Diesels worden verbannen op duitse autostrades

Onlangs las ik dit op het laatste nieuws
https://www.hln.be/auto/duits-dieselverbod-breidt-zich-uit-n…

Allemaal goed en wel maar mijnen diesel is nog niet versleten hé :-(
En ze verbieden wel van met je wagen op de autobahne te rijden maar ze voorzien geen alternatief.

Afin het gaat er mij om dat ik wel een nieuwe wagen wil aanschaffen maar het is nu net iets te VROEG om een elektrische wagen aan te schaffen (qua rijbereik en oplaadtijd), en TE LAAT om nog een benzine aan te schaffen (omdat deze vrijwel zeker binnen een paar jaar niets meer aan waarde heeft) omwille van oprukkende alternatieve energie (elektrische)!

Het wordt nog moeilijk om naar Oostenrijk te gaan skiën op die manier, ik denk niet dat ik de enige ben want het zal van kwaad naar erger gaan in Duitsland denk ik zo. En bus of trein kost ook al vlug enkele euro’s meer dan de wagen. Ik doe met mijn huidige Diesel (A4 break 1400 km op autotstrade), dus wel een zuinig beestje :-(

Ik denk dat de meeste mensen een auto een jaar of vier/vijf rijden? Ik geloof best dat benzine auto’s ook ooit in debat gedaan worden, maar niet op zo’n korte termijn eigenlijk.

Auto’s kosten gewoon veel geld, maar als Belg zou ik voor de grap eens naar de Nederlandse prijzen kijken (aanschaf en bezit) en je dan vooral verder gelukkig prijzen (met de kosten van de auto).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@roy83 Voor ons Nederlanders is dat best een probleem; de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is 10 jaar! In Duitsland zie ik het ook: Auto’s die privé gereden worden zijn allemaal wat ouder. Simpelweg omdat de nieuwprijs voor de meesten niet zomaar op te hoesten is. Daarnaast is er weinig mis mee om een product voor zijn volledige levensduur te gebruiken. Recyclen kost immers ook een hoop energie en uitstoot.

Mee eens, maar de afschrijving (of investering) gaat over de periode dat je een auto bezit, niet over de totale levensduur. Daarmee lijkt het risico me te overzien, dat bedoelde ik vooral :).

Andere opties zou bijvoorbeeld private lease kunnen zijn, dan heeft een eventueel verbod minder impact…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het zijn vooralsnog maar delen van alle snelwegen, in eerste instantie alleen dat deel dat door Essen heen gaat. Daar komen misschien nog andere delen bij. Dus op de rest van de snelwegen kun je met je diesel gewoon doorrijden, geen paniek!

@Marijnt
voor volgend jaar spreken ze ook van Frankfurt en Stuttgart, toch twee belangrijke doorgangspunten voor ons als wintersporter. En je moest dan maar op zo een autostrade zitten waar dat plots een stuk verboden is voor diesels. Wat ga je doen? Omrijden? Waar? Want meestal is dat dan langs het dorp of stad dat helemaal verboden is!

@Gerrit Ten eerste, dat is nog niet eens zeker, er staat niet voor niets “misschien”. En mocht dat zover komen, dan zul je zelf een andere route gaan vinden toch?
Ten tweede, er worden steeds meer beperkingen opgelegd waar je met je oudere auto’s nog mag komen, straks kun je alleen nog maar met electrische auto’s, of op waterstof in (de buurt van) de steden komen.

@Marijnt
allemaal akkoord maar momenteel zijn er nog geen elektrische of waterstof auto’s en dat is juist mijn punt. Je kan al 50000 tot 80000 euro neerleggen voor een rijbereik van 400km (dan neem ik aan dat de wagen nog niet eens volgeladen is met koffers en eventueel eens een fiets achteraan :-)). Dus die prijs heb ik er nog niet voor over. Langs de andere kant, hadden ze voor die prijs al bv een rijbereik van 1000km (zoals de meeste brandstofwagens), deed ik morgen onmiddellijk mijn diesel van de hand. Idd we gaan ons moeten behelpen met waar en hoe we gaan rijden… maar nog mijn punt is eigenlijk dat ze diesels verwijderen zonder dat er momenteel een degelijk alternatief voor handen is.

Koop een hybride. Opgelost.

Ja ik denk ook dat er op dit moment nog genoeg alternatieven voor (oude) diesels zijn, die voorlopig echt nog niet geweerd gaan worden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Marijnt
allemaal akkoord maar momenteel zijn er nog geen elektrische of waterstof auto’s en dat is juist mijn punt. Je kan al 50000 tot 80000 euro neerleggen voor een rijbereik van 400km (dan neem ik aan dat de wagen nog niet eens volgeladen is met koffers en eventueel eens een fiets achteraan :-)). Dus die prijs heb ik er nog niet voor over. Langs de andere kant, hadden ze voor die prijs al bv een rijbereik van 1000km (zoals de meeste brandstofwagens), deed ik morgen onmiddellijk mijn diesel van de hand. Idd we gaan ons moeten behelpen met waar en hoe we gaan rijden… maar nog mijn punt is eigenlijk dat ze diesels verwijderen zonder dat er momenteel een degelijk alternatief voor handen is.

