Snowboardkeuze na 3 keer wintersport

Hallo,

Ik heb 3 x wintersport meegemaakt.
Nu heb ik één keer in winterbergen een verschrikkelijk snowboard gehad uit de huur.
Ik merk dat ik het een beetje onder de knie begin te krijgen en heb het idee dat ik iets meer wil dan een huurplank om me op te ontwikkelen.
Ik zoek een board waarmee ik mijn techniek kan verbeteren maar ook niet meteen genadeloos afgestraft wordt.
Merk dat ik af en toe wat harder wil gaan maar wel verantwoord met controle.

Wat zou een goed board zijn.
Zit zelf te denken aan:

Rossignol Circuit Amptek Wide
K2 Subculture
Rossignol One Magtek

Ik ben zelf 1.96m en weeg rond de 95kg en heb snotboots maat 46.
Zelf denk ik bij de bovenstaande boards in Lengte 161 t/m 163 in plaats van heel lang gezien ik ooit een board van 1.65 heb gehad en deze was moeilijk te sturen.

Wil gewoon lekker zonder al teveel nadenken kunnen boarden maar me wel verbeteren, eventueel board onder het glijden draaien is ook wel leuk merk ik.

Bedankt voor jullie tips.

Gr, Ben

Hey man,

Koop sowieso een wide board als je maat 46 hebt. Anders steken je tenen/hielen te ver uit.

Daarnaast zou ik een freestyle board nemen gezien die wendbaarder is dan een all mountain of freeride board. Hier kan je vinden wat de optimale lengte van je board moet zijn: http://www.snowboard.ie/length-calculator/

Wil je een nieuw board zou ik zeker naar het merk Yes kijken (ex werknemers van burton). Tweede hands zijn Burton boardjes altijd leuk en vaak voor een zachte prijs.

Afstraffen doet naar mijn idee een board niet echt. Als je techniek slecht is zal je vallen. Dit is puur een kwestie van uren maken en zorgen dat je techniek in orde is.

Hey Dekkie,

Thanks man!Kun je met een freestyle board wel hard?Dacht dat dit voor trucjes was?

Gr Ben

Freestyle is er ook genoeg in superstijf al camber, dus dat zegt echt niets.

Van de boardjes die je noemt is de Circuit het meest toegankelijk en flexibel, wel zul je als je verder gevorderd raakt wat meer nodig hebben. Weet niet hoe vaak je gaat, maar met 1x per jaar kun je nog wel even vooruit. Ga je veel vaker of ook indoor dan zal je sneller tegen het plafond aan lopen.

De andere 2 zijn wat stijver (ook weer niet superstijf) maar door rocker in tip en tail zullen ze minder snel afstraffen ook al ben je beginner. In het begin zullen deze iets meer moeite kosten, maar hier gaat een gemiddelde boarder niet snel tekort aan hebben. Jones mountain twin zit er wat mij betreft nog een beetje tussenin. Vrij flexibel nog, maar kan je zeker ook hard op gaan en veel progressie maken.

Beetje afhankelijk van het board & jouw schoenen+bindingen & stance is een wide wel of net niet nodig. Ik verwacht niet dat je al heel snel hele scherpe bochten gaat maken, tegen die tijd zal je het wel zeker nodig gaan hebben. Sommige boards zijn sowieso al iets breder dan anderen, zonder dat je nog echt een wide hebt. In jouw geval vooral passen wat het beste gaat. Size charts vind je bij de fabrikanten.

Begin trouwens sowieso met schoenen als je die nog niet hebt.

Hey man,

Koop sowieso een wide board als je maat 46 hebt. Anders steken je tenen/hielen te ver uit.

Daarnaast zou ik een freestyle board nemen gezien die wendbaarder is dan een all mountain of freeride board. Hier kan je vinden wat de optimale lengte van je board moet zijn: http://www.snowboard.ie/length-calculator/

Wil je een nieuw board zou ik zeker naar het merk Yes kijken (ex werknemers van burton). Tweede hands zijn Burton boardjes altijd leuk en vaak voor een zachte prijs.

