Last minute snowboardtrip - tips

Beste wintersportfanaten,

In december wil ik 5 dagen gaan boarden en ik verdrink in het grote aanbod der skigebieden en zit met een aantal vraagtekens. Vandaar dat ik beroep wil doen op jullie ervaringen.

Sinds de winter van 2015-2016 ben ik verslaafd aan snowboarden. In december zal ik voor de 4e maal naar de Alpen trekken. Ik ging mijn eerste trip naar Les Deux Alpes (1 meter verse sneeuw bij aankomst). 2 e trip naar Hintertux en afgelopen maart naar Ischgl. Ik genoot er wel enorm van pistes zoals ‘Lange Wand’. Ik begin dus een beetje te weten wat ik wil, denk ik.

Wat mij tegen viel in Ischgl was dat ik vaak op een lift zat wegens geen hele lange afdalingen. In Les deux alpes was dit optimaal door het grote hoogteverschil. Ik wil dus graag lange afdalingen. Dus ik ging zoeken en kwam uit bij Zermatt, Alpe D’Huez (la sarenne), etc.

Bij mijn 1e trip met 8 vrienden gingen we heel vaak de poeder opzoeken naast de piste, dit was heerlijk (once in a lifetime zeiden mijn vrienden met meer dan 15 jaar ervaring)! Hiervan wil ik meer!

Voor mijn trip van 12/12 - 16/12 heb ik niemand gevonden die mij wil vergezellen (in maart volgend jaar gaan we met 10+ man) dus ik kan alles lekker zelf bepalen. Enkel blijf ik eeuwig twijfelen.

Ik vroeg me ook af of het mogelijk is om het weer af te wachten om last minute een trip te boeken om zo de poedersneeuw te treffen? Heeft iemand hier ervaring mee?

DE VRAGEN:

-Heeft iemand ervaring met het last minute boeken van een wintersporttrip om de poedersneeuw te treffen?
-Wat zijn volgens jullie de zaligste skigebieden om te gaan boarden? Lange afdalingen, veel rood en zwart…

Please share!

Buiten de hoogseizoen weken om, kun je juist het beste tot het laatste moment wachten. Acco genoeg en dan kun je kijken waar de beste omstandigheden zijn. Zeker als je verse sneeuw wil is dat bijna de enige optie. Je weet pas op het laatste moment waar het gaat sneeuwen. Vaak zo gedaan!! In dec. is er overal nog genoeg plek, maar ook kans op te weinig sneeuw, afwachten dus maar.

In december voor de kerst kun je zeker last minute boeken. Lange afdalingen, veel kans op poeder: monte rosa. Ga trouwens niet de piste af zonder kennis/ materiaal en zeker niet alleen.

Zelf kijk ik pas anderhalve tot een week van tevoren in welke regio’s in de Alpen het goed lijkt te worden. Dan zoek ik in de buurt wat skigebieden en pas een paar dagen van tevoren boek ik.

Acco kan je altijd vinden… ik heb een keer in de apres ski op Booking een appartement geboekt voor de volgende nacht. Maar kijk uit met buiten de pistes te gaan zonder kennis en materiaal!

Hier in het pitztal stikt het van de boarders. Zal wel niet voor niks zijn zeker? 🙄

Bla, bla, bla.

Er zijn genoeg mensen die het op deze manier aanpakken: knallen als ze vallen!
Wat Tiny zegt: ga niet alleen off-piste en zelfs met partner, neem een 3-eenheid (pieper, schep, sonde) mee en weet hoe je er mee om moet gaan. En zorg dat je de juiste kennis hebt om lawine gevaarlijk terrein te vermijden. Kennis kun je thuis op doen: https://wepowder.com/nl/academy
Als je een kortingscode wil, PM maar. Of doe een cursus via Snow Safety Center: https://www.snowsafety.nl/
Via wePowder kun je ook de Powder Alerts in de gaten houden, dan weet je waar het goed wordt. Dan ga je daar naar de plaatselijke skischool voor een off-piste clinic.
Voor de rest: wil je lange afdalingen maken zoek dan naar skigebieden met veel hoogtemeters en leer piste kaarten lezen.

It's all about the turns duuuuuude!

Plaats een reactie