Welke ski? Fisher Progressor, Head V-shape?

Hallo allemaal,

Na al enkele jaren te hebben meegelezen, heb ik ook een account aangemaakt.
Ik ski nu sinds 4 jaar, wat concreet neerkomt om 4x 7 dagen skiën, één weekendje winterberg en een lang weekend tussendoor in de Oostenrijk, totaal 6x. Ik ben nu 25, en dus enigszins laat in aanraking gekomen met het wonderlijk skiën, maar ik ben totaal verkocht. Ik vind het fantastisch.

Destijds heb ik na één keer ski’s huren gelijk salomon xpro 80 schoenen gehaald met een tweedehands setje HEAD beginnerski’s. Hier heb ik mij altijd prima op kunnen redden, maar de laatste keer wintersport had ik het gevoel tegen een plafond te komen. Ik vermoed dat nieuwe ski’s het verschil gaan maken.

Qua niveau kan ik prima mee skiën met familie en vrienden die al jaren skiën, maar ik ben technisch (nog) niet goed genoeg. Het is zeker in de basis prima, maar er is in ieder geval ruimte voor verbetering! Ik wil hier zeker in groeien (al dan niet met lessen). Ik kom prima van zowel blauwe en rode pistes af, ook zwart (of een stukje tussen de pistes door) lukt wel. Ik vind het mooi om te cruisen, ik probeer ook te carven maar ik heb het gevoel dat carven technisch gezien niet helemaal goed gaat… maar ik wil hier aan werken. Ook op hoge snelheid red ik mij wel, er is in ieder geval vertrouwen en controle. Verder relevant: ik ben 186 en rond de 88 kilo, normaal postuur.

Nu kijk ik naar een nieuw setje ski’s, waarbij mijn ook viel op:

  • Fischer progressor F17 of F18
  • Head V-shape V6
  • Dynastar speed zone 7

Ik vroeg mij af of deze ski’s passen bij het geschetste plaatje, maar ook of de schoenen niet te slap zijn om deze stap te maken. Ben benieuwd of er iemand is met goede adviezen of alternatieven!
Wat voor mij tevens ook een rol speelt: ik ben altijd wel op zoek naar een mooie deal gezien mijn studentenbudget.

Ik ga ze bij Fischer eens mailen voor wat sponsoreuro’s.😇

F18. 😉

Edit: met jou lengte en gewicht mss eerder de 19.

*bericht bewerkt door bartvwg op 15 nov 2018 16:03

Bla, bla, bla.

Ik denk dat je wel de juiste series te pakken hebt, maar met jouw postuur (ondanks je geringe ervaring en techniek) de verkeerde modellen. De Fischers zijn goede opties. Maar bij Dynastar zou ik kijken naar de Speedzone 9 CA of de 12 TI (klinkt een stuk heftiger dan ze zijn); bij de Heads zou ik minimaal voor de 8 gaan, hoewel je daar waarschijnlijk ook snel tegen een plafond opknalt.

Rossignol Hero Elite MT is nog een optie (TI of CA maakt vrij weinig uit, verschil is nauwelijks merkbaar vind ik).

Ik denk dat je wel de juiste series te pakken hebt, maar met jouw postuur (ondanks je geringe ervaring en techniek) de verkeerde modellen. De Fischers zijn goede opties. Maar bij Dynastar zou ik kijken naar de Speedzone 9 CA of de 12 TI (klinkt een stuk heftiger dan ze zijn); bij de Heads zou ik minimaal voor de 8 gaan, hoewel je daar waarschijnlijk ook snel tegen een plafond opknalt.

Rossignol Hero Elite MT is nog een optie (TI of CA maakt vrij weinig uit, verschil is nauwelijks merkbaar vind ik).

GiGi op 15 nov 2018 16:05

Ik ga ze bij Fischer eens mailen voor wat sponsoreuro’s.😇

F18. 😉

Edit: met jou lengte en gewicht mss eerder de 19.

bartvwg op 15 nov 2018 16:01

Als ik jullie goed begrijp, zijn de Fischer’s een goede keuze ;)

Moet ik dan eerder richting de F18 of F17 neigen? En in hoeverre is dat een goede match met de relatieve 'beginners’schoenen die ik heb?
@GiGi zou je misschien iets kunnen toelichten hoe dat qua postuur invloed heeft op het gedrag van de ski’s? Ik ben niet erg klein en zeker op gewicht (soms tik ik ook richting de 90). Ik ben niet atletisch, ik houd van lange-afstand wandelen en probeer mijn conditie op peil te houden door af en toe te spinnen/zwemmen/fitnessen. Des te groter was de verrassing toen ik voor het eerst op de ski’s stond dat ik na de eerste of tweede dag al parallel de berg af kwam, haha.