Afstraffen doet naar mijn idee een board niet echt. Als je techniek slecht is zal je vallen. Dit is puur een kwestie van uren maken en zorgen dat je techniek in orde is.

dekkie op 10 nov 2018 16:04

Hey Dekkie,

Thanks man!Kun je met een freestyle board wel hard?Dacht dat dit voor trucjes was?

Heb je ervaringen met Raven boarden?
Bijvoorbeeld de Raven Core, Raven Carbon,Raven Pulse of Raven Element

Gr Ben

Freestyle is er ook genoeg in superstijf al camber, dus dat zegt echt niets.

Van de boardjes die je noemt is de Circuit het meest toegankelijk en flexibel, wel zul je als je verder gevorderd raakt wat meer nodig hebben. Weet niet hoe vaak je gaat, maar met 1x per jaar kun je nog wel even vooruit. Ga je veel vaker of ook indoor dan zal je sneller tegen het plafond aan lopen.

De andere 2 zijn wat stijver (ook weer niet superstijf) maar door rocker in tip en tail zullen ze minder snel afstraffen ook al ben je beginner. In het begin zullen deze iets meer moeite kosten, maar hier gaat een gemiddelde boarder niet snel tekort aan hebben. Jones mountain twin zit er wat mij betreft nog een beetje tussenin. Vrij flexibel nog, maar kan je zeker ook hard op gaan en veel progressie maken.

Beetje afhankelijk van het board & jouw schoenen+bindingen & stance is een wide wel of net niet nodig. Ik verwacht niet dat je al heel snel hele scherpe bochten gaat maken, tegen die tijd zal je het wel zeker nodig gaan hebben. Sommige boards zijn sowieso al iets breder dan anderen, zonder dat je nog echt een wide hebt. In jouw geval vooral passen wat het beste gaat. Size charts vind je bij de fabrikanten.

Begin trouwens sowieso met schoenen als je die nog niet hebt.

Tiny-M op 10 nov 2018 16:36

Hey Tiny,

Bedankt voor je reactie.
Schoenen heb ik al.

Heb je ervaringen met Raven boarden?
Bijvoorbeeld de Raven Core, Raven Carbon,Raven Pulse of Raven Element

Zien er prijstechnisch wel goed uit.

Thanks again
Gr, Ben

1,96 en een 1.61/163. Is wel erg kort. Ik ben zelf 174 en heb een 1.60 board. Tenzij je in het park blijft zou ik toch een wat langer board nemen. Die paar cm ga je echt niet merken. Mischien had je toen een board wat niet goed bij je past. Te stijf of te slap misschien.
Een wide board zal je zeker ook moeten nemen.

Kijk eens of je ergens kan testen. Dan kan je goed kijken wat je prettig vind.

Wat voor board je ook kiest. Een eigen board is altijd fijner. Je raakt er toch meer aan gewend. Succes met kiezen

From a galaxy far far away.............

Geen ervaring met Raven, ken het merk eerlijk gezegd ook niet. Snowworld zoetermeer heeft nog wat test events in het vooruitzicht staan, dan kun je nog wat merken testen.

Nog even mbt al dan niet een freestyle board, je hebt meer flexibele boards waarmee je leuk kan jibben maar echt op snelheid tekort aan gaat hebben. Ga je naar grote jumps en pipe dan heb je het alweer over een heel ander freestyle board, dat juist stijf is en gemaakt voor snelheid. Misschien ook leuk om die nog eens door te lezen: https://www.wintersport.nl/forum/topic/314932

Niet zozeer naar lengte kijken, maar wel meer naar gewicht. Fabrikanten zetten er vaak een gewichtsrange bij.

Zeker voor wide gaan met maat 46, anders word je echt niet blij. Wide zijn alles snowboards met een waist width van 26+cm, liefst zou ik aanraden 26.5+cm breed te gaan.

Rossignol One Magtek (sinds dit jaar de One LF genaamd) lijkt een prima all mountain board wat je ook niet hard zal afstraffen. De camber shape tussen de voet is perfect voor grip en in de tips rocker voor de vergevingsgezindheid.

