoenen (onder/over)… Ik heb de onder nog nooit aan gehad sinds ik ze heb (maar ook nog geen hele lage temperaturen meegemaakt hiermee).

Nog steeds zijn de Hestra Army de beste.Heeft je vriendin de eerste 8 jaar geen koude handen meer 👍

Hestra!! Warm, uitneembare binnenhandschoen (en wasbaar dus).

Af en toe insmeren en je hebt ze voor jaren!

Hey

mijn vriendin klaagt nogal over koude handen in de winter. aangezien we graag gaan skiën moeten we dit probleem oplossen.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/204176?page=2… ik vond dit topic al maar dat is intussen 3 jaar oud.
Iemand tips?

dank je
groeten
Jan

derjean op 6 nov 2018 10:24

Welk budget heb je (of in dit geval heeft je vriendin) in gedachten ?

Ikzelf zou ook Hestra aanbevelen, mijn eerste paar Hestra handschoenen heeft het 3 winterseizoenen (3x5maanden volgehouden, regelmatig insmeren en NIET laten drogen op of bij een verwarming…)
Ja ze zijn prijzig, maar zeer zeker het geld waard…

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.

Hey

mijn vriendin klaagt nogal over koude handen in de winter. aangezien we graag gaan skiën moeten we dit probleem oplossen.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/204176?page=2… ik vond dit topic al maar dat is intussen 3 jaar oud.
Iemand tips?

dank je
groeten
Jan

derjean op 6 nov 2018 10:24

Welk budget heb je (of in dit geval heeft je vriendin) in gedachten ?

Ikzelf zou ook Hestra aanbevelen, mijn eerste paar Hestra handschoenen heeft het 3 winterseizoenen (3x5maanden volgehouden, regelmatig insmeren en NIET laten drogen op of bij een verwarming…)
Ja ze zijn prijzig, maar zeer zeker het geld waard…

Uli-Skipulli op 6 nov 2018 11:17

Voor deftige kledij betaal ik gerust graag wat geld. Je krijgt het comfort om in alle weersomstandigheden aan sport te kunnen doen ervoor terug.
Iemand een precies type van die handschoenen in gedachten? Of maakt het niet echt uit? Eens zien of ze dit hier in de wintersportwinkels verkopen.

Kijk maar eens op de website van Hestra, daar staan de types allemaal op. Het model dat je het meeste ziet zijn wel de hestra army leather heli ski. Ik heb er zelf ook 2 paar van, wel de wanten en bevallen mij erg goed.
Je zou ook kunnen kijken naar handschoenen of wanten met verwarming als de handen van jouw vriendin echt hardnekkig koud blijven, verwarming gebeurt met een batterij. Andere simpele oplossing is goede handschoenen en daar bij liners kopen van (merino)wol. Succes!

Hestra Army Leather Heli Ski.
Met vijf vingers, drie vingers als ze het wat warmer wil of als want voor als ze een echte koukleum is.

https://hestragloves.com/sport/en/gloves/alpine-pro/30610-he…
https://hestragloves.com/sport/en/gloves/alpine-pro/30612-he…
https://hestragloves.com/sport/en/gloves/alpine-pro/30611-he…

Wanten zijn 100x beter dan handschoenen, zeker bij koud weer, of als je(zoals ik) slechte doorbloeding in je vingers hebt.

Ten tweede: duur is NIET warmer dan goedkoop.

Als je duurdere wanten/handschoenen koopt krijg je(hopelijk):
-Betere pasvorm (heel belangrijk voor skiërs, die de hele dag stokken vast moeten houden)
-Duurzamere wanten(vooral belangrijk voor snowboarders en voor skiërs die veel skien)
-Beter waterdichte/ademende materialen/constructies.

Om je handen warm te houden is het naast warmte vooral ook belangrijk om ze droog te houden.
Hier zit hem de kneep. Handen zweten. Zolang het niet regent of nat sneeuwt, zijn wanten ZONDER waterdicht membraan /coating dus warmer dan die met.
Wanten die echt waterdicht zijn, hebben normaal gesproken, behalve een waterdicht ademende buitenstof, ook nog eens een “insert” van waterdicht ademend materiaal. Dat zijn dus 2 lagen stof die heel slecht ademen. Het gevolg is dat vocht daar dus nauwelijks uit kan ontsnappen.