Gewicht (massa) komt de berg af en genereert krachten op de ski. Hoe groter de massa, hoe groter de krachten (bij gelijkblijvende snelheid etc.). Die kilo’s voelt een ski; de techniek (of gebrek daaraan), die voel jij.
Wil je dus een ski waarbij je niet het gevoel hebt elke bocht doorheen te trappen, weg te schuiven, klappen niet te absorberen, die dubbelvouwen als je wat weerstand krijgt van zachte sneeuw… dan zou ik een iets stijvere ski nemen. Puur vanwege die massa. En er zijn prima wat stevigere ski’s die nog steeds heel vriendelijk en handelbaar zijn en je echt niet bij elke (onbedoelde) beweging afstraffen.

Bij de Fischers zijn de F17 en de F18 van min of meer dezelfde materialen gemaakt (licht van gewicht, lekker energiek). Het verschil zit m daar in de radius (F17 heeft een lange radius, F18 een kortere). Een lange radius maakt lange bochten en rechdoor makkelijk en stabiel skiën en korte bochten een tikkie harder werken; en kleine radius maakt korte bochten super makkelijk, maar kan een wat onrustiger gevoel geven als je rechtdoor gaat. Alles heeft dus zijn voors en tegens en is afhankelijk van je voorkeur.
De F19 heeft wat metaal in de ski en een wat langere radius. Echt heerlijk stabiel zonder moeilijk te skiën te zijn. Dit zou eigenlijk mijn hoofdsuggestie zijn. In lengte 177.

Dank voor alle suggesties en uitleg. Erg verhelderend. Ben alleen benieuwd naar jullie visie op de schoenen: vormen deze dan een bottleneck?

Ik kwam overigens op internet de volgende shop tegen. Enig idee waarom de f18, onderste, zo gunstig geprijst is? Dat lijk anders een mooie deal! Ik weet alleen niet of ik wat over het hoofd zie. Op basis van jullie adviezen kijk ik zeker naar de f19 maar prijs is ook zeker wel een factor.

Shop: https://www.sport-stelzl.at/fischer-ski-modelle/high-perform…

Is die onderste niet modeljaar 2017-2018?

Ja.

Vind die onderste wel heel aantrekkelijk geprijsd. Als dit is wat je zoekt, kun je je er geen buil aan vallen

Edwin van Riel

Nog altijd voor 268,80 hier te vinden:
https://www.sport-robl.at/de/ski-sets/fischer/fischer-progre…
Is inderdaad het ‘oude’ model. ;)

Bla, bla, bla.

Voordat er ergens paniek ontstaat: de aangeboden versies die hier voorbij vliegen zijn allemaal technisch identiek aan elkaar, alleen de print is anders.

Tijd voor een uitpakparty?!

Erg interessant. Ik overweeg nu sterk om toch of de F18 of de F19 aan te schaffen gezien de interessante prijzen. Ik twijfel alleen nog over wat ik al zei over de schoenen, maar ook de lengte. Mijn huidige beginnerski is - als ik het mij goed herinner - 163cm en echt een basismodel. Ben benieuwd of de lengte dan ineens een te grote stap is, ook samen met de stijvere ski.

Daarnaast vind ik 't ook gewoon best spannend om zomaar een vrij dure ski te bestellen die ‘op papier’ goed is… :P
Ben overigens nog altijd geïnteresseerd in alternatieven (hoeft geen Fischer), dan kan ik er nog mooi even over nadenken voordat ik de knoop doorhak. Misschien is een advies om eerst een jaartje nog te huren en wat ski’s uit te proberen ook geen gek idee… maar voor de prijzen die hier langskomen kun je het ook wel weer gokken, ervanuitgaande dat je er sowieso weer 5 jaar op vooruit kan.