Gerrit op 20 nov 2018 09:12

Ik zie toch al meer dan 1300 auto’s met electrieke aandrijving te koop staan op Autotrader ;)
Maar zonder gekheid, ik heb het geld er ook niet voor over nu. Ik krijg geen lease-auto, mijn vriendin ook niet. Dus voorlopig houden wij het lekker op benzine. Zoveel kilometers rijden wij toch niet. En als het zover komt is dat ook verder ontwikkeld. Dus eerst nog even wat leukere auto’s rijden, want het is nog lang geen tijd voor boring cars ;)

Probleem van die elektrische aandrijving is wat mij betreft nog steeds de range en tijd om op te laden. Het wordt steeds beter, maar ze zijn er nog lang niet. En voordat die betaalbaar zijn op de 2ehands markt ben je echt heel wat jaren verder.
Nu vanuit de lease zo’n plugin hybride, m’n verbruik is er alleen maar op achteruit gegaan…

Probleem van die elektrische aandrijving is wat mij betreft nog steeds de range en tijd om op te laden. Het wordt steeds beter, maar ze zijn er nog lang niet. En voordat die betaalbaar zijn op de 2ehands markt ben je echt heel wat jaren verder.
Nu vanuit de lease zo’n plugin hybride, m’n verbruik is er alleen maar op achteruit gegaan…

Tiny-M op 20 nov 2018 09:38

Dat snap ik ook nooit helemaal ze maken heel veel plug in hybrids en full electric. Vervolgens zijn het wel direct van die enorm grote bakken met enorm veel vermogen. Al die tesla’s, outlanders, volvo’s en mercedessen die plugin of full electric zijn hebben allemaal een paar honderd KW vermogen. Als je het dan groen wilt doen doe dan een kleine auto met weinig vermogen. Wanneer je een beetje beladen bent schakelt een plug in binnen 25km over op een zware 4 of 6 cilinder verbrandingsmotor… neem bijvoorbeeld de Audi Q7 e-tron quattro, Voorzien van een 3.0 V6 dieselmotor met 373PK en wat accu’s waar hij een klein stukje op kan rijden… Dan weet ik zeker dat een eenvoudige, lichte 4 cilinder diesel die niet meer welkom is op de autobahn een stuk beter voor het millieu is.

Born to Ride

En dan heb ik nog maar een Golfje…

Probleem van die elektrische aandrijving is wat mij betreft nog steeds de range en tijd om op te laden. Het wordt steeds beter, maar ze zijn er nog lang niet. En voordat die betaalbaar zijn op de 2ehands markt ben je echt heel wat jaren verder.

Nu vanuit de lease zo’n plugin hybride, m’n verbruik is er alleen maar op achteruit gegaan…

Tiny-M op 20 nov 2018 09:38

Dat snap ik ook nooit helemaal ze maken heel veel plug in hybrids en full electric. Vervolgens zijn het wel direct van die enorm grote bakken met enorm veel vermogen. Al die tesla’s, outlanders, volvo’s en mercedessen die plugin of full electric zijn hebben allemaal een paar honderd KW vermogen. Als je het dan groen wilt doen doe dan een kleine auto met weinig vermogen. Wanneer je een beetje beladen bent schakelt een plug in binnen 25km over op een zware 4 of 6 cilinder verbrandingsmotor… neem bijvoorbeeld de Audi Q7 e-tron quattro, Voorzien van een 3.0 V6 dieselmotor met 373PK en wat accu’s waar hij een klein stukje op kan rijden… Dan weet ik zeker dat een eenvoudige, lichte 4 cilinder diesel die niet meer welkom is op de autobahn een stuk beter voor het millieu is.

Matthias123 op 20 nov 2018 09:46

Helemaal mee eens.

Wat hebben skiers en boarders gemeen? Ze kunnen beide niet skiën

Dat snap ik ook nooit helemaal ze maken heel veel plug in hybrids en full electric. Vervolgens zijn het wel direct van die enorm grote bakken met enorm veel vermogen. Al die tesla’s, outlanders, volvo’s en mercedessen die plugin of full electric zijn hebben allemaal een paar honderd KW vermogen. Als je het dan groen wilt doen doe dan een kleine auto met weinig vermogen. Wanneer je een beetje beladen bent schakelt een plug in binnen 25km over op een zware 4 of 6 cilinder verbrandingsmotor… neem bijvoorbeeld de Audi Q7 e-tron quattro, Voorzien van een 3.0 V6 dieselmotor met 373PK en wat accu’s waar hij een klein stukje op kan rijden… Dan weet ik zeker dat een eenvoudige, lichte 4 cilinder diesel die niet meer welkom is op de autobahn een stuk beter voor het millieu is.