Omgekeerd, als je met je handen in de sneeuw zit, of als het hard nat sneeuwt, wil je je handen droog houden door water buiten te houden.
Verder is i.v.m dat vocht een want ZONDER vaste voering sneller droog dan 1 met veel lagen stof (dus bijv. GTX insert, of isolatie in de buitenwant, ala BD Mercury Mitt.

Als laatste is het nog zo dat “gauntlet”, ook “over-the cuff(OTC)” genoemd, wanten warmer zijn dan under-cuff, omdat je meer lagen stof over de aderen in je pols hebt. Gauntlet wanten met een goed idioot koord, zijn ook makkelijk aan en uit te trekken om iets precies te doen.

Hestra is een goed voorbeeld:
Army leather Patrol is de under-cuff versie:
Heeft alleen waterdicht materiaal op de rug van de hand. De rest is leer en de naden zijn ook niet waterdicht. Isolatie is uitneembaar.
Voordelen: Goedkoper, Ademt beter en betere grip omdat je minder lagen stof hebt. Droogt sneller. Sommige mensen vinden under the cuff stijlvoller.

Army Leather Heli:
Zelfde als hierboven maar dan over-the-cuff(guantlet):
Als hierboven, maar warmer en houd meer sneeuw tegen.

De Heli GTX heeft een waterdichte Goretex insert in de shell:
Voordeel: 100% waterdicht
Nadelen: Ademt slechter en droogt veel langzamer, duurder.

Om die redenen adviseer ik meestal een want zoals de gewone Army Heli:
Iets goedkoper, Ademt beter, en tijdens pauzes kun je de binnenkant even snel drogen. Ook kun je bij warm weer, de buitenwant over een paar liner handschoentjes dragen, zonder de binnenwant.

Free the Powder, is een merk dat ook zulke wanten en handschoenen maakt, maar dan direct sale, een stuk goedkoper dan Hestra. Zelf nooit geprobeerd maar wel goede reveiws van gelezen op TGR.

https://www.freethepowder.com/collections/front-page/product…

*bericht bewerkt door Slim op 06 nov 2018 16:22

Bonus tip:
Alle wanten moeten voorzien zijn van een idioot-cord. Dan kunne ze gauw even uittrekken in de lift, of op de piste.

De Hestra “handcuffs” zijn echt verreweg de meest comfortabele versie die ik ook heb geprobeerd.
Ze zijn ook los te verkrijgen en kunnen ook aan andere merk wanten worden verbonden ;-)

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/bb5292d51048e71cd883f0f7...

undefined

*bericht bewerkt door Slim op 06 nov 2018 16:18

Die vakjes voor heat-packs zijn (zeker bij wanten) niet zo nuttig. Het heat-pack zit dan namelijk op de rug van je hand, in plaats van bij je vingertoppen waar het koud is, en bovendien zit het aan de buitenkant van alle isolatie. Ook zitten ze vaak op de plek war de bandjes van je skistokken zitten(als je die gebruikt).

Je kan beter gewoon het heatpack IN je wanten stoppen.

*bericht bewerkt door Slim op 06 nov 2018 16:23

Bonus tip:
Alle wanten moeten voorzien zijn van een idioot-cord. Dan kunne ze gauw even uittrekken in de lift, of op de piste.

De Hestra “handcuffs” zijn echt verreweg de meest comfortabele versie die ik ook heb geprobeerd.
Ze zijn ook los te verkrijgen en kunnen ook aan andere merk wanten worden verbonden ;-)

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/bb5292d51048e71cd883f0f7...

undefined

Slim op 6 nov 2018 16:17

Nooit geweten dat dit een idioot-cord genoemd wordt maar is idd verrekte handig☃️

LA NORMA😍☃️

Hey

mijn vriendin klaagt nogal over koude handen in de winter. aangezien we graag gaan skiën moeten we dit probleem oplossen.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/204176?page=2… ik vond dit topic al maar dat is intussen 3 jaar oud.
Iemand tips?

dank je
groeten
Jan

derjean op 6 nov 2018 10:24

Welk budget heb je (of in dit geval heeft je vriendin) in gedachten ?