‘Dure ski’? Een nieuw (ongebruikt) model van een high-end lijn en merk voor minder dan 300 euro is niet ‘duur’. Hooguit meer geld dan je wenst uit te geven. Maar dergelijke ski’s kom je in een goede staat niet voor minder dan 250 euro tegen in het tweedehands circuit. En dan weet je niet hoe ermee is omgegaan.

‘Dure ski’? Een nieuw (ongebruikt) model van een high-end lijn en merk voor minder dan 300 euro is niet ‘duur’. Hooguit meer geld dan je wenst uit te geven. Maar dergelijke ski’s kom je in een goede staat niet voor minder dan 250 euro tegen in het tweedehands circuit. En dan weet je niet hoe ermee is omgegaan.

GiGi op 16 nov 2018 10:42

Daar ben ik mij zeker van bewust! Wellicht beetje onduidelijk ;) De prijs is zeker erg scherp, maar ik vind het wel een aanzienlijke uitgave (als student) - die ik overigens bereid ben te doen voor een paar goede latten. In feite zou ik ‘de gok’ gewoon kunnen wagen en mochten ze niet fijn skiën ze altijd nog verkopen met niet al te veel verlies… In ieder geval voer tot nadenken :)

Qua schoenen is eigenlijk de belangrijkste vraag of ze goed zitten. Zijn ze niet te groot? Zitten ze relatief strak om je voeten zonder dat het pijn oplevert of drukpunten? Heb je de neiging om ze steeds strakker aan te schnallen in de loop van de week? Mis je zelf controle over je ski’s? Heb je het gevoel dat je schoenen dubbel vouwen onder de druk die je erop uitoefent?
Als ze goed functioneren voor jou dan zijn nieuwe schoenen wellicht niet nodig.
Mijn ervaring is echter dat relatieve beginners vaak te grote schoenen hebben gekocht in het begin.
Bovendien denk ik dat de schoenen die je nu hebt wellicht tegen het plafond zitten voor jouw wensen.
Maar als ze goed zitten en ze voor jou functioneren, dan is het goed!

Qua schoenen is eigenlijk de belangrijkste vraag of ze goed zitten. Zijn ze niet te groot? Zitten ze relatief strak om je voeten zonder dat het pijn oplevert of drukpunten? Heb je de neiging om ze steeds strakker aan te schnallen in de loop van de week? Mis je zelf controle over je ski’s? Heb je het gevoel dat je schoenen dubbel vouwen onder de druk die je erop uitoefent?
Als ze goed functioneren voor jou dan zijn nieuwe schoenen wellicht niet nodig.
Mijn ervaring is echter dat relatieve beginners vaak te grote schoenen hebben gekocht in het begin.
Bovendien denk ik dat de schoenen die je nu hebt wellicht tegen het plafond zitten voor jouw wensen.
Maar als ze goed zitten en ze voor jou functioneren, dan is het goed!

QmaartenQ op 16 nov 2018 12:11

Dank voor je reactie!
Ik heb mijn schoenen (denk ik) niet te groot gekocht, aangezien ik flink tegen de voorkant zat. Ik heb geen last van pijn of drukpunten en ze zitten goed sluitend om de voet. Wel heb ik de neiging om ze door de week heen strakker te doen - ik vermoed doordat de binnenschoen toch wat ‘uitlubberd’ door de week heen. Komt ook doordat ik van een zo strak mogelijke schoen houd. Maar ik heb geen gevoel dat de schoenen vouwen oid, ik denk dan ook dat de schoenen vooralsnog prima voldoen. Mocht ik het gevoel hebben niet het maximale uit de ski’s te halen, dan kan ik altijd nog nieuwe schoenen halen. Ik denk daarom dat ik eerst maar eens nieuwe ski’s ga aanschaffen.

Ik overweeg overigens steeds meer om a) een jaar te gaan huren, en dan kijken of ik verschillende genoemde modellen kan proberen of b) gewoon de Fischer ofwel F18 of F19 gewoon aan te schaffen bij de genoemde webwinkels en de gok te wagen. Wel twijfel ik over de lengte. De geadviseerde 177 lijkt mij zo lang? Ik zou eerder neigen naar 167 of 174? Ik heb het idee dat mij dat beter ligt, maar ik kan niet helemaal duiden waarom. Wellicht toch wendbaarheid?

