Les 3 Vallees vandaag (winter 2018/19)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

@Mosquito. Wat bedoel je met de lage pistes in Les Menuires. Als ik op de webcams naar Croisette kijk dan zie ik daar dagelijks veel skiërs rondom de daar vertrekkende liften, maar ik zie tevens veel skiërs de afdaling daar maken. Bij de omstandigheden die je beschrijft zou je denken dat iedereen het hogerop zou zoeken. Het lijkt wel nepnieuws.

Hen48

Ik denk eerder dat het een eerlijke beschrijving is, @hulst. Iets waar het hier nogal eens aan schort bij sommige personen. Wilde eigenlijk volgende week die kant op rijden, maar aarzel nu.

Huh, dr Phil? Je twijfelt aan een bezoek aan trois vallees, ongeveer het hoogste skigebied in de alpen. Les menuires ligt op 1800 meter en ok de hellingen liggen gedeeltelijk redelijk vaak in de zon. Maar als er ergens goed geskied kan worden dan is het daar (voorlopig) wel. Tel daarbij op dat er nog bijna een meter valt vandaag en morgen (sneeuwgrens blijft als het goed is onder les menuires) en dan zou je toch prima vooruitzichten hebben.

Ik zeg niet dat mosquito ongelijk heeft, maar als alle pistes in trois vallees gewoon nog open zijn, zelfs die naar meribel op ze zuidhelling dan moet er vast nog wel goed naar les menuires geskied kunnen worden.

Ik ben er 12 keer geweest, @aartstyle.

Ja dat vermoeden had ik al dat je niet onbekend bent daar. Maar goed, ik weet natuurlijk niet welke verwachting je hebt van skien eind maart, maar ik zou het er niet om laten. Zelf ga ik woensdag naar Serfaus-fiss-ladis. Dat ligt nog veel meer op het zuiden en ondanks de vermoedelijke papsneeuw in de middag is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om niet te gaan.

Bij de sneeuwvoorspellingen heb ik altijd zo mijn bedenkingen en het wordt zo te zien eerst erg warm (plus 10), en daarna vriezen. Recept voor spijkerharde pistes.

Ik wil over een kleine 2 weken naar trois vallees (val Thorens) gaan en heb eigenlijk ook geen moment getwijfeld dat de condities niet goed zullen zijn. Ski daar vaker in maart… ben benieuwd hoe het naar de sneeuwval zal zijn…
Eerlijke reacties over de huidige situaties zijn altijd prettig

@mosquito
@DrPhil

Ik begrijp wat je zegt mosquito, gisteren was het een beetje slussy in LM.
Ik vergelijk het met andere jaren skien in Maart (15jr), en deze week is het beter dan normaal.
Alleen vorig jaar was het beter, maar toen lag er uitzonderlijk veel.
In LM is het grote probleem dat er zo veel mensen de pistes aan gort skien.
Neem je de moeite 1 lift omhoog te nemen, en de omstandigheden zijn nu perfect.
En het is afgelopen nacht nog 10-20 cm verbeterd.
Vanmiddag rond 12 door LM geskied naar Masse.
Normaal is dat pad water met sneeuw (in maart) nu ijs met sneeuw.
Geen perfecte sneeuw, maar wel goed voor alleen maar een verbindingspad.
En DrPhil, ik zou niet twijfelen…
Het sneeuwt nu weer als een gek (VT) en dat gaat de hele nacht door.
Er wordt tussen 30 en 50 cm verwacht.
En skieen in maart is de slush op lagere pistes op de koop toe nemen.
Je kan makkelijk hoog blijven, alleen bij de laatste afdaling een probleem.

Ik rij naar Saas Fee en Zermatt denk ik. Ben er nog niet over uit.

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 mrt 2019 16:44

@DrPhil
Dalafdaling in Zermatt is ook slush in Maart.
Spreek uit ervaring.
Verder een geweldig gebied.

@DrPhil. Ik zou Val Thorens nemen en daar blijven. In juli komt er een rit in de Tour de France aan.

Hen48

@hulst en anderen.
Met de lage pistes bedoel ik de pistes onder Croissette (d.w.z. Degene die ik gedaan heb). Croisette was inderdaad Slushy maar goed te doen. Overigens zie ik daar vooral beginners en mensen die op weg zijn naar La Masse skien, als je beter kunt, ga je echt niet voor je lol op Croisette skien lijkt mij, vooral de afgelopen2 dagen is het boven top.

