Sneeuwsituatie Winterberg 18/19

Yess het sneeuwt in Winterberg duidelijk te zien op de webcams.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Eens benieuwd of ik de 19e er kan skiën. 🤔🤔🤔

Bla, bla, bla.

Cosmetisch laagje echte sneeuw + de kunstneeuw die ze komende week zeer waarschijnlijk kunnen produceren = prima pistes. Ik verwacht dat ze komend weekend openen.

ik hoop vanaf 15 dec :)

Een deel v/d hoofdas zal komend weekend wel openen. De vraag is of ze alles er omheen ook voldoende gereed krijgen voor de kerstvakantie.

Zo de kaarten staan voor de komende dagen een paar graden kouder. Dat ziet er goed uit voor de kunstsneeuw productie. De lange termijn schommelt iedere dag nog enorm dus dat is gewoon even afwachten. Wanneer het de komende dagen zo koud wordt als dat voorspelt is kunnen ze overal een dik pak kunstsneeuw op gooien wat makkelijk de kerst haalt.

Born to Ride

Vanaf wanneer zullen ze gaan spuiten, vannacht?
Hopelijk zijn de pistes open in de kerstvakantie. Ze zullen er vast alles aan doen, anders lopen ze veel inkomsten mis…

Maar er zal denk ik toch redelijk snel wat moeten gebeuren…

@Vinram

null

Wanneer de luchtvochtigheid heel laag is zullen ze waarschijnlijk zelfs bij -1 a -2 kunstsneeuw produceren, al zullen de hoeveelheden dan niet groot zijn. Donderdag op vrijdag lijkt perfect te zijn, helder weer, dus lage luchtvochtigheid en temperaturen onder de -5

*bericht bewerkt door Matthias123 op 10 dec 2018 10:59

Born to Ride

Vermoedelijk (hopelijk) deze nacht al, als de luchtvochtigheid voldoende zakt moet dat wel lukken. Dan sowieso 3 dagen “volle gas”, daarmee gaan ze tegen komend weekend toch wel al een paar pistes open krijgen.

…althans dat hoop ik toch ;)

Bedankt voor de uitleg beide!
We wachten het af.
Zijn jullie met regelmaat in Winterberg te vinden? Of wonen jullie daar?

@Vinram ik ben er iedere Winter wel een aantal dagen te vinden. Het voordeel op dit moment is dat er eigenlijk redelijk onverwacht toch een laagje natuursneeuw ligt. Wanneer het vannacht helder wordt kan het dan door uitstraling nog een paar graden kouder worden wat gunstig kan zijn voor eventuele kunstsneeuw productie. Maar het is dus nu gewoon even afwachten, vanaf woensdag gaat het in ieder geval prima worden. 2 dagen koud weer is voor veel pistes voldoende om te kunnen openen.

Born to Ride

Is er een overzicht of grafiekje van wanneer Winterberg geopend is over de laatste 10-20 jaren of zelfs langer?

Op het gebied van kunstsneeuw is er natuurlijk over de jaren enorm veel ontwikkeld maar als ik nu zie wat er nu al valt mogen wij toch best blij zijn.

Dat de ‘wereld’ een probleem heeft zal ik verre van ontkennen maar qua sneeuw is het nu echt allemaal zo anders t.o.v. jaren ervoor.

Als kind kan ik mij stormen herinneren waarbij daken los vlogen. Het weersbeeld wordt steeds grilliger zegt men echter een windkracht 5-6 of zelfs 7 doet tegenwoordig de KLM al veel van zijn toestellen aan de grond houden.

Vorig jaar zomer ben ik opgestegen met naar verluid ‘windkracht 9-10’
3/4 van Schiphol lag plat maar onze vlucht ging gewoon omhoog.

Terwijl wij in de slurf stonden voelde je alles deinen maar eerlijk de vlucht verliep prima.

https://wetenschap.infonu.nl/natuurverschijnselen/184078-de-…

Fijn dat er sneeuw valt in Winterberg, goed voor de mensen en economie.

Vermoedelijk (hopelijk) deze nacht al, als de luchtvochtigheid voldoende zakt moet dat wel lukken. Dan sowieso 3 dagen “volle gas”, daarmee gaan ze tegen komend weekend toch wel al een paar pistes open krijgen.

…althans dat hoop ik toch ;)

Skiwi op 10 dec 2018 11:01

't Risico bestaat dat met de aangekondigde verzachting vanaf zondag ze niet de moeite gaan doen om pistes klaar te krijgen…

Vermoedelijk (hopelijk) deze nacht al, als de luchtvochtigheid voldoende zakt moet dat wel lukken. Dan sowieso 3 dagen “volle gas”, daarmee gaan ze tegen komend weekend toch wel al een paar pistes open krijgen.

…althans dat hoop ik toch ;)

Skiwi op 10 dec 2018 11:01

't Risico bestaat dat met de aangekondigde verzachting vanaf zondag ze niet de moeite gaan doen om pistes klaar te krijgen…

Skiwi op 10 dec 2018 11:32

mag hopen van niet. Maar als ze nu niet beginnen dan kunnen ze de kerstvakantie volgens mij sowieso wel shaken.