Ikzelf zou ook Hestra aanbevelen, mijn eerste paar Hestra handschoenen heeft het 3 winterseizoenen (3x5maanden volgehouden, regelmatig insmeren en NIET laten drogen op of bij een verwarming…)
Ja ze zijn prijzig, maar zeer zeker het geld waard…

Uli-Skipulli op 6 nov 2018 11:17

Voor deftige kledij betaal ik gerust graag wat geld. Je krijgt het comfort om in alle weersomstandigheden aan sport te kunnen doen ervoor terug.
Iemand een precies type van die handschoenen in gedachten? Of maakt het niet echt uit? Eens zien of ze dit hier in de wintersportwinkels verkopen.

derjean op 6 nov 2018 11:31

@Spam heeft er ook en sindsdien geen koude handen meer als dat nog klopt, ben alleen het type vergeten?!

LA NORMA😍☃️

Ik heb vorig jaar de Hestra Extreme wanten gekocht. Ik heb snel koude handen. Wat een geweldige dingen.

Ik had vroeger ooit eens Falcon handschoenen gekocht voor zo’n 40 EUR, het waren de beste handschoenen die ik ooit gebruikt had, en wilde dat ik er 3 of 4 paar van gekocht had, want ze zijn sindsdien nooit meer leverbaar geweest. Ik heb er nooit maar dan ook nooit koude handen in gehad. Ze ademden ook goed. Ik hoop dat de fabrikant ze opnieuw gaat maken. Ik heb een paar jaar geleden in Oostenrijk bij een sportzaak handschoenen gekocht, en ja, ze zijn voor de meeste omstandigheden best oke, maar ook met die handschoenen heb ik al eens extreem koude handen gehad. Dit vond ik erg jammer van die 40 a 50 EUR die daar aan uitgegeven had. Wellicht dat ik eens een paar Hestra handschoenen probeer voor iets meer geld.

Ski or Die

Hier ook de Extreme wanten. Deze zijn nog een pietsje warmer dan de gewone heli line.
Ventilatie is optimaal en mocht je bijna dode handen hebben: Er is voldoende ruimte voor dunne merino wollen handschoentjes. Is ook een prima combi als je af en toe de want wil uittrekken om bv een schnal wat strakker te zetten zonder meteen met blote huid in de snijdende wind te komen.

Laat ik zeggen dit is de warmste want voor gewoon ski en snowboard gebruik. Los dus van extern verwarmde exemplaren (geen ervaring mee) of Alpinisten wanten.

Icebreaker Apex Glove onder je handschoenen of wanten dragen. Nooit meer koude handen. Beste oplossing wat mij betreft.

Deze Hestra’s: https://hestragloves.com/sport/nb-no/gloves/alpine-pro/30611…

Veel geprobeerd na vaak afzien met skiën in bittere kou hier in Noorwegen. Nooit meer koude handen gehad (heb ‘t snel koud). Op tijd invetten is belangrijk, vorig jaar na 4 jaar intensief gebruik nieuwe liner gekocht…

Ik heb altijd koude handen, vaak ook als de rest van mijn lichaam wel warm is.

Ik heb zelf de Heli, niet extreme. Handschoenen zijn voor mij bijna nooit warm genoeg, dus ik draag mijn wanten ook bij milde kou(~ -7), dus ik wilde niet de aller warmste. Ik heb ze wel ruim gekocht, dus met koud weer kan ik er nog een dunne stretch fleece want en liner handschoentjes onder dragen. En hand warmers er in.

*bericht bewerkt door Slim op 06 nov 2018 20:55

Hier een goed artikel van Free the Powder over handschoenen/wanten, zou verplicht leesvoer moeten zijn voor iedere handschoen koper:

https://www.freethepowder.com/pages/ski-glove-buyers-guide…

Vooral dit punt:
“As a glove designer, I spent an entire ski season (100+ days) wearing a membrane glove on one hand and a non-membrane glove on the other. The rest of the design characteristics were exactly the same. Most of the time, membranes caused me to have clammy hands, whereas the non-membrane glove was almost always dry. On days when it was raining, both gloves got saturated with water. For me and my team of testers, the membranes were much less effective in most conditions than the ultra-breathable, no-membrane gloves.”