Matthias123 op 20 nov 2018 09:46

Het zou de autoindustrie (Met Tesla voorop) sieren zich wat meer te richten op het electrificeren van een auto (armen en benen fabriek eruit, 3~ E-motor er in, hoe simpel kan het zijn) ipv een computer als uitgangspunt te nemen en er een auto omheen te bouwen.

Ik denk dat het grote publiek helemaal niet zit te wachten op een dashboard wat alleen nog uit touchscreens bestaat, zelfrijdende voertuigen en aanverwante onzinnige dingen.
Die willen gewoon een auto als nu, sleutel er in en wegrijden.

Rob

Jongens, auto is leuk, maar zelfs als je diesel er niet door heen mag; Je kan altijd nog de bus of trein pakken he.

Niet echt. Bepaalde plekken zijn prima te bereiken met bus en trein, maar genoeg ook niet. Dan kom je qua tijd en kosten niet uit.

@PC2K idd maar hier ook tegen een meerprijs. En als we allemaal met onze diesel vast komen te zitten zal er algauw geen plaats meer te vinden zijn op bus en trein. Zeker niet tijdens de drukke vakantieperiode!

Jongens, auto is leuk, maar zelfs als je diesel er niet door heen mag; Je kan altijd nog de bus of trein pakken he.

PC2K op 20 nov 2018 10:50

Klinkt leuk, maar welke trein pak je dan?
Oud dieseltreintje of de elektrische trein waar de elektriciteit wordt opgewekt met bruinkool?
Of welke bus pak je dan? Op gas of op diesel?

Creëer je waarschijnlijk " gezondere" lucht met je iets oudere diesel auto, dan met de bus of trein.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Even reagerend op het vraagstuk waarom er nog weinig kleine elektrische auto’s zijn: De accutechnologie is nog niet goed genoeg. Hoge capaciteit accu’s zijn groot. De complete bodemsectie van zo’n Tesla is één accupakket. Ga je kleiner, dan blijft er vaak maar een paar honderd kilometer range over. Kijk maar eens naar zo’n BMW i3…
Plug-in hybrid wordt nu vooral gebruikt om voor de verbruikstests en overheden een groen image te kweken. Het kost relatief weinig aanpassing en is ook maar een kleine investering. Echter, bedenk wel dat je plug in voor zijn 40km elektrische range al weer de hele achterbank gevuld heeft met accu.

Diesels goed filteren en we kunnen daar nog genoeg mee winnen. Blijft de meest efficiënte brandstof…

Blijft de meest efficiënte brandstof…

Bennie op 20 nov 2018 11:13

Zelfs de modernste Diesel haalt het qua rendement niet bij een E-Motor.
Niet alleen qua motor, ook qua keten …

Rob

Jongens, auto is leuk, maar zelfs als je diesel er niet door heen mag; Je kan altijd nog de bus of trein pakken he.

PC2K op 20 nov 2018 10:50

Klinkt leuk, maar welke trein pak je dan?
Oud dieseltreintje of de elektrische trein waar de elektriciteit wordt opgewekt met bruinkool?
Of welke bus pak je dan? Op gas of op diesel?

Creëer je waarschijnlijk " gezondere" lucht met je iets oudere diesel auto, dan met de bus of trein.

Birdheart op 20 nov 2018 11:04

De enige manier om modaliteiten met elkaar te vergelijken, is op basis van de (in dit geval vervuiling per) Tonkilometer of Passagierskilometer.
En dan verliest de auto het …

Rob

Niet echt. Bepaalde plekken zijn prima te bereiken met bus en trein, maar genoeg ook niet. Dan kom je qua tijd en kosten niet uit.

Tiny-M op 20 nov 2018 10:55

In dit kader: Het gros van de populaire wintersport gebieden is in het algemeen goed bereikbaar per trein.
Probleem met treinreizen is vaak de onbekendheid, vooroordelen en het ontbreken van de wil.

Rob

Het gaat om de energiedrager hier, niet de omzetting ervan.
Pas als we milieuvriendelijke en compacte accu’s hebben is de e-aandrijving een alternatief voor reizen zoals we gewend zijn. Ik zeg niet dat het goed is, maar het is makkelijker om de technologie aan te passen dan het menselijk gewenningspatroon.

Er zijn veel auto’s waarvan de meeste ritten vrij kort zijn. Verder hebben we transport van groene energie dmv elektriciteit behoorlijk onder de knie.