Ik zou voor de 165W gaan, als je echt super bang bent voor de lengte, dan zou je de 161W kunnen nemen. Maar dat is vrij kort voor iemand van jouw postuur.

Ik heb nagenoeg hetzelfde postuur als jou met 1.95m en rond de 90kg. Ook heb ik schoenmaat 47. Zelf rijdt ik een Rossi one Mag 165W en voor mij is hij absoluut niet te lang. De magnetraction geeft je nog net wat extra grip wanneer het ijzig is en op hoge snelheid laat hij mij ook absoluut niet in de steek. Zowel keihard carven op de piste als poederrijden is prima te doen met dat board. Met het park heb ik geen ervaring, dat trekt mij namelijk niet dus ben ik er nooit te vinden.

Born to Ride

Lengte zegt eigenlijk niet zo heel veel over een board. Zo heb ik afgelopen week de Libtech Doughboy gereden en die is 195 cm.
Dat ding heeft zoveel rocker dat ie minder contactlengte heeft dan mijn eigen snowboard van 165cm. 142cm voor de Libtech en 149cm voor de mijne. En ik weet zeker dat 99% liever op de 195 Libtech staat dan op mijn board.

Kijk bij het kiezen van een snowboardlengte naar de gewichtrange waarin dat board valt en niet naar je eigen lengte. (Was dit al niet eerder gezegd??)🤭

Übung macht den meister!!!

Even een paar vragen om iets beter beeld te krijgen van de situatie:

Ben je van plan les te gaan nemen, of ga je zelf blijven oefenen? Heb je alleen op huurboards gestaan? Wat schoten deze planken specifiek te kort dat je wat anders wilt?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Even een paar vragen om iets beter beeld te krijgen van de situatie:

Ben je van plan les te gaan nemen, of ga je zelf blijven oefenen? Heb je alleen op huurboards gestaan? Wat schoten deze planken specifiek te kort dat je wat anders wilt?

Sneeuwbaard op 14 nov 2018 13:06

Hallo Sneeuwbaard,

Heb al wat privé les gehad en kom probleemloos de berg af maar moet nog wat meer controle krijgen en met name als ik harder ga en dat wil ik gaan ;)

Heb alleen op huurboorden gestaan, heb er ooit één gehad die voor geen meter stuurde en ooit één die niet stabiel aanvoelde bij hogere snelheden (geen flauw idee hoe hard).

Thanks Again!

Niet zozeer naar lengte kijken, maar wel meer naar gewicht. Fabrikanten zetten er vaak een gewichtsrange bij.

Zeker voor wide gaan met maat 46, anders word je echt niet blij. Wide zijn alles snowboards met een waist width van 26+cm, liefst zou ik aanraden 26.5+cm breed te gaan.

Rossignol One Magtek (sinds dit jaar de One LF genaamd) lijkt een prima all mountain board wat je ook niet hard zal afstraffen. De camber shape tussen de voet is perfect voor grip en in de tips rocker voor de vergevingsgezindheid.

Ik zou voor de 165W gaan, als je echt super bang bent voor de lengte, dan zou je de 161W kunnen nemen. Maar dat is vrij kort voor iemand van jouw postuur.

Jeroen999 op 14 nov 2018 00:09

Hey Jeroen,

De ONE Magtek is dus hetzelfde als de ONE LT?
Dan ga ik daar ook eens op zoeken en zou je dan 165w of 161w adviseren of ga ik hier niet veel verschil in merken met de bochten?

Thanks again.

Gr Ben

Als je alleen op de piste blijft gaat de 165w wel een beetje overkill worden. Om daar op een (drukke) piste, die mogelijk ook nog eens lekker verspoord is, of met buckels bezaaid, fatsoenlijk bochten op te kunnen draaien wordt al wat lastiger.

Als je alleen op de piste blijft gaat de 165w wel een beetje overkill worden. Om daar op een (drukke) piste, die mogelijk ook nog eens lekker verspoord is, of met buckels bezaaid, fatsoenlijk bochten op te kunnen draaien wordt al wat lastiger.