Ik bedoel vooral Bettex (moet ik iedere dag af van en naar appartement) en de route naar La Masse. De sneeuw die daar is gevallen smelt iedere dag weer weg en omdat het relatief vlakke stukken zijn wordt alles lekker samengeperst en is het dus de volgende ochtend zo hard dat je beter schaatsen onder kunt binden.
Ik ben overigens ook al een keertje of 3 hier geweest in maart en moet zeggen dat het laag nog nooit zo slecht is geweest als deze week (voor mij).

Vandaag overigens nog een prima dag gehad. Omstandigheden boven de 2200 meter ofzo zijn top. Er was veel wind voorspelt, maar dat viel tot ver in de middag reuze mee. Inmiddels is het serieus hard gaan sneeuwen, dus kan niet zien of het boven nu wel hard waait. Vanochtend voor het eerst ooit in verse sneeuw geskiet! Ik was vroeg genoeg op la Masse om een ‘first track’ te leggen. Ik vond het trouwens nog best lastig skiën, maar toen ik eenmaal beneden was had ik de slag aardig te pakken. Later op de dag natuurlijk weer veel hopen sneeuw.

Voorspelling voor komende nacht en ochtend is vrij dramatisch, dus ben benieuwd of ik morgen nog kan/wil skien. Voor degene die deze kant nog op komen: je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over de sneeuw, als je een beetje op hoogte blijft is die prima.

4u35 van valtho naar Saas fee. Hm.
@hulst, zolang mag ik niet weg van mijn poes. En ik vind de Giro leuker.

Ik begrijp het nu beter. De piste naar Bettex is zelfs in januari niet altijd optimaal.ik vind daarom Les Menuires altijd een beter uitgangspunt omdat ja met 2 liften op hoogte zit en van daaruit elke ochtend goede keuzes kunt maken, mede afhankelijk van het weer.

Hen48

vraagje; stelt de liberty ride aan de st martin express iets voor?

Geen updates meer?

Nou, vooruit dan… Het was vandaag supermooi weer en dat werd tijd na een week waarin we de zon veel te weinig gezien hebben.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/95a83d5a4d7d997f7444bd5e...

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Vrijdag was voor ons de laatste dag en om eerlijk te zijn vrij mager. Veel sneeuw gevallen donderdag op vrijdagnacht, maar daar heb ik daar nauwelijks van genoten. Veel mist/ bewolking en wat lager af en toe regen. Mijn skikunsten zijn niet goed genoeg om te genieten van de bulten die onvermijdelijk zijn bij verse sneeuw in combinatie met zeer beperkt zicht, dus dat was een beetje een zure afsluiting van een week die toch al niet uitblonk wat weer betreft. Ik realiseerde mij maar weer hoeveel ik gemazzeld heb de afgelopen jaren met het weer.

Beetje hatelijk van de weergoden dat het nu zaterdag wel top was, maar helaas ook thuis verplichtingen, dus kon niet nog een dagje blijven. Voor de mensen die deze week in 3Vallees zijn: Sneeuw is volgens mij top na alles wat deze week is gevallen en de voorspelling ziet er uit zoals ik die in andere jaren gewend was! Dus geniet er van!

*bericht bewerkt door Mosquito op 17 mrt 2019 09:26

@DrPhil
Ok, de laatste update van mijn kant.
Vrijdag was dramatisch.
Het nadeel van VT was duidelijk, erg slecht weer dan is skieen een ellende in VT.
Ondanks de berg sneeuw, was er nauwelijks lekker te skieen.
Geen zicht, veel wind, en overal Bosses die je niet aan ziet komen.
@Mosquito
Ook mijn skikunsten (+45jr) zijn voor deze omstandigheden niet goed genoeg.
Op Zaterdag nog een hele dag geskied… werkelijk fantastisch en perfect.
Wat een verschil als je alles goed ziet.
Het waren typisch lente omstandigheden…
Hoog zachte (poeder) geprepareerde pistes.
Laag in eerste instantie harde (bevroren) pistes, die door de zachte omstandigheden langzaam steeds zachter werden… heerlijk om op te skieen.
Onvermijdelijk kwam er wat slush op die lage pistes, maar ik heb daar geen last van gehad.
De Bosses vielen wel mee, waarschijnlijk komen die er weervala het weer drukker wordt.
De lage verbindingspistes waren uitstekend te skieen (Masse, Saint Martin, Les Pras, Meribel).
ik heb zelden in Maart zulke goede omstandigheden gehad.
De mensen die er nu zijn aangekomen zullen een mooie wek krijgen.

