Skitest Sölden & Stubaier Gletscher

Nice Gigi! Ik ben benieuwd naar alle uitgebreide reviews ;)

Zijn er nog ski’s tussen die je echt helemaal fantastisch vond?

Waar ik fan van ben:
De hele Hero Elite-lijn van Rossignol
Rossignol Experience 84
Völkl Dragon 76 en 74
Blizzard Rustler 9
Blizzard Firebird WRC

Waar ik minder fan van ben:
Rossignol Experience 88
Blizzard Firebird TI, Race TI en Competition
Völkl Racetiger SL
Elan Ripstick 96

Waar ik fan van ben:
De hele Hero Elite-lijn van Rossignol
Rossignol Experience 84
Völkl Dragon 76 en 74
Blizzard Rustler 9
Blizzard Firebird WRC

Waar ik minder fan van ben:
Rossignol Experience 88
Blizzard Firebird TI, Race TI en Competition
Völkl Racetiger SL
Elan Ripstick 96

GiGi op 12 nov 2018 12:55

Grappig, ik vond de Experience 84 en 88 beide erg goed, met een lichte voorkeur voor de 88 vanwege zijn grotere stijfheid/koersvastheid, al was de 84 duidelijk speelser en ondanks dat ook nog behoorlijk stabiel.
Daarnaast was de Salomon Race SL voor mij een positieve uitschieter.

Waar ik fan van ben:
De hele Hero Elite-lijn van Rossignol
Rossignol Experience 84
Völkl Dragon 76 en 74
Blizzard Rustler 9
Blizzard Firebird WRC

GiGi op 12 nov 2018 12:55

Nice! Is er nog een nieuwe concurrent van K2 Ikonic 80ti of de Fischer F19 waar je zo fan van was?

‘Dragon’ moet natuurlijk ‘Deacon’ zijn in mij laatste post. Lang leve autocorrectie.

Ik denk dat voor de veelzijdigheid van de F19 nog steeds geen betere ski te vinden is. Ook bij de 80-ers is er niet een echte concurrent bij gekomen.

En over die Experiencen: de meeste krachtige/agressieve skiërs vonden de 88 lekkerder, de luie/minder krachtige skiërs de 84.

*bericht bewerkt door GiGi op 12 nov 2018 15:37

Kun je nog eens uitleggen waarom je de blizzard wrc wel fijn vindt en de andere niet? Waar zit m dat nou in?

Dat zit 'm in het feit dat de Competition, Race TI en Firebird TI allemaal een vrij dominante, grijperige tip hebben, die heel onrustig aanvoelt. Alleen als je ze flink op de kant zet en hun natuurlijk bocht laat lopen heb je daar geen last van, in andere gevallen wel.
De WRC heeft naar verhouding veel minder tip-aangrijping, waardoor die ski een stuk controleerbaarder is. Carvet ook als een malle (echt geweldig op een vrijwel lege strakke piste), maar ook in lastige sneeuw of in korte geslipte bochten tussen de mensen een stuk minder onrustig en veel gecontroleerder te skiën met minder energie dan de andere Blizzards.

*bericht bewerkt door GiGi op 12 nov 2018 19:14

Helder. Wat betreft de rossi heros. Als je de st ti en mt ti naast elkaar zet, is er behalve de iets langere radius nog veel verschil? Zijn het energieke skis of een beetje tam?

En de rustler 9 lijkt door iedereen goed gewaardeerd te worden. Waarom.vond jij die fijn?

De ST en LT zijn wel een stuk pittiger dan de MT, die echt een wat mildere versie lijkt te zijn, en ook daardoor voor een wat bredere groep skiërs geschikt is denk ik. (Tussen de TI en de CA versie van de MT is trouwens alleen merkbaar verschil in de demping op harde oneffenheden.)
De Rustler is een doortrekking van de Rustler 10 en 11, die er vorig jaar al waren: zeer stabiel en wendbaar tegelijkertijd, én goede kwaliteiten op harde sneeuw. Echt een one-ski-quiver als je in Amerika skiet.