Marijnt op 15 nov 2018 17:06

Ook op een flink verspoorde piste aan het eind van een lentedag is een 165w prima te doen. Doordat het een hybrid is scoort hij zowel op hoge snelheid als op wat speelser terrein prima. Lekker van buckel na buckel springen gaat ook prima. Met 95kg en 1.95m ben ik zelfs eerder bang dat een 161 wat onstabiel begint te worden als je op hoge snelheid aan het Carven bent. Door je lengte en grote voeten is de kantenwissel sowieso al een stuk eenvoudiger. Gevalletje natuurkunde, moment is kracht maal arm dus hoe langer je bent hoe kleiner de kracht is die nodig is.

Born to Ride

161 is te kort man! Ga minimaal voor 165. Ook 167-170 kun je ook uitstekend hebben met jouw specs. Ik ga zelf voor de 165W binnenkort en ik ben 73kg/1,85m, maar goed, ik rij ook al wel een tijdje. En inderdaad een Wide nemen zoals gezegd.

Ik zou zeggen dat die Rossignol Circuit wat allrounder/vergevingsgezinder is dan die andere twee, maar ik zou zelf geneigd zijn om niet te slap te rijden en vooral een van die andere twee te pakken. Die One Magtek ziet er goed allround uit op de specs.

Het merk Raven zegt mij overigens niets.

Ik zit eens te kijken op de site van Raven en zie dat ze hun boards laten bouwen bij Nobile.
Die maken wel hele gave raceboards. Heb ik al veel voorbij zien komen op Facebook. Echter heb ik geen idee hoe het met de kwaliteit zit maar denk dat dat wel goed zit.

Übung macht den meister!!!

Hoi Benniehill,

Even een paar dingetjes op een rijtje.

  • de lengte van een board heeft niks te maken met de lengte van je lichaam (ik ben 197cm, 100kg en rijd boards van 150 t/m 180
  • maat 46 zou ik inderdaad voor een board kijken dat “wide” is
  • verschillende shapes, hebben verschillende eigenschappen, laat je informeren over “rocker” “camber” “flying-V” “flattop” “tripple base” enz enz
  • in Zoetermeer zijn testavonden en daat kun je alle verschillende boards en merken uitproberen en je erover laten informeren, dit is echt de moeite waard want het is zonde om een nieuw board te kopen dat toch niet helemaal is wat je ervan verwacht.

null

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Lobster heeft volgens mij ook wat “langere” en bredere bordjes. Zelf heb ik de lobster Sender en die bevalt erg goed :)

Ik heb diversen boarden geprobeerd in snowworld (Duijvenstein). Zeker de moeite waard om te ervaren de verschillende shapes, en flex.

Ik heb een K2 Party platter ,Libtech Skate banana, Burton process flying v, Burton Dropper en een Jones Mountain twin geprobeerd. Rijd allemaal lekker. K2 en Libtech erg flex.) Jones minder flex maar heerlijk board. Uiterlijk board vind ik ook belangrijk.

Pat.

Ik zou gaan testrijden als ik jou was.
Voor mij een aanrader is Arbor, ben er zelf volledig weg van :)
Anderszijds ben ik zelf begonnen op een 162 wide en volgend board 159 en nu heb ik een 154.
Ik ben 1m78 en ongeveer 70kg.
De keuze is gekomen omdat ik zelf graag de hele piste gebruik als speeltuin en een te lang board was hierdoor een struikelblok. Spijtige eraan is dat ik wel wat moet toegeven op het carven omdat deze korter is en ook om dat het een rocker is. Maar dit is minimaal en weegt niet op tegen de voordelen, zoals zeer speels/veel pop/poeder rijden

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

(…)

Heb alleen op huurboorden gestaan, heb er ooit één gehad die voor geen meter stuurde en ooit één die niet stabiel aanvoelde bij hogere snelheden (geen flauw idee hoe hard).

Thanks Again!