174cm en 167cm zijn maten van de F18 hè, die gaat tot max 174cm.
De F19 gaat qua lengte tot max 182. Die ski is dus ontworpen om wat langer te nemen zou ik zeggen.

Mijn vriendin heeft de F18 op 160cm en ze is 161cm lang. En dat gaat ook prima hoor, lekker stabiel!

Maar zij is een vrouw, F19 werd mij geadviseerd in de winkel. Als man ben je toch sterker was het argument…

*bericht bewerkt door Gaston op 16 nov 2018 21:49

Tijd voor een uitpakparty?!

174cm en 167cm zijn maten van de F18 hè, die gaat tot max 174cm.
De F19 gaat qua lengte tot max 182. Die ski is dus ontworpen om wat langer te nemen zou ik zeggen.

Mijn vriendin heeft de F18 op 160cm en ze is 161cm lang. En dat gaat ook prima hoor, lekker stabiel!

Maar zij is een vrouw, F19 werd mij geadviseerd in de winkel. Als man ben je toch sterker was het argument…

Gaston op 16 nov 2018 21:48

Waar fysiologisch gezien natuurlijk ook wat voor te zeggen is ;)

Ik snap dat de ski best wat langer kan. Ik kom echter van een wat kortere ski en ik kan dat eigenlijk wel waarderen. Anderzijds; ik heb geen lange(re) lat gehad dus ik heb ook geen referentie. Voor mijn gevoel zou ik dan eerder de 167 (f18) of 170 (f19) overwegen, al is het verschil met 174 (f18) of 177 (f19) ook niet dermate groot. Zo kom ik nog aardig aan het denken en overwegen! :P

Ik ben 184 en ski de F18 op 167. Gaat prima, maar ik draai eigenlijk alleen korte bochten. Op 174 is hij wel stabieler.

Ik ben 184 en ski de F18 op 167. Gaat prima, maar ik draai eigenlijk alleen korte bochten. Op 174 is hij wel stabieler.

DrPhil op 16 nov 2018 22:03

Mijn ervaring is dat je bij een (te) korte ski inlevert op snelheid. Het draagvermogen is gewoon minder, afhankelijk van je gewicht. Op een fiets kan je op lage snelheid ook minder gemakkelijk sturen. Dus zou ik voor niet te kort gaan (Ik heb zelf de F19 op 177 cm gekocht, ben bijna 190 en net onder de 90 kilo). Je leert op iets hogere snelheid gemakkelijker carven en lange bochten maken, vind ik.

Inlevert op snelheid? Wat bedoel je daarmee, @binnenwerk?

Ik ben 184 en ski de F18 op 167. Gaat prima, maar ik draai eigenlijk alleen korte bochten. Op 174 is hij wel stabieler.

DrPhil op 16 nov 2018 22:03

Mijn ervaring is dat je bij een (te) korte ski inlevert op snelheid. Het draagvermogen is gewoon minder, afhankelijk van je gewicht. Op een fiets kan je op lage snelheid ook minder gemakkelijk sturen. Dus zou ik voor niet te kort gaan (Ik heb zelf de F19 op 177 cm gekocht, ben bijna 190 en net onder de 90 kilo). Je leert op iets hogere snelheid gemakkelijker carven en lange bochten maken, vind ik.

Binnenwerk op 17 nov 2018 00:08

Waarom heb je dan niet de 182 gekocht, had makkelijk gekund met jou specs.

Ik ben zelf 1,82 en weeg 86 kg. Ik heb afgelopen week van de F19 zowel de 170, 177 als 182 geskied. Het verschil tussen 170 en 177 voelde ik erg goed (een stuk stabiliteit, zeker op snelheid): de 170 was gewoon te kort. Tussen de langste twee lengtes was het verschil eigenlijk veel minder merkbaar, tenzij op de hoogste snelheden (die ik maar zelden haal). De 177 zou voor mij dus een goed compromis zijn, mocht ik de F19 ooit willen aanschaffen.

Gewoon ter referentie. Alles kan qua lengte, maar het een voelt wel fijner dan het ander. Ik had de kans en heb dus ook dit soort zaken uitgeprobeerd. Met deze F19 dan toch.