Ook jij bedankt, @droopy2. Duidelijke beschrijving.

Vandaag prima skieweer tot eind van de dag. De lage pistes zijn door de zon sluss

Vanaf 1900 uur is het weer aan het sneeuwen.

Als het goed is wordt het de rest van de week weer kouder.

To ski or not to ski, that 's not a question

Volgend jaar is de lift Glacier er niet meer. Dus nog een laatste keer naar boven voor dit uitzicht.

null

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Volgend jaar is de lift Glacier er niet meer. Dus nog een laatste keer naar boven voor dit uitzicht.

null

Skieur op 22 mrt 2019 18:34

Wordt de lift afgebroken vanwege het smelten van de gletsjer?

life is a beach, or a pile of snow

Er wordt gezegd dat het te maken heeft met het smelten van de gletsjer. Maar het zou ook de ouderdom van de lift kunnen zijn én dat het niet rendabel is om hem te vervangen.

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Net terug van een heerlijke week skiën. Vlak voor onze aankomst was er verse sneeuw gevallen. Ook op de maandag weer verse sneeuw. In de ochtend de lage pistes en op de zuidelijke pistes geskied. Verder alle gebieden in l3v aangedaan, de meeste pistes lagen er goed bij. Gisteren gaven vrienden aan dat het 25 grd op het balkon was.

Hopelijk wordt het weer snel kouder, dat komt de sneeuwkwaliteit ten goede

null
null

To ski or not to ski, that 's not a question

Zaterdagochtend aangekomen in Les Menuires. Qua temeratuur leek het wel zomer. Fantastische dag beleefd: geen wolkje te zien, hogerop uitstekende sneeuw en pistes, beneden behoorlijk slushig.
Zondag idem. Rondje Courchevel gedaan via Meribel Centre, via deTippes. Een van mijn favoriete routes. Bij terugkomst in de zwembroek in de zon op het balkon gezeten. Kaiserswetter!
Maandag kwamen de wolken eind vd ochtend aanzetten en werd het iets frisser en minder goed zicht op de pistes. In de middag in Val Thorens geweest. De doorgangspiste in het dorp was goed doorgeskied.
Helaas kwam een van mijn skimaatjes met wie ik al 15 jaar ski ‘s ochtends ten val en bleek zijn schouder gebroken. Woensdag operatie in Bourge Saint Maurice.
Vandaag lonkt weer een mooie dag, Niet zo warm en ook weer een blauwe hemel. Ik kijk er naar uit. Hopelijk verder geen ongelukken.

Een topdag vandaag! Alleen maar blauwe hemel en later op de dag wolkjes aan de horizon. Ook lekker fris, dus even niet zo zweten in je handschoenen…
We hebben flink gas gegeven. De pistes waren hard en ook later en lager niet zo slushig als eerder.
Persoonlijk heb ik ze liever niet zo hard. Ik ben vorig jaar overgestapt van korte slalomski’s naar een stuk langere 88 cm brede allmountanski’s en dan zoek je liever de sneeuw op aan de zijkanten.
Voor de liefhebber die wil weten welke route we vandaag hebben genomen.
Gestart in Bruyeres, via de Sunny en de Roc2 naar Meribel M, doorgelift en gegleden naar Courchevel Moriond, terug en dan naar Le Praz en gelunched in Tania. Terug via Meribel M en Val Thorens. Niet de Cumin, maar terug bovenlangs via de cabine 3 Vallées.

@WillemJona

Bedankt voor het delen van je bevindingen, het houd dit topic interessant en leuk om te lezen hoe het je in L3V vergaat!
Die route die je hebt genomen had net zo goed mijn route kunnen zijn :)

Gezien het seizoen meer ten einde loopt en het hier rustiger begint te worden en ik mezelf niet constant lekker wil gaan maken met heerlijke beelden ben ik wat minder actief op het forum en dus ook met het posten van berichten.
Skifan heeft er al redelijk wat dagen op zitten in prachtig weer en prima condities zoals hij in zijn album laat weten.

Alle foto’s van zijn albums kun je hieronder vinden maar geloof dat de meeste de weg naar zijn albums wel weet te vinden ;)
https://www.flickr.com/photos/skifan/albums/

En nog even 1 lekkere foto omdat het zo heerlijk is om te zien! ;)

null

Op het piste overzicht staat de Bruyerres 2 (Les Menuires) al een paar dagen dicht.
Iemand een idee waarom ?

Plaats een reactie