Benniehill op 15 nov 2018 16:06

Als ik het dus goed begrijp vond je een huurboard van 165 voor geen meter sturen.
De kans dat dit een plank was met een flat, of zelfs een rocker-profiel is groot. Nu kijken naar bijvoorbeeld een (bijna) even lange plank, in brede versie, met een ‘lastiger’ te sturen profiel lijkt me ronduit onverstandig.

Probeer (door te testen/een board te lenen/te huren) er in eerste instantie achter te komen of je een voorkeur hebt voor een plank met rocker (flying-V, etc), of juist camber tussen de voeten. Een boarder die van het éne type profiel houdt, kan namelijk doodongelukkig worden op het andere.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Hey Allemaal,

Uiteindelijk een goede deal voorbij zien komen voor een 165W One Magtek (One LF) en heb hem besteld.
Het is een gok, maar even binnen testrijden in de avond in Zoetermeer zit er helaas gezien de afstand niet voor me in.
Als het een brug te ver is dan een des te grotere motivatie om die plank onder de knie te krijgen en als ik iedereen moet geloven is het een goede plank!

Nog tips hoe en op welke positie ik mijn bindingen moet zetten?

Ik ga sowieso doorgeven hoe de plank me bevalt!

Thanks

Een tip als je board “grijpt”. Is de-tune hem. Ik heb het met al mijn boards gedaan. Ff googlen. En je vind uitleg hoe dat te doen.

Ps mooi boardje.

*bericht bewerkt door Yahoo op 17 nov 2018 11:20

From a galaxy far far away.............

Hey Allemaal,

Iemand een tip in welke gaatjes mijn bindingen te monteren?

Thanks again.

Gr, Ben

De gaatjes op de bovenzijde van je board ;)

Ff serieus: Begin met de normale stand; deze staat meestal doormiddel van stippen oid aangegeven. Meestal de middelste set gaten. Ga vervolgens in je bindingen staan en buig een aantal keer goed door om te voelen of je goed staat of toch liever iets breder of smaller gaat.

Hallo Allemaal,

Even een update aangaande de keuzes die ik gemaakt heb na tal van tips via dit Forum.
In ieder geval bedankt allemaal!
Uiteindelijk heb ik Rossi 165W One Magtek (One LF) gekozen en hierbij de Rossi Cuda 2108 bindingen en Burton Ruler schoenen.
Ik kan niet meer zeggen dan dat ik me hier erg comfortabel op voelde tijdens mijn wintersport in Ischgl van vorige week.
Bij fijne weersomstandigheden kon ik lekker boarden en aan mijn techniek werken zonder afgestraft te worden vanaf dag 1!
Helaas heb ik ook storm en ijs platen gehad en dan is het te merken dat de techniek nog niet goed genoeg is van mij zelf. Maar wat in zulke omstandigheden wel een pluspunt is, is dat het board op ijsplaten goede grip blijft houden en enkel niet prettig klinkt maar bleef vrijwel altijd staan.

Kortom allemaal bedankt en op naar de volgende wintersport.

Groeten Ben

null

*bericht bewerkt door Benniehill op 13 jan 2019 08:29

161 is te kort man! Ga minimaal voor 165. Ook 167-170 kun je ook uitstekend hebben met jouw specs. Ik ga zelf voor de 165W binnenkort en ik ben 73kg/1,85m, maar goed, ik rij ook al wel een tijdje. En inderdaad een Wide nemen zoals gezegd.

Ik zou zeggen dat die Rossignol Circuit wat allrounder/vergevingsgezinder is dan die andere twee, maar ik zou zelf geneigd zijn om niet te slap te rijden en vooral een van die andere twee te pakken. Die One Magtek ziet er goed allround uit op de specs.

Het merk Raven zegt mij overigens niets.

Rinus op 15 nov 2018 21:53

Dat is heel persoonlijk natuurlijk. Ik ben 95kg bij 185cm en ik heb een Flow Whisky X van 159cm en ik voel me daarop als een vis in het water. Zalige combinatie. Langer hoeft voor mij echt niet…

Plaats een reactie