wat is wijsheid? Hoe skiles nemen?

Hallo,

Dit jaar ga ik voor het eerst sinds 15 jaar weer eens op wintersport. Mijn vriendin vindt het verschrikkelijk maar onze jongste dochter van 13 wil al haar hele leven dolgraag. Dus hebben we besloten om dit jaar met zijn 2-en met de bus te gaan. We gaan naar Kaprun, 7 dagen, alles is geboekt behalve de skiles.
Want ik weet niet goed wat handig is.

Mijn dochter denkt dat ze al megagoed kan skieen omdat ze in Snowworld zonder te vallen beneden komt ;-)
Maar ik wil zeker dat ze skiles neemt, liefst al hier op een borstelbaan en dan ook daar natuurlijk. Misschien ook handig zodat ze contacten kan leggen.
Ik kan redelijk skieen maar ook voor mij is les zeker nodig als opfrissing.

Nu de vraag: gezien ons niveau- en leeftijdsverschil, wat is handig? 2 verschillende groepen? hoeveel dagen? ik wil graag met haar langere tochten maken in de 2e helft, maar ik vind het ook niet erg om de omgeving te verkennen zonder haar omdat ik dan wat steilere hellingen kan nemen. Ik heb ook aan priveles voor ons tweeen gedacht maar dat is megaduur en ik heb al zoveel problemen om uit te leggen aan mijn vriendin en andere dochter dat skieen nu eenmaal duur is ;-)

Ik ben benieuwd naar algemene tips wat handig is voor ons maar ook naar specifieke tips over skischolen in Kaprun of Zell am See en omgeving.
Alvast bedankt.

*bericht bewerkt door arene op 19 nov 2018 12:15

Ik denk dat je als volwassene en als 13-jarige sowieso in verschillende groepen terecht komt. Via de websites van de skigebieden kom je meestal makkelijk uit op de websites van alle skischolen in dat gebied. Daar vind je dan weer info over prijzen, groepsgroottes, niveaus, lestijden, etc.
Als ik het verhaal zo lees zou ik voor je dochter ofwel ochtenden les boeken, of de eerste paar volle dagen (met optie op meer dagen). Als je voor jezelf de eerste paar dagen ook les boekt op dezelfde tijdstippen (gewoon volwassenen groep), kom je denk ik een heel eind.

Zou idd 3 hele dagen les boeken voor beide en dan kijken of je nog verlengd of samen op pad gaat. Veel plezier☃️

LA NORMA😍☃️

Boek hier ik Nederland lessen . Rolbaan zou ik wel minimaal 12 doen . Want eerste aantal lessen is het gewoon wennen . In iedergeval ik vond zes te kort . Maar moet natuurlijk wel binnen je budget vallen .
En borstelbaan kan je denk ik wel af met 6 lesjes . Maar zou wel nu gaan boeken . Mijn ervaring is dat vanaf januari steeds drukker gaat worden met lessen .

Ik zou persoonlijk voor 5 of 6 halve dagen gaan . Want lessen zijn intensief en in de middag pikje dan toch minder op . Kan je beter gezellig in de middag lunchen met elkaar en dan lekker op eigen tempo door skien .
En de volgende ochtend weer fris en fruitig aan de les beginnen.
Alleen ben ik bang deze optie niet altijd geboden wordt in Oostenrijk .

*bericht bewerkt door miepmiep op 19 nov 2018 11:57

Zelf heb ik hele goede ervaringen met een rolbaan.
Ik zou gewoon beide hier een aantal lessen nemen, inderdaad wel 10 minimaal, zodat jullie in Oostenrijk zonder les lekker kunnen gaan skiën!

Mijn ervaring met de rollerbaan is erg goed en ook mijn zoon van 10 heft er enorm veel van geleerd.

Ik krijg de indruk dat je met een les op de rollerbaan (3x10minuten) net zoveel leert als in Oostenrijk in een hele dag (2x2uur) en dat voor 1/4e van de prijs. Neem lekker 6 tot 10 lesjes op de lopende band en dan in Kaprun lekker gaan skieen. Mocht het niet goed (genoeg) gaan kun je altijd nog een dagje les nemen in Kaprun

Hier nog een rolbaan fan, maar ik denk dat 2 of 3 ochtendjes groepsles (niet bij elkaar) ook leuk is. Je ziet wat van t gebied en skiet over het algemeen ook best veel.

Ik heb ooit een weekje groepsles gehad en ik denk niet dat het qua tijd/vooruitgang de beate verhouding had, maar je maakte wel echt veel meters en het was gewoon ook leuk.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Na komend weekend kan ik zeggen of voor mij 10 lessen op de rolbaan voldoende was.