Ik heb voor mijn jongste dochter vorig jaar een paar Hestra Heli kids wanten gekocht. alhoewel ze niet dikker waren dan haar vorige wanten, zijn ze wel warmer. Waarom? Geen waterdichte insert, dus ze ademen beter. en tijdens pauzes haalt ze de binnenwant er uit, dus drogen ze heel goed.

*bericht bewerkt door Slim op 06 nov 2018 21:04

Lang leve de Venitex leren handschoenen, even insmeren en bakken en je hebt warme en goede handschoenen :)

Handschoenen bakken? 😳

Venitex zijn de handschoenen van leer die vooral de locals dragen in Frankrijk. Je hebt ook nog het Amerikaanse merk Kinco. Heerlijke handschoenen en wanten, maar niet zo warm als de Hestra’s vind ik zelf

En ook geen manchet dus als je niet alleen sleepliftjes aanreikt maar ook eens met je klauwen in de sneeuw komt dan zit er sneeuw in je handschoen. Tenzij je nooit valt😀 ik gebruik ze zelf voor klusjes in de winter, een wandeling tijdens de wintersport en het sneeuwvrij maken van de auto. Bij dat laatste komt er vaak wel sneeuw in de handschoen maar zit ik binnen 30 minuten weer met een wijntje in het appartement. Dan is de schade te overzien.

Voor werk zijn ze onovertroffen zeker qua duurzaamheid en best ok qua warmte.

Ik had altijd koude handen tijdens t skiën, vrouwenkwaaltje denk ik ;-) sinds afgelopen winter ski ik met de Women´s Moje CZone wanten van Hestra. Omdat we aan het skiën waren in een week met zowel zonnig als bar slecht weer heb ik ze aan een goede test kunnen onderwerpen en ik ben er zeer over te spreken. Deze want heeft vingers aan de binnenzijde dus voelt als een handschoen maar geeft voor mij meer warmte. Nadeel van dit type is wel dat hij vrij kort is (vond ik mooier) en dat de binnenhandschoen er niet uit kan. Ondanks dat ik denk dat andere merken ook hele goede en warme handschoenen maken ben ik fan van hestra na de afgelopen wintersport.

Ik heb ook ventitex handschoenen gebakken. En ze zijn top. Lekker warm en ze gaan niet kapot door de kanten van mijn snowboard (6mm leer is erg stevig). Als je hier niet aan kan komen koop die hestra handschoenen ik denk dat ze een leven meegaan.

From a galaxy far far away.............

Amai bedankt voor alle reacties hier. Ik kan niet anders dan die hestra handschoenen gaan zoeken. Ik heb geen last van koude handen maar wil ze nu zelf ook wel testen eigenlijk!! 😂

Ik heb handschoenen van Reusch, waren zeker niet goedkoop maar zien er na 3 jaar nog steeds als nieuw uit.
Met -20 op de piste gestaan en zelfs toen geen koude handen.

Lang leve de Venitex leren handschoenen, even insmeren en bakken en je hebt warme en goede handschoenen :)

Tim. op 6 nov 2018 21:01

+1

hier kan je ze kopen: http://shop.snowshepherd.co.uk/epages/es122028.sf/en_GB/?Obj…

en bakken doe je zo:
bakken in de oven

  1. oven op 50 à 60 graden
  2. handschoenen 5 min voorverwarmen
  3. handschoenen aantrekken
  4. klodder sno-seal in handpalm en handenwas bewegingen maken en goed erin wrijven/masseren, vergeet de naden niet
  5. handschoenen 10 min in oven
  6. herhaal stap 2 t/m 6 nog twee keer
  7. oven uitzetten
  8. handschoenen mee naar de sneeuw
life is a beach, or a pile of snow

Koop nou gewoon die Hestra

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie