Hulp gevraagd bij nieuwe ski's

Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar nieuwe/andere ski’s en heb een aantal keer de k2 rictor 90 XTI 177 uit mogen proberen.
Ik ben een skier van gemiddeld niveau met redelijk wat kracht en snelheid zit er altijd in.
Ik ski grotendeels piste maar vind het ook leuk er af en toe vanaf te gaan en ben ook van plan dit meer te doen.
Ik ben 188 lang en rond de 90kg.
Ik zoek zelf iets wat in de buurt komt van de rictors of iets met nog wat meer controle/grip dat miste ik af en toe wat.
Hebben jullie ideeën? Als er meer info nodig is vraag gerust.

vergelijkbare ski’s met de Rictors die wat meer controle en grip bieden… Die zijn er wel wat. Bijvoorbeeld de Völkl Kendo, de nieuwe Rossignol Experience 84 AI of de 88 TI (de 84 is qua karakter vergelijkbaar met de Rictor 90; de 88 is een stuk steviger), de Fischer Pro Mtn 86 TI (wel wat agressiever op de kanten dan de Rictors, maar daarmee ook wat beter op harde sneeuw), de K2 iKonic 84 TI (eigenlijk de directe opvolgrns van de Rictors)… Genoeg te kiezen.

Helaas heeft Boricent net zijn Elan Amphibio 88XTi verkocht, anders was dat een mooi alternatief. Is het natuurlijk nog steeds.
Kijk dan ook zeker even naar de laatste Freeride test hier op het forum.

dank voor de reacties!
@GiGI ik ben denk ik opzoek naar overjarige of wellicht zelfs wel 2e hands ski’s de hoofprijs zit er even niet in dit jaar ;) Ik las jou review over de Fischer motive 86 TI en dat komt me zeer overeen met de ervaringen op de K2 rictors, wellicht dat de rictor iets speelser is, klopt dit?

@Bennie de Elan Amphibio lijkt me ook een leuke ski als ik de reviews zo lees.

Hebben jullie nog ideen over overjarige ski’s die vergelijkbaar zijn of iets meer grip hebben in bochten op hardere sneeuw?

De Pro Mtn 86 is inderdaad wat minder speels dan de oude Rictors. Maar ik ken zo even geen ski die een goed alternatief kan zijn. Ik zou eigenlijk gewoon weer de Rictor 90 XTI aanraden haha.

haha ja die kant zat ik zelf ook al op te denken, ze zijn gewoon heel veelzijdig en met mijn gewicht ook nog goed te doen in niet al te diepe poeder. Ik had ook al wat gekeken ernaar alleen het grote nadeel is wel dat ze lastig te vinden zijn.

Edwin van Riel

Of de Völkl Kendo. Een stuk interessanter op de harde piste en ik vind ze nog speels zat. Maar is wel een ander gevoel dat de Rictors. Veel minder automatisch/lichtvoetig, maar daardoor wel veel meer gevoel van controle. En in de poeder zeer vergelijkbaar.
Ik ben zeker geen krachtskiër (eerder lui), en ik gebruik de Kendo’s als mijn GS’sen op kapotte pistes te hard werken zijn en er niet genoeg poeder is voor echte freeride-latten…

Kijk eens op de webside van 3-S-ski. Genoemde Kendo o.a. voor
€ 549,–. Veel andere aanbiedingen van nieuwste ski’s met forse kortingen.

Hen48

Ik heb van de zomer mijn 2015-2016 Kendo (zelfde als huidig model) en Tyrolia Attack 13 voor 350 euro bij elkaar verzameld… Allemaal ongebruikt. Het hoeft niet heel duur te zijn.

Bij sport-Bittl.com kom ik nu op 400 voor dezelfde combinatie.

*bericht bewerkt door GiGi op 19 nov 2018 19:06

Hallo allemaal,
de zoektocht naar ski’s heeft even in de wacht gestaan ivm met drukte op werk.
Nou heb ik gister de volgende ski’s naast elkaar gezet:
Volkl Kendo, 400 bij sport-bittl (DE)
Fischer pro mtn 86ti 300,- bij ebay (AT)
K2 rictor 90 xti zonder bindingen 300,- (DE)

De afweging die ik maak nu is vooral financieel, de K2 is zonder bindingen en moet uit duitsland komen waar nog wel wat kosten aan verbonden zitten. Ik moet dan ook nog bindingen vinden en deze laten monteren. De volkl is ook aan de prijs en de fischer is wat ik max kan uitgeven.
Nou zit de twijfel bij mij in het verschil tussen de fischer en de K2, de k2 zal over de 400,- uitkomen en dat vind ik te veel. Bij de fischer heb ik geen flauw idee of dat bij me past. Ik ski wel meer piste dan erbuiten maar twijfel over de stijfheid. Ik lees en zie veel goede reviews over de fischer maar die lopen ook wel flink uiteen.
Zit er heel veel verschil in hoe vergevingsgezind de fischer is ten opzichte van de K2? en kan je als gemiddelde skiër er mee uit de voeten en beter worden?

Tsja, als je de Rictor getest hebt en eigenlijk wilt, zou ik toch proberen me over die paar tientjes heen te zetten waarschijnlijk. Monteren bindingen zou je zelf kunnen doen met wat handigheid (daarna wel even LATEN afstellen, tenzij je er echt ervaring mee hebt :)). Mocht je hier in de buurt zitten, wil ik ook best even voor je boren&schroeven hoor :)

Edwin van Riel

De Fischer is echt een stuk stijver/agressiever/directer dan de K2. De K2 is vooral voorspelbaar en smooth; dat ben je echt een beetje kwijt bij de Fischer.
Monteren en afstellen van bindingen kost bij Daka Amersfoort €12,50.

Uiteindelijk via marktplaats 2 seizoenen gebruikte rictors 90 gevonden! Hartstikke bedankt voor de tips 😊

Plaats een reactie