From a galaxy far far away.............

Na komend weekend kan ik zeggen of voor mij 10 lessen op de rolbaan voldoende was.

IamJago op 19 nov 2018 14:03

Je neemt 10 lessen in één weekend? Arme spieren… ;-)

Verder kan ik (net als velen) 10 lessen op de rollerbaan zeker aanraden. De techniek die je in die lessen leert staat ongeveer gelijk aan 6 dagen les in de sneeuw. Ter plaatse ieder een paar ochtenden les in een groep om het geleerde aan te passen aan de sneeuw (si toch weer nèt even anders) en 's middags lekker samen op stap. Wel super leuk dat de rest van de familie jullie dit uitje gunt, geniet er van!

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Rollerbaan!

Nee dat zou ik niet overleven. Heb vorige week 2x les gehad en dat voel ik al. Vroeger heb ik 5 lessen snowboard gehad. En kon daarmee goed de berg af. Dus alle vertrouwen in de rollerbaan lessen.

From a galaxy far far away.............

@arene Sinds 15 jaar niet meer op de ski’s gestaan. Dat kan dan enorm tegen gaan vallen.
Zeker VOOR skiën bij de skischool.Zodat je in de juiste groep terecht komt.
Een tip is nog Zondag en Maandag is meestal erg druk in de school vakanties .Je kan ook beginnen met lessen Di.Wo,Do.En Zo en Ma vrij skiën om te wennen.
Volg de prima adviezen van @GiGi en @Piefke
En voortaan als het mogelijk is gezellig samen met je dochter ELK jaar gaan skiën OK 👍 Als vast punt in het jaar.

Die @Daffie je hebt het gevoel dat je 3 x10 minuten op de rollerbaan net zoveel leert als 4 uur in de bergen.
Dat waag ik te betwijfelen 😃😃

@Hooykaas
Het rendement van een rollerbaan is heel hoog. Je hoeft niet in liften, niet wachten op mensen die gevallen zijn en de leraar staat voor je en ziet alles.
En als je ook nog eens achteraan de sliert zit bij les in de sneeuw…

Vorig jaar op de rollerbaan zag ik een meisje dat voor het eerst op skies stond en aan het eind van de les parallel ging.
Dat is natuurlijk niet bij iedereen zo, maar haar schoonmoeder, die aan de kant zat en heel sceptisch was over een rollerbaan, wist niet wat ze zag.

@Hooykaas,
“Drukke dagen in de vakantie”.

Ik kies er dan juist altijd voor om op de drukste dagen te lessen want:
-De instructeur weet de rustige hoekjes van het het gebied
-In Amerika mag je bij de lift met lesaltijd in een aparte “toegang” dus je staat niet in de rij voor de lift. Ik dacht gelezen te hebben dat dat ook in Oostenrijk zo was?

@Noblesse dank voor je reactie.
Dat zal zeker wel.
Alleen in de bergen komt de hellingshoek / hoogteverschil / hopen sneeuw / slecht zicht om de hoek kijken. Waardoor de geleerde techniek op de rollerbaan door stress deels weer vergeten wordt.
Daarom is lessen in de sneeuw zo belangrijk.

Die @Daffie je hebt het gevoel dat je 3 x10 minuten op de rollerbaan net zoveel leert als 4 uur in de bergen.
Dat waag ik te betwijfelen 😃😃

Hooykaas op 19 nov 2018 16:16

Mijn zoon had vorig jaar 4 lessen op de lopende band gehad. Toen gingen we op wintersport. Hij ging 2 dagen op les.
Hij kon best al een aardig bochtje skieen; maar werd o.a. bij 2 Spaanse meisjes in t klasje gezet die nog nooit op skies hadden gestaan. De eerste anderhalve dag zijn ze de oefenweide niet af geweest.

Ook leuk als 2 kinderen alleen een ochtend les hebben. Ze gingen met het hele groepje met de gondel naar beneden; kinderen afgooien en met de gondel weer naar boven. Weer 30 minuten pure lestijd weg.

Al met al heeft hij niet zo heel veel geleerd in Oostenrijk.

en als ik m dan op de lopende band zie gaan. Ongelofelijk wat een progressie. Afgelopen September begonnen met 7 lessen. Ik schat in dat hij nu goed de rode piste afkomt en aan het einde van de week de eerste roetveegpiste heeft gedaan

@Slim
Ik bedoel volle klasjes van 10 met minder persoonlijke aandacht van de leraar.
Voor de rest heb je gelijk.