Is er een overzicht of grafiekje van wanneer Winterberg geopend is over de laatste 10-20 jaren of zelfs langer?

Skitty op 10 dec 2018 11:24

Zo iets?

https://www.wintersport-arena.de/fileadmin/user_upload/image…

https://www.wetter-sauerland.de/rueckblick/2014/januar/…

Vermoedelijk (hopelijk) deze nacht al, als de luchtvochtigheid voldoende zakt moet dat wel lukken. Dan sowieso 3 dagen “volle gas”, daarmee gaan ze tegen komend weekend toch wel al een paar pistes open krijgen.

…althans dat hoop ik toch ;)

Skiwi op 10 dec 2018 11:01

't Risico bestaat dat met de aangekondigde verzachting vanaf zondag ze niet de moeite gaan doen om pistes klaar te krijgen…

Skiwi op 10 dec 2018 11:32

Een week voor het begin van de kerstvakantie gaan ze zeker maximaal besneeuwen. Een paar jaar terug hebben ze een keer besloten niet te besneeuwen en daardoor de kerstvakantie niet open kunnen zijn. Gaat ze niet nog eens gebeuren. Bovendien is zo’n basislaag niet zomaar weg bij een beetje boven nul.

De kaarten zijn vandaag weer een stuk gunstiger bijgesteld. Van woensdag t/m zaterdag lijkt er nu non-stop sneeuw geproduceerd te kunnen worden. En de lange termijn lijkt ook iets koeler te worden, overdag temperaturen rond het vriespunt en 's nachts af en toe genoeg vorst om nog een beetje bij te kunnen spuiten.

Born to Ride

Winterberg gaat vuren, Kerstvakantie is te belangrijk. En met hun installatie lijkt me 3 dagen voldoende om de volledige basislaag te leggen en te verzekeren.

Hoe zit het met de snow farming? In Winterberg
Daarmee kunnen ze nu toch pistes prepareren!
Of is het sneeuw al weg gesmolten?

Ik ga vrijdag 14-12 naar Winterberg.
Toch voor de zekerheid mijn ski spullen maar meenemen,
wie weet op zondag de première…

*bericht bewerkt door Voetski op 11 dec 2018 13:07

Net op de webcam gezien dat de sneeuwvoorraden onder de sneeuwkanonnen
op de Poppenberg zijn uitgereden, er wordt dus gewerkt!!

Is het er dit weekend niet de weltcup bobsleeën en rodelen?

Bla, bla, bla.

Is nog erg dunnetjes allemaal hoor. Groen gras komt er nog door. Ik betwijfel of het wat wordt voor de kerst. En al gaan ze open dan zal er geen dik pak sneeuw liggen. Dan moet je je afvragen of je je skimateriaal wilt blootstellen aan die pistes. Als het dan druk is zal de kwaliteit snel achteruit gaan en komt overal de prut en stenen er door…

Is nog erg dunnetjes allemaal hoor. Groen gras komt er nog door. Ik betwijfel of het wat wordt voor de kerst. En al gaan ze open dan zal er geen dik pak sneeuw liggen. Dan moet je je afvragen of je je skimateriaal wilt blootstellen aan die pistes. Als het dan druk is zal de kwaliteit snel achteruit gaan en komt overal de prut en stenen er door…

Bertje op 11 dec 2018 15:57

De plekken waar er gras doorkomt, daar hebben de kanonnen nog geen moment aangestaan bij mijn weten. Dit is dus enkel en alleen van het klein beetje natuursneeuw dat de afgelopen dagen gevallen is. Lijkt me toch dat ze de komende vier dagen met deze voorspelde vriestemperaturen alles op alles zullen zetten?

Is nog erg dunnetjes allemaal hoor. Groen gras komt er nog door. Ik betwijfel of het wat wordt voor de kerst. En al gaan ze open dan zal er geen dik pak sneeuw liggen. Dan moet je je afvragen of je je skimateriaal wilt blootstellen aan die pistes. Als het dan druk is zal de kwaliteit snel achteruit gaan en komt overal de prut en stenen er door…

Bertje op 11 dec 2018 15:57

Dat het gras er door komt is logisch met alleen maar 5cm natuur sneeuw. Zoals het er nu naar uitziet gaan ze vanaf vannacht de sneeuwkanonnen aanzetten en die gaan dan naar verwachting 4 dagen non stop kunnen draaien. Dan kunnen ze bijvoorbeeld op de Poppenberg misschien tot wel 40cm kunstsneeuw produceren. Dat is gewoon een hele stevige basis hoor. En de ondergrond is puur gras, dus sowieso weinig kans op beschadigingen.

Born to Ride

null

*bericht bewerkt door Onnem op 11 dec 2018 17:03

The older I get, the better I was

null

Onnem op 11 dec 2018 17:03

Is dit vandaag??

Is dit vandaag??

jessehuijers op 11 dec 2018 17:27

Ja.
Als je de actuele conditie wilt volgen zijn er een paar sites voor in je favorieten:
-Alpinforum https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=143&t=6…
-Facebook van skilifkarusell https://www.facebook.com/skiliftkarussell/?ref=br_rs…
-Facebook van erlebnis hochsauerland https://www.facebook.com/hochsauerland/?ref=br_rs

The older I get, the better I was

Plaats een reactie