@GiGi. Waardering voor al je werk. Op mijn leeftijd allemaal wat minder belangrijk, maar interessant om kennis van te nemen. Hopelijk kan ik er nog iets mee op testavond a.s. vrijdag in Terneuzen.

Hen48

@Gigi - bijzonder veel dank voor je tijd en moeite om deze info met iedereen te delen. Supergaaf.

Ben benieuwd hoe je kijkt naar de nieuwe Blizzard Rustler 9 naast de eerder door jou geteste Blizzard Brahma CA (Bushwacker voor komend seizoen). Zijn er grote verschillen?

Sittin' on Top of the World

De verschillen zijn niet zo groot als je zou denken. De Rustler heeft meer rocker (vooral ook in de tail) en is breder. Dat geeft meer float en (door die grotere rocker) meer wendbaarheid in diepere sneeuw. Je zou verwachten dat de Bushwacker het beter zou doen op de piste (smaller en dus wat meer grip, een vlakkere tail en dus wat meer edge hold aan het einde van de bocht), maar eigenlijk heb ik dat verschil op de piste niet zo ervaren.
Al me al zou ik dus zeggen dat de Rustler 9 veelzijdiger is dan de Bushwacker (op de piste niet erg anders; buiten de piste wat meer mogelijkheden). Echt een heerlijke ski. Even stabiel en ik denk iets energieker dan directe concurrenten als de Head Kore 93 (die net iets doffer aanvoelt, iets minder direct responsief), de Nordica Enforcer 93 (waarvan de tip vooral erg slap voelt, wat in de crud niet het beste vertrouwen geeft voor mij). En vooral wat steviger dan ski’s als de Salomon QST 92 en wat handzamer en vrolijker dan stevige bakken als de Völkl Mantra M5 of de Rossignol Experience 94 TI.

@GiGi @Menn0 Ik ben me ook maar eens aan het oriënteren op een paar nieuwe ski’s. Ik twijfel momenteel tussen de Völkl Deacon 76 in 176 en de Fischer Progressor F19 Ti in 177. Ik krijg de indruk dat beiden goede, allround pisteski’s zijn. De F19’s zijn wat goedkoper, de Deacon wellicht wat minder licht en stabieler op hoge snelheid?

Ik ben 1.80m, 90kg en zo tussen niveau 7 en 8. Ik breng 95% van de tijd op de piste door, maar wel in alle omstandigheden. Ik ski snel (word zelden ingehaald) en ski voornamelijk lange (vaak gecarvede) bochten. Op steilere (zwarte) pistes worden dat kortere, meer geslipte bochten.

Hoor graag wat jullie denken. Ik neig ondanks het prijsverschil naar de Deacons, maar sta voor alles open.

Mr. Slow

Dan zou ik de Deacon eerder aanraden dan de F19. De Fischer The Curv GT is misschien nog een optie?

@GiGi @Menn0 Ik ben 1.80m, 90kg en zo tussen niveau 7 en 8. Ik breng 95% van de tijd op de piste door, maar wel in alle omstandigheden. Ik ski snel (word zelden ingehaald) en ski voornamelijk lange (vaak gecarvede) bochten. Op steilere (zwarte) pistes worden dat kortere, meer geslipte [/post]

Je hebt dezelfde voorkeur van skiën als ik lijkt het. Als ik zou moeten kiezen tussen de F19 en Deacon heeft de F19 mijn voorkeur. Maar beide zouden niet niet mijn eerste keus zijn. De GT die @GiGi aanraad zou ik voor mij zelf al een prettigere keuze vinden.

Ikzelf ski op de piste (alle condities gedurende het seizoen) het liefst op wat stijvers en langers, voor wat meer stabiliteit.