@Daffie
Roetveegpiste!
Nooit van gehoord 😧

@Noblesse dank voor je reactie.
Dat zal zeker wel.
Alleen in de bergen komt de hellingshoek / hoogteverschil / hopen sneeuw / slecht zicht om de hoek kijken. Waardoor de geleerde techniek op de rollerbaan door stress deels weer vergeten wordt.
Daarom is lessen in de sneeuw zo belangrijk.

Is helemaal waar hoor, maar als je een goede techniek hebt om op te vertrouwen dan komt dat meestal wel goed.
Mijn kinderen hebben alleen les op de band gehad en hebben zich nooi bekommerd om de zaken die jij noemde.
Maar, het dat kan best een probleem zijn als je wat bang bent aangelegd.

Hooykaas op 19 nov 2018 17:21

Deze @Hooykaas

null

En ik waardeer het tegengeluid van @Hooykaas tegen de rollerbaan.
Ik zou ook liever de borstelbaan of sneeuwbaan aanraden in combi met de echte bergen. Meer echt gevoel qua helling en omstandigheden dan de rollende mat.

@arene, we gaan al een aantal jaren, naar Zell am see, en zie veel klasjes op de clockewiese.
Dat is een heerlijk stukje piste. Met een 6 persoonsstoeltjes lift, met stoelverwarming, en een klep, die je dicht kunt doen voor de wind/sneeuw.😊
Ook zijn we wel eens naar Kaprun geweest, maar wij vinden , zell am see prettiger te skien.
Ik weet niet wanneer jullie gaan, maar wij gaan altijd de week voor Kerst, en hebben altijd voldoende sneeuw gehad op de schmittenhohe.

On topic: ik zou halve dagen les nemen (hele week) of inderdaad de eerste drie dagen hele dag en dan de rest van de week wat samen skiën.
Het is niet echt een gebied voor lange tochten maar zowel Kaprun (gletscher of maiskogl) of Schmittenhohe in Zell am See zijn redelijk overzichtelijk en genoeg pistes die ook niet al te lastig zijn (uitzondering dalafdalingen).

Is er niet iemand op het forum met een tweeling en wat spaargeld die het ene kind naar les op een sneeuwbaan kan sturen en het andere kind naar les op een rolbaan? Drieling zou ook top zijn, dan kan er nog een naar de kunstbaan!

@Arene: Ik zou je dochter sowieso op les doen, zodat je zelf nog even lekker kunt skien. Het is anders HEEL ERG moeilijk om je zelf in te houden en niet zoiets te doen van “nee, kom maar, deze zwarte piste is eigenlijk meer donker rood, en heel kort, dat kun jij best”.

Dus beter zelf ‘s ochtends lekker raggen (al of niet in een les), en dan ‘s middags samen skien, en dan vooral vragen: “welke pistes raadt jouw instructeur aan voor jou?”

Ideaal lijkt mij de combinatie van een paar lessen op de rollenbaan, en dan bijvoorbeeld jij 2 ochtenden les in Oostenrijk, en je dochter 4.

Zijn halve dag lessen in Kaprun een beetje goed geprijsd? Bij ons is dat meestal bijna dezelfde prijs als een hele dag.

En als het druk is, en ze inderdaad 10 man in de “normale” skiles prppen(veel te veel), is er dan een optie voor een kleine-groep les(vaak kortere tijd of iets duurder)?

*bericht bewerkt door Slim op 19 nov 2018 21:09

En wat leuk dat je dit met je dochter kan doen!

@Noblesse dank voor je reactie.
Dat zal zeker wel.
Alleen in de bergen komt de hellingshoek / hoogteverschil / hopen sneeuw / slecht zicht om de hoek kijken. Waardoor de geleerde techniek op de rollerbaan door stress deels weer vergeten wordt.
Daarom is lessen in de sneeuw zo belangrijk.

Hooykaas op 19 nov 2018 17:21

Heb zelf deze ervaring ook. Met 7 ski lessen op de rollerbaan begonnen en mijn eerste dag in de bergen was een hel (en dan had ik al wel enkele jaren snowboard ervaring). Lokaal heb ik toen ook wat lessen erbij genomen.
Rollerbaan is in mijn ogen perfect om je basistechniek te verbeteren maar voor een beginner (naast mijn eigen ervaring heb ik dit ook bij andere geconstateerd) vind ik het wat minder.

Mijn kinderen krijgen nu les op een borstel baan en je ziet dat die gewoon beter omgaan met de oneffenheden die je op een piste tegenkomt en net wat makkelijker naar beneden komen tov een vriendje wat het geleerd heeft op een rollerbaan.