Ik ben zelf 1,82 en weeg 86 kg. Ik heb afgelopen week van de F19 zowel de 170, 177 als 182 geskied. Het verschil tussen 170 en 177 voelde ik erg goed (een stuk stabiliteit, zeker op snelheid): de 170 was gewoon te kort. Tussen de langste twee lengtes was het verschil eigenlijk veel minder merkbaar, tenzij op de hoogste snelheden (die ik maar zelden haal). De 177 zou voor mij dus een goed compromis zijn, mocht ik de F19 ooit willen aanschaffen.

Gewoon ter referentie. Alles kan qua lengte, maar het een voelt wel fijner dan het ander. Ik had de kans en heb dus ook dit soort zaken uitgeprobeerd. Met deze F19 dan toch.

GiGi op 17 nov 2018 07:13

Ik las op jouw website ook dat de lengte de laatste factor zou moeten zijn en ik ben ook wel overtuigd dat 177 de passende maat zou zijn als ik voor de F19 zou gaan. Maar ik kijk ook naar de F18, die in lengte 174 verkrijgbaar is. Ik begreep dat jij de F19 zou adviseren, gezien mijn gewicht en lengte. Maar betekent dat dat de F18 per definitie ongeschikt is? De kleinere radius spreekt mij dan wel weer aan bijvoorbeeld. Maar als dat niet opweegt tegen de voordelen van het metaal in de F19, spreekt dat weer in 't voordeel van die ski - alsook het hogere plafond en daarmee groeipotentieel. Ik zit nu qua niveau volgens jouw schaal tussen de 6 en de 7. Ik denk andersom ook: ik kom nu van een erge ‘beginnerski’, dus alles zal als een verbetering voelen.

Kortom; het gaat tussen de 18 en 19 in mijn hoofd.

Stijfheid is prettig op hoge(re) snelheden en om lijnvast te blijven in verspoord terrein. Verwacht je niet aan deze condities te voldoen volstaat de F18.
De F19 is vooral van meerwaarde als het tempo flink omhoog gaat.

De F18 volstaat zeker! De keuze is vooral voor groeipotentieel inderdaad en een wat rustiger lange radius ski (F19) vs een wat speelsere korte radius ski (F18).

De F18 volstaat zeker! De keuze is vooral voor groeipotentieel inderdaad en een wat rustiger lange radius ski (F19) vs een wat speelsere korte radius ski (F18).

GiGi op 17 nov 2018 18:54

Ik denk dat beide ski’s mij goed passen. Ik zou ze eigenlijk beiden willen testen, maar ik zag dat ze niet tussen de testski’s van Duijvestein stonden. Ik wil best de gok wagen met een F18 omdat het een leuke deal is, maar ik zou 't jammer vinden als de F19 een betere match was geweest door de extra stijfheid (denk 't niet per se) of doordat ik te snel weer tegen een plafond kom. Dat laatste is vooral lastig te voorzien.

Qua radius denk ik wel dat de F18 beter aansluit bij wat ik van Head ken. Maar wederom geen referentie voor een lange radius.

Dr Phil is een heel tevreden klant van de F18 en zeker wel kritisch. Ander voordeel van de F18 is dat als je er over twee jaar op uitgekeken bent ze zeer weinig hebben afgeschreven.

*bericht bewerkt door Bennie op 17 nov 2018 21:27

Inlevert op snelheid? Wat bedoel je daarmee, @binnenwerk?

DrPhil op 17 nov 2018 00:53

Ach, het zit misschien tussen de oren, maar goed: Hoe meer oppervlakte, hoe meer drijfvermogen. Dus dan zou je theoretisch wat sneller kunnen zijn? Meer oppervlak geeft ook weer meer wrijving, dus ja…

Ik koos de 177 ipv de 182 omdat het naar mijn idee altijd een compromis is tussen stabiliteit en bochten maken, en ik geloof niet dat mijn techniek zo goed is dat ik het verschil merk in die laatste 5 centimeter…

(Toen kwam ik er achter dat ik het model van vorig jaar kon kopen met een flinke korting, alleen beschikbaar in 177. Dus toen er maar voor gegaan.)

*bericht bewerkt door Binnenwerk op 17 nov 2018 21:32

Ik lees aandachtig mee, gezien ik ook van plan ben de F19 aan te schaffen, na advies van @GiGi.
Is er nog een verschil in de ski als je kijkt naar het model 2017/2018 en die van 2018/2019?
Of is het puur het uiterlijk?

Niet lullen, skiën!!!

Plaats een reactie