Bijvoorbeeld een GS, Volkl Racetiger GS in 180 (175 kan ook) bijv. Die heeft nog wat rocker en is niet enorm stijf.

Mijn korte mening per ski:
F19: prima ski, erg allround, maar niet extreem uitdagend.
Deacons: Geen slechte ski maar ik vond ze niet gedempt genoeg. Moet veel meer werken om klappen op te vangen.
Fischer GT: fijne stabiele ski, prima of lage en hoge snelheid, maar voor de hoge snelheid heb ik andere voorkeuren qua ski. Hier kan ik ook prettig langzaam op skien.

Ik zou zeggen, test ze zelf. Hoop dat je wat aan mijn menig hebt.

*bericht bewerkt door Menn0 op 17 mei 2019 08:42

Bedankt! Ik wil graag eens testen, maar koop liever direct online. Zoetermeer en Landgraaf zijn helaas niet om de hoek, laat staan dat alle ski’s daar te testen zijn. Wellicht komend seizoen eens proberen bij een goede verhuurshop… ik ga (nu/dan) in elk geval kijken naar die Fischer RC4 The Curv GT, in 175.

Mr. Slow

Bedankt! Ik wil graag eens testen, maar koop liever direct online. Zoetermeer en Landgraaf zijn helaas niet om de hoek, laat staan dat alle ski’s daar te testen zijn. Wellicht komend seizoen eens proberen bij een goede verhuurshop… ik ga (nu/dan) in elk geval kijken naar die Fischer RC4 The Curv GT, in 175.

Quick op 17 mei 2019 09:55

Veel plezier met shoppen.

Als je wilt kun je wel een gs testen tijdens het ski probeer dagje in Snowworld Zoetermeer. Ik kan me ispeeds meenemen, mocht je in de binding kunnen.

Ondanks het feit, dat het GiGi’s smaak niet is ;), setje Rossi exp 88 is er ook, beetje stevig, maar trapt overal doorheen ;)

Edwin van Riel

Los van mijn smaak denk ik dat de Experience 88 een heel ander kaliber ski is dan waar @quick naar op zoek is.

Weet ik, was ook meer om jou ff te jennen ;)

Edwin van Riel

Voor echt jennen moet je van betere huize komen 😉

Kun je tijdens zo'n testevent (bijvoorbeeld op de Stubaier) in de herfst ook overjarige modellen testen? Misschien wel leuk voor mij om eens een paar dagen naar zo'n event te gaan!

*bericht bewerkt door Quick op 17 mei 2019 11:41

Mr. Slow

Kun je tijdens zo'n testevent (bijvoorbeeld op de Stubaier) in de herfst ook overjarige modellen testen? Misschien wel leuk voor mij om eens een paar dagen naar zo'n event te gaan!

Quick op 17 mei 2019 11:41

Doorgaans hebben ze alleen courante ski’s bij zich. Als een ski onveranderd is ten opzichte van vorig jaar, dat kan natuurlijk wel. Maar ski’s die voor dat seizoen niet meer in de collectie zitten, hebben ze niet bij zich.
Bij het standje van Fischer kan je dus niet de Progressors testen in november, want die zitten niet meer in de collectie in 2019-2020. Je kan ze waarschijnlijk nog wel prima vinden bij een verhuur. De meeste verhuurders hebben helaas alleen niet hun huurvloot online staan, dus dat is een beetje trial & error en geluk om de ski’s te vinden die je wil testen.

Nope, in principe alleen nieuw spul, ze gaan je natuurlijk niet in de gelegenheid stellen modellen met weinig wijzigingen naast elkaar te skiën ;)

Maar ja, met een paar forumleden ter plekke met ski's waar je interesse in hebt, bereik je wellicht hetzelfde?

*bericht bewerkt door evr66 op 17 mei 2019 11:57

Edwin van Riel

Hoe kijken jullie aan tegen de Rossignol Hero Elite Plus Ti? Dat lijkt me misschien ook nog een interessante optie. Hoe verhoudt deze ski zich tot de eerder besproken Curv GT, F19 en Deacon 76?