@Noblesse dank voor je reactie.

Dat zal zeker wel.
Alleen in de bergen komt de hellingshoek / hoogteverschil / hopen sneeuw / slecht zicht om de hoek kijken. Waardoor de geleerde techniek op de rollerbaan door stress deels weer vergeten wordt.
Daarom is lessen in de sneeuw zo belangrijk.

Hooykaas op 19 nov 2018 17:21

Heb zelf deze ervaring ook. Met 7 ski lessen op de rollerbaan begonnen en mijn eerste dag in de bergen was een hel (en dan had ik al wel enkele jaren snowboard ervaring). Lokaal heb ik toen ook wat lessen erbij genomen.
Rollerbaan is in mijn ogen perfect om je basistechniek te verbeteren maar voor een beginner (naast mijn eigen ervaring heb ik dit ook bij andere geconstateerd) vind ik het wat minder.

Mijn kinderen krijgen nu les op een borstel baan en je ziet dat die gewoon beter omgaan met de oneffenheden die je op een piste tegenkomt en net wat makkelijker naar beneden komen tov een vriendje wat het geleerd heeft op een rollerbaan.

Ik denk dat per persoon verschilt . Vorig jaar zaten er kinderen bij Thijs in klasje 1ste ki ( 1ste ster) . Die hadden op rolbaan gestaan . En kon meteen meekomen met de les . Was de eerste ski ervaring in de sneeuw .

Die van mij had zijn eerste ski ervaring na 6 lessen rolbaan ook een klasje hoger gekund ik de sneeuw . Maar door omstandigheden wilde hij toch op de oefenweide toen blijven . Maar toen kon hij wel al in ploeg naar beneden komen.

Togi op 20 nov 2018 15:04

*bericht bewerkt door miepmiep op 20 nov 2018 15:37

Hier ook een rolbaan fan.

Ben begonnen met 2x een week les in de sneeuw en herken me niet in het verhaal van @Togi
Met andere woorden, voor mij was sneeuw veel meters maken maar ook veel foute techniek aanleren (en ook wel vooruit gaan natuurlijk). Ingegeven door gebrek aan durf denk ik, begonnen na mijn 30ste… Ligt aan klasje, leraar, én uiteraard dus aan jezelf. Toen ik op de rolbaan ‘onder handen genomen’ werd dacht ik, was ik maar vanaf 0 begonnen met rolbaan, al die fouten die erin geslopen waren al, zucht.
Nu krijg ik elke minuut een correctie als ik fout doe, waardoor ik verbeter en vertrouwen toeneemt.

Straks in de sneeuw wel een goede aanvulling door 2-3 dagen een uur priveles te nemen, voor mij werkt dat top.

Tijd voor een uitpakparty?!

@Noblesse dank voor je reactie.

Dat zal zeker wel.
Alleen in de bergen komt de hellingshoek / hoogteverschil / hopen sneeuw / slecht zicht om de hoek kijken. Waardoor de geleerde techniek op de rollerbaan door stress deels weer vergeten wordt.
Daarom is lessen in de sneeuw zo belangrijk.

Hooykaas op 19 nov 2018 17:21

Heb zelf deze ervaring ook. Met 7 ski lessen op de rollerbaan begonnen en mijn eerste dag in de bergen was een hel (en dan had ik al wel enkele jaren snowboard ervaring). Lokaal heb ik toen ook wat lessen erbij genomen.
Rollerbaan is in mijn ogen perfect om je basistechniek te verbeteren maar voor een beginner (naast mijn eigen ervaring heb ik dit ook bij andere geconstateerd) vind ik het wat minder.

Mijn kinderen krijgen nu les op een borstel baan en je ziet dat die gewoon beter omgaan met de oneffenheden die je op een piste tegenkomt en net wat makkelijker naar beneden komen tov een vriendje wat het geleerd heeft op een rollerbaan.

Togi op 20 nov 2018 15:04

Waarom was het zo’n hel?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Precies de omschrijving van @Hooykaas.
Slecht weer, naar beneden glijden (ploeg en remmen om de rollerbaan ging goed maar nu in de sneeuw niet meer), te maken krijgen met hobbels waardoor je skies uitelkaar gaan (was een snowboarder dus mijn benen bleven voorheen bij elkaar) etc.

Ik ben ook niet tegen een rollerbaan. Heb later (toen ik wat meer ervaring had) ook nog wel eens wat lesjes gehad en dat was perfect maar voor een beginner zoals gezegd vind ik het minder

Plaats een reactie