Dus de meest logische oplossing voor dit moment is om die korte ritten, en bij voorkeur iedere rit in stedelijkgebied elektrisch te doen.

Als je dan de brandstof motor uitvoert als generator, dan krijg je een auto die in onderhoud ook een stuk vriendelijker is.

Er zijn veel auto’s waarvan de meeste ritten vrij kort zijn. Verder hebben we transport van groene energie dmv elektriciteit behoorlijk onder de knie.

Dus de meest logische oplossing voor dit moment is om die korte ritten, en bij voorkeur iedere rit in stedelijkgebied elektrisch te doen.

Als je dan de brandstof motor uitvoert als generator, dan krijg je een auto die in onderhoud ook een stuk vriendelijker is.

phicoh op 20 nov 2018 12:02

Eens, de “Gemiddelde Nederlander” rijdt nog geen 20000 km/jaar, ofwel nog geen 100km/dag.
Zelfs de, in de ogen van velen nog, beperkte actieradius van de Full-Electric van 250-300 km is dus voor de “Gemiddelde Nederlander” meer dan voldoende. Voor die paar keer per jaar dat je met de auto op vakantie gaat, zijn meer dan voldoende alternatieven beschikbaar.

Verder heb ik inderdaad nooit begrepen, waarom ze het generator concept niet gebruiken; is bij spoorwegen sinds medio vorige eeuw de normaalste zaak van de wereld en heeft inmiddels ook in de maritieme sector zijn intrede gedaan.

Het enige wat mij op dit moment nog tegen houdt om op E-aandrijving over te stappen is de prijs …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 20 nov 2018 12:23

Rob

Volgens mij had ik toch echt op “bewerken” geklikt … -:)

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 20 nov 2018 12:22

Rob

HNL wordt overigens wel als “sensatieblad” bestempeld: Dwz schrijft wat de lezer wil lezen …

Rob

Jongens, auto is leuk, maar zelfs als je diesel er niet door heen mag; Je kan altijd nog de bus of trein pakken he.

PC2K op 20 nov 2018 10:50

Klinkt leuk, maar welke trein pak je dan?
Oud dieseltreintje of de elektrische trein waar de elektriciteit wordt opgewekt met bruinkool?
Of welke bus pak je dan? Op gas of op diesel?

Creëer je waarschijnlijk " gezondere" lucht met je iets oudere diesel auto, dan met de bus of trein.

Birdheart op 20 nov 2018 11:04

De enige manier om modaliteiten met elkaar te vergelijken, is op basis van de (in dit geval vervuiling per) Tonkilometer of Passagierskilometer.
En dan verliest de auto het …

RCGrootveld op 20 nov 2018 11:36

Dat begrijp ik, het was meer cynisch bedoeld.
De gedachte van het weren van diesel is om zo schonere lucht in de steden te creëren.
Maar ze laten achterwege dat de alternatieve voor de auto, zelf ook niet zo schoon zijn. Die vervuilen net zo goed alleen op een andere plaats.

E-auto’s hebben vaak een veel grotere ecologische voetafdruk bij de fabricage dan een diesel auto. En bij beide moet je energie blijven omzetten om hem dan nog te gebruiken.
Per auto/chauffeur/situatie is het kantel punt verschillend waardoor het haast onmogelijk te zeggen is welke auto voor wie het minste vervuilend is. Je zou hier algoritmes voor kunnen ontwikkelen, en dat wanneer je een auto wil kopen je enkel nog een aantal persoonlijke gegevens invult. En dan komt eruit welke auto in jou situatie er voor zorgt dat jij het groenst bent.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Rustig aan mensen. Over dat dieselverbod op de A40 door Essen is nog lang niet het laatste gezegd. Een vrij lage rechtelijke instantie heeft de DUH (Deutsche Umwelthilfe) gelijk gegeven, maar het is nog lang niet gezegd dat dit tot het hoogst mogelijke gerechtshof stand zal houden. Men heeft aangekondigd tot de hoogst mogelijke instanties in beroep te gaan, dus voordat er daadwerkelijk een verbod op dieselauto’s op de A40 geldt zal nog veel tijd overheen gaan. Persoonlijk denk ik dat het er niet zo snel van zal komen.

De DUH heeft overigens in Duitsland een enorm slechte reputatie, omdat er is bewezen dat ze met hun ‘bewijzen’ ook hebben gesjoemmeld en/of niet zuiver onderzoek hebben gedaan, om de diesel koste wat het kost verder onder druk te zetten. M.i. is de DUH volledig doorgeslagen. Wat mij betreft wordt die club verboden.

*bericht bewerkt door Frans op 20 nov 2018 13:21

Plaats een reactie