*bericht bewerkt door Quick op 27 jun 2019 19:57

Mr. Slow

De Elite Plus TI en de Curv GT zijn in zoverre vergelijkbaar dat het beide afgeleiden zijn van de (consumenten) racemodellen. Qua directheid, vergevingsgezindheid etc. echt heel erg vergelijkbaar aan elkaar en aan die meer racy modellen. Grote verschil tussen de Elite Plus en de Curv GT is de radius. De Curv is meer richting GS, de Elite Plus is echt een slalomski (exact dezelfde redaius als de ST TI van Rossignol; maar wel in langere lengtes verkrijgbaar. Maar dan dus wel 15 m radius bij een ski van 181).
De F19 en Deacon 76 zijn veel minder racy en veel allround qua gebruik in crappy sneeuw. Onderling zijn die ski’s dan wel weer heel verschillend. De F19 is licht en lichtvoetig; de Deacon is wat zwaarder. Even wendbaar en lichtvoetig overigens. Alleen bereikt op verschillende manieren. De F19 door echt licht gewicht in de constructie, de Deacon vanuit flinke rebound en energie vanuit de ski zelf.

Maar het is wel speels en allround (F19 en Deacon) vs wat serieuzer en steviger (Elite Plus en Curv GT).

Dank voor je uitgebreide uitleg! Ik snap het (denk ik). Dan neig ik inderdaad toch meer richting een Curv GT-achtige ski denk ik. Maar als ik meer korte bochten ski/zou willen skiën, dan is de Elite Plus dus ook geen verkeerde keus.

Mr. Slow

Aan het twijfelen voor nieuwe skiës tussen de Volkl Deamon76 of de Racetiger GS. Goede skiër (Nivo 7/8), 185cm en 96kg. Vind het leuk om een lange afdaling flink vaart te maken, eigenlijk altijd op de piste. Moet echter ook in gezelschap rustig mee kunnen komen. Door mijn gewicht wil ik wel wat stevigheid en stabiliteit in de ski hebben.

Ik blijf maar twijfelen tussen deze 2. Iemand advies?

Daarnaast geen idee of het nieuwe model van de Racetiger gs veel verschild met het model uit het 2019 seizoen. De prijs is aanzienlijk lager, kleurtje is nieuw…

*bericht bewerkt door HansReusink op 03 nov 2019 00:45

Alleen de kleur is anders bij de Racetigers.

Er is best wel een verschil tussen de Deacons en de Racetigers. Beiden zijn ski's voor ervaren skiërs met goede techniek en die ook best wat energie in hun skiën stoppen. Maar op lagere snelheden, als de kanthoeken niet zo groot zijn, zijn de Racetigers een stuk voorspelbaarder en geven meer vertrouwen om slippend te cruisen dan de Deacons. Dat heeft te maken met het feit dat de Deacons echt heel veel rocker hebben, voor en achter. Die moet je vrij fanatiek ver op de kant zetten om de hele ski mee te laten doen. Maar als je bijvoorbeeld achter je kinderen aan skiet doe je dat niet zo makkelijk. En dan is het eigenlijk een niet zo'n stabiele zwabberski. Als je hem vol op zijn bakkes geeft óf in 3D sneeuw skiet (dus sneeuw waar je wat in wegzakt - vers, slush, buckels) is de Deacon heerlijk. Maar op strakke pistes en vooral in cruise-modus is de Racetiger veel stabieler en betrouwbaarder.

*bericht bewerkt door GiGi op 03 nov 2019 09:27

Dank @Gigi,
Duidelijk verhaal, keuze gemaakt voor de Racetiger van het vorige seizoen… bij ski-outdoor-shop.de voor €510. Volgens mij een goede deal.

Plaats een reactie